HAVÂSS-I ESMÂ-İ HÜSNÂ (ŞEYHOĞLU)
Allah'ın isimler ve sıfatları
Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî (d. ? - ö.918/1513)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Bayramiyye Tarikatı meşayıhından Şeyhoğlu Baba Yusuf’un Allah’ın isimlerinin (Esmâ-i Hüsnâ'nın) hususiyetlerini açıkladığı dinî-tasavvufî eseri. Mensur ve manzum karışık olarak kaleme alınan eser Havâss-ı Esmâ-i Hüsnâ türünün ilk örneklerindendir. Eserin yazım türü çoğunlukla kaside nazım şekli olmakla birlikte manzumeler arasında mensur bölümler vardır. Eser 131 beyit ve 2 mensur bölümden meydana gelir. Beyitlerin vezni, aruzun “Mefâ‘îlün Mefâ‘îlün Mefâ‘îlün Mefâ‘îlün” kalıbıyla; son beyit ise diğer beyitlerden farklı olarak “Mefâ‘îlün Mefâ‘îlün Fe‘ûlün” kalıbıyla yazılmıştır.

Türkiye’de üç farklı kütüphanede Osman Ergin Nüshası, Topkapı Nüshası ve Kastamonu Nüshası olmak üzere toplam üç nüshası bulunan eserin müellif hattı henüz tespit edilememiştir. Kütüphane kataloglarında “Şeyhoğlu” adına kayıtlı olan eserin müellifiyle ilgili metin içerisinde geçen “Şeyhoğlu” mahlası “Eger Şeyhoğlinün bilmek dilersen menzil ü kadrin/Sülûkin gör, ne ref itmiş Kadîm ü Kâdir ü A’lâ” ve eserin yazılış tarihinin 23 Şaban 901 / 24 Mayıs 1496’da olduğu “Hoş irdi feyz-i Rahmânî ki feyyâz oldı tarihi/Yigrmi üçinde Şa’bânun yazıldı sebt güni cem’a” dışında bir bilgi yoktur. Bazı kütüphane kataloglarında ve akademik çalışmalarda eser sehven Hurşîd-nâme ve Kenzü’l-küberâ müellifi Şeyhoğlu Mustafa’ya (817/1414) nispet edilmişse de bu mensubiyet tarihen mümkün değildir. Bu açıdan eserin Şeyhoğlu Baba Yusuf Sivrihsarî’ye nispet edilmesinde bir mâni yoktur. Ayrıca eserin üslup açısından Baba Yusuf’un Mevhûb-ı Mahbûb’daki üslubuyla benzerlik göstermesi de bu nisbeti pekiştiren bir diğer etkendir. Şimdiye kadar böyle bir mensubiyetten bahsedilmemesinin sebebi olarak, tarihî kaynaklarda ve edebiyat çevrelerinde Baba Yusuf’un “Şeyhoğlu” mahlasıyla meşhur olmaması gösterilebilir.

Eserin tespit edilen üç nüshasında da herhangi bir başlık ya da isim yoktur. Besmele-i şerifle başlayan eserde hamdele ve salvele bölümleri de bulunmaz. Şeyhoğlu, eserin ilk beyitlerinde, Allah’a tazim ve övgüden sonra Allah’ın her şeyin yaratıcısı olduğunu, Hakk’ın zatındaki bütün isim ve sıfatların cami olduğu bir gevher (Hakikat-i Muhammediyye) yarattığını; esma, sıfatlar ve kâinattaki her şeyin aşkın nurlarıyla bu gevherden zuhur ettiğini anlatır. Şeyhoğlu, gevheri, besmelenin harfleriyle formüle ederek yorumlar. Besmelenin ilk harfi olan “be” harfi şeriata göre sefine, hakikate göre ise bir deryadır. Âlemdeki her şey o deryanın coşup dalgalanmasıyla zuhur etmiştir. O deryada Hakk’a vuslat ancak şeriat gemisiyle olur. O gemide besmelenin on harfi bulunur ve her harfin farklı bir anlamı vardır. “be” hakikat deryası, “sin” bu deryada gezinen şeriat gemisi, “mim” o geminin kaptanı, “elif” direği, ”lam” yelkeni, “ha” yelkenleri doldurup gemiyi yürüten havası, diğer “elif”ler gemi direklerinin tepesinden aşağı inen halatlar, “ra” dümen, “nun” alemin üstünde durduğu balık, “ye” geminin çapasıdır. Bu on harfin her birinden on isim olmak üzere toplam 99 esma tulu’ etmiştir. Şeyhoğlu, böylece besmelenin her bir harfi için bir bölüm açar ve her bölümde 10 esmânın (isimlerin) hususiyetlerini, ne zaman, nasıl ve kaç adet okunması gerektiğini toplam 10 bölümde tek tek açıklar.

Şairin biyografisi için bk. “Yûsuf, Şeyhoğlu, Şeyh Baba Yûsuf Sivrihisarî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yusuf-seyhoglu-seyh-baba-yusuf

Eserden Örnekler


İlâhî vâhidün Hayy-i A’zîm şânühü a’lâ

Didiler hakkına anun ki Rabb-i hâliku’l-eşyâ


Meger bir kabza mâ-i tîn ol itdi ahsen-i takvîm

Yaratdı anda bir gevher di âmennâ ve saddaknâ


Ne gevherdür o gevher kim anun envâr-ı ‘aşkından

Münevver oldı her ‘âlem ki ez-şarkan ilâ garbâ


O gevherden pür oldı pes bu mahlûkât u mevcûdât

Zuhûr itdirdi Hak andan ne kim var berr ile bahrâ


‘Aceb varlıkdur ol varlık anun envâr-ı şevkından

Yazıldı her varak üzre Hakk’un ismiyle her esmâ


Bi-küllî Zât-ı esmâsı zuhûr itdi o gevherden

O burhân u delîl oldı uruldı hüccete imzâ


O zât ismi sıfâtıyla yazıldı hep o gevherden

Olup yigirmi dokuz harf ki her şey üzre hûb inşâ


O gevher harfi bi’smi’llâh hoş oldı nokta-i evvel

Şeri’atde sefìne ol hakîkatde hem ol deryâ


Sefîne içre yazıldı bu bi’smi’llâhun on harfi

O harflerde tamâm oldı cemî’-i ‘âlem-i kübrâ


Bu varlıklar o deryâdan pes andan sonra cûş oldı

Temevvüc eyledi andan bu mahlukât olan eşyâ (Öztürk 2015: 197-198).

Kaynakça


Karatay, F. Edhem (1961). Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Türkçe Yazmalar Kataloğu. İstanbul: Topkapı Sarayı Müzesi Yayınları. c. 2, s. 342.

Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî (yty). Şerh Esma el-Hüsna. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları Koleksiyonu. OE_Yz_0796. 88b-93b.

Şeyhoğlu Baba Yusuf Sivrihisarî (yty). Manzûme-i Besmele. Kastamonu: Kastamonu İl Halk Kütüphanesi. 37 Hk 339/4. 23a.

Şeyhoğlu Baba Yusuf Sivrihisarî (yty). Havâss-ı Esmâ-i Hüsnâ. İstanbul: Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi. M.R. 1064. 34b-37b.

Öztürk, Erdem Can (2015).  “Şeyhoğlu’nun Havâss-ı Esmâ-i Hüsnâ’sı”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/36. (Şubat): 188-208.

Atıf Bilgileri


ALKAN, Harun. "HAVÂSS-I ESMÂ-İ HÜSNÂ (ŞEYHOĞLU)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/havass-i-esma-i-husna-seyhoglu. [Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (YÛSUF, ŞEYH BABA YÛSUF ) Yûsuf, Şeyhoğlu, Şeyh Baba Yûsuf Sivrihisarî Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
2 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
3 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
4 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
5 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
6 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
7 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
8 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
9 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
10 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
11 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
12 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle