HABÎBE YÂHUT SEMÂHÂT-I AŞK (EBÜZZİYA TEVFİK)
tiyatro
Ebüzziyâ Tevfik (d. 1849 - ö. 27 Ocak 1913)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Victor Hugo’nun Angelo Tyran De Padoue (1835) adlı dramının uyarlaması. Üç fasıl, dört perde ve yirmi altı meclisten oluşur. Osmanlı Tiyatrosu’nda sahnelenir. II. Meşrutiyet’ten sonraki dönemde de birçok kez oynanır. Yazarın tiyatroyla ilgili ikinci ve son eseridir. Romantik dram (facia) özelliği taşır. Facia kavramını ilk kez Ebüzziya’nın kullandığı, eserin mukaddimesinde belirtilir.

16. yüzyıl İtalya’sında geçen olay, Türk-İslam tarihine aktarılmak suretiyle, kişilerin inançları, isimleri ve kültürel unsurları da değiştirilir. Ebüzziyâ Tevfik’in asıl amacı istibdadı anlatmaktır. Eserin ‘’Îzâhât-ı Müʾellif’’ bölümünde tiyatronun ülkede uygulanan zulmü ve keyfî icraatı gözler önüne sermek amacıyla uyarlanmış olduğu belirtilir. Ebüzziyâ, Rodos’ta sürgündeyken bu eseri yazmıştır. Piyes, siyasî amaçla kaleme alınır. Oyuncular vasıtasıyla, zalim idareciler ve zorba yönetim ağır bir dille eleştirilir. Piyeste istibdatla itham edilen Sultan Abdülaziz’in öldürülmesinin gerekliliği savunulur. Hasan Sabbah ve fedâileri, zalime karşı mazlumların haklarını koruyan bir güç olarak gösterilir. Önce önsözü çıkarılarak yayımlanmasına izin verilir. Abdülaziz’in tahttan indirilmesinden sonra da önsözüyle birlikte basılır. Eserin içinde yer yer kadın haklarıyla alakalı mesajlar da bulunmaktadır. Yazar kadın haklarının erkekler tarafından çiğnendiğini düşünür ve eserinde bununla ilgili pasajlara yer vermektedir. Zorba biri olan Nurettin, Hasankeyf hâkimidir. Kendisi Kılıç Arslan’ın kızı Selçuka (Ayşe) ile evlidir ama Halepli çengi Habibe’yi sever. Karısının da başka birine âşık olduğunu düşünür. Gerçekten de karısı ile Danışment emirlerinden Behram küçük yaşta birbirlerini sevmişler fakat bazı olaylar yüzünden ayrı düşmüşler, sonra tekrar karşılaşmışlarsa da birbirlerini tanıyamamışlardır. Behram, Selçuka’ya yeniden âşık olur. Habibe, Behram’a tutulsa da Behram, ona sadece acıma duygusuyla yaklaşır. Habibe, Nurettin’i sevmediği halde, seviyormuş gibi davranır. Nurettin, karısından kurtulup Habibe ile evlenmenin planlarını yapar. Selçuka ile Behram, Hasan Sabbah’ın fedailerinden Numan sayesinde birbirlerini öğrenirler ve gizlice buluşurlar. Aralarındaki aşk tekrardan alevlenince kıskançlık duygusuna kapılan Habibe, Behram’ı sevmesine rağmen onu ele verecek tarzda davranmaya başlar. Nurettin, karısına yazılmış imzasız aşk mektuplarını bulur ve karısını öldürtmek için eline koz geçtiğini düşünür. Öldürüleceğini anlayan Selçuka hislerini açıklar, Nurettin’in zorbalıkla hükmettiği sistemi eleştirir. Selçuka’yı bu zor durumdan bir plan yaparak rakibi Habibe kurtarır. Bir vakitler Selçuka da Habibe’nin annesini ölümden kurtarmıştır. Nurettin ve Behram Selçuka’nın öldüğünü zanneder. Selçuka’nın öldüğü haberini alan Behram, çok fazla hiddetlenir. Habibe de Behram’ı tahrik edecek tarzda konuşur, Selçuka’nın yaşadığı bilgisini ifşa etmez. Selçuka’nın ölüm haberi ve Habibe’nin tahrik edici konuşmaları neticesinde Behram kendini kaybeder ve Habibe’yi hançerler. Selçuka da yavaş yavaş ayılmaya başlar. İki sevgiliyi birbirine kavuşturan Habibe, huzurlu bir şekilde ruhunu teslim eder. Behram ve Selçuka’da Habibe’nin fedakârlığını takdir ederler.

Eser, 1291/1874 yılında Hayal Matbaasında basılmıştır. Tamamı 125 sayfadır. Eserin yeni Türk harflerine aktarılmış baskısı bulunmamaktadır.

Yazarın biyografisi için bk. ‘’Ebüzziyâ Tevfik’’. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ebuzziya-tevfik

Eserden Örnekler


Ulu ağaçlı bir bağçe bir tarafında eski Türkmen sarıklı ve bir tâkımı Kürd külahı ve arkalarına kolları yerde sürünür uzun kâpud giyinmiş bir kaçının da başlarında fasık eski silahşör kıyafetli adamlar uzakta dolaşırlar. Bir ağaç altında, kırmızı çuhadan sırma işlemeli bir şalvarla memelerine kadar kısa bir delme yelek giyinmiş geniş kolları ince bürüncek gömlekli başına ince ve penbe renkli bir bürüncek dolamış boynuna iki dizi iri inci takmış ellerinde çîmşîr çârpâre bir güzel kız müteffekirâne oturur. Bir ağacın altında başına Kürd maşlahı çekmiş bir adam yatar. Uzaktan uzağa bir kaç tanbur sadâsı işitilir (Ebüzziya Tevfik: 1874: 1-2).

Kaynakça


Ebüzziya Tevfik (1874). Habîbe Yâhud Semâhat-ı Aşk. İstanbul: Hayal Matbaası. 

Ebüzziya, Ziyad (1994). “Ebüzziyâ Mehmed Tevfik (1849-1913)”. TDV İslâm Ansiklopedisi. C. 10., s. 374-378, https://islamansiklopedisi.org.tr/ebuzziya-mehmed-tevfik [Erişim tarihi: 09.05.2022]

Ebüzziya, Ziyad (1998) “Lügat-ı Ebüzziya”, Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Devirler, İsimler, Eserler, Terimler. C. 6. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Gür, Âlim (1998). Ebüzziya Tevfik Hayatı; Dil, Edebiyat, Basın, Yayın ve Matbaacılığa Katkıları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.


Atıf Bilgileri


GÜRBÜZ, HAYRUNNİSA. "HABÎBE YÂHUT SEMÂHÂT-I AŞK (EBÜZZİYA TEVFİK)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/habibe-yahut-semahat-i-ask-ebuzziya-tevfik. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DURÛB-I EMSÂL-İ OSMÂNİYYE (EBUZZİYÂ TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Doç. Dr. Tuğçe Erdal
Görüntüle
2 ECEL-İ KAZÂ (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Öğretmen HAYRUNNİSA GÜRBÜZ
Görüntüle
3 İMSÂKİYYE-İ NEVÎN (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Araş. Gör. Dr. Cemile Odunkıran
Görüntüle
4 MUHÂTABA (MEHMED NÂZIM) Mehmed Nâzım Diğer ALİ ERBAY
Görüntüle
5 LUGAT-I EBÜZZİYÂ (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Öğr. Üyesi Feyzi Çimen
Görüntüle
6 MUHARRERÂT-I HUSÛSİYYE-İ ÂKİF PAŞA (ÂKİF PAŞA) Âkif Paşa Öğr. Gör. Abdullah Ezik
Görüntüle
7 MÜNTAHABÂT-I TASVÎR-İ EFKÂR (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Ayşegül Ergişi
Görüntüle
8 NÜMÛNE-İ EDEBİYYÂT-I OSMÂNİYYE (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
9 SURÛRÎ-İ MÜVERRİH (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Ayşegül Ergişi
Görüntüle
10 TAZARRU'ÂT-I SİNÂN PAŞA (EBÜZZİYÂ TEVFÎK) Ebüzziyâ Tevfîk, Mehmed Doç. Dr. Muhittin Turan
Görüntüle
11 ÜÇ YÜZLÜ BİR KARI (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Ayşegül Ergişi
Görüntüle
12 NAMIK KEMAL (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Öğr. Üyesi YASİN YAVUZ
Görüntüle
13 MAKAME-İ TEVKİFİYE (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik Dr. Ayşegül Ergişi
Görüntüle
14 EZOP (EBÜZZİYA TEVFİK) Ebüzziya Tevfik (1849-1913) Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
15 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
16 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
17 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
18 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
19 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
21 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
22 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
23 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle