- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ali YAKICI
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/10/2022
GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL)
mesneviKaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gülistan, Kaygusuz Abdal’ın manzum tasavvufi eserleri. Gülistan’ın uzunca bir giriş kısmı bulunmaktadır. Burada, bütün ayrıntılarıyla yaratılış anlatılmaktadır. Vaktiyle kâinatın, güneşin, ayın, yıldızların, insanın, cennet, cehennem, huri ve gılmanın, dünya ve ahiretin olmadığından söz edilmekte, bütün bunların yaratılış sebebinin Muhammed Mustafa olduğuna dikkat çekilmektedir. Öyle ki; Allah’ın önce Muhammed Mustafa’yı yarattığı, onun canının canların ilki olduğu, cihanın onun canında sır olarak saklandığı, zamanı gelince Allah’ın sır olan bu cevheri dirilttiği, bunun sonucunda bütün unsurlarıyla cihanın meydana geldiği anlatılmaktadır. Böylece, cihanın meydana gelişinde önce suyun, devamında denizler ve karaların oluştuğu, denizin buğusundan felekler ve felekler içinde meleklerin yaratıldığı belirtilmektedir. Hikâyenin devamında; dünyanın önce denizlerle dolu olduğu, bu durumun elli bin yıl devam ettiği, sonra bir tür kulun geldiği, bunların da elli bin yıl devam ettiği, fakat asla Allah’ı tanımadıklarına dikkat çekilmektedir. Sonra kamışın yaratıldığı, ayağı sığıra, kulağı eşeğe, gövdesi ve tüyü koyuna, huyu ata benzeyen mahlûkların kamışı yiyerek çoğaldıkları belirtilmektedir. Bunlardan sonra yetmiş bin şehrin yaratıldığı, içlerinin hardal tanesiyle doldurulduğu, Allah’ın bir kuş yaratıp ona “taneyi ye” dediği, bunun da elli bin yıl sürmesinin ardından Allah’ın önce atı, sonra da Âdem’i yarattığı dile getirilmektedir. Âdem’e kadar olanların Allah’ı tanımadığı, Âdem’in yerlerin ve göklerin esrarını anlayarak Allah’ı tanıdığı ve bütün mahlûkların halifesi olduğu ifade edilmektedir. Hikâye, şeytanın Âdem’e secde etmemesi, Âdem’in cennete konulması, Havva’nın yaratılışı, şeytanın onları kandırıp yasak buğdayı yedirmesi, Âdem ile Havva’nın cennetten kovulması vb. yaratılış ve var oluşa dair olaylar zinciriyle devam etmektedir. Gülistan’ın giriş kısmında ayrıca, Âdem’in cennetten kopardığı incir yaprağının sütünden pamuğun yaratıldığı, Âdem ile Havva’nın pamuktan elbiseler giydiği, Cebrail’in Âdem’e öküz beslemeyi ve buğday yetiştirmeyi öğrettiği, Âdem ile Havva’dan insanların çoğaldığı vb. tasavvufi olaylar hikâye edilmektedir. Hikâyenin sonunda Şit, Nuh, İbrahim, Musa, Davut ve İsa peygamberlerin sırlarına yer verilmekte ve konu Hz. Muhammed’in esrarının anlatılmasıyla son bulmaktadır. Gülistan’ın girişten sonraki kısımlarında ise genellikle nasihat üslubu kullanılarak tasavvuf ve dervişlikle ilgili hususlar ve tabirlere yer verilmiştir.
Gülistan, mesnevî tarzında kaleme alınmıştır. “Gül bahçesi” anlamına gelmektedir. Gülistan, sembolik bir anlamı içermektedir. Gül, çoğunlukla Allah’ın birliğine işaret eden bir sembol olarak zikredilmektedir. Ayrıca gül, Yaratıcının güzelliğinin ve güzel koktuğu için Hz. Muhammed’in sembolü olarak görülmektedir. Gülistan ise marifet ve irfanı sembolize etmektedir. Gülistan’ın önemli nüshaları Marburg ve Ankara Genel Kitaplığında bulunmaktadır.
Kaygusuz Abdal'ın biyografisi için bk. "Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kaygusuz-abdal-alaeddin-gaybi
Eserden Örnekler
Gel iy kendi haline yol bulanlar
Ma’nada kendü mikdarın bilenler
Erişenler bu vahdet menziline
Can u baş terk idenler ışk yolına
Ma’ni burcunu seyran idenler
Vücudı katresin umman idenler
Girüben ışk denizin boylayanlar
Ma’âni özleyip soy soylayanlar
Ne dimekdür bilin ilm-i ledünni
Olun sıdk ile bu ışkun cununı
Bu ma’na bahrine zevrak düzenler
Bu vahdet kuşlarına fak düzenler
İrişenler Süleyman menziline
Olanlar andelib vahdet göline
Ma’âni meydanında baz olanlar
Hakikat burcuna şahbaz olanlar
Kamu eşya Hakk’a mevcud degül mi
Hakk’ı inkar eden merdud degül mi
Kamu şey Hak ile birlikde yeksan
Kamu vahid olubdur derd ü derman
Kamu varlık kadim ü pür kemaldür
Hayal yokdur arada cümle haldür (Güzel 2021: 473-474).
Kaynakça
Akman, Neslican (2019). Kaygusuz Abdal (Hayatı, Eserleri ve Düşünceleri ).Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Güzel, Abdurrahman (2021). Şehzâde Alaâddin Gaybî Kaygusuz Abdâl Külliyatı. Ankara: TDK Yay.
Güzel, Abdurrahman (2018). Kaygusuz Abdal (Şehzade Alaaddin Gaybi) Divânı. Alanya: Alanya Belediyesi Yay.
Güzel, Abdurrahman (2010). Kaygusuz Abdal Divânı. Ankara: MEB Yay.
Güzel, Abdurrahman (2004). Kaygusuz Abdal(Alâaddin Gaybî).Ankara: Akçağ Yay.
Güzel, Abdurrahman (1989). Kaygusuz Abdal/Saraynâme. Ankara: KB Yay.
Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal/Dil-gûşâ. Ankara: KB Yay.
Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal Bibliyogrası. Ankara: KB Yay.
Güzel, Abdurrahman (1981). Kaygusuz Abdal. Ankara: KB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
2 | MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE |
Görüntüle | ||
3 | GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
4 | MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
5 | BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
7 | VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
8 | MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
9 | DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
10 | SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
11 | MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
12 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
15 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
16 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
17 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
18 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
20 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
21 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |