- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mu'idî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
- Eser Yazılış Tarihi:942/1535-1536
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:24/10/2021
GÜL Ü NEVRÛZ (MU'ÎDÎ)
âşıkâne mesneviMu'idî (d. ?-ö. 975-976/1568'den önce)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kalkandelenli Mu‘îdî’nin Celâleddîn Tabîb’in (ö. 14.yy) 734/1333 tarihli Gül ü Nevrûz'unu kaynak alarak yazdığı, çift kahramanlı aşk hikâyesi. Sebeb-i telif bölümünde eserin ismi Nevrûz ü Gül olarak kaydedilmiştir. Mu‘îdî 942/1535-36’da tamamladığı eserini, medhiye kısmında Kânûnî Sultan Süleymân’ın (ö.1566) övgüsüne yer verilmesinden anlaşıldığı üzere, Sultan Süleymân’a sunmak için hazırlamıştır (Taşkın 2015: 13).
Gül ü Nevrûz aruzun mef‘ûlü mefâ‘ilün fe‘ûlün kalıbıyla yazılmıştır. Mu‘îdî’nin bu vezni seçmesinin sebeplerinden biri, Penc-genc’ine nazire olmak üzere bir hamse kaleme aldığı Nizâmî-i Gencevî’nin (ö.1214?) Leylâ vü Mecnûn’da bu vezni kullanması olmalıdır (Taşkın 2015: 5-6). Aslen 2000 beyitlik bir mesnevi olan Gül ü Nevrûz’un 1499 beyiti elimizde bulunmaktadır. Elimizdeki kısımlardan anlaşıldığı kadarıyla Mu‘îdî Gül ü Nevrûz’u, baştan sona tek bir vezin kullanarak mesnevi nazım şekliyle yazmıştır. Muhtemelen gene Nizâmî etkisiyle, eserde farklı nazım şekillerine yer verilmemiştir (Taşkın 2015: 19-20).Gül ü Nevrûz’un elimizdeki nüshası başı eksik bir naat, dört halifeye övgü, on iki imama övgü, sebeb-i telif, medhiye, hâmeye hitab, âgâz-ı dâsitân, rûzigârdan şikâyet ve hâtime olmak üzere 9 ana bölümden oluşmuştur. Hikâyenin anlatıldığı âgâz-ı dâsitân bölümü, tamamı Türkçe 26 alt başlık içermektedir.
Hikâyenin konusu şöyledir: Nevşâd hükümdarı Ferruh Şâh’ın Nevrûz adında bir oğlu olur. Ferhâr hükümdarı Miskîn Şâh’ın kızı Gül’ü rüyasında görüp âşık olan Nevrûz, aracılar vasıtasıyla Gül’e mektup gönderir. Gül de Nevrûz’un aşkına karşılık verir. Bir süre birlikte mutlu bir yaşam süren âşıkların arasına kötü niyetli kişiler, olağanüstü olay ve varlıklar gibi çeşitli engeller girer. Ayrı düşen âşıklar kavuşabilmek için bunlarla savaşarak sınav vermek zorunda kalır. Hikâyenin sonunda bütün zorlukları aşarak kavuşan Gül ve Nevrûz hacca gidip nikâhlandıktan sonra mutlu bir ömür sürerler.
Gül ü Nevrûz’un edebiyatımızdaki ilk örneği Mevlânâ Lutfî’nin (ö.1492) Çağatay Türkçesiyle yazdığı eseridir (İnce 1998: 110). Kalkandelenli Mu‘îdî, Niğdeli Muhibbî (ö.1537’den sonra), Abdî (ö.1577’den sonra) ve Sâbir Mehmed Pârsâ (ö. 1680) Anadolu sahasının Gül ü Nevrûz şairleridir (Taşkın 2015: 2). Niğdeli Muhibbî’nin eseri Anadolu sahasında yazılan ilk Gül ü Nevrûz kabul edilmektedir (İnce 1998: 106). Fakat Mu‘îdî’nin kısa bir süre öncesine kadar kayıp olduğu sanılan eserinin ortaya çıkmasıyla Anadolu sahasında yazılan ilk Gül ü Nevrûz’un Mu‘îdî’ye ait olduğu kesinleşmiştir.
Mu‘îdî’nin eseri diğer Gül ü Nevrûz’lar içinde Celâleddîn Tabîb’in kaynak metnine en yakın olanıdır. Eser, motifler ve hikâyenin işlenişi bakımından Tabîb’in mesnevisiyle büyük benzerlikler taşımaktadır (Taşkın 2015: 6). Diğer Gül ü Nevrûz’lara kıyasla Mu‘îdî’nin eserinin dili sadedir. Şairin vezne ve Osmanlı Türkçesine hâkim olduğu görülür. Eserde farklı nazım şekillerinin ve vezinlerin kullanılmamasından kaynaklanan monotonluk birçok beyitte sekt-i melihle kırılmıştır.
Eserin bilinen tek nüshası Avusturya Devlet Arşivi No: 217’de kayıtlıdır. Gül ü Nevrûz Gülşah Taşkın tarafından yayımlanmıştır (2015).
Şairin biyografisi için bk. “Mu'îdî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muidi
Eserden Örnekler
Bu makâlenün sebeb-i te’lîfi ve bu hikâyenün mûcib-i tasnîfidür
Bir dem ki bu devr-i bî-vefâda
Bir gûşede zâr-idüm fütâde
Tolup dil ü sîne hâr-ı hayret
Kaddüm ham iderdi bâr-ı gayret
Akrânumı andugumca geh gâh
Odlar yakar-idi başuma âh
Anlar felek-i ‘alâda hoş-hâl
Ben taht-ı nüzülde hâr u pâ-mâl
Hamsem okur-idüm aglayup zâr
Kim yok bu metâ‘a bir harîdâr
Dîvânlaruma idüp nezâre
Dirdüm ne kılam nidem ne çâre
‘Âlemleri tutmış-iken adum
El virmedi şâhid-i murâdum
[…]
Gül mevsimidür bahâr geldi
Devr-i mey-i hoş-güvâr geldi
Firdevs-i berîn olup çemenler
Açıldı yine gül ü semenler
Olup gül ile harîf hem-dest
Cûş eyledi yine bülbül-i mest
Bülbül gibi yana yana sen de
Gül sohbetin eyle bir çemende
Seyr eyleyü kesb-i hâlet eyle
Nevrûz ü Gül’i hikâyet eyle
Şerh it geh anun şikeste hâlin
Geh söyle bunun huceste fâlin
Eyle yine mest ü ‘âşıkâna
Nevrûz-ı ‘Acemde bir terâne
Alup ele hâme-i girih-gîr
Yüz şevk-ile kıl bu nakşı tahrîr
Bu şâhid-i hüsn ü lu‘bet-i çîn
Geysün yine bir kabâ-yı müşkîn
Bir vech ile kıl sözüni pür-sûz
Mahv ola çerâg-ı ‘âlem-efrûz
Her safhasın eyle bir gülistân
Reşk ide görüp hezâr destân
Ezhâr-ile tâze gülşen olsun
Her gûşesi hoş müzeyyen olsun
Ragbet bu yeter ki her şeker-leb
Seyr ide varak varak her şeb (Taşkın 2015: 80-83).
Kaynakça
Canım, Rıdvan (2000). Latîfî-Tezkiretü’ş-Şu‘arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.
Dankoff, Robert (1984). “The Lyric in the Romance: The Use of Ghazals in Persian and Turkish Masnavis”. Journal of Near Eastern Studies 43/1: 9-25.
İnce, Adnan (1998). “Gül ü Nevrûz Mesnevileri ve Sâbir’in Eserinden Seçme Beyitler”. Türklük Bilgisi Araştırmaları (Hasibe Mazıoğlu Armağanı) (22): 103-131.
Kılıç, Filiz (2010). Âşık Çelebi-Meşâ‘irü’ş-Şu‘arâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.
Köksal, M. Fatih (2006). “Mu‘îdî”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. Cilt VI. Ankara: AKM Yay. 423.
Krafft, Albrecht (1842). Die Arabischen, Persischen und Türkischen Handschiften der K. K. Orientalischen Akademie zu Wien. Viyana: yyy.
Levend, Agâh Sırrı (1998). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: TTK Yay.
Tanrıbuyurdu, Gülçin (hzl.)(2012). Mu‘îdî-Dîvân (Metin-Çeviri). Doktora Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
Tanrıbuyurdu, Gülçin (2014). “Patronun Hüsn-i Nazarından Mahrum Sürgünde Bir Şâir: Kalkandelenli Mu‘îdî”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi (13): 125-140.
Tanrıbuyurdu, Gülçin (2018). “Kalkandelenli Mu‘îdî’nin Edebî Kişiliği ve Eserleri”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (67): 258-272.
Taşkın, Gülşah (2014). “Kalkandelenli Mu‘îdî’nin Gül ü Nevrûz’u”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 12 (Prof. Dr. Orhan Bilgin Armağan Sayısı 2): 177-190.
Taşkın, Gülşah (2015). Kalkandelenli Mu‘îdî-Gül ü Nevrûz. İstanbul: Simurg Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (MU'ÎDÎ) | Mu'îdî | Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU |
Görüntüle | ||
2 | HUSREV Ü ŞÎRÎN (MUÎDÎ) | Muîdî | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
3 | VÂMIK U AZRÂ (MU'ÎDÎ) | Mu'îdî | Diğer Süleyman YİĞİT |
Görüntüle | ||
4 | ŞEM' Ü PERVANE (MUÎDÎ) | Muîdî | Doç. Dr. Sadık Armutlu |
Görüntüle | ||
5 | MİFTÂHÜ'T-TEŞBÎH (MU'ÎDÎ) | Mu'îdî | Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
7 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
8 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
9 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
10 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
12 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
15 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |