HADD-İ MESTÂN (AZMÎ-ZÂDE HÂLETÎ)
hicviyye
Hâletî, Azmî-zâde (d. 977/1570-ö. 1040/1631)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Azmî-zâde Hâletî tarafından dönemin sadrazamı Derviş Paşa (ö. 8 Şaban 1015/9 Aralık 1606) için kaleme alınmış hicviyyedir. Şairin Dîvân’ına almadığı manzume ile ilgili dönem kaynaklarındaki tek bilgi Na'îmâ Târîhi’nde yer almaktadır. Daha sonraki çalışmalarda ise bu bilgi aynen tekrarlanmıştır. Na'îmâ, eserinde Derviş Paşa’dan bahsederken Hâletî’nin onun hakkında “Hadd-i Mestân nâm” adlı bir hicviyye yazdığını belirtir ve “kasâid-i garâib-nümâsı merkûmun kâşif-i hâlidir” diye tavsif eder (İpşirli 2007: 317). Manzume, aruzun "mefâ‘ilün mefâ‘ilün mefâ‘ilün mefâ‘ilün" kalıbı ile kaside nazım şekliyle alınmış olup 80 beyitten müteşekkildir. 

Hâletî’nin edebî şahsiyeti düşünüldüğünde hiç de alışık olmadığımız bir üslupla kaleme alınan hicviyye, muhatabına ağır hakaret ve ithamlarla saldıran bir yapı arz eder. Türk hicvinin büyük ismi Nef‘î (ö. 1044/1635)’nin Sihâm-ı Kazâ’sını aratmayan bir üslupla kaleme alınmış olan kasideye Nef‘î de bir nazire kaleme almıştır. Mezkûr nazirede Nef‘î, Hâletî’yi anarak Hadd-i Mestân’ın Derviş Paşa değil de sanki Gürcü Mehmed Paşa için yazıldığını ima etmektedir: "Bununçün söylemiş gûyâ ki Azmî-zâde bu beyti/İlâhî göreyin ilminden efzûn ola irfânı."

Derviş Paşa’nın katlinden sonra kaleme alındığı anlaşılan manzume, Paşa’dan kurtulmanın şaire verdiği mutluluk ile başlar. Hâletî kasideye Allah’a şükür matlaı ile başlamıştır. Şükrün ardından Nef‘î-vârî bir eda ile şair doğrudan hasmını hedef alan hücumlara başlar. Hâletî’ye göre Derviş Paşa öyle bir ehremendir ki hayır ve şer kelimeleri onun lügatinde olmayıp Allah’ın kahrından bahis açılsa ancak gülüp geçerdi. Gulyabani onun yanında ancak bir peri olurdu. Derviş Paşa gibi bir şahıs insandan türemiş olamaz. O, ancak dev karısı ile gulyabaninin soyundan gelebilir. Burada özellikle tarihçi Na'îmâ’nın da onun bir gulyabani olduğunu vurgulaması Na'îmâ'nın eserindeki ilgili bölümü yazmadan önce Hadd-i Mestân’ı görüp okuduğunu ve ondan etkilendiğini düşündürtür (İpşirli 2007: 317). Bu itham ve saldırılar ile muhatabını hedef alan şair, sözü onun yaptığı zulümlere getirir ve ejderin ağzından saçtığı ateşin onun gözünden çıktığını belirtir. Şairin manzumesinde pek çok hakaretler eşliğinde cinsel sapma, namussuzluk, dinsizlik, pislik, nesebin bozukluğu, fesatlık, çirkinlik gibi ithamlar Paşa için sık sık söz konusu olur.

Manzumenin hatime kısımlarında şair, daha önce hiç hicve bulaşmamışken, Derviş Paşa’nın zulüm bulutlarından yağan cefa yağmurlarının insanları yıldırdığını, taşkınlığının sebebinin bu durum olduğunu belirterek mecburen bir hiciv kaleme aldığını söyler ve okuyucusundan adeta özür diler. Hâletî, Derviş Paşa gibi hatalardan Âl-i Osman’ı saklamasını Allah’dan dilerken; hicviyyelerde genellikle görüldüğü üzere hasmının mezarında bile rahat olmaması bedduasıyla şiirini tamamlar.

Yapılan çalışmalarla Hadd-i Mestân’ın bir nüshası Nuruosmaniye Kütüphanesi 4962 numaralı mecmuada tespit edilmiş ve eser bugünkü alfabeye aktarılarak incelemesiyle birlikte yayımlanmıştır (Gedik 2015).

Şairin biyografisi için bk. “Hâletî, Azmî-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/haleti-azmizade

Eserden Örnekler


Bi-hamdillâh şeref buldı yine mülk-i Süleymânî

Felek hâk ile yeksân eyledi bir dîv-i nâdânı


Kanı ol ehremen kim hayr u şerri bilmeyüp hergiz

İderdi hande-i gaflet anılsa kahr-ı Yezdânî


Gören şekl-i kabîhin düşde hergiz hayra yormadı

Ana nisbet perî-sîmâ idi gûl-i beyâbânî


Bulup dev karısın gûl-i beyâbânî zinâ itmiş

‘Aceb mi hâsıl olsa böyle bir bed-asl-ı şeytânî 


'Aceb benzerdi hakkâ ejdere fark ol kadar var kim

O agzından bu çeşminden saçardı nâr-ı sûzânı (Gedik 2015: 154)


Hüseyn ile Hasan kanın bulup nûş eylesem derdi

Eger dinse semürdür iki kardaş kanı insânı


İderdi bî-tevakkuf vakfını söndürmege himmet

Bakup bir mescide görseydi bir şem‘-i fürûzânı


Eger kim gelmiş olsa devrine Fir’avn u Hâmânun

Anun ferrâşı olmazsa bunun olurdı derbânı (Gedik 2015: 156)


Sanurlardı ki dünyâ halkı hep yellendi bir yirden

Dehânından gelen bûy-ı bedi kokdukça yârânı


Kızıllık hastesi sandı görenler rûy-ı nâ-pâkin

Meger kim tıynet-i hâkîsi olmışdı horâsânî


Sirâyet kıldı bûy-ı bed başından cümle ‘azâya

Başından kokmak oldı mâhî-i deryâ-sıfât şânı (Gedik 2015: 157)

***

Olup her beyt-i mevzûnı bu nazmun bir ‘asâ gûyâ

O haddin bilmeyen bed-meste urdum Hadd-i Mestânı


Dahı âlûde-i hicv olmamışdı dâmen-i bahrum

Olaldan hüsrev-i mülkün yanınca peyk-i pûyânı


Velî çok geldi bârân-ı cefâ ol ebr-i muzlimden

Anunçün eyledi seyl-âb-ı gayret böyle tugyânı (Gedik 2015: 159-160)

Kaynakça


Gedik, Nusret (2015). “Azmî-zâde Hâletî’nin Derviş Paşa Hicviyyesi: Hadd-i Mestân”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (15): 133-166.

İpşirli, Mehmet (2007). Târih-i Na'imâ. C.1. Ankara: TTK Yay.

Kaya, Bayram Ali (2003). The Dîvân of 'Azmî-zâde Hâletî. C.1-2. Harvard: Harvard University Press.


Atıf Bilgileri


GEDİK, Nusret. "HADD-İ MESTÂN (AZMÎ-ZÂDE HÂLETÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/hadd-i-mestan-azmi-zade-haleti. [Erişim Tarihi: 11 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
2 RUBÂİYÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
3 SÂKÎ-NÂME (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
4 MÜNŞEÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) Hâletî, Azmî-zâde Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
5 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
6 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
7 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
8 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
9 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
10 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
11 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
12 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle