HAYÂL U YÂR (VÜCÛDÎ)
sembolik mesnevi
Vücûdî, Mehmed (d. ?/?-ö. 1021/1612)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Vucûdî'nin mesnevi formundaki eseridir. Eser aruzun “Feilâtün/ Mefâilün/ Feilün” kalıbı ile yazılmıştır. Besmeleyle başlayan eserde; tevhid, münacat ve naattan sonra Sultan III. Murad’ın övgüsüne bir medhiye akabinde de eserin padişaha hediye edildiğini ifade eden 54 beyitlik sunuş manzumesi yer alır (Aydemir 2017: 19). Vücudî, eserinin sebeb-i telifinde; kendisinin hakikate ulaştığını, hakikat sürecini dostlarıyla paylaşmak istediğini, bunun için de Hayâl’in aşk macerasını yazdığını ifade eder (Aydemir 2017: 19).

Eserin kısa özeti şöyledir: Hayâl, Yâr’i görmeden kulaktan âşık olmuştur. Yâr’i aramaya çıkan Hayâl’in deliliği günden güne artar. Hayâl, bir gün Yâr’i rüyasında görüp ayağına yüz sürer. Kanlı gözyaşları döker. Ona hâlini anlatır, ondan ayrı kalmanın zorluklarını dile getirir. Sevgiliyi vuslata razı eder. Aşk yolculuğunda Hayâl’e yol gösteren kişi Pîr-i Akl’dır. Hayâl, Pîrin öğütleri doğrultusunda yolculuğa devam eder. Hayâl’in Yâr ile karşılaşması Yâr’in bir av merasimindedir. Yâr’e aşk sırrını açıklar. Yâr nazını artırır, aşığına celal yüzünü gösterip ondan yüz çevirir. Yâr’in peşini bırakmayan Hayâl, onun arkasından gider. Hayâl’in yolu Şöhret Şehri’ne düşer. Bu şehirde yolunu kaybeden Hayâl, Uzlet Tekkesi’nde Hakk’a yalvarır. Melahat Bağı’nda bülbül ve çiçeklerle karşılaşır. Onlar da Yâr’e âşıktır. Burada kötü huylu rakiple karşılaşan Hayâl onun hışmına uğrar. Yâr, hayalle karışık bir rüya görür. Rüyasında Firdevs bahçesinde dolaşırken bülbüllerin inlediğini, gülün ateş yanağıyla bülbülü küle çevirdiğini görür. Bülbüle merhamet edip gülü azarlar. Yâr sabahleyin hamama gelince rakip bahçenin perişan halinin sorumlusunun Hayâl olduğunu söyler. Yâr bu sözden Hayâl’in geldiğini anlar. Nedimleriyle birlikte eğlence meclisi kurar. Hayâl, meclisi uzaktan seyreder. Meclisin sonunda Yâr Hayâl’in yanına gelir. Hayâl, gözden inci ve cevherler saçıp Yâr’in ayağına yüzler sürer. Kendisinin rüya âleminde mi gerçek hayatta mı olduğuna karar veremez. Sevgili ona lütuflar eder, vuslatına erdirir. Hayâl vuslat âleminde sefadayken fanilik rüzgârı gül bahçesinin harmanını yakar. Bu hâli gören Hayâl’in aklı gider. Gözünü açıp gül bahçesine bakınca gözyaşı döküp inlemeye başlar. Cihanda ne yâri ne ağyarı kalmıştır. Hayâl, bu âlemin uykudaki hayal olduğunu anlar. Can gözü açılıp Rahman’ın baki cemalini görmüştür. Âlemin sefasından el çekip cihanı gösteren kadehten vazgeçer (Aydemir 2017: 30-34).

Hayâl u Yâr mesnevisinin şahıs kadrosu geniş değildir. Hikâyede tek bir olay örgüsü vardır o da Hayâl’in etrafında gerçekleşir. Mesnevide başlangıcı ve bitişi olan bir zaman da yoktur. Eserin anlatıcı kişisi çoğunlukla yazar-anlatıcıdır. Konuya hâkim olan anlatıcı, ara ara meviza, hasbihâl ve nükte başlıkları ile metnin akışına müdahale ederek konuyu özetler ve çıkarılması gereken derse işaret eder. Eserde hâkim olan anlatım kipi üçüncü şahıs görülen geçmiş zaman kipidir (Aydemir 2017: 58).

Her mesnevide olduğu gibi Hayâl u Yâr mesnevisinde de tasvirler önemli yer tutar. Hikâye kahramanlarının tasviri, mevsimlerin tasviri, gece gündüz tasvirleri, av merasimleri, eğlence meclisleri ve musiki aletlerinin tasvirleri, Şöhret Şehri tasviri, sevgilinin sarayı tasviri gibi betimlemeler ilk akla gelen örneklerdir (Aydemir 2017: 58).

Hikâyenin sonunda hatime vardır. Fahriye havasında söylenmiştir. Şair, eserinin kusuru varsa dostlarının mazur görmesini ister. Kimseden etkilenmeyip özgün bir eser ortaya koyduğu iddiasındadır. Mesneviyi yazmaktan maksadı âlemde bir eser bırakmaktır (Aydemir 2017: 34-35).

Hayâl u Yâr’da hikâyenin anlatımında klasik mesnevi kompozisyonuna uyulmakla birlikte diğer mesnevilerde karşılaşmadığımız hikâye dışında bir bölüm vardır. Şair burada daha çok kendi hayatı ve şiir anlayışına dair bilgiler vermiştir. Ancak hikâyeden büsbütün ayrı bir bölüm de değildir. 1010 beyit tutan bölümde zaman zaman hikâyeye atıfta bulunulmuştur. Hikâyenin anlatıldığı kısım 2471, hikâye dışındaki bölümle birlikte 3482 beyittir. Mesnevide ana ve ara başlıklar benzer eserlere göre sade bir dille kaleme alınmıştır.

Hayâl u Yâr mesnevisinin birisi Süleymaniye Kütüphanesi Lala İsmail Koleksiyonu 416 numarada diğeri de Makedonya Millî Ktp. MST II. 107 numarada kayıtlı iki yazma nüshası vardır. Yaşar Aydemir tarafından iki nüsha tenkitli metin olarak neşredilmiştir (Aydemir 2007; 2018).

Şairin biyografisi için bk. "Vücûdî, Mehmed". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/vucudi-mehmed

Eserden Örnekler


Bu Nazm-ı Dil-pezîr Ol Pâdişâh-ı bî-'adîl ü bî-nazîrüñ Meclis-i Sa´âdet-Celîslerine Tuhfe-i Hakîr Olduğına 'Özr-i Taksîrdür

Hızr-ı hâmem çün itdi 'azm-i devât

Buldı zulmet içinde âb-ı hayât


Ya'ni kıldı muhît-i 'aşka sefer

Buldı ol bir sefîne dürr ü güher


Bahr-ı nazm oldı bu cedâvil-i nâb

Noktalarla hurûf mevc ü habâb

………

Yakdum ammâ bu şem'-i rahşânı

Şâhlar meclisine erzânî


Gayret itdüm bu dil-ber-i ra'nâ

Vara nâ-mahrem ile hem-dem ola


Şevk ile sîneme çeküp anı ben

Sakladum ya'ni kec-nazarlardan

……

O mîrin açuben yüzin ol şâh

İde 'ayn-ı 'inâyet ile nigâh


Her açıldukca elde bu gonca

Ola gül gibi aña eglence


Geh Gülistân olup gehî Bûstân

Nazarıyla ola Bahâristân  (Aydemir 2017: 61-63)


Hayâl-i Âşüfte-hâlüñ Pîr-i 'Akla Su'âlidür

Didi ey nûr-ı pâk-i Yezdânî

Şekl-i âdemde âdemüñ cânı

………

Nice yirdür bu şehr-i pür-ibret

Gösterür bir nazarda biñ sûret


Görinür gâhî kürsî gâhî 'arş

Gâhî 'sakf-ı semâ vü gâhî ferş


Gâh levh ü kalem gehî 'âlem

Gâh rûh-ı mücessem-i âdem   (Aydemir 2017: 93)


Pîr-i 'Akluñ Hayâl’e Cevâbıdur

Didi ey 'andelîb-i gülşen-i râz

Eyledüñ bâl-i 'aşk ile pervâz


Şöyle hâlî degül bu nâlelerüñ

Nâyveş var başuñda bir eserüñ


Ne sorarsın bu mihnet-âbâdı

Ki urulmış gam ile bünyâdı  (Aydemir 2017: 95)


Hasbihâl

Böyledür hâli ehl-i hâl añlar

Nükte-i kavli ehl-i kâl añlar


Derdi añlar görince derd ehli

Eşk-i çeşm ile rûy-ı zerd ehli


Söyledür ehl-i 'aşkı 'âşık olan

Nabzı yoklar tabîb-i hâzık olan


'Âşıkuñ bağrı yufkadur begler

Kim yazuk dise öksüze ağlar  (Aydemir 2017: 97-98)

Kaynakça


    Aydemir, Yaşar (2017). https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56189,vucudi-hayal-u-yarpdf.pdf?0 

    Aydemir, Yaşar (2007). Vücudî Hayâl u Yâr. Ankara: Birleşikkitabevi.

    Aydemir, Yaşar (2007). “Lârendeli Vücudî ve Gazelleri”. Prof Dr. Abdulkerim Abdulkadiroğluna Armağan, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel sayı: 52-72.

    Aydemir, Yaşar (2007). “Şiir Aynasında Halep”. EKEV Akademi Dergisi 31: 179-190.

    Aydemir, Yaşar (2008). “Vücudî’nin İstanbul İzlenimleri”. I. Uluslararası Türk Edebiyatında İstanbul Sempozyumu (3-5 Nisan 2008) Bildirileri. İstanbul: Beşir Kitabevi. 151-162.

Atıf Bilgileri


Aydemir, Yaşar. "HAYÂL U YÂR (VÜCÛDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hayal-u-yar-vucudi. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞÂHİD-İ MA'NÂ (VÜCÛDÎ) Vücûdî, Mehmed Prof. Dr. Yaşar Aydemir
Görüntüle
2 MİR'ÂTÜ'Z-ZAMÂN FÎ TÂRİHİ'L-A'YÂN TERCÜMESİ (VÜCÛDÎ) Vücûdî, Mehmed Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
3 FEVÂYİHÜ'S-SÜLÛK FÎ NESÂYİHÜ'L-MÜLÛK/ TERCÜME-İ NASÂYİHÜ'L-MÜLÛK (VÜCÛDÎ) Vücûdî, Mehmed Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
4 GAZAVÂT-NÂME/GAZAVÂT-I ÖZDEMİROĞLU OSMAN PAŞA/ RİSÂLE-İ GAZÂ/ GAZAVÂT-I MUSTAFA PAŞA (VÜCÛDÎ) Vücûdî, Mehmed Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
5 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
6 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
7 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
8 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
9 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
10 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
11 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
12 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
13 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
14 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle