- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nabizade Nazım - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dilek Yardım
- Eser Yazılış Tarihi:1308/1892
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:20/04/2022
HASBA (NABİZÂDE NÂZIM)
uzun hikâyeNabizade Nazım (d. 1278/1862 - ö. 1311/1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nabizade Nazım’ın 1308/1892 yılında müstakil olarak basılan uzun hikâyesi. Eser, “Kariînime” başlıklı önsözle birlikte yayımlanmıştır. Bu önsöz, Nabizade Nazım’ın roman ve hikâye arasındaki farkı göstermesi ve hikâye kurgusundaki realist, natüralist unsurları vurgulaması bakımından önemlidir. Millî bir hikâye olarak takdim ettiği Haspa’nın önsözünde yazar, hikâye ile roman arasındaki temel farkı ayrıntının derecesiyle açıklar. Romanın bir olayın ayrıntılı bir şekilde hikâyesi olduğunu belirtir, bu ayrıntılarla olay ve kişiler üzerine okuyucunun ilgisinin çekildiğini ifade eder. Hikâyenin ise vakanın canlı noktalarının seçilerek söyleneceklerin birkaç sayfada söylendiği bir tür olduğunu dile getirir.
Haspa, Behzat isimli kırklı yaşlarında evli ve bir çocuk babası bir adamın, vapur seyahatinde tanıdığı on iki yaşındaki Şahinde’ye gönlünü kaptırmasını konu alır. Behzat, geçici görevle gittiği memuriyetinden dönerken, Şahinde’nin babası Galip Bey ve ailesi de onunla aynı vapurdadır. Behzat, yolculuk esnasında vaktinin çoğunu aynı zamanda akraba olduğunu öğrendiği Galip Beylerle geçirir. Özellikle Haspa adını taktığı Şahinde’yle adeta dost olurlar. Behzat zamanla Şahinde’ye gönlünü kaptırır. Ancak Şahinde ona karşı sadece çocukça bir dostluk ve sevgi beslemektedir. Şahinde’nin yaşının küçüklüğü, kendisinin evli ve çocuklu olması gibi sebeplerden ötürü bu durumdan oldukça utanan Behzat, kendini Haspa’dan uzak durmaya mecbur kılmak için Galip Bey’i kızını yatılı okula vermeye ikna eder.
İstanbul’a döndüklerinde Şahinde yatılı okula verilir. Behzat’ın Şahinde’ye karşı hisleri zamanla azalır ve bir yılın sonunda bu hisler tamamen ortadan kalkar. Dört yılın sonunda Şahinde mezun olur ve artık evlenme çağı gelmiştir. Kısmetleri içinden uygun bir aday seçilerek evliliğe karar verilir. Şahinde, nikâhta vekalet için Behzat’ı seçer. Bu durum Behzat’ın yok olduğunu düşündüğü duygularının aslında bitmediğini ortaya çıkarır. Ancak Behzat, Şahinde’nin geleceği ve bir felakete sebep olmamak için, duygularını bastırarak vekaleti kabul eder.
Türk Edebiyatı’ndaki erken bir Lolita sayılabilecek olan Haspa, büyük ihtimalle yazarın 1890’da “Ravi” mahlasını kullanarak Tercüman-ı Hakikat’e gönderdiği yazılarda Ahmet Mithat’la girdiği tartışmanın bir ürünüdür. Bizde roman namına layık telif veya tercüme hiçbir eserin bulunmadığını söylediği bu tartışmada roman ve romancıya dair dile getirdiği görüşleri itibarıyla Nabizade Nazım’ın realist-natüralist romandan yana olduğu anlaşılır. Nabizade’nin Haspa’nın önsözünde Behzat ve Şahinde’nin duygu ve eylemlerinin sebeplerini fizyoloji ve tecrübeyle açıklaması, hikâyenin sonunda romantizme tepki olarak Behzat’a yaptırdığı seçimle bir felaketin önüne geçmesi yazarın bu tavrının sonucudur. Bununla birlikte vapurda Behzat ve Galip Beylerden başka Türk’ün olmaması ve onların da akraba çıkması gibi tesadüfler, nadiren de olsa yazarın Behzat’a acıyan ifadelere yer vererek kendini gizleyememesi, kahramanların genel itibariyle yüzeysel çizilmesi gibi durumlar, hikâyedeki realist tavrı zedelemektedir. Haspa, kendisi de bir eğitimci olan Nabizade’nin kız çocuklarının eğitimi konusunda ifade ettiği düşünceler bakımından da dikkate değer bir hikâyedir.
Nabizade Nazım’ın biyografisi için bk. “Nabizade Nazım”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nabizade-nazim
Eserden Örnekler
Yaşı kırkı geçkin, sakalına kır düşmüş, bahusus altı yaşındaki bir çocuk babası olduğu hâlde on iki yaşında bir çocuğa divanece gönül vermek hiffetini yaşının muktezası olmak lazım gelen metanet ve mekânete şeyn ve âr görmekteydi. Bahusus neticeyi düşündü: Ne olacak? Haydi bu muhabbetteki ciddiyet kesb-i kuvvet etsin… Peki bu muhabbetten ne ümidi olacak? Haspa ile be-kâm olmak mı? Heyhat! Tefavüt-i sinni hesaba katmasa bile o visale ermek için hiç olmazsa üç sene beklemek lazım gelecek. Ya o kadar müddet bu nokta-i muhabbet üzerinde sebat ve devam göstermek bahusus her muhabbete sine açan tab’ı için mümkün mü? Daha iki gün evvel bir İngiliz karısına karşı peyda ettiği hissiyat meydanda duruyor. Beklemek de lazım olmasın… Ya sevgili zevcesini, elmas oğlunu nasıl feda etmeli? (Nabizade Nazım 2017: 227-228)
Kaynakça
Birinci, Necat (1987). Nâbizâde Nâzım. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Çağın, Sabahattin (2014). “Ahbar-ı Âsâra Tamim-i Enzar Hakkında”. Ahbar-ı Âsâra Tamim-i Enzar. (hzl. Sabahattin Çağın). İstanbul, Dergâh Yayınları.
Çağın, Sabahattin (2017). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Durgun, Harika (2015). Ahmet Mithat Efendi ve Edebiyat. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Enginün, İnci (2013). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2017). Küllerinden Doğan Anka. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Nabizade Nazım (2017). Karabibik ve Diğer Hikâyeler. (hzl. Sabahattin Çağın – Nedret Kurudere). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SEVDA (NÂBİZÂDE NÂZIM | Nabizâde Nâzım | Diğer Öykü USTA |
Görüntüle | ||
2 | BIR HÂTIRA (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Ceylan Aydın |
Görüntüle | ||
3 | ESÂTİR (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
4 | HÂLÂ GÜZEL (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Öykü USTA |
Görüntüle | ||
5 | HANIM KIZLARA (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
6 | HÂTIRA-İ ŞEBÂB (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Araş. Gör. Sefacan Doğru |
Görüntüle | ||
7 | HOŞNİŞÎN VEYA CİHÂNDA SAFÂ BU MUDUR? (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Diğer ALİ ERBAY |
Görüntüle | ||
8 | HEVES ETTİM (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Hatem Türk |
Görüntüle | ||
9 | KARABİBİK (NÂBİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
10 | MİNİ MİNİ MEKTEPLİ (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
11 | MİNİ MİNİ YÂHUD YİNE HEVES (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
12 | SEYYİE-İ TESÂMUH (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
13 | YÂDİGÂRLARIM (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Ceylan Aydın |
Görüntüle | ||
14 | ZAVALLI KIZ (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya |
Görüntüle | ||
15 | ZEHRA (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Doç. Dr. Özlem Nemutlu |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |