GÜLŞEN-İ VAHDET (ŞÂHİDÎ)
alegorik mesnevi
Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede (d. 875/1470 - ö. 957/1550)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Muğlalı İbrahim Şâhidî’nin aruzun “fâ’ilâtün/fâ’ilâtün/fâ’ilün” vezniyle yazdığı tasavvufi alegorik mesnevisi. Gülşen-i Vahdet, klasik mesnevi düzenine uygun olarak besmele, tahmid, tevhid ve na’t sırasıyla düzenlenmiş; 3,5 varak hacmindeki sebeb-i telif bölümü ise Farsça ve mensur tarzda kaleme alınmıştır. Eserin özeti mahiyetindeki bu bölüm, telif tarihinin düşürüldüğü (943/1536) Farsça bir beyitle sona ermiş daha sonra bu kısım Türkçe ve manzum şekilde detaylandırılmıştır. Mensur nasihat tarzındaki bir bölüm ve bu bölümün de manzum olarak ifade edilmesinden sonra asıl konuya geçilmiştir. Eserin sonunda “ışk imiş” ifadesiyle başlayan son bölüm bazı mecmualarda Işk-nâme-i Şâhidî Efendi başlığıyla ayrı bir risale olarak kaydedilmişse de Gülşen-i Vahdet’in devamıdır.

Şâhidî, Attar (ö. 618/1221)’ın Mantıku’t-Tayr’ında hakikati anlatmak amacıyla Sîmurg ve diğer kuşları konuşturduğu gibi kendisinin de bu eserde “yüz, zülf, hâl, çeşm vb.”ni teşhis ettiğini belirtir. Tasavvufi mazmunların en yaygın kullanılanları arasında yer alan “yüz”ün unsurlarıyla bir seyr u sülûk alegorisi yaratan şairin, Şebüsterî’nin Gülşen-i Râz’ını da okuduğu anlaşılmaktadır (Gölpınarlı 2006: 135). Eserin konusu şöyle özetlenebilir:

Her biri birer muvahhidi temsil eden Zülf, Hâl, Çeşm, Ebrû ve Dehen mecliste oturup perdesiz bir şekilde Rûy’u müşahede ederlerken gizlenmiş olan Hatt, ansızın ortaya çıkarak sevgilinin cemaline perde olur. Zülf buna çok kızar ve Hatt’la tartışmaya başlayarak onu imtihan eder. Ancak Hatt’ın ve sonra imtihan edilen Çeşm, Ebrû ve Dehen’in aslında vahdet deryasına vasıl oldukları anlaşılır. Kurgu, temsilî şahsiyetlerin vahdet deryasında birleşmelerine bağlanırken şair, bu sebeple eserin adının Gülşen-i Vahdet olduğunu ifade eder (Tanç 2013: 369).

Gülşen-i Vahdet, çok katmanlı bir anlam yapısına sahiptir. İlk anlam katmanında yüz ile ilgili unsurlar teşhis edilerek bir seyr u sülûk alegorisi kurulmuştur. Eserde, klasik Türk edebiyatının en temel mazmunlarından olan yüz ile ilgili unsurların ilk defa bir hikâye kurgusu etrafında birleştirilmesi orijinaldir. İkinci anlam katmanında eser, rind-zâhid çatışması olarak da okunabilmektedir. Üçüncü olarak eserde Zülf’ün Vâmık’ı; Rûy’un Azrâ’yı temsil ettiği belirtilmekte, böylece çift kahramanlı aşk hikâyelerine de telmih yapılmaktadır. Gülşen-i Vahdet teşhis ve çok anlamlılık yanında iç çatışma, arayış, tenasüp, metinlerarasılık, zamansal ve mekânsal müphemiyet, yazarın alegorisini açıklaması, eserin tek bir hikâyeden oluşması ve alegorinin tüm eser boyunca kesintiye uğramadan devam etmesi şeklinde sıralanan (Açıl 2013: 133) alegorik eserlerin temel özelliklerini bütünüyle taşımaktadır (Tanç 2016: 368).

Gülşen-i Vahdet, pek çok kez şerh ve tanzir edilmiş; Arapça ve Rumcaya çevrilmiştir (Külekçi 1996: 32). Eser üzerine, Mustafa Çıpan (1985) yüksek lisans tezi ve Numan Külekçi (1996) kitap çalışması hazırlamışlardır. 

Şairin biyografisi için bk. "Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sahidi-muglali-ibrahim-dede 

Eserden Örnekler


Bu şarâbın cür’asın nûş eyledi

Mest olup Mansûr ene’l-Hak söyledi

Bu meyi içdi Nesîmî dûstdan

Mest olub öldi vü geçdi postdan

Her ki ârifdür virem ana şarâb

Mest olub ışk ile çâk ide hicâb

Her ki benden bu şarâbı nûş ider

Âteş-i ışk ile taşub cûş ider

İçmiyenler bu meyi eskâmdır

Yanmıyanlar ışk odına hâmdır

Siz dahi ey Zülf ü Hatt Hâl-i siyâh

Bu şarâbı nûş idün olman tebâh

Didiler ey Çeşm-i yâr-ı râst-bîn

Gamzene tahsîn hezârân âferîn

Sırr-ı vahdet kalmamış sana nihân

Sen habîbi sende görmüşler ayân (Külekçi 1996: 86-87)

Kaynakça


Açıl, Berat (2013). Klasik Türk Edebiyatında Alegori. İstanbul: Küre Yay.

Çıpan, Mustafa (1985). Muğlalı İbrahim Şâhidî: Hayâtı, Edebî Şahsiyeti, Eserleri, Divân ve Gülşen-i Vahdet (Tenkidli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Gölpınarlı, Abdülbaki (2006). Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

Külekçi, Numan (1996). Gülşen-i Vahdet (Yüz İle İlgili Tasavvufî Remizler). Ankara: Akçağ Yay.

Tanç, Nilüfer (2016). “Gülşen-i Vahdet’te Seyr u Sülûk Alegorisi Olarak Yüz”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 (42): 368-375.

Atıf Bilgileri


Tanç, Nilüfer. "GÜLŞEN-İ VAHDET (ŞÂHİDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gulsen-i-vahdet-sahidi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Doç. Dr. Nilüfer Tanç
Görüntüle
2 MEVLİD (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Dr. Öğr. Üyesi Rabia Doğru
Görüntüle
3 RİSÂLE-İ ÂFÂK U ENFÛS (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
4 TIRÂŞ-NÂME (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
5 TUHFE-İ ŞÂHİDÎ (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Doç. Dr. Nilüfer Tanç
Görüntüle
6 FARSÇA DÎVÂN (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Araş. Gör. Ayşegül Akdemir
Görüntüle
7 GÜLŞEN-İ TEVHÎD (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Doç. Dr. Nilüfer Tanç
Görüntüle
8 GÜLİSTÂN ŞERHİ (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
9 GÜLŞEN-İ İRFÂN (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Araş. Gör. Murat ASLAN
Görüntüle
10 IŞK-NÂME (ŞÂHİDÎ) Şâhidî, Muğlalı İbrahim Dede Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
11 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
12 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
13 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
14 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
15 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
16 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
17 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
19 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
20 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle