- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hâletî, Azmî-zâde - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Nusret GEDİK
- Eser Yazılış Tarihi:1015/1606'dan sonra
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hicviye/Taşlama
- Yayın Tarihi:10/12/2021
HADD-İ MESTÂN (AZMÎ-ZÂDE HÂLETÎ)
hicviyyeHâletî, Azmî-zâde (d. 977/1570-ö. 1040/1631)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Azmî-zâde Hâletî tarafından dönemin sadrazamı Derviş Paşa (ö. 8 Şaban 1015/9 Aralık 1606) için kaleme alınmış hicviyyedir. Şairin Dîvân’ına almadığı manzume ile ilgili dönem kaynaklarındaki tek bilgi Na'îmâ Târîhi’nde yer almaktadır. Daha sonraki çalışmalarda ise bu bilgi aynen tekrarlanmıştır. Na'îmâ, eserinde Derviş Paşa’dan bahsederken Hâletî’nin onun hakkında “Hadd-i Mestân nâm” adlı bir hicviyye yazdığını belirtir ve “kasâid-i garâib-nümâsı merkûmun kâşif-i hâlidir” diye tavsif eder (İpşirli 2007: 317). Manzume, aruzun "mefâ‘ilün mefâ‘ilün mefâ‘ilün mefâ‘ilün" kalıbı ile kaside nazım şekliyle alınmış olup 80 beyitten müteşekkildir.
Hâletî’nin edebî şahsiyeti düşünüldüğünde hiç de alışık olmadığımız bir üslupla kaleme alınan hicviyye, muhatabına ağır hakaret ve ithamlarla saldıran bir yapı arz eder. Türk hicvinin büyük ismi Nef‘î (ö. 1044/1635)’nin Sihâm-ı Kazâ’sını aratmayan bir üslupla kaleme alınmış olan kasideye Nef‘î de bir nazire kaleme almıştır. Mezkûr nazirede Nef‘î, Hâletî’yi anarak Hadd-i Mestân’ın Derviş Paşa değil de sanki Gürcü Mehmed Paşa için yazıldığını ima etmektedir: "Bununçün söylemiş gûyâ ki Azmî-zâde bu beyti/İlâhî göreyin ilminden efzûn ola irfânı."
Derviş Paşa’nın katlinden sonra kaleme alındığı anlaşılan manzume, Paşa’dan kurtulmanın şaire verdiği mutluluk ile başlar. Hâletî kasideye Allah’a şükür matlaı ile başlamıştır. Şükrün ardından Nef‘î-vârî bir eda ile şair doğrudan hasmını hedef alan hücumlara başlar. Hâletî’ye göre Derviş Paşa öyle bir ehremendir ki hayır ve şer kelimeleri onun lügatinde olmayıp Allah’ın kahrından bahis açılsa ancak gülüp geçerdi. Gulyabani onun yanında ancak bir peri olurdu. Derviş Paşa gibi bir şahıs insandan türemiş olamaz. O, ancak dev karısı ile gulyabaninin soyundan gelebilir. Burada özellikle tarihçi Na'îmâ’nın da onun bir gulyabani olduğunu vurgulaması Na'îmâ'nın eserindeki ilgili bölümü yazmadan önce Hadd-i Mestân’ı görüp okuduğunu ve ondan etkilendiğini düşündürtür (İpşirli 2007: 317). Bu itham ve saldırılar ile muhatabını hedef alan şair, sözü onun yaptığı zulümlere getirir ve ejderin ağzından saçtığı ateşin onun gözünden çıktığını belirtir. Şairin manzumesinde pek çok hakaretler eşliğinde cinsel sapma, namussuzluk, dinsizlik, pislik, nesebin bozukluğu, fesatlık, çirkinlik gibi ithamlar Paşa için sık sık söz konusu olur.
Manzumenin hatime kısımlarında şair, daha önce hiç hicve bulaşmamışken, Derviş Paşa’nın zulüm bulutlarından yağan cefa yağmurlarının insanları yıldırdığını, taşkınlığının sebebinin bu durum olduğunu belirterek mecburen bir hiciv kaleme aldığını söyler ve okuyucusundan adeta özür diler. Hâletî, Derviş Paşa gibi hatalardan Âl-i Osman’ı saklamasını Allah’dan dilerken; hicviyyelerde genellikle görüldüğü üzere hasmının mezarında bile rahat olmaması bedduasıyla şiirini tamamlar.
Yapılan çalışmalarla Hadd-i Mestân’ın bir nüshası Nuruosmaniye Kütüphanesi 4962 numaralı mecmuada tespit edilmiş ve eser bugünkü alfabeye aktarılarak incelemesiyle birlikte yayımlanmıştır (Gedik 2015).
Şairin biyografisi için bk. “Hâletî, Azmî-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/haleti-azmizade
Eserden Örnekler
Bi-hamdillâh şeref buldı yine mülk-i Süleymânî
Felek hâk ile yeksân eyledi bir dîv-i nâdânı
Kanı ol ehremen kim hayr u şerri bilmeyüp hergiz
İderdi hande-i gaflet anılsa kahr-ı Yezdânî
Gören şekl-i kabîhin düşde hergiz hayra yormadı
Ana nisbet perî-sîmâ idi gûl-i beyâbânî
Bulup dev karısın gûl-i beyâbânî zinâ itmiş
‘Aceb mi hâsıl olsa böyle bir bed-asl-ı şeytânî
'Aceb benzerdi hakkâ ejdere fark ol kadar var kim
O agzından bu çeşminden saçardı nâr-ı sûzânı (Gedik 2015: 154)
Hüseyn ile Hasan kanın bulup nûş eylesem derdi
Eger dinse semürdür iki kardaş kanı insânı
İderdi bî-tevakkuf vakfını söndürmege himmet
Bakup bir mescide görseydi bir şem‘-i fürûzânı
Eger kim gelmiş olsa devrine Fir’avn u Hâmânun
Anun ferrâşı olmazsa bunun olurdı derbânı (Gedik 2015: 156)
Sanurlardı ki dünyâ halkı hep yellendi bir yirden
Dehânından gelen bûy-ı bedi kokdukça yârânı
Kızıllık hastesi sandı görenler rûy-ı nâ-pâkin
Meger kim tıynet-i hâkîsi olmışdı horâsânî
Sirâyet kıldı bûy-ı bed başından cümle ‘azâya
Başından kokmak oldı mâhî-i deryâ-sıfât şânı (Gedik 2015: 157)
***
Olup her beyt-i mevzûnı bu nazmun bir ‘asâ gûyâ
O haddin bilmeyen bed-meste urdum Hadd-i Mestânı
Dahı âlûde-i hicv olmamışdı dâmen-i bahrum
Olaldan hüsrev-i mülkün yanınca peyk-i pûyânı
Velî çok geldi bârân-ı cefâ ol ebr-i muzlimden
Anunçün eyledi seyl-âb-ı gayret böyle tugyânı (Gedik 2015: 159-160)
Kaynakça
Gedik, Nusret (2015). “Azmî-zâde Hâletî’nin Derviş Paşa Hicviyyesi: Hadd-i Mestân”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (15): 133-166.
İpşirli, Mehmet (2007). Târih-i Na'imâ. C.1. Ankara: TTK Yay.
Kaya, Bayram Ali (2003). The Dîvân of 'Azmî-zâde Hâletî. C.1-2. Harvard: Harvard University Press.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) | Hâletî, Azmî-zâde | Prof. Dr. Bayram Ali Kaya |
Görüntüle | ||
2 | RUBÂİYÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) | Hâletî, Azmî-zâde | Prof. Dr. Bayram Ali Kaya |
Görüntüle | ||
3 | SÂKÎ-NÂME (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) | Hâletî, Azmî-zâde | Prof. Dr. Bayram Ali Kaya |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞEÂT (HÂLETÎ, AZMÎ-ZÂDE) | Hâletî, Azmî-zâde | Prof. Dr. Bayram Ali Kaya |
Görüntüle | ||
5 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
6 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
7 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
8 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
9 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
11 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
13 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |