GÜL Ü NEVRÛZ (MU'ÎDÎ)
âşıkâne mesnevi
Mu'idî (d. ?-ö. 975-976/1568'den önce)

ISBN: 978-9944-237-87-1




Kalkandelenli Mu‘îdî’nin Celâleddîn Tabîb’in (ö. 14.yy) 734/1333 tarihli Gül ü Nevrûz'unu kaynak alarak yazdığı, çift kahramanlı aşk hikâyesi. Sebeb-i telif bölümünde eserin ismi Nevrûz ü Gül olarak kaydedilmiştir. Mu‘îdî 942/1535-36’da tamamladığı eserini, medhiye kısmında Kânûnî Sultan Süleymân’ın (ö.1566) övgüsüne yer verilmesinden anlaşıldığı üzere, Sultan Süleymân’a sunmak için hazırlamıştır (Taşkın 2015: 13).

Gül ü Nevrûz aruzun mef‘ûlü mefâ‘ilün fe‘ûlün kalıbıyla yazılmıştır. Mu‘îdî’nin bu vezni seçmesinin sebeplerinden biri, Penc-genc’ine nazire olmak üzere bir hamse kaleme aldığı Nizâmî-i Gencevî’nin (ö.1214?) Leylâ vü Mecnûn’da bu vezni kullanması olmalıdır (Taşkın 2015: 5-6). Aslen 2000 beyitlik bir mesnevi olan Gül ü Nevrûz’un 1499 beyiti elimizde bulunmaktadır. Elimizdeki kısımlardan anlaşıldığı kadarıyla Mu‘îdî Gül ü Nevrûz’u, baştan sona tek bir vezin kullanarak mesnevi nazım şekliyle yazmıştır. Muhtemelen gene Nizâmî etkisiyle, eserde farklı nazım şekillerine yer verilmemiştir (Taşkın 2015: 19-20).Gül ü Nevrûz’un elimizdeki nüshası başı eksik bir naat, dört halifeye övgü, on iki imama övgü, sebeb-i telif, medhiye, hâmeye hitab, âgâz-ı dâsitân, rûzigârdan şikâyet ve hâtime olmak üzere 9 ana bölümden oluşmuştur. Hikâyenin anlatıldığı âgâz-ı dâsitân bölümü, tamamı Türkçe 26 alt başlık içermektedir.

Hikâyenin konusu şöyledir: Nevşâd hükümdarı Ferruh Şâh’ın Nevrûz adında bir oğlu olur. Ferhâr hükümdarı Miskîn Şâh’ın kızı Gül’ü rüyasında görüp âşık olan Nevrûz, aracılar vasıtasıyla Gül’e mektup gönderir. Gül de Nevrûz’un aşkına karşılık verir. Bir süre birlikte mutlu bir yaşam süren âşıkların arasına kötü niyetli kişiler, olağanüstü olay ve varlıklar gibi çeşitli engeller girer. Ayrı düşen âşıklar kavuşabilmek için bunlarla savaşarak sınav vermek zorunda kalır. Hikâyenin sonunda bütün zorlukları aşarak kavuşan Gül ve Nevrûz hacca gidip nikâhlandıktan sonra mutlu bir ömür sürerler.

Gül ü Nevrûz’un edebiyatımızdaki ilk örneği Mevlânâ Lutfî’nin (ö.1492) Çağatay Türkçesiyle yazdığı eseridir (İnce 1998: 110). Kalkandelenli Mu‘îdî, Niğdeli Muhibbî (ö.1537’den sonra), Abdî (ö.1577’den sonra) ve Sâbir Mehmed Pârsâ (ö. 1680) Anadolu sahasının Gül ü Nevrûz şairleridir (Taşkın 2015: 2). Niğdeli Muhibbî’nin eseri Anadolu sahasında yazılan ilk Gül ü Nevrûz kabul edilmektedir (İnce 1998: 106). Fakat Mu‘îdî’nin kısa bir süre öncesine kadar kayıp olduğu sanılan eserinin ortaya çıkmasıyla Anadolu sahasında yazılan ilk Gül ü Nevrûz’un Mu‘îdî’ye ait olduğu kesinleşmiştir.

Mu‘îdî’nin eseri diğer Gül ü Nevrûz’lar içinde Celâleddîn Tabîb’in kaynak metnine en yakın olanıdır. Eser, motifler ve hikâyenin işlenişi bakımından Tabîb’in mesnevisiyle büyük benzerlikler taşımaktadır (Taşkın 2015: 6). Diğer Gül ü Nevrûz’lara kıyasla Mu‘îdî’nin eserinin dili sadedir. Şairin vezne ve Osmanlı Türkçesine hâkim olduğu görülür. Eserde farklı nazım şekillerinin ve vezinlerin kullanılmamasından kaynaklanan monotonluk birçok beyitte sekt-i melihle kırılmıştır.

Eserin bilinen tek nüshası Avusturya Devlet Arşivi No: 217’de kayıtlıdır. Gül ü Nevrûz Gülşah Taşkın tarafından yayımlanmıştır (2015).

Şairin biyografisi için bk. “Mu'îdî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muidi

Eserden Örnekler


Bu makâlenün sebeb-i te’lîfi ve bu hikâyenün mûcib-i tasnîfidür

Bir dem ki bu devr-i bî-vefâda

Bir gûşede zâr-idüm fütâde


Tolup dil ü sîne hâr-ı hayret

Kaddüm ham iderdi bâr-ı gayret


Akrânumı andugumca geh gâh

Odlar yakar-idi başuma âh


Anlar felek-i ‘alâda hoş-hâl

Ben taht-ı nüzülde hâr u pâ-mâl


Hamsem okur-idüm aglayup zâr

Kim yok bu metâ‘a bir harîdâr


Dîvânlaruma idüp nezâre

Dirdüm ne kılam nidem ne çâre


‘Âlemleri tutmış-iken adum

El virmedi şâhid-i murâdum

[…]

Gül mevsimidür bahâr geldi

Devr-i mey-i hoş-güvâr geldi


Firdevs-i berîn olup çemenler

Açıldı yine gül ü semenler


Olup gül ile harîf hem-dest

Cûş eyledi yine bülbül-i mest


Bülbül gibi yana yana sen de

Gül sohbetin eyle bir çemende


Seyr eyleyü kesb-i hâlet eyle

Nevrûz ü Gül’i hikâyet eyle


Şerh it geh anun şikeste hâlin

Geh söyle bunun huceste fâlin


Eyle yine mest ü ‘âşıkâna

Nevrûz-ı ‘Acemde bir terâne


Alup ele hâme-i girih-gîr

Yüz şevk-ile kıl bu nakşı tahrîr


Bu şâhid-i hüsn ü lu‘bet-i çîn

Geysün yine bir kabâ-yı müşkîn


Bir vech ile kıl sözüni pür-sûz

Mahv ola çerâg-ı ‘âlem-efrûz


Her safhasın eyle bir gülistân

Reşk ide görüp hezâr destân


Ezhâr-ile tâze gülşen olsun

Her gûşesi hoş müzeyyen olsun


Ragbet bu yeter ki her şeker-leb

Seyr ide varak varak her şeb (Taşkın 2015: 80-83).

Kaynakça


Canım, Rıdvan (2000). Latîfî-Tezkiretü’ş-Şu‘arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.

Dankoff, Robert (1984). “The Lyric in the Romance: The Use of Ghazals in Persian and Turkish Masnavis”. Journal of Near Eastern Studies 43/1: 9-25.

İnce, Adnan (1998). “Gül ü Nevrûz Mesnevileri ve Sâbir’in Eserinden Seçme Beyitler”. Türklük Bilgisi Araştırmaları (Hasibe Mazıoğlu Armağanı) (22): 103-131.

Kılıç, Filiz (2010). Âşık Çelebi-Meşâ‘irü’ş-Şu‘arâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.

Köksal, M. Fatih (2006). “Mu‘îdî”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. Cilt VI. Ankara: AKM Yay. 423.

Krafft, Albrecht (1842). Die Arabischen, Persischen und Türkischen Handschiften der K. K. Orientalischen Akademie zu Wien. Viyana: yyy.

Levend, Agâh Sırrı (1998). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: TTK Yay.

Tanrıbuyurdu, Gülçin (hzl.)(2012). Mu‘îdî-Dîvân (Metin-Çeviri). Doktora Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.

Tanrıbuyurdu, Gülçin (2014). “Patronun Hüsn-i Nazarından Mahrum Sürgünde Bir Şâir: Kalkandelenli Mu‘îdî”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (13): 125-140.

Tanrıbuyurdu, Gülçin (2018). “Kalkandelenli Mu‘îdî’nin Edebî Kişiliği ve Eserleri”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (67): 258-272.

Taşkın, Gülşah (2014). “Kalkandelenli Mu‘îdî’nin Gül ü Nevrûz’u”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 12 (Prof. Dr. Orhan Bilgin Armağan Sayısı 2): 177-190.

Taşkın, Gülşah (2015). Kalkandelenli Mu‘îdî-Gül ü Nevrûz. İstanbul: Simurg Yay.

Atıf Bilgileri


Taşkın, Gülşah. "GÜL Ü NEVRÛZ (MU'ÎDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gul-u-nevruz-mu-idi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (MU'ÎDÎ) Mu'îdî Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU
Görüntüle
2 HUSREV Ü ŞÎRÎN (MUÎDÎ) Muîdî Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
3 VÂMIK U AZRÂ (MU'ÎDÎ) Mu'îdî Diğer Süleyman YİĞİT
Görüntüle
4 ŞEM' Ü PERVANE (MUÎDÎ) Muîdî Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
5 MİFTÂHÜ'T-TEŞBÎH (MU'ÎDÎ) Mu'îdî Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş
Görüntüle
6 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
7 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
8 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
9 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
10 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
11 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
12 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
13 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
15 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle