HASB-İ HÂL (NEV'Î)
alegorik mesnevi
Nev’î, Yahyâ (d. 940/1533-34 - ö. 1007/1599)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Nev’î’nin kaleme aldığı tasavvufî ve alegorik mesnevi. Şair eserin girişinde Hüsrev ü Şirin gibi kıssaların çok olup insan halini anlatan eser bulunmamasından yakınmış ve hasb-i hâlini yazmaya karar verdiğini ifade etmiştir. “Sözi nazm eyleyem fesâne ile/Hasb-i hâl eyleyem bahâne ile” beytinde belirttiği gibi şair, içerisinde bulunduğu hali ve genel anlamda insanın ruhsal yolculuğunu tasavvufî kavramların kişileştirildiği bir hikâye bütünlüğü içerisinde anlatmıştır.

Hasb-i Hâl’in British Library'de, Millet Kütüphanesi’nde ve Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde birer, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi’nde 5 ve Süleymaniye Kütüphanesi’nde 4 olmak üzere toplam 12 yazma nüshası bulunmaktadır (Sis 2008:7).Eserin beyit sayısı -nüshadan nüshaya farklılık gösterse de- son yapılan çalışmalarla 1000 olarak tespit edilmiştir (Sis 2008: 12). Mesnevi içerisinde eserin yazılış tarihinden bahsedilmemektedir. Topkapı nüshasında istinsah tarihi 1009/1600-01, Çelebi Abdullah Efendi nüshasında ise 1007/1598-99 olarak kayıtlıdır. Mesnevinin giriş bölümünde yer alan “Vasf-ı Sahib-kırân Şâh-zâde Sultân Selîm Hân bin Sultân Süleymân Han…” başlıklı methiyeden eserin Şehzade II. Selim’e sunulduğu anlaşılmaktadır (Sis 2008: 223).

Aruzun fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün kalıbıyla yazılan eser klasik mesnevi tertibine uygun olarak tevhid, münacat ve na’t manzumeleriyle başlamaktadır. Sahabelere ve dört halifeye övgünün ardından II. Selim’e methiye ve sebeb-i te’lif gelmektedir. Şairin “İdem âbâd çünki bünyâdın/ Hasb-i Hâl eyleyem anın adın” beytiyle eserin adını da zikrettiği bu bölümden sonra asıl konuya geçilmektedir. Konunun işlendiği bu bölümde hikâyenin önemli noktalarına vezinleri mesnevi vezninden farklı olan 2 rubai ve 3 kıta yerleştirilmiştir. Böylelikle okuyucunun dikkati çekilip mesnevideki monotonluk kırılmıştır.

Hikâyenin özeti kısaca şöyledir: Âşık, dünya meyhanesinde yaşayan, devamlı aşk acısı çekip ağlayan ve her gördüğü güzele âşık olan bir sarhoştur. Ağlayıp inleyerek dolaştığı bir gün yolu bir dergâha düşer. Dergâhta halkalar halinde toplanmış Hakk’ı zikreden dervişleri görür, çok etkilenir. Dergâhtaki dervişlerden biri derdinden kurtulması için Âşık’ı dergahın piri İrşad’ın huzuruna çıkarır. İrşad, derdinin çaresinin Perî’de olduğunu ve mektup yazarak yardım istemesini tavsiye eder. Tavsiyeye uyan Âşık, aşk derdinden çektiği sıkıntıları anlatan bir mektup yazar. Mektubundaki şikayet ifadeleri Perî’nin arkadaşı İstiğnâ’nın hoşuna gitmez. Diğer arkadaşı Meyl ise Âşık’a yol gösterilmesi gerektiğini söyler. Perî, Meyl’in telkin ettiği gibi bir mektup yazar. Hatasını anlayan Âşık, çok üzülür ve perişan olur. İrşad’ın telkiniyle yeni bir mektup daha yazar. Mektubuna sevgilinin vasıflarını överek başlar. Ardından aşktan harap olduğunu ama bunu şikayet için değil hasb-i hal için yazdığını ifade eder. Âşık’ın aşkını kabul eden Perî, ondan nefsini ve aklını uzaklaştırmasını, cismini yok etmesini talep eder. Âşık, çektiği tüm sıkıntıları unutur, cismini fenâ ateşinde yakarak terk-i cân eder. Sevgiliyle buluşmak için Nurlar bahçesine girer. Girdiğinde gözü gaflet uykusundan açılır, canlarda ve tenlerde gizli olanın Allah olduğunu anlar, kendi varlığında Hakk’ı görür, fenafillâha erer.

Hasb-i Hâl, mecâzi aşktan hakîkî aşka yönelmiş bir Âşık’ın geçtiği aşamaları ve geçirdiği değişimi aşk hikayesi halinde sunan alegorik bir eserdir. Nev’î mesnevisinde, irşad, akıl, sabır, ihtiyar, nefis, karar, istiğna, meyl, mekr, firib gibi tasavvufi kavramları kişileştirip her birine anlamlarına uygun roller vererek oldukça ilgi çekici bir eser ortaya koymuştur.

Eser üzerinde Hande Özer bir yüksek lisans çalışması yapmıştır (1994). Nesrin Sis, eserin metnini dil incelemesiyle birlikte kitap olarak yayınlamıştır (2008). Yazar ayrıca bir makalesinde eserdeki deyimlerin üzerinde durmuştur (Sis 2015:72-79).

Şairin biyografisi için bkz. “Nev’î, Yahyâ”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nevi-yahya 

Eserden Örnekler


Âşık-ı Zâr Tarafından Yâre Yazılan Nâmenün Sûreti […]

[…]

Âşıkam bî-dilem karârum yok

Seni sevmekde ihtiyârum yok


Aşkun ile alışdı cân u tenüm

Aşkun ile karışdı âb u gilüm


Aşkun oldı reh-i necâta delîl

Aşkun oldı şifâ-yı cân-ı alîl


Ne adem fikrin eylerim ne vücûd

Bana aşkundurur senün maksûd


Nergisün kıldı cânı mest ü harâb

Saldı sünbüllerün derûnuma tâb


Tâkatüm tak olup hilâlünçün

Ten gubâr oldı hatt-ı hâlünçün


Varlığum terk idüp dehânunçün

Düşmişem yokluga meyânunçün


Olup ol sîb-i gabgaba meyyâl

Kıldı elmâsını yaşum seyyâl


Sevdüm evvel-nazar görince seni

Gayrılar gibi görme sen de beni


Bilmeyüp hâl-i derd-mendânı

İtme bî-derd olana dermânı


Cân-ı nâ-puhte aşk-bâz olmaz

Her kıl ile efendi-sâz olmaz


Aşk kim oldı gevher-i irfân

Sadr-ı câhil olur mı ana mekân


Olmayup derd-i aşk ile mu’tâd

Kimi mecnûn olur kimi Ferhâd


Fark idüp âkıl ile nâ-dânı

Bilene eyle lutf u ihsânı


Âşık olmayana vefâ mı olur

Derdi olmayana devâ mı olur (Sis 2008: 252-254)

Kaynakça


Özer, Hande (1994). Nev’î’nin Hasb-ı Hâl’i. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Sis, Nesrin (2008). Nev’î Hasb-i Hâl Dil İncelemesi-Metin-Söz Dizini.  Malatya: Öz Serhat Yay.

Sis, Nesrin (2015). “Nev’î’nin Hasb-i Hâl Adlı Eserinde Deyimler”. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi 16: 72-79.

Atıf Bilgileri


Eren Kaya, Fazile. "HASB-İ HÂL (NEV'Î)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hasb-i-hal-nev-i. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Tuba Durmuş
Görüntüle
2 TERCÜME-İ HADÎS-İ ERBAÎN (NEV'Î) Nev'î, Yahyâ Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
3 GÜL-İ SAD-BERG (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Prof. Dr. İbrahim Çetin DERDİYOK
Görüntüle
4 TERCÜME-İ MÜNŞEÂT-I HÂCE-İ CİHÂN (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
5 NETÂYİCÜ'L-FÜNÛN ve MEHÂSİNÜ'L-MÜTÛN (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Araş. Gör. Burhan Can
Görüntüle
6 RİSÂLE-İ NEVÂ-YI ‘UŞŞÂK (NEV’Î) NEV’Î, Yahyâ Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
7 FASLUN FÎ FAZÎLETİ’L-‘IŞK (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
8 FEZÂ'İLÜ'L-VÜZERÂ VE HASÂİLÜ'L-ÜMERÂ (NEV’Î) Nev'î Yahyâ Doç. Dr. Fatih Koyuncu
Görüntüle
9 RİSÂLE-İ ŞİKÂYET-İ RÛZİGÂR (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. MEHMET AKİF YALÇINKAYA
Görüntüle
10 SİNAN PAŞA’YA MEKTUP (NEV'Î) Nev’î, Yahyâ Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
11 GEVHER-İ RÂZ (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
12 LEYLÂ VÜ MECNÛN (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
13 TERCEME-İ KISSA-İ HIZR U MÛSÂ (NEV'Î) Nev'î, Yahyâ Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
14 MÜNÂZARA-İ TÛTÎ VÜ ZÂG (NEV’Î) Nev'î, Yahyâ Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
15 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
16 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
18 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
19 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
20 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
22 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
24 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle