- Yazar Biyografisi (TEİS)
Vücûdî, Mehmed - Madde Yazarı: Prof. Dr. Yaşar Aydemir
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:24/09/2021
HAYÂL U YÂR (VÜCÛDÎ)
sembolik mesneviVücûdî, Mehmed (d. ?/?-ö. 1021/1612)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Vucûdî'nin mesnevi formundaki eseridir. Eser aruzun “Feilâtün/ Mefâilün/ Feilün” kalıbı ile yazılmıştır. Besmeleyle başlayan eserde; tevhid, münacat ve naattan sonra Sultan III. Murad’ın övgüsüne bir medhiye akabinde de eserin padişaha hediye edildiğini ifade eden 54 beyitlik sunuş manzumesi yer alır (Aydemir 2017: 19). Vücudî, eserinin sebeb-i telifinde; kendisinin hakikate ulaştığını, hakikat sürecini dostlarıyla paylaşmak istediğini, bunun için de Hayâl’in aşk macerasını yazdığını ifade eder (Aydemir 2017: 19).
Eserin kısa özeti şöyledir: Hayâl, Yâr’i görmeden kulaktan âşık olmuştur. Yâr’i aramaya çıkan Hayâl’in deliliği günden güne artar. Hayâl, bir gün Yâr’i rüyasında görüp ayağına yüz sürer. Kanlı gözyaşları döker. Ona hâlini anlatır, ondan ayrı kalmanın zorluklarını dile getirir. Sevgiliyi vuslata razı eder. Aşk yolculuğunda Hayâl’e yol gösteren kişi Pîr-i Akl’dır. Hayâl, Pîrin öğütleri doğrultusunda yolculuğa devam eder. Hayâl’in Yâr ile karşılaşması Yâr’in bir av merasimindedir. Yâr’e aşk sırrını açıklar. Yâr nazını artırır, aşığına celal yüzünü gösterip ondan yüz çevirir. Yâr’in peşini bırakmayan Hayâl, onun arkasından gider. Hayâl’in yolu Şöhret Şehri’ne düşer. Bu şehirde yolunu kaybeden Hayâl, Uzlet Tekkesi’nde Hakk’a yalvarır. Melahat Bağı’nda bülbül ve çiçeklerle karşılaşır. Onlar da Yâr’e âşıktır. Burada kötü huylu rakiple karşılaşan Hayâl onun hışmına uğrar. Yâr, hayalle karışık bir rüya görür. Rüyasında Firdevs bahçesinde dolaşırken bülbüllerin inlediğini, gülün ateş yanağıyla bülbülü küle çevirdiğini görür. Bülbüle merhamet edip gülü azarlar. Yâr sabahleyin hamama gelince rakip bahçenin perişan halinin sorumlusunun Hayâl olduğunu söyler. Yâr bu sözden Hayâl’in geldiğini anlar. Nedimleriyle birlikte eğlence meclisi kurar. Hayâl, meclisi uzaktan seyreder. Meclisin sonunda Yâr Hayâl’in yanına gelir. Hayâl, gözden inci ve cevherler saçıp Yâr’in ayağına yüzler sürer. Kendisinin rüya âleminde mi gerçek hayatta mı olduğuna karar veremez. Sevgili ona lütuflar eder, vuslatına erdirir. Hayâl vuslat âleminde sefadayken fanilik rüzgârı gül bahçesinin harmanını yakar. Bu hâli gören Hayâl’in aklı gider. Gözünü açıp gül bahçesine bakınca gözyaşı döküp inlemeye başlar. Cihanda ne yâri ne ağyarı kalmıştır. Hayâl, bu âlemin uykudaki hayal olduğunu anlar. Can gözü açılıp Rahman’ın baki cemalini görmüştür. Âlemin sefasından el çekip cihanı gösteren kadehten vazgeçer (Aydemir 2017: 30-34).
Hayâl u Yâr mesnevisinin şahıs kadrosu geniş değildir. Hikâyede tek bir olay örgüsü vardır o da Hayâl’in etrafında gerçekleşir. Mesnevide başlangıcı ve bitişi olan bir zaman da yoktur. Eserin anlatıcı kişisi çoğunlukla yazar-anlatıcıdır. Konuya hâkim olan anlatıcı, ara ara meviza, hasbihâl ve nükte başlıkları ile metnin akışına müdahale ederek konuyu özetler ve çıkarılması gereken derse işaret eder. Eserde hâkim olan anlatım kipi üçüncü şahıs görülen geçmiş zaman kipidir (Aydemir 2017: 58).
Her mesnevide olduğu gibi Hayâl u Yâr mesnevisinde de tasvirler önemli yer tutar. Hikâye kahramanlarının tasviri, mevsimlerin tasviri, gece gündüz tasvirleri, av merasimleri, eğlence meclisleri ve musiki aletlerinin tasvirleri, Şöhret Şehri tasviri, sevgilinin sarayı tasviri gibi betimlemeler ilk akla gelen örneklerdir (Aydemir 2017: 58).
Hikâyenin sonunda hatime vardır. Fahriye havasında söylenmiştir. Şair, eserinin kusuru varsa dostlarının mazur görmesini ister. Kimseden etkilenmeyip özgün bir eser ortaya koyduğu iddiasındadır. Mesneviyi yazmaktan maksadı âlemde bir eser bırakmaktır (Aydemir 2017: 34-35).
Hayâl u Yâr’da hikâyenin anlatımında klasik mesnevi kompozisyonuna uyulmakla birlikte diğer mesnevilerde karşılaşmadığımız hikâye dışında bir bölüm vardır. Şair burada daha çok kendi hayatı ve şiir anlayışına dair bilgiler vermiştir. Ancak hikâyeden büsbütün ayrı bir bölüm de değildir. 1010 beyit tutan bölümde zaman zaman hikâyeye atıfta bulunulmuştur. Hikâyenin anlatıldığı kısım 2471, hikâye dışındaki bölümle birlikte 3482 beyittir. Mesnevide ana ve ara başlıklar benzer eserlere göre sade bir dille kaleme alınmıştır.
Hayâl u Yâr mesnevisinin birisi Süleymaniye Kütüphanesi Lala İsmail Koleksiyonu 416 numarada diğeri de Makedonya Millî Ktp. MST II. 107 numarada kayıtlı iki yazma nüshası vardır. Yaşar Aydemir tarafından iki nüsha tenkitli metin olarak neşredilmiştir (Aydemir 2007; 2018).
Şairin biyografisi için bk. "Vücûdî, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/vucudi-mehmed
Eserden Örnekler
Bu Nazm-ı Dil-pezîr Ol Pâdişâh-ı bî-'adîl ü bî-nazîrüñ Meclis-i Sa´âdet-Celîslerine Tuhfe-i Hakîr Olduğına 'Özr-i Taksîrdür
Hızr-ı hâmem çün itdi 'azm-i devât
Buldı zulmet içinde âb-ı hayât
Ya'ni kıldı muhît-i 'aşka sefer
Buldı ol bir sefîne dürr ü güher
Bahr-ı nazm oldı bu cedâvil-i nâb
Noktalarla hurûf mevc ü habâb
………
Yakdum ammâ bu şem'-i rahşânı
Şâhlar meclisine erzânî
Gayret itdüm bu dil-ber-i ra'nâ
Vara nâ-mahrem ile hem-dem ola
Şevk ile sîneme çeküp anı ben
Sakladum ya'ni kec-nazarlardan
……
O mîrin açuben yüzin ol şâh
İde 'ayn-ı 'inâyet ile nigâh
Her açıldukca elde bu gonca
Ola gül gibi aña eglence
Geh Gülistân olup gehî Bûstân
Nazarıyla ola Bahâristân (Aydemir 2017: 61-63)
Hayâl-i Âşüfte-hâlüñ Pîr-i 'Akla Su'âlidür
Didi ey nûr-ı pâk-i Yezdânî
Şekl-i âdemde âdemüñ cânı
………
Nice yirdür bu şehr-i pür-ibret
Gösterür bir nazarda biñ sûret
Görinür gâhî kürsî gâhî 'arş
Gâhî 'sakf-ı semâ vü gâhî ferş
Gâh levh ü kalem gehî 'âlem
Gâh rûh-ı mücessem-i âdem (Aydemir 2017: 93)
Pîr-i 'Akluñ Hayâl’e Cevâbıdur
Didi ey 'andelîb-i gülşen-i râz
Eyledüñ bâl-i 'aşk ile pervâz
Şöyle hâlî degül bu nâlelerüñ
Nâyveş var başuñda bir eserüñ
Ne sorarsın bu mihnet-âbâdı
Ki urulmış gam ile bünyâdı (Aydemir 2017: 95)
Hasbihâl
Böyledür hâli ehl-i hâl añlar
Nükte-i kavli ehl-i kâl añlar
Derdi añlar görince derd ehli
Eşk-i çeşm ile rûy-ı zerd ehli
Söyledür ehl-i 'aşkı 'âşık olan
Nabzı yoklar tabîb-i hâzık olan
'Âşıkuñ bağrı yufkadur begler
Kim yazuk dise öksüze ağlar (Aydemir 2017: 97-98)
Kaynakça
Aydemir, Yaşar (2017). https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56189,vucudi-hayal-u-yarpdf.pdf?0
Aydemir, Yaşar (2007). Vücudî Hayâl u Yâr. Ankara: Birleşikkitabevi.
Aydemir, Yaşar (2007). “Lârendeli Vücudî ve Gazelleri”. Prof Dr. Abdulkerim Abdulkadiroğluna Armağan, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel sayı: 52-72.
Aydemir, Yaşar (2007). “Şiir Aynasında Halep”. EKEV Akademi Dergisi 31: 179-190.
Aydemir, Yaşar (2008). “Vücudî’nin İstanbul İzlenimleri”. I. Uluslararası Türk Edebiyatında İstanbul Sempozyumu (3-5 Nisan 2008) Bildirileri. İstanbul: Beşir Kitabevi. 151-162.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞÂHİD-İ MA'NÂ (VÜCÛDÎ) | Vücûdî, Mehmed | Prof. Dr. Yaşar Aydemir |
Görüntüle | ||
2 | MİR'ÂTÜ'Z-ZAMÂN FÎ TÂRİHİ'L-A'YÂN TERCÜMESİ (VÜCÛDÎ) | Vücûdî, Mehmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
3 | FEVÂYİHÜ'S-SÜLÛK FÎ NESÂYİHÜ'L-MÜLÛK/ TERCÜME-İ NASÂYİHÜ'L-MÜLÛK (VÜCÛDÎ) | Vücûdî, Mehmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
4 | GAZAVÂT-NÂME/GAZAVÂT-I ÖZDEMİROĞLU OSMAN PAŞA/ RİSÂLE-İ GAZÂ/ GAZAVÂT-I MUSTAFA PAŞA (VÜCÛDÎ) | Vücûdî, Mehmed | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
6 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
7 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
8 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
9 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
11 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
14 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |