HECR-NÂME/HAZÂN-NÂME (CELÎLÎ)
sembolik aşk mesnevisi
Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi (d. 893/1487-88 - ö. 977/1569-70)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hamidî-zâde Celîlî’nin sembolik nitelikteki aşk mesnevisi. Hecr-nâme, aruzun fe‘ilâtün mefâ‘ilün fe‘ilün kalıbıyla yazılmış; 485 beyitlik küçük bir mesnevidir.

Mesnevinin giriş bölümü, besmele, tevhit, naat ve dört halifeye övgüden oluşur. 110. beyitten itibaren asıl konuya geçilir. Şair, özgün bir eser kaleme aldığını, Hecr-nâme’nin tercüme ya da taklit olmadığını (b.475-479); Hecr-nâme’yi 22 yaşındayken 915/1509-1510’da Gül-i Sad-Berg isimli eserinden sonra yazdığını ve diğer adının Hazan-nâme olduğunu (b.484-485) söyler.

Hecr-nâme’nin özeti şöyledir:

Celîlî, ilimle meşgul olduğu gençlik yıllarında dostlarının tavsiyesiyle olgunluk kazanmak için sefere çıkar. Bu manevî yolculuğun ardından Hurrem-âbâd’a ulaşan şair, şehri çok beğenerek burada yaşamaya karar verir. Kendi etrafını zühtten duvarlarla çeviren şair, karşısına çıkan güzele (Hızr) ilk görüşte âşık olur ve zühdün duvarlarını yıkar. Aşk acısı çeken ve gözyaşı döken Celîlî, bir dostunun (refîk-i şefîk-ı yârân) nasihatiyle sevgilisiyle görüşmeye karar verir. Hemen yola çıkıp sevgilisini aramaya gider; ancak sevdiğini ansızın karşısında görünce dili tutulur ve ona bir şey söyleyemez. Şairin garip hallerini gören sevgili, onu meczup zannederek sözleriyle onu yaralar. Bu durum üzerine perişan olan şairin yanına dostu gelir. Sabretmesi gerektiğini ve duygularını mektupla sevgiliye iletmesini söyler. Celîlî, bir süre sabrettikten sonra, sevgilisine mektup yazar. Sevgilinin güzelliklerini övüp kendisini kabul etmesi için yalvarır. Mektubu alan sevgili Celîlî’yi aşağılar ve ondan ümidini kesmesini ister. Bu haberi öğrenen Celîlî’nin derdi daha da artar ve feryat eder. Kaderine razı olup beklerken Allah’ın inayetiyle kavuşma gerçekleşir. Sevgilisiyle el ele verip bağ bahçe dolaşıp işret eden Celîlî’nin mutluluğu fazla uzun sürmez. Sevgili, Celîlî’yi terk eder ve başkalarıyla düşüp kalkmaya, gezip dolaşmaya başlar. Şairin bu durumu kabullenmesiyle eser son bulur.

Celîlî, Hecr-nâme’de bölümlerde başlık kullanmamış, bölümler arasında çeşitli geçiş beyitlerinden yararlanarak biçimsel kompozisyonu sağlamıştır. Basit bir olay örgüsüne sahip olan Hecr-nâme’de olaydan ziyade zengin tasvirler görülmektedir. Hüseyin Ayan (1986: 159)’a göre Celîlî, çok parlak tasvirlere yer vermiştir. Gökalp (2009:195-201)’e göre mesnevinin asıl kıymeti bu renkli tasvirlerden kaynaklanmıştır.

Aşk konusunun işlendiği Hecr-nâme’de olaylar, I.tekil kişi ağzıyla anlatılmıştır. Celîlî, gerçek kişiliğiyle eserde yer almaz. Eserde, kurmaca bir hikâye kahramanı ve divan şiirinin klâsik âşık tipi görülür. Eserdeki iç monologlar sayesinde kurmaca bir kişi olarak Celîlî’nin psikolojisi ve aşk anlayışı hakkında fikir edinmek mümkündür (Gökalp 2009:179-186).

İlk sergüzeşt-nâme olarak bilinen Halîlî’nin Fürkat-nâme’si ile Celîlî’nin Hecr-nâme’sinin bir karşılaştırmasını yapan Orhan Kemal Tavukçu (2004:106-112), Celîlî’nin eserinin Halîlî’nin Fürkat-nâme’sinin eksik bir kopyası olduğunu; Haluk Gökalp (2009:211-213) ise Fürkat-nâme’nin bir özeti görünümünde olan Hecr-nâme’de anlatılan olayların gelişim şeklinin Fürkat-nâme ile örtüştüğünü söyler.

Hecr-nâme, Hüseyin Ayan tarafından yayınlanmıştır (1986).

Şairin biyografisi için bk. "Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/celili-hamidizade-abdulcelil-efendi


Eserden Örnekler


Dinle bir hoş hikâyet eyleyeyin

Ne hikâyet şikâyet eyleyeyin


Diyeyin sana dâg-ı derdümden

Eşk-i gülgûn u rûy-ı zerdümden


Ki neden çehre böyle zerd oldı

Hem-demüm niçün âh-ı serd oldı


Ya neden böyle zâr u mahzunum

Nice Leylî gamında Mecnûnum


Ya neden bunca nâle ve feryâd

Nice Şîrîn’e olmışam Ferhâd


Kankı şûh-ı cihana dil virdüm

Nice âşûb-ı câna dil virdüm


Gözümün dinmediği âbı neden

Giceler görmedügi hâbı neden


Gussamun kıssasısını şerh ideyin

Şol ki ıtnâb vire tarh ideyin


İdeyin bir tılısm anda nihân

Ki okındukça âteş ola “ıyân


Yazayım bir fesâne-i rengîn

K’ola reşk-i nigâr-hâne-i Çîn (Ayan 1986:162)


xxx

Ben ki bu Hecr-nâmeyi yazdum

Yazmaga göz sevâdını ezdüm


Sanmanuz fürsden temettü‘ itdüm

Gayriler nazmını tetebbu‘ itdüm


Hâşe li’llâh ki müste‘âr ola

Şâ‘ire müste‘âr ‘âr ola


Zâde-i tab‘-ı nâ-tüvânumdur

Meyve-i şâhsâr-ı cânumdur


Gül-i gülzâr-ı bâğ-ı fikrümdür

Lâle-i deşt ü râğ-ı fikrümdür


İltimâsum budur ki ehl-i nazar

Her kaçan k’ideler bu bâğa güzer  (Ayan 1986: 172)

Kaynakça


Ayan, Hüseyin (1986). “Celîlî’nin Hecr-nâme’si”. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi (14): 155-72.

Gökalp, Haluk (2009). Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeşt-nâmeler. İstanbul: Kitabevi Yay.

Kazan Nas, Şevkiye (hzl.)(2018). Celîlî Divanı (İnceleme-Metin). Konya: Palet Yay.

Tavukçu, Orhan Kemal (2004). “Türk Edebiyatında Firâk-nâme Adlı Eserler”. Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi (10): 111-148.

Atıf Bilgileri


Kazan Nas, Şevkiye. "HECR-NÂME/HAZÂN-NÂME (CELÎLÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hecr-name-hazan-name-celili. [Erişim Tarihi: 06 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Doç. Dr. Arzu Atik
Görüntüle
2 GÜL-İ SAD-BERG/ GÜL-İ SAD-BERG-İ BÎ-HÂR (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas
Görüntüle
3 BAHÂR-NÂME (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Doç. Dr. Arzu Atik
Görüntüle
4 HUSREV Ü ŞÎRÎN (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas
Görüntüle
5 LEYLÂ VÜ MECNÛN (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Doç. Dr. Arzu Atik
Görüntüle
6 MEHEK-NÂME (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas
Görüntüle
7 YÛSUF U ZÜLEYHÂ (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas
Görüntüle
8 ŞEH-NÂME TERCÜMESİ (CELÎLÎ) Celîlî, Hâmidî-zâde Abdülcelîl Efendi Prof. Dr. Şevkiye Kazan Nas
Görüntüle
9 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
10 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
11 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
12 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
13 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
14 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
15 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
17 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
18 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle