- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî - Madde Yazarı: Doç. Dr. Mehmet Ünal
- Eser Yazılış Tarihi:1190 / 1776-1777
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:08/11/2021
HEDİYYETÜ'L-MÜŞTÂK
tasavvufi risaleYetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî(d. 1090/1679 - ö. 1159/1746)
ISBN: 978-9944-237-87-1
La‘lî-zâde Abdülbâkî’nin büyük dedesi Sarı Abdullah Efendi’nin yüz beş beyitten oluşan ‘Meslekü’l-‘Uşşâk kasidesine Hediyyetü’l-Müştak fî Mesleki’l-Uşşâk adıyla yazdığı şerhin adıdır.
Türk edebiyatında şerh geleneğini yansıtan önemli bir eser olan Hediyetü’l-Müştâk, müellifin “merhum ceddim” diyerek andığı Sarı Abdullah Efendi’ye aittir. Eserin yazılış amacı Melâmilerin halleri tasavvufi bir bakış açısıyla verilmiştir. Eser mensur olup bazı yerlerde konunun daha iyi anlaşılması için Melâmiliğin önde gelenlerinin nazımlarına da yer verilmiştir. Bazen de Sarı Abdullah ve La’lizâde’nin şiirlerine de rastlanılmaktadır. Bu da sıkıcı üsluptan kurtulup okuyucunun daha iyi anlaması için izlenilmiş bir durumdur. Müellif şerhte konuya açıklık getirmek maksadıyla çokça ayet ve hadis iktibaslarına da başvurmuştur (Akkaya 2009: 158). Bazı kaynaklarda müstakil bir eser olarak da verilen Meslekü’l-Uşşâk adlı kaside Sarı Abdullah Efendi’nin en meşhur eseridir. Yüz beş beyitten müteşekkil ve aruzun mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâîlün vezninde yazılmıştır. La’lîzâde’nin bu esere yazdığı şerhten başka Habeşî-zâde Abdurrahim Efendi tarafından da Matlau’l-İşrâk adıyla bir şerh yazılmıştır (La’lî-zâde vr. 178).
Müellifin yaptığı bu şerhte öncelikle seyr ü sülûk yapanların halleri anlatılmış, seyr ü sülûkta en âlî makam olan Melâmilerin özellikleri tasavvufi bakış açısıyla anlatılmıştır. La’lî-zâde, Melâmi ulularından bahsettiği kırk yedi beyitlik bir zeyl de yazdığı bu şerhte; sohbet, ilim, amel, kutup, halvet vb. çeşitli tasavvufî ibareleri tamamen Melâmi bakış açısıyla kurgulamıştır (La’lî-zâde vr. 172-175). La’lî-zâde eseri telif etme sebebini yazmanın başında zikretmektedir. Buna göre; müellif Limni adasındaki bir hapishanede sürgünde olduğu sırada ağabeyi tarafından babasının yazmış olduğu bir ilahiyat mecmuası gönderilir. Bu mecmuayı okurken Sarı Abdullah Efendi’nin kasidesini okur ve bir zeyl yazar. Bunu da eserin başındaki “Limni cezîresi kalesine kale-bend ve mahbûs ve zâhir ve bâtınım emvâc-ı hümûm ve gümûm ile mağmûs eyleyip…” ifadesinden anlaşılmaktadır (La’lî-zâde vr. 178). La’lizâde şerhte dört hikayeden bahsetmekte, ayrıca Mesnevi-i Şerif’ten bir hikayeye de atıfta bulunmaktadır. Bu hikayeleri de sadece konunun daha iyi anlaşılması için yazdığını söylemektedir. Eserin başında sebeb-i telifini hikaye tarzında yazmıştır. Diğer hikayeler ise Sarı Abdullah Efendi’ye ait olup Melâmiliğe intisabı ve dönemin kutbuyla tanışması vb. hadiselerdir. Ayrıca şerhte birçok tasavvufî ibarelerin açıklanmasına da yer verilmiştir. Burada müellifin vahdet-i vücûd anlayışını benimsemesi de kavramların o bakış açısıyla açıklanmasına çalışılmıştır.
Laʻlîzâde Abdülbâkî Efendi’nin Hediyyetü’l-Müştâk adlı eserinin tespit edilebilen; Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi, nr. 2786, vr. 1-41; Süleymaniye Kütüphanesi, Pertev Paşa, nr. 636, vr. 178-225; Millet Kütüphanesi, Ali Emîrî, nr. 1023, vr. 1-64; numaralarında olmak üzere üç yazma nüshasına ulaşılmıştır (Akkaya 2009: 35). Ayrıca, eser üzerinde bir yüksek lisans tezi (Akkaya 2010) hazırlanmış, bir kitap çalışması (Ayçiçeği 2020) ve bir kitapta bölüm (Tek 2007) yapılmıştır.
La’lizâde Abdülbaki Efendi’nin biyografisi için bk. “Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yetimi-lalizade-abdulbaki
Eserden Örnekler
(192a) Gelip rağbet edenlere elini suna öpmeğe
Eğer bûs etmese bir kes, diye bâna hakârettir.
Rağbet eyleyen ümmet-i Muhammed’e el ve etek öpdürerek hareket ve sayd-i kulûb-i sığar ve kibâra bezl-i himmet ve taayyüş-i dünyâda şey-i kalîle kanâat ve halkı bâşma cem’a rağbet eyleyip iltifât-ı nâsdan memnûn ve mahzûz olur. Züvvâr ve ahbâbdan bir kimesne ziyârete geldikde dest-bûs eylemeye ‘abûsü’l vech, münkir-i evliyâullâh, câhil-i gümrâhdır. Muhabbet-i meşâyıh değil. “Ben ‘inde’nnâs zâhirülkerâmet ve kesîrü’r-riyazet, postnişîn-i hilâfet ve hırka ve asâ-yı şeyhe bil-istihkak mâlik, makâm-ı irşâdda rehber-i sâlik ehl-i velâyet, sâhib-i keramet olam da, bana tenezzül eylemeyip bu güne vaz’ ile hakaret büyük kabâhattir”, der, ister ki mecmû’-i nâs müridi ve abîdi olup
îde ger halk ana hürmet cihanda söylene nâmı
Sakınsın olmasın memkûr ki zira şöhret âfettir.
Bilmez ki rağbet avâm-ı sâlikân tarîk-i hak uğruna (192/b) kurulmuş bir dâmdır. Niceler giriftâr olup bîrâhat ve arâm gün be gün tenezzül-i mertebe ile nefsâniyyet galebe edip ehl-i derûn ‘indinde bednâm lâkin halka himmet-câh ve duâ-i hayır ile zâlimlere penâh olur. Bu bâbda BePâm-ı Bâûrâ kıssası meşhûr ve mütevâtirdir. El-iyâzü billahi teâlâ.
Tedebbür etse bilirdi bu nefsin hilesin amma
Giriftâr eyleyen mekre anı hubb-i riyasettir.
Eylediği ibâdât ve çekdiği riyâzât esnâsmda fenâ-i dünyâyı mülâhaza edip matlûb ancak rızâ-i Hak olduğunu muâyene eyleyip, mâsivâya rağbet, hiyel-i nefs-i emmâreden bir melanet idiğini bi-hidâyetillahi ve inâyetihi ma’lûm ve âşikâr olur. Ammâ hubb-i riyâset onu mekr ve gaflete giriftâr eylemiştir. Bir mertebede mest ve lâ ya’kıl cehâlettir. Yemîn ü yesârı farka ruhsat ve nîk ü bedi temyize kudret bulamaz (La’lî-zâde, Hediyyetü’l-Uşşâk. Süleymaniye Kütüphanesi, Pertev Paşa, nr. 636, vr. 192a/192b).
Kaynakça
Akkaya, Zeynep (2010). La’lîzâde Abdülbâkî’nin Hediyyetü'l-Müştak İsimli Şerhi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Ayçiçeği, Bünyamin (2020). Hediyyetü’l-Müştâk, İstanbul: Ketebe Yayınları.
Azamat, Nihat (2003). “La’lîzâde Abdülbâkî”, İslam Ansiklopedisi. C. 27. İstanbul: Diyanet Vakfı Yay., 90-92.
Gölpınarlı, Abdülbâkî (1931). Melâmîlik ve Melâmîler, İstanbul: Devlet Matbaası.
Işın, Ekrem (1993). “Abdülbâkî La’lîzâde”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, c. I, s. 28
La’lîzâde, Abdülbâkî. Hediyyetü’l-Müştak, Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi, nr. 2786, vr.1-111.
La’lîzâde, Abdülbâkî. Hediyyetü’l-Müştak, Süleymaniye Kütüphanesi, Pertev Paşa, nr. 636, vr. 178-225.
La’lîzâde, Abdülbâkî. Hediyyetü’l-Müştak, Millet Kütüphanesi, Ali Emîrî, nr. 1023, vr. 1-64.
Muslu, Ramazan (2004). Osmanlı Toplumunda Tasavvuf (18. Yüzyıl). İstanbul: İnsan Yay.
Müstakîmzâde, Süleyman Sa’deddîn. Risâle-i Melâmiyye-i Bayrâmiyye, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi, İbnü’l-Emin, nr. 3357.
Süreyya, Mehmed (1311). Sicill-i Osmânî, İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Şahin, Haşim (2005). “Eyüp’te Bir Melâmî: La’lîzâde Abdülbâkî Efendi”, Târihi, Kültürü ve Sanatıyla Eyüpsultan Sempozyumu IX, İstanbul: Eyüp Belediyesi Kültür Yayınları, s. 224-231
Şahin, Haşim (2005). “Mutasavvıf Bir Osmanlı Bürokratı: Laʻlîzâde Abdülbâkî Efendi”, Türklük Araştırmaları Dergisi 18, s. 99-121.
Tek, Abdurrezzak (2007). Melamet Risaleleri Bayrami Melamiliği'ne Dair. İstanbul: Dergah Yayınları
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SERGÜZEŞT | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
2 | MEBDE VE MEAD | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
3 | ZEYL-İ MESLEKÜ’L-UŞŞAK | Yetîmî, La'lî-zâde Abdülbâkî | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ RİSÂLE-İ MURÂDİYE | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
5 | GIDÂ-YI RUH | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
6 | RİSALE-İ ÜNSİYE TERCÜMESİ | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ ÎNSÂN-I KÂMİL | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ HAKİKATTİ’L-YAKÎN VE ZÜLFETÜ’T-TEMKÎN | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
9 | MUHTASAR-I SİLSİLETÜ’L-ÂRİFIN | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ KİMYÂ-YI SAÂDET | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ NEMÛD VE BÛD | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
12 | İSTİĞFAR VE MÜNÂCAT | Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî | Dr. Haluk Enönlü |
Görüntüle | ||
13 | KURRETÜ'L-UYÛN | Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi | Öğretmen mehmet cemal öztürk |
Görüntüle | ||
14 | VÂRİDÂT (AZÎZ) | Azîz, Azîz Ali Efendi | Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
16 | ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) | İbrâhim Hâs | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
18 | HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) | Kaygulu Halil Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
19 | TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE | Abdülhay Celvetî | Doç. Dr. Şükrü Maden |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
21 | MA‘RİFETNÂME | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
22 | ‘İRFÂNİYE | Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |