GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL)
mesnevi
Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Gülistan, Kaygusuz Abdal’ın manzum tasavvufi eserleri. Gülistan’ın uzunca bir giriş kısmı bulunmaktadır. Burada, bütün ayrıntılarıyla yaratılış anlatılmaktadır. Vaktiyle kâinatın, güneşin, ayın, yıldızların, insanın, cennet, cehennem, huri ve gılmanın, dünya ve ahiretin olmadığından söz edilmekte, bütün bunların yaratılış sebebinin Muhammed Mustafa olduğuna dikkat çekilmektedir. Öyle ki; Allah’ın önce Muhammed Mustafa’yı yarattığı, onun canının canların ilki olduğu, cihanın onun canında sır olarak saklandığı, zamanı gelince Allah’ın sır olan bu cevheri dirilttiği, bunun sonucunda bütün unsurlarıyla cihanın meydana geldiği anlatılmaktadır. Böylece, cihanın meydana gelişinde önce suyun, devamında denizler ve karaların oluştuğu, denizin buğusundan felekler ve felekler içinde meleklerin yaratıldığı belirtilmektedir. Hikâyenin devamında; dünyanın önce denizlerle dolu olduğu, bu durumun elli bin yıl devam ettiği, sonra bir tür kulun geldiği, bunların da elli bin yıl devam ettiği, fakat asla Allah’ı tanımadıklarına dikkat çekilmektedir. Sonra kamışın yaratıldığı, ayağı sığıra, kulağı eşeğe, gövdesi ve tüyü koyuna, huyu ata benzeyen mahlûkların kamışı yiyerek çoğaldıkları belirtilmektedir. Bunlardan sonra yetmiş bin şehrin yaratıldığı, içlerinin hardal tanesiyle doldurulduğu, Allah’ın bir kuş yaratıp ona “taneyi ye” dediği, bunun da elli bin yıl sürmesinin ardından Allah’ın önce atı, sonra da Âdem’i yarattığı dile getirilmektedir. Âdem’e kadar olanların Allah’ı tanımadığı, Âdem’in yerlerin ve göklerin esrarını anlayarak Allah’ı tanıdığı ve bütün mahlûkların halifesi olduğu ifade edilmektedir. Hikâye, şeytanın Âdem’e secde etmemesi, Âdem’in cennete konulması, Havva’nın yaratılışı, şeytanın onları kandırıp yasak buğdayı yedirmesi, Âdem ile Havva’nın cennetten kovulması vb. yaratılış ve var oluşa dair olaylar zinciriyle devam etmektedir. Gülistan’ın giriş kısmında ayrıca, Âdem’in cennetten kopardığı incir yaprağının sütünden pamuğun yaratıldığı, Âdem ile Havva’nın pamuktan elbiseler giydiği, Cebrail’in Âdem’e öküz beslemeyi ve buğday yetiştirmeyi öğrettiği, Âdem ile Havva’dan insanların çoğaldığı vb. tasavvufi olaylar hikâye edilmektedir. Hikâyenin sonunda Şit, Nuh, İbrahim, Musa, Davut ve İsa peygamberlerin sırlarına yer verilmekte ve konu Hz. Muhammed’in esrarının anlatılmasıyla son bulmaktadır. Gülistan’ın girişten sonraki kısımlarında ise genellikle nasihat üslubu kullanılarak tasavvuf ve dervişlikle ilgili hususlar ve tabirlere yer verilmiştir.

Gülistan, mesnevî tarzında kaleme alınmıştır. “Gül bahçesi” anlamına gelmektedir. Gülistan, sembolik bir anlamı içermektedir. Gül, çoğunlukla Allah’ın birliğine işaret eden bir sembol olarak zikredilmektedir. Ayrıca gül, Yaratıcının güzelliğinin ve güzel koktuğu için Hz. Muhammed’in sembolü olarak görülmektedir. Gülistan ise marifet ve irfanı sembolize etmektedir. Gülistan’ın önemli nüshaları Marburg ve Ankara Genel Kitaplığında bulunmaktadır.

Kaygusuz Abdal'ın biyografisi için bk. "Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kaygusuz-abdal-alaeddin-gaybi

Eserden Örnekler


Gel iy kendi haline yol bulanlar

Ma’nada kendü mikdarın bilenler


Erişenler bu vahdet menziline

Can u baş terk idenler ışk yolına


Ma’ni burcunu seyran idenler

Vücudı katresin umman idenler


Girüben ışk denizin boylayanlar

Ma’âni özleyip soy soylayanlar


Ne dimekdür bilin ilm-i ledünni

Olun sıdk ile bu ışkun cununı


Bu ma’na bahrine zevrak düzenler

Bu vahdet kuşlarına fak düzenler


İrişenler Süleyman menziline

Olanlar andelib vahdet göline


Ma’âni meydanında baz olanlar

Hakikat burcuna şahbaz olanlar


Kamu eşya Hakk’a mevcud degül mi

Hakk’ı inkar eden merdud degül mi


Kamu şey Hak ile birlikde yeksan

Kamu vahid olubdur derd ü derman


Kamu varlık kadim ü pür kemaldür

Hayal yokdur arada cümle haldür (Güzel 2021: 473-474).

Kaynakça


Akman, Neslican (2019). Kaygusuz Abdal (Hayatı, Eserleri ve Düşünceleri ).Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.

Güzel, Abdurrahman (2021). Şehzâde Alaâddin Gaybî Kaygusuz Abdâl Külliyatı. Ankara: TDK Yay.

Güzel, Abdurrahman (2018). Kaygusuz Abdal (Şehzade Alaaddin Gaybi) Divânı. Alanya: Alanya Belediyesi Yay.

Güzel, Abdurrahman (2010). Kaygusuz Abdal Divânı. Ankara: MEB Yay.

Güzel, Abdurrahman (2004). Kaygusuz Abdal(Alâaddin Gaybî).Ankara: Akçağ Yay.

Güzel, Abdurrahman (1989). Kaygusuz Abdal/Saraynâme. Ankara: KB Yay.

Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal/Dil-gûşâ. Ankara: KB Yay.

Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal Bibliyogrası. Ankara: KB Yay.

Güzel, Abdurrahman (1981). Kaygusuz Abdal. Ankara: KB Yay.

Atıf Bilgileri


YAKICI, Ali. "GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gulistan-kaygusuz-abdal. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
2 MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE
Görüntüle
3 GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
4 MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
5 BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
6 KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay
Görüntüle
7 VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay
Görüntüle
8 MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL) KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
9 DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
10 SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
11 MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi Prof. Dr. Ali YAKICI
Görüntüle
12 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
13 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
14 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
15 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
16 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
17 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
18 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
19 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
20 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
21 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle