- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âlî, Adanevî Hüseyin Âlî Efendi, Hüseyin Çelebi b. Abdullah - Madde Yazarı: Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK
- Eser Yazılış Tarihi:1041/1632-1044/1634
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:03/10/2022
GURRETÜ'L-'ASR Fî TEFSîRİ SÛRETİ'L-NASR (ÂLÎ, ADANAVÎ HÜSEYİN ÂLÎ EFENDİ)
Nasr suresinin Türkçe tefsiriÂlî, Adanevî Hüseyin Âlî Efendi, Hüseyin Çelebi b. Abdullah (d.?/?-ö.1058/1648)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Münşi ve şair Hüseyin Âlî’nin Nasr suresinin Türkçe tefsiri. Kaynaklarda Gurretü’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’l-‘Asr ya da Gurretü’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’n-Nasr (Nasr suresinin tefsirinde dönemin yüz akı) adıyla kayda geçen eserin isminin Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi Bölümü 3635 numaralı nüshasında (vr. 3a) Gurretü’l-‘Asr, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Revan Bölümü 201 numaralı nüshasında ise (vr. 2b) Gurretü’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’n-Nasr olduğu açıkça belirtilmiştir. Bütün kaynaklar eserin Veysî’ye ait olduğunu belirtir (Tahir 1972: 425; Kaya 2013:77). Ancak Veysî adına kayıtlı Esad Efendi nüshasında yazar, “üç bin akçe tımar ile” emekli olduğunu (vr. 30a); Adana’da doğup büyüdüğünü (vr. 8b); Gül-deste-i Belâgât adında bir kitabının olduğunu (vr. 30a) ifade eder. Bu özellikler, eserin Veysî’ye değil de Âlî mahlaslı Adanavî Hüseyin Efendi’yi ait olduğunu göstermektedir (Zavotçu 2009: 92-93; Arıkoğlu 1999:VII). Ayrıca yanlışlıkla İzzetü’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’n-Nasr adıyla Gelibolulu Âlî adına kayıtlı Revan nüshasındaki “..bu bende-i nâçîz, ya’nî (Şi’r) Cûyende-i feyz-i lâ-yezâlî / Ser-mest-i sühan Hüseyin Âlî..” (vr. 2b) ifadesi eserin Hüseyin Âlî’ye ait olduğuna şüphe bırakmaz. Ancak kaynaklarda Âlî’nin bu eserinden söz edilmez. Kaptan-ı derya Cafer Paşa’ya (ö.1045/1636) takdim edilmek üzere kaleme alınmış olması eserin, 1041/1632-1044/1634 yılları arasında telif edildiğini düşündürmektedir (Revan Bölümü 201: vr.3b).
Esad Efendi nüshası 46, Revan nüshası 30 yaprak olan eser, üç bölümden müteşekkildir. Giriş bölümünde Arapça hamd ü salattan sonra eserin yazılış sebebi yer alır. Yazar, “... bundan akdem sebeb-i pây-bendî-i za’f ile merâtib-i sâmiye-i menâsıba irtikâ ve tesâ’ud eylemeyüp üç bin akçe tımarla ârâm-gîr-i gûşe-i tekâ’ud olduğu[nda]..." (Esad Efendi 3635: vr. 2a) padişah adına bazı kitap ve kasideler yazdığını, bir gece kendisinde tefsire dair bir eser yazma fikri uyandığını, (Esad Efendi 3635: vr. 2a) tefsirlerin ya Arapça ya da Farsça yazıldıklarını kendisinin de Nasr suresinin tefsirini Türkçe yazıp Sultan Murad Han’a (sal. 1623-1640) takdim etmeye karar verdiğini ifade eder (Esad Efendi 3635: vr.3a). Ancak Revan nüshasında, eserin gereken ilgiyi görmediği, Cafer Paşa’nın vezir olmasıyla ona takdim edilmek üzere temize çekildiği belirtilir (Revan 201: vr. 3b).
Eserin telifinde dil bilgisi, lügat ve tefsir kitaplarından yararlanılır. Özellikle Kazerûnî (ö.426/1035), Zemahşeri (ö.538/1144), Beyzavî (ö. 685/1286), Nesefî (ö.710/1310), Molla Câmî (ö.898/1492), Suyûtî (ö.911/1505) vb. şahsiyetler sık sık başvurulan ve zaman zaman kendilerinden alıntı yapılan müelliflerdir. İkinci bölümün sonunda, buraya kadar zahirî tefsir yapıldığı, bundan sonraki bölümde ise bâtıni ve işarî tefsir yapılacağı dile getirilir (Esad Efendi 3635: vr. 30a). Bu bölümde, surede geçen “feth”, “nasr” vb. kavramlar insanın duygu ve düşünceleri düzeyinde gerçekleşen olaylar şeklinde izah edilir. Sonunda ise Mekke’nin fethi anlatılır.
Belli bir oranda anlam sanatlarıyla bezenmiş olan eser, dönemin bilimsel eserlerinde kullanılan yazı dilini temsil eder. Seci ve cinaslara pek iltifat etmeyen müellif, mecaz ve benzetmelerde okuyucuyu şaşırtma yoluna gitmez, mümkün mertebe meramını anlaşılır bir üslupla vermeye çalışır.
Eserin iki nüshası bulunmaktadır. Üzerindeki karalama ve düzeltmelerden ilk müsvedde olduğu anlaşılan Esad Efendi nüshası Gurretü’l-‘Asr ismiyle Veysî adına kayıtlıdır. Temize çekilirken birtakım çıkarma ve eklemelerle yeniden düzenlenen ve ismi sehven İzzetü’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’n-Nasr şeklinde okunan Revan nüshası ise Gelibolulu Âlî adına kayıtlıdır. Eser yayımlanmamış, çalışılmamıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Âli, Hüseyin Âlî Çelebi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-huseyin-ali-celebi
Eserden Örnekler
Çûn kevkeb-i hümâyûn-ı lutf-ı ezelî derîçe-i ufk-ı fıtratımdan hüveydâ ve sehm-i sa’âde-i sa’âdet-i lem-yezelî derece-i tâli’imde rû-nümâ olup debistân-ı sühanda üstâd-ı müşkil-güşâ-yı endîşeden sebak-âmûz-ı hayâl ve dâru’l-hikme-i ma’nâda mededkârî-i ifâde-i isti’dâd ile hakîm-i feyz-i amîm-i Rabbânîden hüner-endûz-ı makâl oldum. Şöyle ki çâşnî-gîrân-ı hân-ı sühan ya’nî dakîka-sencân-ı zebân-ı tâze vü kühen nevâle-i güftâr-ı lezzet-bahşıma râğıb olup nev-bâve-i bâğ-ı âsârımda meyve-i nahl-ı ümîdden ziyâde lezzet buldular. El-minnetü li’llâh. Biraz müddet içinde hem güşâde ber-best-i akd-ı nazma kâdir oldum hem ber-beste güşâd-ı ukde-i nesre dest-res buldum. Lâkin muktezâ-yı pây-bendî-i za’f-ı ten ve mûcib-i dâmen-gîrî-i süstî-i beden ile merâtib-i sâmiye-i menâsıba tesâ’ud eylemeyüp kûşe-nişîn-i ârâmgâh-ı tekâ’ud olduğum esnâda zîver-i vasf-ı cemîl-i pâdişâhî ile ârâste nice kitâb ve kasîde imlâ ve pîrâye-i medh-i celîl-i pâdişâhî ile pîrâste müte’addid resâ’il-i nâ-dîde inşâ eyleyüp gerden ü gûş-ı rüzgârı le’âlî-i evsâf-ı kerîmeleri ile tezyin ü teşnîf ve bâlâ-yı her bikr-i nigâr-hâne-i fikri nesîç-i medh-i şerîfleri ile perniyân-pûşânîde-i teşrif eyler idim. (Gurretu’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’n-Nasr. Revan Bölümü 201: vr.1b-2a)
Bundan akdem müsâ’ade-i lutf-ı Rabbânî ve mededkârî-i feyz-i Yezdânî ile tetebbu’-ı tefâsîr-i şerîfe kılup gülzâr-ı letâyifden dest-i endîşe gül-çîn-i temettu’ olurken bu mebhasa müte’allik bir iki sahife nigâşte-i kalem-i şikeste-rakam kılınup sühan-şinâs-ı yegâne memdûh-ı efâzıl-ı zamâne merhum sa’îd-i şehîd vezir-i a’zam Hâfız Paşa -ravvaha’llâhu rûhahu- hidmetlerine ithâf olınmış idi. Nice zamândan sonra (Şi’r): Diyârun bihâ halle’ş-şebâbu temîmetî / Ve evvelu arzin messe cildî türâbuhâ [Doğup da toprağına ilk temas ettiğim ve gençliğin boynuma muska astığı, yani gençliğimi geçirdiğim bir diyar], mahrûse-i Âzene mecma’u’l-bahreyn-i ‘ilm u ‘irfân matla’u’n-neyyireyn-i lutf u ihsân zü’l-kadri’l-etemm ve’ş-şâni’l-‘azîm [mısra’] Vekîl-i mâl-i şeh-i Cem-serîr-i heft iklim, Ömer Paşa hazretlerinin zıll-ı zalîl-i ‘adâletleriyle müstazıl olanda meclis-i Bercîs-pîşekârlarında tefsir-i Câmi’u’l-Esrâr nüshasına nâ’il olup şeref-i mütâla’asıyla müşerref oldukda bu bâbda mir’ât-ı zamîrimizde nümâyân olan sûret-i eşkâl mevlânâ-yı mûmâ ileyhin dahi âyîne-i pâk-ı tab’-ı tâbnâklarında cilveger olmuş (Gurretu’l-‘Asr. Esad Efendi Bölümü 3635: vr. 8b).
Kaynakça
Âlî. Gurretü’l-‘Asr. Süleymaniye Kütüphanesi Esad Efendi 3635. (Veysî adına kayıtlı).
Âli. İzzetü’l-‘Asr fî-Tefsîri Sûreti’n-Nasr. Topkapı Sarayı Müzesi Revan Bölümü 201. (Gelibolulu Âlî adına kayıtlı).
Arıkoğlu, İsmail (1999). Âlî (Edirneli Hüseyin Efendi) Hayatı, Sanatı, Eserleri ve Divanının Tenkitli Metni. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
Kaya, Bayram Ali (2013). "Veysî". İslam Ansiklopedisi. C. 43. İstanbul: TDV Yay. 76-77.
Tâhir, (Bursalı Mehmed) (1972). Osmanlı Müellifleri. C. 2. İstanbul: Meral Yay.
Zavotçu, Gencay (2009). Rıza Tezkiresi (İnceleme-Metin). İstanbul: Sahhaflar Kitap Sarayı.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÜRRETÜ'T-TÂC FÎ-SÎRETİ SÂHİBİ'L-Mİ'RÂC (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
2 | HÂB-NÂME (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
3 | MÜNŞE'ÂT (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
4 | FÜTÛH-I MISR (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
5 | MERACÜ'L-BAHREYN (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
6 | DÜSTÛRÜ'L-'AMEL FÎ MÜBÂHÂTİ'L-'İBÂDÂT (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
7 | HEDİYYETÜ'L-MUHLİSÎN VE TEZKİRETÜ'L-MUHBİTÎN (ŞEYH BÂLÎ b. ÜVEYS) | Şeyh Bâlî b. Üveys | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
9 | HİCVİYYE (VEYSÎ) | Veysî, Üveys Çelebi, Üveys b. Mehmed | Prof. Dr. Süleyman ÇALDAK |
Görüntüle | ||
10 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
11 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
13 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
14 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
18 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |