- Yazar Biyografisi (TEİS)
Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas
- Eser Yazılış Tarihi:915/1509-1510
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:21/12/2021
HECR-NÂME/HAZÂN-NÂME (CELÎLÎ)
sembolik aşk mesnevisiCelîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi (d. 893/1487-88 - ö. 977/1569-70)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hamidî-zâde Celîlî’nin sembolik nitelikteki aşk mesnevisi. Hecr-nâme, aruzun fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün kalıbıyla yazılmış; 485 beyitlik küçük bir mesnevidir.
Mesnevinin giriş bölümü, besmele, tevhit, naat ve dört halifeye övgüden oluşur. 110. beyitten itibaren asıl konuya geçilir. Şair, özgün bir eser kaleme aldığını, Hecr-nâme’nin tercüme ya da taklit olmadığını (b.475-479); Hecr-nâme’yi 22 yaşındayken 915/1509-1510’da Gül-i Sad-Berg isimli eserinden sonra yazdığını ve diğer adının Hazan-nâme olduğunu (b.484-485) söyler.
Hecr-nâme’nin özeti şöyledir:
Celîlî, ilimle meşgul olduğu gençlik yıllarında dostlarının tavsiyesiyle olgunluk kazanmak için sefere çıkar. Bu manevî yolculuğun ardından Hurrem-âbâd’a ulaşan şair, şehri çok beğenerek burada yaşamaya karar verir. Kendi etrafını zühtten duvarlarla çeviren şair, karşısına çıkan güzele (Hızr) ilk görüşte âşık olur ve zühdün duvarlarını yıkar. Aşk acısı çeken ve gözyaşı döken Celîlî, bir dostunun (refîk-i şefîk-ı yârân) nasihatiyle sevgilisiyle görüşmeye karar verir. Hemen yola çıkıp sevgilisini aramaya gider; ancak sevdiğini ansızın karşısında görünce dili tutulur ve ona bir şey söyleyemez. Şairin garip hallerini gören sevgili, onu meczup zannederek sözleriyle onu yaralar. Bu durum üzerine perişan olan şairin yanına dostu gelir. Sabretmesi gerektiğini ve duygularını mektupla sevgiliye iletmesini söyler. Celîlî, bir süre sabrettikten sonra, sevgilisine mektup yazar. Sevgilinin güzelliklerini övüp kendisini kabul etmesi için yalvarır. Mektubu alan sevgili Celîlî’yi aşağılar ve ondan ümidini kesmesini ister. Bu haberi öğrenen Celîlî’nin derdi daha da artar ve feryat eder. Kaderine razı olup beklerken Allah’ın inayetiyle kavuşma gerçekleşir. Sevgilisiyle el ele verip bağ bahçe dolaşıp işret eden Celîlî’nin mutluluğu fazla uzun sürmez. Sevgili, Celîlî’yi terk eder ve başkalarıyla düşüp kalkmaya, gezip dolaşmaya başlar. Şairin bu durumu kabullenmesiyle eser son bulur.
Celîlî, Hecr-nâme’de bölümlerde başlık kullanmamış, bölümler arasında çeşitli geçiş beyitlerinden yararlanarak biçimsel kompozisyonu sağlamıştır. Basit bir olay örgüsüne sahip olan Hecr-nâme’de olaydan ziyade zengin tasvirler görülmektedir. Hüseyin Ayan (1986: 159)’a göre Celîlî, çok parlak tasvirlere yer vermiştir. Gökalp (2009:195-201)’e göre mesnevinin asıl kıymeti bu renkli tasvirlerden kaynaklanmıştır.
Aşk konusunun işlendiği Hecr-nâme’de olaylar, I.tekil kişi ağzıyla anlatılmıştır. Celîlî, gerçek kişiliğiyle eserde yer almaz. Eserde, kurmaca bir hikâye kahramanı ve divan şiirinin klâsik âşık tipi görülür. Eserdeki iç monologlar sayesinde kurmaca bir kişi olarak Celîlî’nin psikolojisi ve aşk anlayışı hakkında fikir edinmek mümkündür (Gökalp 2009:179-186).
İlk sergüzeşt-nâme olarak bilinen Halîlî’nin Fürkat-nâme’si ile Celîlî’nin Hecr-nâme’sinin bir karşılaştırmasını yapan Orhan Kemal Tavukçu (2004:106-112), Celîlî’nin eserinin Halîlî’nin Fürkat-nâme’sinin eksik bir kopyası olduğunu; Haluk Gökalp (2009:211-213) ise Fürkat-nâme’nin bir özeti görünümünde olan Hecr-nâme’de anlatılan olayların gelişim şeklinin Fürkat-nâme ile örtüştüğünü söyler.
Hecr-nâme, Hüseyin Ayan tarafından yayınlanmıştır (1986).
Şairin biyografisi için bk. "Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/celili-hamidizade-abdulcelil-efendi
Eserden Örnekler
Dinle bir hoş hikâyet eyleyeyin
Ne hikâyet şikâyet eyleyeyin
Diyeyin sana dâg-ı derdümden
Eşk-i gülgûn u rûy-ı zerdümden
Ki neden çehre böyle zerd oldı
Hem-demüm niçün âh-ı serd oldı
Ya neden böyle zâr u mahzunum
Nice Leylî gamında Mecnûnum
Ya neden bunca nâle ve feryâd
Nice Şîrîn’e olmışam Ferhâd
Kankı şûh-ı cihana dil virdüm
Nice âşûb-ı câna dil virdüm
Gözümün dinmediği âbı neden
Giceler görmedügi hâbı neden
Gussamun kıssasısını şerh ideyin
Şol ki ıtnâb vire tarh ideyin
İdeyin bir tılısm anda nihân
Ki okındukça âteş ola “ıyân
Yazayım bir fesâne-i rengîn
K’ola reşk-i nigâr-hâne-i Çîn (Ayan 1986:162)
xxx
Ben ki bu Hecr-nâmeyi yazdum
Yazmaga göz sevâdını ezdüm
Sanmanuz fürsden temettü‘ itdüm
Gayriler nazmını tetebbu‘ itdüm
Hâşe li’llâh ki müste‘âr ola
Şâ‘ire müste‘âr ‘âr ola
Zâde-i tab‘-ı nâ-tüvânumdur
Meyve-i şâhsâr-ı cânumdur
Gül-i gülzâr-ı bâğ-ı fikrümdür
Lâle-i deşt ü râğ-ı fikrümdür
İltimâsum budur ki ehl-i nazar
Her kaçan k’ideler bu bâğa güzer (Ayan 1986: 172)
Kaynakça
Ayan, Hüseyin (1986). “Celîlî’nin Hecr-nâme’si”. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi (14): 155-72.
Gökalp, Haluk (2009). Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yay.
Kazan Nas, Şevkiye (hzl.)(2018). Celîlî Divanı (İnceleme-Metin). Konya: Palet Yay.
Tavukçu, Orhan Kemal (2004). “Türk Edebiyatında Firâk-nâme Adlı Eserler”. Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi (10): 111-148.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
2 | GÜL-İ SAD-BERG/ GÜL-İ SAD-BERG-İ BÎ-HÂR (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
3 | BAHÂR-NÂME (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
4 | HUSREV Ü ŞÎRÎN (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
5 | LEYLÂ VÜ MECNÛN (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
6 | MEHEK-NÂME (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
7 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
8 | ŞEH-NÂME TERCÜMESİ (CELÎLÎ) | Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi | Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
11 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
13 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
15 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
18 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |