- Yazar Biyografisi (TEİS)
Cevrî, İbrâhîm Çelebi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Songül Yağcıoğlu
- Eser Yazılış Tarihi:1057/1647
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:28/11/2022
HALL-İ TAHKÎKÂT (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ)
Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden seçme beyitlerin manzum şerhiCevrî, İbrâhîm Çelebi (d. 1005/1595(?) - ö. 1065/1654)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden seçilen 40 beytin manzum şerhi. Eser, Mesnevî’nin ilk 18 beyti ve 22’si Mesnevî’nin muhtelif yerlerinden seçilen toplam 40 beytin her birine beşer beyitle şerh yazılmasından oluşur. Beş beyitlik şerhin ilk beyti tercüme, kalan dört beyit açıklama mahiyetindedir (Özdemir 2016: 484). Hall-i Tahkîkât, Mesnevî’nin de vezni olan “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla 1057/1647 tarihinde kaleme alınmış olup 357 beyittir (Alkaya 2018: 8,14,93).
Cevrî’nin eserdeki “Tarz-ı bî-mânend ile terkîb-i bend” ifadesinden hareketle eser üzerine yapılan çalışmalarda Hall-i Tahkikât’in nazım biçimi terkib-bend olarak belirtilir. Metinde sırasıyla; “Zikr ü Tevhîd-i Hudâ ‘azze ve celle” başlığıyla Allah’ın kudretinin anlattığı tevhid, “Na‘t-ı Şâhen-şâh-ı Sadr-ı Istıfâ” ile Hz. Peygamber’in son peygamber olduğu ve Kur’ân ile geldiğinin belirtildiği naat, “Der Medh-i Çâr-Yâr-ı bâ Safâ” başlıkğıyla dört halifeye övgü, “Der Beyân-ı İntihâb-ı Mesnevî” başlıklı eserin yazılma sebebi, “Der Senâ-yı Âsaf-ı Sâhib-Reşâd” başlıklı methiye, “Der Temmet-i Kabûl-i İ‘tizâr” ve son olarak eserin adına yer verilen “Der Beyân-ı Nâm u Târîh-i Kitâb” bölümleri bulunur. Cevrî, eseri kaleme alma sebebini dile getirdiği “Der Beyân-ı İntihâb-ı Mesnevî” bölümünde; gece gündüz Mesnevî’den ders aldığını, Mevlânâ’nın sözlerinin ruhuna gıda olduğunu, Mesnevî’yi beş kez istinsah ettiğini, sonunda o denizden nasiplenip pek çok inci çıkardığını, yani altı ciltten anlayışına uygun kırk beyit seçtiğini belirtir. Eserin son bölümü olan “Der Temmet-i Kabûl-i İ‘tizâr” başlığı altında; küstahça bir işe kalkıştığını fakat bu arzunun gönlüne düşüp aklını mest ettiğini, yetersizliğinin farkında olduğunu, kendi sözüyle evliya ve Mevlevî sözünün bir olamayacağını, Mesnevî şerhinin kolay olmadığını belirtir, cüretinden dolayı özrünü beyan eder ve kabul edilmesi talebinde bulunur ve sırları söylemede dilinin akıcı olması için Allah’a niyaz eder.
Eserde Mesnevî’nin ilk 18 beytinin beşer beyitle şerhinden diğer beyitlere geçişte “İftitâh-ı Şerh-i Ebyât-ı Güzîn” başlığına yer verilir. Sonda yer alan “Der Beyân-ı Nâm u Târîh-i Kitâb” bölümde ise; özet olan bu şerhin anlamının geniş olduğu, uzun sözün talip olana safa ve kalbe zenginlik vermeyeceği ve aklı sersem edeceği, bu nedenle de çekinip şerhi kısa tuttuğu ve eserin adının Hall-i Tahkîkât olduğu belirtilir. “Hall-i Tahkîkât” aynı zamanda ebced hesabıyla eserin yazıldığı tarih olan 1057’ye tekabül eder. (Zavotçu vd. 2019: 278-281) Eserde ney hikayesini konu eden ilk 18 beyit dışında surete itibar etmeme, gönle rağbet etme, dürüstlüğe meyletme, mananın önemi, insanın mahiyeti, suret âleminin sudaki akse benzediği bu nedenle zata bakmak gerektiği, akıl ve idrakin insan için gerekliliği, zühd ve takvanın önemi, Allah’ın ilmi ve kudreti, vahdet gibi konula yer verilir (Alkaya 2018: 65-92).
Cevrî'nin bu şerhi üzerine bir yüksek lisans tezi yapılmıştır (Alkaya 2018).
Şairin biyografisi için bk. “Cevrî, İbrâhîm Çelebi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cevri-ibrahim-celebi
Eserden Örnekler
Der Beyân-ı İntihâb-ı Mesnevî
Mesnevîden ders alup subh u mesâ’
Nutk-ı Mollâ rûhuma oldı gıdâ
Sâ’id-i ikdam-ı teşmîr eyledim
Nüshâsın beş def‘a tahrîr eyledim
Âhir ol deryâdan oldum behre-ver
Kim çıkardım bir nice sâfi güher
Ya‘ni idrâkimce itdim intihâb
Şeş sahâ’ifden çihil beyt müstetâb
Oldı her bir beyt gûyâ bir zebân
Eyler istidâdı insânı beyân
Rabtına itdim kemâl-i ihtimâm
Her biri beş beyt ile buldı nizâm
Oldı tab‘um çün bu kâre mühtedî
Gûşuma bir özge ma‘nâ söyledi
Didi eyle şerḥ-i mazmûnın rekem
Evvelinden on sekiz beytinde hem
Cân lisânından vücûda kıl hitâb
Beyt-i Mevlânâ ana olsun cevâb
Ta ana dîbâce-yi zîbâ ola
Hem suhân mümtâz ü müstesna ola
Fi’l-hakîka buldı tab‘ın nutk-ı cân
Eyledim anı bu vech üzre beyân
Oldı bu manẓûme-i ârif-pesend
Tarz-ı bî-mânend ile terkîb-bend
Bir celîl’ül-kadre itdim anı arz
Kim senâsı olmuş ehl-i hâle farz (Alkaya 2018: 49-50)
…
Bîşnev în ney çün hikâyet mî-koned
Ez cüdâyî-hâ şikâyet mî-koned
Mebde‘imden tâ beni dûr itdiler
Iztırârî zâr u mehcûr itdiler
Teng-nâ-yı tende oldum bî-ḥuzûr
Kaldı ol vüs‘at makâmı dûr dûr
Ol zamândan tâ ki geldim âleme
Eylerim âh u figân u demdeme
Cây-gâh oldı bana dâr’ül-miḥen
Kıldı âvâre beni hûbb-ı veṭen
Gûş iden nâlân olur iytsem güle
Dinle hem-ḥâlim ne dir feryâd ile (Alkaya 2018: 54)
Kaynakça
Alkaya, Yeliz (2018). Cevrî, Hall-i Tahkîkât ve ‘Aynü‛l-Füyûz İnceleme- Metin (1b-36b). Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
Gümüş, Zehra (2009). “Mesnevî’ye Cevrî’nin Manzum Şerhi: Hall-İ Tahkîkât”. Turkish Studies, 4 (6): 231-250.
Özdemir, Mehmet (2016). “Mesnevî’nin Türkçe Şerhleri”. Turkish Studies, 11(20): 461-502.
Zavotçu, G. Sakarya, S. ve Alkaya, Y. (2019). “Cevrî, Hall-i Tahkîkât ve ‘Aynü‘l-Füyûz Adlı Eserleri”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8 (1): 275-290.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) | Cevrî, İbrâhîm Çelebi | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
2 | SELÎM-NÂME (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) | Cevrî, İbrâhîm Çelebi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
3 | HİLYE-İ ÇEHÂR-YÂR-I GÜZÎN (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) | Cevrî, İbrâhîm Çelebi | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
4 | AYNÜ'L-FÜYÛZ (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) | Cevrî, İbrâhîm Çelebi | Doç. Dr. Songül Yağcıoğlu |
Görüntüle | ||
5 | MELHAME (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) | Cevrî, İbrâhîm Çelebi | Doç. Dr. Arzu Atik |
Görüntüle | ||
6 | NAZM-I NİYÂZ (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) | Cevrî, İbrâhîm Çelebi | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
7 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
8 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
9 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
10 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
11 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
13 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
15 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |