- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet İhsan Tokgöz - Madde Yazarı: Araş. Gör. M. Cem Öz
- Eser Yazılış Tarihi:9 Nisan-16 Temmuz 1308 / 21 Nisan-28 Temmuz 1892
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:13/08/2022
HÂVER (AHMET İHSAN TOKGÖZ)
romanAhmet İhsan Tokgöz (d. 1868 - ö. 27 Aralık 1942)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Servet-i Fünun dergisinin sahibi Ahmet İhsan Tokgöz’ün, Ülfet’ten sonra ikinci telif romanı olarak 9 Nisan-16 Temmuz 1308 (21 Nisan-28 Temmuz 1892) tarihlerinde tefrika edilen, romantizm akımına bağlı kalınarak kaleme alınmış romanı. Tokgöz’ün roman sayısı hakkında farklı görüşler vardır. Araştırmacıların çoğu, Tokgöz’ün iki telif romanı bulunduğunu ifade etse de Elif Öksüz Güneş, Asya-yı Şarkî’ye Seyahat eserinin de kurgusal bir eser olduğunu söyler (Öksüz Güneş 2019: 642).
Çerçeve hikâye şeklinde düzenlenen ve iç içe iki olay örgüsünün bulunduğu romanda olaylar zamanı da buna uygun şekilde geri dönüşle (flashback) tertip edilir. Dış hikâyede Raci, başından geçenleri bir temmuz akşamı arkadaşlarına anlatır. İç hikâyedeyse Raci, Sadiye Hanım ve Hâver’in sergüzeşti aktarılır. İki varlıklı ailenin çocuğu olarak evlenen Râci’yle Sadiye Hanım’ın beş yıllık evliliklerinde çocukları olmamıştır. İkisi de iyi eğitimli, cemiyet hayatını seven ve bazı fikirleri yönüyle modern kahramanlardır. Yalıda yaşayan Râci ve Sadiye Hanım, birbirlerinin hayatına müdahale etmez, Sadiye Hanım sevdiği eğlencelere katılmaya devam ederken Râci, yalıdaki hizmetçi Hâver’le bir aşk yaşar ve onu iğfal eder. Fakat Hâver bu ilişkiye zorlanmaz, kendisi de Râci’yi sever. “Bir âşık-ı merdud” imzalı mektupla Sadiye Hanım durumdan haberdar olur. Râci, Hâver’le evlenip ona yeni bir ev tutma düşüncesindedir. Sadiye Hanım, “âlemin diline düşmemek için” durumu kabullenir. Aslen Kastamonulu olan Hâver’in, oradaki analığı İstanbul’a getirilir, Ayastefanos’ta bir ev kiralanır. Râci’nin Bursa’da olduğu bir zamanda bir oğulları olur. Eskiden beri Hâver’i seven fakat karşılık bulamayan Süleyman, Hâver’i bıçaklar, aldığı yaradan dolayı bir süre sonra Hâver ölür. Orada bulunan balıkçılar da kürekle Süleyman’ı öldürür. Nihayetinde Sadiye Hanım, çocuğu kabul eder.
Sade bir dille kaleme alınan ve yer yer sohbet üslubunun tercih edildiği, yazarın dâhil olduğu eserde mekân tasviri (yalıdaki yemek odasının ayrıntılı tasviri gibi) ve karakter inşası yer yer güçlü görünse de mekân ve kahramanlar tam anlamıyla aydınlatılmaz. Anlatıcı; betimlenen oda veya kahramanın üzerindeki kıyafetler, olaylar/durumlar hakkında okura bilgi verir.
Eserin karakterizasyonda Tanzimat dönemi eserlerinden ayrılan yönü, Hâver’in yazar-anlatıcı tarafından suçlu bulunmamasıdır. Hâver, evin beyi Râci ile bir ilişkiye zorlanmamış, kendisi de onu severek bu yola girmiştir. Bu nedenle Hâver, evin hanımı Sadiye’ye ihanet etse de eserde ona karşı suçlayıcı/olumsuz anlatımlar bulunmaz. Aynı zamanda eğlenceye düşkün olan Sadiye Hanım, yer yer kocası Râci’yi ihmal ettiğini dile getirir. Yazar, Kastamonu’nun bir köyünden olan Hâver’le İstanbullu ulema bir ailenin kızı Sadiye’yi mukayese eder gibidir ve bu mukayesede tercihi Hâver’den yanadır. Bunun işaretlerini yer yer okura gösterir.
Yazarın biyografisi için bk. "Ahmet İhsan Tokgöz". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü". http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tokgoz-ahmet-ihsan
Eserden Örnekler
Servet-i Fünûn iş bu nüshadan itibaren Ahmed İhsan Bey’in eser-i tahrîr ü tertîbi olan ‘Hâver’ unvanlı millî romanın dercine başlamıştır, her ne kadar gazetede iki roman bulundurmamak arzu etmiş idiysek de millî roman neşriyâtının arkası kesilmemesi hakkında pek çok taraflardan vârid olan ihtârât-ı mükerere ‘Hâver’ i iş bu nüshadan itibaren tefrika etmeye bizi mecbûr eylemiştir.
[...]
“…zîrâ kadın deyince hep otuzunu bulmuş, iri yarı çeneli olanları mülâhaza eylersiniz. Hâlbuki Hâver sizin dediğiniz gibi değildir, kızcağız narin yapılı, biraz solgun çehreli, altın saçlı idi. Evde kimsenin ehemmiyet verdiği yok idi, gittikçe büyüyüp çağını bulduğu zamanlar bile tamam bir sene olmuş idi de Hâver’e nazar-ı dikkatle bakmamıştım.
[...]
“Ma’mafih kızı hakîkaten güzel bulmuştum; Hâver’den daha mütenâsib bir hizmetçi kız tasavvuru kâbil değildi. Kızın ince beli, geniş göğsü, dolgun kaba etleri, küçük ayakları en ziyâde güzellik dâiyesinde bulunanlarla bile müsabakâta elverişli idi. Hele ziyâdesiyle latîf cihet nâkâbil-i tasavvur derecede yakışıklı saçları ile kar gibi beyaz dişleri idi. Vâkıâ ellerinde ve yüzünde derisi parlıyor, rengi azıcık uçuk idiyse de bu da kızın heyet-i umûmiyesine müesser bir hal veriyor daha ziyâde hoş görünüyor.
[...]
“Ağlamaya başladı; kızın hali hakîkaten garib idi; ân-ı vâhitde meserretten mahzûniyete geçmekte o kadar suhûlet gösteriyordu ki mebhût kaldım. İsticvâba başladım; halindeki tagayyür-i sürûrun esbâbını anlamak istedim; ısrarıma tahammül edemedi; söyledi; Hâver öyle başka yerde benim zevce-i meşru’am olduğu halde bile kendini bir türlü namûskâr göremeyecek imiş; memlekete işi bildirmek hususunda ne düşüneceğini, ne yazacağını, ne yapacağını bilmiyormuş; kendi hissiyâtını cem’e, efkârını tahlîle muvaffak olamıyormuş, düşündüğünü, yaptığının bilmiyormuş, gâh ağlamak gâh gülmek istiyormuş; onun için ân-ı vâhitde meserretten kedere atılıyormuş (Ahmet İhsan 1308/1892: 91, 108, 109).
Kaynakça
Ahmet İhsan (1308/1892). "Hâver". Servet-i Fünûn, nr.58.
Kılıçkaya, Derya (2008). Ahmet İhsan ve Romanları (İnceleme- Metin). Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
Kılıçkaya, Derya (2010). “Ahmet İhsan’ın Romanları Üzerine Bir Değerlendirme”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 27: 313-335.
Öksüz Güneş, Elif (2019). “Ahmet İhsan Tokgöz’ün Doğu Asya’ya Seyahat Romanında Yapı”. Journal of Turkish Language and Literature 5 (4): 642-656.
Polatel, Oğuz (2020). “Arşiv Belgeleri Işığında Ahmet İhsan (Tokgöz) ve Basım Faaliyetleri”. Kültür, Sanat ve Düşünce Dünyasının Nabzı Dergiler 1 Servet-i Fünûn Dergisi ve Servet-i Fünûn Topluluğu Edebiyatı. (ed. Doç Dr. Ali Kurt). Kocaeli: Gölcük Belediyesi. 15-67.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | AVRUPA'DA NE GÖRDÜM (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Diğer Mehmet Ufuk Demir |
Görüntüle | ||
2 | ÜLFET (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Öğretmen DENİZ POLATER |
Görüntüle | ||
3 | BAHSE NE DERSİNİZ (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Dr. Öğr. Üyesi Dinçer Atay |
Görüntüle | ||
4 | İKİ SENE MEKTEB TATİLİ (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
5 | ARABA İLE DEVR-İ ÂLEM YÂHUD SEZAR KASKABEL (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
6 | ALTI HAFTA NİL'DE SEYAHAT (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Dr. Öğr. Üyesi Dinçer Atay |
Görüntüle | ||
7 | ASYA-YI ŞARKÎ’YE SEYAHAT (AHMET İHSAN TOKGÖZ) | Ahmet İhsan Tokgöz | Diğer Mehmet Ufuk Demir |
Görüntüle | ||
8 | BİR KADININ RUZNÂMESİ (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan Tokgöz | Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT |
Görüntüle | ||
9 | KONTES SARAH (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan [Tokgöz] | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
10 | DEMİRHANE MÜDÜRÜ (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan [Tokgöz] | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
11 | DENİZ ALTINDA 20.000 FERSAH SEYAHAT (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan [Tokgöz] | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
12 | SEKSEN GÜNDE DEVR-İ ÂLEM (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan [Tokgöz] | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
13 | CROİX-MORT KADINLARI (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan [Tokgöz] | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
14 | EKMEKÇİ KADIN (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan [Tokgöz] | Prof. Dr. Nuran Özlük |
Görüntüle | ||
15 | TUHAF BİR HANE (AHMET İHSAN) | Ahmet İhsan Tokgöz | Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |