HEDİYYE-İ MÜJDE-RESÂN-I NECÂT-I EBEDİYYE (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ)
tasavvufî eser
Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi (d. ?/? - ö. 1306/1888'den sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hüseyin Hulûsî Efendi’nin dinî-tasavvufi eseri. Hediyye-i Müjde-resân-ı Necât-ı Ebediyye, gelenek ve yenilik arasında dinî-tasavvufi konularda kaleme alınmış, hatırat, hasb-i hâl, nasihatnâme, hicviye ve sergüzeştnâme gibi birden çok türe ait özellikler taşıyan manzum-mensur karışık bir eserdir. Hüseyin Hulûsî’nin Dîvân’ı ile bir arada bulunan eserin adı Hediyye-i Müjde-resân-ı Necât-ı Ebediyye olarak belirtilmektedir. Eserin manzum kısımlarında çeşitli konularda 7 mesnevi, 4 nazm, 18 beyt, 3 gazel, 1 murabba ve 1 muhammes kaleme alınmıştır.

Eserin kaleme alınmasındaki asıl sebep Seyyid Nigârî ile Poslu Mahmûd arasındaki küslüğün giderilmesidir. Eser, varlık üzerine tefekkür, hakiki-mecazi aşk, tasavvufi hâl ve hissiyatlar, tasavvufun varlık ve yaradılış telakkisi gibi konuların işlendiği mesnevi nazım şeklinde bir mukaddime ile başlamaktadır.

Mesnevilerde sırasıyla; yaratılış, Nigârî özelinde mürşit anlayışı, tasavvufi ruh hâlleri ve seyr ü sülûk, Allah’a yakarış, Poslu Mahmud Efendi’nin güzel hasletleri, mürşide bağlanmanın gerekliliği, dinî-tasavvufi konularda nasihatler, mecazi aşk içerisinde hakiki aşkın muhafaza edilmesi konuları işlenmiştir. Muhammeste ise şehevi aşk çerçevesinde sevgili anlatılır. Klasik gazel konularının dışına çıkılan ve başlıkların verildiği gazellerde ise sırasıyla Hz. Ali’nin methi ve onun düşmanlarının kınanması, manevi kurtuluş için tavsiyeler, Hz. Peygamber’e saygı ve edebin gerekliliği konuları ele alınmıştır. Nazmlarda Nigârî’nin Muaviye hakkındaki görüşlerini destekleyici ifadeler ve kıyamet alametleri, tufan tasviri içerisinde Hz. Ali sevgisinin kurtuluş gemisine benzetilmesi, Allah’a yakarış konuları işlenmiştir. Murabbada Hulûsî Efendi, boşanmış olduğu eşi Saadet Hanım’dan bahsetmektedir. Muhammeste ise Hulûsî Efendi ile bir genç kız arasında cereyan eden hadise anlatılmaktadır.

Mensur kısımlarda ise anlama uygun beyitler yerleştirilmiştir. Bu beyitlerde sırasıyla basiretli olmanın önemine, batılla mücadelenin gerekliliğine, zahir ile bâtın karşılaştırması yapılarak bâtının önemine, şehadet arzusunun yanı sıra dünya hayatının vefasız ve semeresiz oluşu ile baki bir hayatın elde edilebilmesi için aşk şehidi olmanın gerekliliğine, cihadın önemine, Hz. Ali’nin yolunda çekilen sıkıntıların çok değerli olduğuna, âşıkların aşktan uzaklaşmalarının haram ve zorlukların onlar için bir olgunlaşma sebebi olduğuna, hakikatin açık lakin asıl kusurun onu göremeyenlerde olduğuna, nefsi hakir görmenin gereğine, kıyametin yaratılmışların kötülüklerinden dolayı kopacağı ve bu sebeple hissedilen korkuya, eski eşi Saadet Hanım ile olan ilişkisine, dünya malının âşıkları cezbetmeyeceğine, mana ehlinin surete aldanmayacağı ve hakikati mecaza feda etmeyeceğine, hakiki güzelliğe hayran olan kimsenin dünya güzelliğine meyletmeyeceğine ve dünyanın imtihan yeri olduğuna değinilmiştir. Müfredlerde ise hakikatin ispatı, hakikate erme, âşıkların yolundan gitme, Allah’ın kuluna kâfi olması gibi konulara değinilmiştir.

Hediyye-i Müjde-resân-ı Necât-ı Ebediyye, Hüseyin Hulûsî’nin Dîvân’ı ile bir aradadır.  Eserin 105 varaklık tek nüshası Fatih Millet Kütüphanesi, Ali Emirî Koleksiyonu Manzum Nu. 132/1-2’de yer almaktadır. Eser üzerine ve inceleme ve transkripsiyonlu metninin yayınlanması suretiyle çalışma yapılmıştır (Kıyçak vd. 2020).

Şairin biyografisi için bk. "Hûlûsî/Menfî/ Yesârî/Hüseyin Hulûsî Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü Projesihttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hulusi-menfi-yesari-huseyin-hulusi 

Eserden Örnekler


Mukaddime

Aslım zi-adem ki fazl-ı Hakkım

Ser-mest-i şarâb-ı vasl-ı Hakkım ... (Kıyçak vd. 2020: 231).

Fenâ vü Bekâ Seyrinde Ahvâl-i Cünûnumuzun Muhtasaran Zikri

Çekdim mey-i aşkı pîr elinden

Dirdim bâğ-ı vahdetin gülünden ... (Kıyçak vd. 2020: 234).

Sultânü’l-Evliyâ Hazret-i Aliyyü’l-Murtazâ Kerremallâhu Veche ve Radiyallâhu Te‘âlâ Anh Efendimiz Hakkında Hak u Bâtıl Tefrîkine Dâ’ir Mebhas-ı İlzâmiye

İmâm Ali kerremallâhu veche radiyallâhu te‘âlâ anh efendimiz hazretlerinin zamân-ı hilâfetinde kendülerine devlet-i bi‘at nasîb olmayup ızhâr-ı adâvetle fesâdları âlemin harâbına sebebiyet virerek müebbeden makhûr ve niam-ı nâ-mütenâhîden mehcûr kalmış olan Muâviye ve taraf-dârlarının öteden berü gayret-keşleri eksik olmayup bu mübâhaseden tolayı ehl-i kıble iki taraf olurlar ... (Kıyçak vd. 2020: 242)

Necâtiyye

Vakit âhir oluncak Mehdi ve Îsâ çıkar ammâ

Bilinmez çıkdılar mı yâ çıkacak Hak bilür illâ ... (Kıyçak vd. 2020: 251).

Pend-i Câmi’

Ne mümkin vâsıl olmak râh-bersiz

Kanı kim buldı maksûdun habersiz ... (Kıyçak vd. 2020: 265).

Nümûne-i Âsâr-ı İbret

N’ola ger vasf edersem sevdigim bî-ayb âdetdir

Der-i hûbânda hidmet Hak içün ayn-ı ibâdetdir

Bana hâlince kadrin bildiren aşk-ı irâdetdir

Enîs-i gam-güsârım derdli dil-dârım Sa’âdetdir ... (Kıyçak vd. 2020: 270).

Beyân-ı Ahvâl-i İbtilâ ve Esbâb-ı İhtidâ ki Tarîk-i Mecâzda Aşk-ı Hakîkînin Muhâfazasına Sarf-ı Himmet İdenlerde Huzûr-ı Dâimînin Zuhûruna Dâir Bir Nümûne-i Vâzıh Virir Nesâyıhdır

Bir sâat-i eşref içre nâ-gâh

Ser-matlaba oldı gönlüm âgâh ... (Kıyçak vd. 2020: 275-276).

Ez-Miyâne-i Nazm u Nesr Şîve-i Makâl Ber-Tarîf-i Hâl ki Îmâ-yı Be-Sûy-ı Kalb-i Ehl-i Kemâl Hoş Nâm-Dâr-ı Bî-Misâl Şod

Ey mısr-ı melâhatin Yûsuf-ı zîbâsı olan dil! Sâfî-i ahsen-hisâl Zelîha-yı melâmet-zede-i kâmın ki her bâr seninle eyler ümîd-i visâl. Pâye-i evvel-i saltanat olan zindân-ı ihtifâdan ızhâr-ı kemâlin ile hurûc eyle kim fermânına inkıyâd ideler. Bi’t-tamâm halk tâ tuta âlemi hükm-i pertev-i cemâl. V’ey şems-i hakîkat-i bî-nevâl! ... (Kıyçak vd. 2020: 275-286).


Kaynakça


Bursalı Mehmed Tâhir (1333). Osmanlı Müellifleri. C.2. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Hulûsî, Hediyye-i Müjde-resân Necât-ı Ebediyye-Dîvân, Fatih Millet Kütüphanesi, Ali Emirî Manzum No: 132/2.

İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Yazmalar Kataloğu. C. IV. Fasikül III (1967). İstanbul: MEB Yay.

Kıyçak, Özgür; Ramazan Arı (hzl.)(2020). Hüseyin Hulûsî Dîvânı. Erzurum: Fenomen Yayınları.

Kıyçak, Özgür, Mustafa Yasin Başçetin (2020). “Son Asırda Gelenek ve Yenilik Arasında Manzum ve Mensur Tasavvufî Bir Eser: Hediyye-i Müjde-resân-ı Necât-ı Ebediyye”. Filoloji Alanında Teori ve Araştırmalar. Ankara: Gece Kitaplığı.

Atıf Bilgileri


Başçetin, Mustafa Yasin. "HEDİYYE-İ MÜJDE-RESÂN-I NECÂT-I EBEDİYYE (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hediyye-i-mujde-resan-i-necat-i-ebediyye-hulusi-menfi-yesari. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle
2 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
3 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
4 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
5 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
6 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
7 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
8 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
9 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
10 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
11 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle