GÜLŞEN-İ ENVÂR (YAHYÂ BEY)
dinî-tasavvufî mesnevi
Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde (d. ?/ ö. 990 /1582)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Taşlıcalı (Dukaginzâde) Yahyâ Bey’in beşinci ve son mesnevisi. Yahyâ Bey, eserinde Nizâmî, Husrev, Câmî ve Nevâyî’nin hamse yazdıklarını, kendisinin hamse yazanların beşincisi olduğunu, eserinin “Hâtimetü’l-kitâb” bölümünde ise hamsesini bu eserle tamamladığını belirtmektedir (Dukagin-zâde Yahyâ, Hamse-i Yahya, Millet Ktp., AE Manzum, Nu: 986, 132 yk.).

İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Hamseler Kataloğu’nda (74) Gülşen-i Envâr’ın telif tarihi 957 (1550) olarak gösterilmekteyse de, eserde böyle bir kayıt bulunamamıştır. Âşık Çelebi'nin tezkiresinde (Kılıç 2010: 676-680) Yahya Bey’in hamsesini oluşturan mesnevileri sıralarken Gülşen-i Envâr’ı son sırada vermektedir.

Gülşen-i Envâr, aruzun “müfte'ilün müfte'ilün fâ'ilün” kalıbıyla yazılmış olup, bazı kaynaklara göre 2000 beyittir. Kaya, eserin 2810 beyit (2013); Ünver ise, çeşitli nüshalarına göre 2950-3000 beyitten oluştuğunu belirtmektedir (1996: 252).

Ünver, Gülşen-i Envâr’ı konusu, vezni ve ana bölümlerden sonra gelen kısa hikâyeleriyle mesnevi edebiyatında Nizâmî-i Gencevî’nin Maḫzenü’l-Esrâr’ı tipindeki eserler arasında yer alsa da, plan bakımından eserin bunlardan farklı olduğunu, bu eserlerde görülen “önce bir makale, sonra bir hikâye” şeklindeki kompozisyon düzeninin Gülşen-i Envâr’da bulunmadığını, Gülşen-i Envâr’ın plan ve muhteva açısından aynı dönem şairlerinden Bursalı Rahmî’nin Gül-i Sad-berg’ine benzediğini belirtmektedir (1996: 252).

Gülşen-i Envâr, dört fasıl ve yedi mertebeden oluşmaktadır. Bu bölümlerde Kanunî, padişahlık vasıfları, gafillerin terbiyesi, dünya muhabbeti, ehl-i sünnet, rüyalar ve tabirleri, evliya mertebeleri anlatılır (Çelebioğlu 1994: 94). Eserin birinci faslı, padişahların nasıl davranması gerektiği; ikinci faslı, gafilleri uyarmak ve yetişkinlere öğüt vermek; üçüncü faslı, dünya sevgisinin ahiret için eziyet ve sıkıntı kaynağı olduğu; dördüncü ve son faslı ise, kanaat hakkındadır. Eserin yedi mertebe üzerine düzenlenen bölümünde veliliğin dört kısım olduğu, velilerin yaratılış itibariyle hava, ateş, su ve topraktan ibaret anâsır-ı erbaaya benzediği açıklanıp veliliğin yedi mertebesi tanıtılır (Ünver 1996: 252-253).

Eser, “fasıl”, “aksam” ve “mertebe” gibi başlıklar altında çeşitli hikâyelerle zenginleştirilmiş olup eserde şair, kendi hayatını, şeyhi Mehmed Dede ile tanışmasını ve Şehzade Mustafa’nın katlini de anlatmıştır. Gülşen-i Envâr’da Yahyâ, Arnavut asıllı olduğunu, Dukagin soyundan geldiğini ve soyunun Arap ülkesinden firar ederek taşlı yerde karar kıldığını belirtmektedir. Gülşen-i Envâr, muhteva açısından ahlâkî, eğitici ve hikemî bir özellik gösterir. Onun mesnevileri yerli ve millî unsurlar taşıdığından Türkçe yönünden de oldukça başarılıdır.

Eserin İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Hamseler Kataloğu’unda 17 yazma nüshasının olduğu belirtilmektedir (73-81). Eser üzerine İbrahim Doğanyiğit yüksek lisans tezi  hazırlamıştır (1992). 

Yahyâ Bey’in biyografisi için bk. “Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yahya-bey-dukaginzade 

Eserden Örnekler


Arnavudun hâsları vü begleri

Nesl-i kadîmüm Dukagin begleri


Mülk-i Arab'dan ki firâr itdiler

Taşlu vilâyetde karâr itdiler


Geldi bu şîrân-ı dilîrân-ı ceng

Tağlara tağıldı misâl-i peleng


Oldı çoğı mezra’atü’l-mü’minîn

Turmaz o yirden turur bâb-ı dîn


Hâkleri cümle cevâhîr-nisâr

Hikmet ile matla-ı nûr oldı nâr


Anda karâr itmiş idüm cân gibi

Hâredeki lâ’l-i Bedahşân gibi


Aldı çıkardı beni ehl-i gazâ

Sanki hacerden güher-i bî-bahâ


Kıldı beni Hâlık-ı kevn ü mekân

Bende-i efkende-i Osmâniyân


Niteki taşdan çıkan âb-ı zülâl

Oldum o dem tâlib-i bahr-i kemâl


Hemdem olup âlim ü dânâlara

Uğradı yolum nice deryâlara


Kendümi fâzıllara kıldum celîs

Mürşid-i kâmillere oldum enîs


İki hüner virdi bana Zü'l-celâl

Biri şecâat biri fazl u kemâl       (Dukaginzâde Yahyâ. Hamse-i Yahyâ. Tokat İl Halk Ktp. 60 hk.1/1. Milli Ktp.. DVD Nu: 1698, vr.19)

Kaynakça


Çelebioğlu, Âmil (1994). Kanunî Sultân Süleymân Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: MEB Yay.

Çınar, Bekir (1995). Taşlıcalı Yahya Gencîne-i Râz İnceleme Metin İndeks. Yüksek Lisans Tezi Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Çınar, Bekir (2014). Taşlıcalı Yahya Bey Gencîne-i Râz İnceleme Tenkitli Metin. İstanbul: Kesit Yay.

Çınar, Bekir (2013). “Gencîne-i Râz Mesnevisinde Şiir, Şâir ve Kâtiple İlgili Değerlendirmeler”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic  8/13: 297-308.

Çınar, Bekir (2007). “Taşlıcalı Yahya’nın Gencîne-i Râz Mesnevisi’nde Bir Nasrettin Hoca Fıkrası”. Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 2/4: 283-292.

Doğanyiğit, İbrahim (1992). Yahyâ Bey, Gülşen-i Envâr. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.

Dukaginzâde Yahyâ. Hamse-i Yahyâ. Millet Ktp. AE Manzum Nu: 986/5. 132-166 yk.

Dukaginzâde Yahyâ. Hamse-i Yahyâ. Tokat İl Halk Ktp. 60 hk.1/1. Milli Ktp.. DVD Nu: 1698.

İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Hamseler Kataloğu (1967). hzl. MEB Kütüphaneler Genel Müdürlüğü Tasnif Komisyonu. İstanbul: MEB Basımevi.

İz, Fahir (1995). Eski Türk Edebiyatında Nazım. C.I. Ankara: Akçağ Yay.

Kaya, Bayram Ali (2011). “Taşlıcalı Yahya”. İslâm Ansiklopedisi. C.40. İstanbul: TDV Yay. 156-157.

Kaya, İ. Güven (1985). Dukaginzade Taşlıcalı Yahya Bey’in Sanatı. Doktora Tezi. Priştine: Kosova Üniversitesi.

Kaya, İ. Güven (2006). “Dukaginoğulları ve Dukaginzade Yahya Bey”. Divan Edebiyatı ve Toplum. İstanbul: Donkişot Yay.

Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.

Sarıçiçek, Ramazan (2014). Taşlıcalı Yahya Bey Gencîne-i Râz İnceleme Metin Dizin. Ankara: Gece Kitaplığı Yay.

Ünver, İsmail (1996). "Gülşen-İ Envâr". İslam Ansiklopedisi. C.14. İstanbul: TDV Yay. 252-253.

Atıf Bilgileri


Çınar, Bekir. "GÜLŞEN-İ ENVÂR (YAHYÂ BEY)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gulsen-i-envar-yahya-bey. [Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (YAHYÂ BEY) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Tuba Durmuş
Görüntüle
2 ŞÂH U GEDÂ (YAHYÂ BEY) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Prof. Dr. Esat HARMANCI
Görüntüle
3 EDİRNE ŞEHR-ENGÎZİ (YAHYÂ BEY) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Dr. Öğr. Üyesi Fatih Tığlı
Görüntüle
4 İSTANBUL ŞEHR-ENGÎZİ (YAHYÂ) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Dr. Öğr. Üyesi Fatih Tığlı
Görüntüle
5 GENCÎNE-İ RÂZ (YAHYÂ BEY) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Prof. Dr. Bekir Çınar
Görüntüle
6 YÛSUF U ZELÎHÂ (YAHYÂ BEY) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Prof. Dr. Melike Gökcan
Görüntüle
7 KİTÂB-I USÛL (YAHYÂ BEY) Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde Prof. Dr. Bekir Çınar
Görüntüle
8 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
9 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
10 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
11 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
12 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
13 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
14 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
15 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
17 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle