- Yazar Biyografisi (TEİS)
Güftî, Ali - Madde Yazarı: Araş. Gör. Yunus Emre Varol
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hasb-i Hâl
- Yayın Tarihi:28/12/2021
HASB-I HÂL (GÜFTÎ)
hasb-ı hâlGüftî, Ali (d. ?/? - ö. 1088/1677)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Güftî’nin manzum eseri. Eserden ilk defa bahseden Âgâh Sırrı Levend, eserin bir nüshasının kendisinde olduğunu belirtmiştir (Levend 1988:142). Güftî’nin eserleri üzerine doktora tezi hazırlayan Kâşif Yılmaz; Atatürk Üniversitesi Kütüphanesi, Âgâh Sırrı Levend Kitaplığı 123-125 numaradaki Güftî Dîvânı’nda küçük bir mesnevinin yer aldığını, bu mesnevinin katalogda “Hasb-ı Hâl” adıyla kaydedildiğini ve bunun Şeyhülislâm Bahâyî Efendi’yi konu edinen bir eser olduğunu bildirmiştir (Yılmaz 1983:4,7; Yılmaz 2001:17) Diğer bir deyişle bu eser, Kâşif Yılmaz tarafından hazırlanan Güftî Dîvânı’nın dördüncü mesnevisini teşkil etmektedir (Yılmaz 1983:79-82). Bu arada mesnevinin 118. beytinde Güftî’nin, “Hasb-ı Hâl” terkibini kullandığını da eklemek gerekmektedir.
124 beyitlik mesnevi, aruzun “müfte’ilün müfte’ilün fâ’ilün” kalıbıyla yazılmıştır. Eserlerinde genel itibariyle süslü bir dil kullanan Güftî, burada da Arapça-Farsça kelime ve terkip ağırlıklı bir dil tercih etmiştir.
Güftî, mesneviye çeşitli sıfatlarla andığı kaleme seslenerek başlar. Ondan taze bir ses, yeni manalar ve hoş bir eda taşımasını bekler. Daha sonra sözü Edirne aracılığıyla kendisine getiren şair, diğer eserlerinde olduğu gibi kaderden ve zamanın getirdiklerinden dert yanar ve onlarla mizahî bir üslûpla şakalaşır. Bilindiği üzere Güftî’nin eserlerinde “zamandan şikâyet” ve “kıymetin bilinmemesi” vb. konular önemli bir yer tutmaktadır. Burada da şair, sözünü ettiği tüm yeteneklerine rağmen rağbet görmemiş bir kişi olarak karşımıza çıkar. Öte yandan Güftî, yaşadığı bütün olumsuzluklara karşın, kabiliyetinin iltifat bulacağından da ümitlidir. Dolayısıyla eserlerinde himmet ve ihsan arayışı içindedir. Güftî’ye iltifat etmeyen kişiler de yok değildir. Bu kişilerin başında Şeyhülislâm Bahâyî Efendi gelmektedir. Bahâyî Efendi’ye kasideler yazan Güftî, söz konusu mesneviyi de ona ithaf etmiştir. Bahâyî Efendi, -yetenekli şairlerin değerinin anlaşılmadığı böyle bir dönemde- Güftî’nin elinden tutmuş, kendisine rağbet göstermiştir. Bu vesileyle Bahâyî Efendi’yi övgü dolu sıfatlarla yücelten şair, mesnevisini ona dua ederek sonlandırır.
Mesnevi Kaşif Yılmaz tarafından doktora tezinin bir bölümü olarak çalışılmıştır (1983).
Şairin biyografisi için bk. “Güftî, Ali”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/gufti-ali
Eserden Örnekler
Milket-i Rûm içre behiştî-zemîn
Var idi bir şehr-i letâfet-karîn
Bü’l-‘aceb ol hıtta-i kudsî-mesîr
Anda letâfet o kadar cây-gîr
Bâd-ı sabâ eylese andan mürûr
Hâkin ider ‘ıtr-ı girîbân-ı hûr
Olmış idi lîk o şehr-i güzîn
Edrine-nâm ile mu’anven-nigîn
Var idi hem anda esîr-i elem
Dil-şüde bir bî-hûde gerdân-ı gam
Turfe-güher dûde-i asl-ı cünûn
Silsile-bend-i ser-i zülf-i füsûn
Ya’nî rızâ-dâde-i hükm-i kazâ
Bî-hıred-i kâr u muhâlif-rızâ
Hâsılı ol tâlib-i mihnet-eser
Düşmiş idi semt-i kazâya meger
Turfe-kazâ mâdde-i ibtizâl
Râstî-i câdde-i ibtizâl
Turfe-kazâ ser-sühan-i ibtilâ
Zîver-i bâzâr-ı le’all ü asâ
Turfe-kazâ asl-ı kazâ vü kader
Mâye-i hayrı bedel-i nakd-i şer
Suhre-i a’lâ vü edânî-i dehr
Nâvek-i cevre hedef-i tîr-i kahr
Eyler o bî-tâb-ı kazâ iştigâl
Ol heves-i hâm ile fikr-i muhâl
Eyler o vâdîde gezüp her taraf
Ol hevese nakd-i hayâtı telef (Yılmaz 1983:79-80)
Kaynakça
Levend, Âgâh Sırrı (1988). Türk Edebiyatı Tarihi. C. I. Ankara: TTK Yay.
Yılmaz, Kâşif (1983). Güftî: Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği, Tezkireciliği ile Divanı, Zafer-nâmesi ve Teşrîfâtü’ş-Şu‘arâsının Tenkidli Metni. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Yılmaz, Kâşif (2001). Güftî ve Teşrîfâtü’ş-Şu‘arâsı. Ankara: AKM Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
2 | TEŞRÎFÂTÜ'Ş-ŞU'ARÂ (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
3 | ZAFER-NÂME (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
4 | GAM-NÂME (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
5 | ŞÂH U DERVÎŞ (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
6 | HİLYE-İ HASENEYN VE 'AŞERE-İ MÜBEŞŞERE (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş |
Görüntüle | ||
7 | ZELLE-NÂME (GÜFTÎ) | Güftî, Ali | Araş. Gör. Yunus Emre Varol |
Görüntüle | ||
8 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
9 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
10 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
11 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
12 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |