- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kuddûsî, Ahmed - Madde Yazarı: Meryem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:1825
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:19/04/2022
HAZÎNETÜ’L-ESRÂR VE GANÎMETÜ’L-EBRÂR
mensur eserKuddûsî, Ahmed (d. 1183/15.07.1769 - ö. 1265/1849)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmed Kuddûsî tarafından 1825 yılında yazılmış olan eserdir. Arapça olan bu eser, hacim bakımından Dîvân’dan sonra Kuddûsî’nin ikinci büyük eseridir. Eser, Konya Mevlânâ Müzesi Kütüphanesinde 2444 numarada bulunan “Külliyat-ı Kuddûsî”nin içinde 207b-285a varakları arasındadır (Tenik, 2007: 45).
Kuddûsî; "eserin, Allah’a vuslatı amaç edinen sâlikin din ve dünya hayatını Yaratıcı’sının rızası doğrultusunda yaşamasına yardım amacıyla yazıldığını belirtmektedir. Eserin muhtevasında ilim, zikir ve namaz konularına ağırlık verilmiştir. Aynı zamanda eserin tasavvufi konuları anlaşılır bir dille kaleme aldığı anlaşılmaktadır. Eserde, Peygamber sevgisi, uzlet, halvet, tevhîd, zühd, insan, nefs/benlik, sâlikin eğitimi, seyr u sülûk, tevbe, tefekkür, akıl, varlık, şiir vb. konular, tasavvuf perspektifinde izah edilmiştir" (Tenik, 2007: 45). Eserde Kuddûsî, ele aldığı konuları âyet ve hadislerle delillendirdikten sonra önemli mutasavvıfların konu hakkındaki düşüncelerine yer vermiştir. En sonunda da konuyla ilgili kendi düşünce ve yorumlarını dile getirmiştir.
Kuddûsî, diğer eserlerinde olduğu gibi bu eserinde de "camiu’t-turuk" vasfını bariz bir şekilde ortaya koyar. "Tarîkat bağnazlığından uzak bir anlayışla, kendinden önce yaşamış her dönem ve her coğrafyadaki mutasavvıfların tasavvufî ahkama dair görüşlerine başvurarak, onları sûfîlerin hâl dünyasına kendi ihlâsını da katarak verir. Kuddusi, eserinde Ebu’l- Hasan el-Şâzilî (ö. 657/1258)’den İmam-ı Rabbani Ahmed Farûkî (ö. 1034/1624)’ye kadar tüm büyük mutasavvıfların hâl ve anlayışından örnekler sunmuştur. Kuddûsî’nin eserinde manevî pîr ve mürşid olarak kabul ettiği Abdülkadir-i Geylânî (ö. 562/1166) ve Mevlânâ (ö. 672/1273)’nın etkisi açık bir şekilde görülmektedir. Varlık konusunda İbnü’l-Arabî (ö. 638/1241)’den etkilendiği görülmektedir" (Tenik, 2007: 45).
Eser üzerine, Hüseyin Sunar’ın 1998 yılında “Ahmed Kuddûsî’nin Hazinetü’l-Esrâr ve Ganîmetü’l-Ebrâr Adlı Eserinin Tercümesi, Tahrîk ve Tahlili” adlı bir yüksek lisans tezi bulunmaktadır. Tez, Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi aracılığıyla yayınlanmıştır. Aynı zamanda Ali Tenik, 2007 yılında ¨Ahmed Kuddûsi ve Tasavvuf Düşüncesi¨ adlı doktora tezinde eser hakkında ayrıntılı bilgilere yer vermiştir. 2018 yılında Dr. Alp Eren Han eseri, Türkçeye tercüme ederek neşretmiştir. Son olarak eser, Hazinetü’l-Esrâr ve Ganîmetü’l-Ebrâr adıyla 2021 yılında Litera Yayıncılık tarafından yayına hazırlanmış ve 316 sayfa olarak basılmıştır.
Kaynakça
Tenik, Ali. (2007). Ahmed Kuddûsi ve Tasavvuf Düşüncesi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslâm Bilimleri (Tasavvuf) Anabilim Dalı. Doktora Tezi. Ankara.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
2 | NASÂİH-İ KUDDÛSÎ (KÜLLİYAT-I KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı |
Görüntüle | ||
3 | PENDNÂME (KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
4 | MEKTUPLAR (KUDDÛSÎ) | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
5 | İCÂZETNÂME-İ KUDDÛSÎ | Kuddûsî, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
6 | VASİYETNÂME (KUDDÛSÎ) | KUDDUSİ, Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
7 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
8 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
9 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
10 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
11 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
16 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |