GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT)
Tiyatro
Manastırlı Mehmed Rifat (d. 1851/1267 - ö. 1907/1325)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Manastırlı Mehmed Rifat’ın üç perde üç fasıldan oluşan, “evvelisi gülünç sonu acıklı tiyatro” ibaresiyle sunulan eseri. 85 sayfalık oyunun yayımlanma tarihi belli değildir. Eserin ilk baskısı üzerinde herhangi bir yayın yeri, yayınevi ve tarih bilgisi bulunmamaktadır. 

Mehmed Rifat bu oyunu “Ahlakımız dâhilinde bir şey yazmak” arzusuyla yazdığını ifade eder. Oyun, Mehmed Rifat’in diğer oyunlarında da olduğu gibi çok sade bir dille oluşturulmuştur. Eserin konusu, dönemin pek çok eserinde görüldüğü gibi düğün, yerleşik âdetler ve toplum yapısı üzerinedir. Oyunun asıl karakterlerinden, Ashab-ı haysiyetten bir zat olarak tanıtılan Naim Bey, oğlu için bir sünnet düğünü yapacaktır. Fakat düğünde yapacağı masraf onu endişelendirir. Eşi Cevriye Hanım ise geleneklere oldukça bağlı, her şeyi usullere göre yapmakta ısrar eden biridir. Kayınvalidesi Nazife Hanım ile birlikte hareket ederek Naim Bey’e istediğini yaptırır. Naim Bey büyük ve altından kalkmakta zorlanacağı bir masrafın altına girmek zorunda kalır, hatta bu nedenle düğün hediyelerinden bir kısmını satmayı bile düşünür.

Bu ana konunun yanında, oyunda israf, gereksiz harcama yapma konusunu destekleyecek bir yan konu daha bulunur. Cevriye Hanım’ın yeğeni Nesibe Hanım ile kocası Enis Efendi arasında geçen hikâyede Nesibe Hanım’ın sünnet düğününde giymek için yeni elbise yaptırma talebi ile Enis Efendi’nin buna karşı çıkması nedeniyle yaşanan çatışma gösterilir. Enis Efendi, karısının zaten çok fazla elbisesi olduğunu, yeni bir elbisenin fuzuli masraf olduğunu düşünür. Nesibe Hanım ise isteğine ulaşmak için yüzüklerinden birisini satar ve elbiseyi diktirir. Durum ortaya çıkınca Enis Efendi Nesibe Hanım’ı boşar.

Bu olay, Naim Bey’in kararını gözden geçirmesine sebep olur. Üstelik bir gazetede, oğlunun düğününün masraflarını çıkarabilmek için düğün hediyelerini satmayı düşünen bir kişinin, bu durumun gerçekleşmesi hâlinde isminin açıklanacağı haberini okuyunca Naim Bey felç geçirir. Görenekler, toplumsal değerleri koruma, geliştirme, insanları birbirine bağlama niteliğini kaybetmiş; aksine anlamsız geleneklerin sürdürülmesi nedeniyle aileler dağılmış veya felakete sürüklenmiştir. Bu dönemde yazılmış pek çok roman ve tiyatro oyununda vurgulanan, aşırı tüketim ve israf kültürünün, artık geçerliliği kalmamış geleneklerle birleşince bireylerin, ailelerini, dolayısıyla toplumun mahvına sebep olacağı ikazı, bu oyunla da gerçekleştirilmiş olur.

Metin And oyunun 1874 ve 1875’te, Reşit Ahmet Sevengil de 1875’te Gedikpaşa Tiyatrosunda sahnelendiğini belirtir. Oyun, Namık Kemal’in 7 Mart 1239/19 Mart 1873 tarihinde İbret gazetesinde yayımlanan “Görenek” başlıklı, göreneklerin hem bireysel hem de toplumsal olarak gelişmeyi engelleyen, baskı unsuruna dönüşen mahiyetini tartıştığı yazısından ilhamla kaleme alınır. Dolayısıyla oyun 1873-1875 tarihleri arasında yazılmış olmalıdır. Mehmed Rifat oyun için yazdığı önsözde bu eserden önce de bazı oyunlar kaleme almayı denediğini belirtir, fakat muhtemelen basılan ilk önemli oyunu bu eserdir.

Yazarın biyografisi için bk. “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rifat-manastirli-mehmed 

Eserden Örnekler


Naim: Allah belasını versin bu görenek zilletinin elinden kurtulamadık gitti. Kadınlarımız bir taraftan âdet diyip gidiyorlar. Birtakım budala herifler de onlara uyuyor. Yine hata ettim. Heriflerin günahına girdim. Yekden budalalıkla itham ettim. Ne yapsınlar? Bu görenek belası dünyayı kaplamış. Kadınlar cahil. Sonunda böyle büyük felaketler zuhur eder. (…) İşte biçare Enis ne yapsın? Herif ekmeğinden olacak. Şimdi kaim pederi memuriyetinden de eder. Bunlar ne? Hep görenek belası değil mi? (…) Biçare kadın şimdi ne hâldedir, ne yaparsın? Sade onlar değil, bütün alem o zalim göreneğin esiri. (Mehmed Rifat yty.: 80-81).

Kaynakça


And, Metin. (2004). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.

Akı, Niyazi. (1963). XIX. Yüzyıl Türk Tiyatrosu Tarihi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.

Aytaş, Gıyasettin. (2002). Tanzimatta Tiyatro Edebiyatı Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.

Bozdoğan, Ali. (2001). "Manastırlı Mehmed Rifat ve Eserleri Üzerine Bir İnceleme". Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Manastırlı Mehmed Rifat (yty.). Görenek. (yyy.)

Kahraman, Âlim. (2003). “Manastırlı Mehmed Rifat”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 28. Cilt. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 519-520.

Atıf Bilgileri


Dicle, Esra. "GÖRENEK (MANASTIRLI MEHMET RİFAT)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gorenek-manastirli-mehmet-rifat. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 YA GÂZİ YA ŞEHÎD (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
2 PAKDÂMEN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
3 HÜSREV Ü ŞİRİN (MANASTIRLI MEHMED RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Öğr. Üyesi Caner Solak
Görüntüle
4 HÜKM-İ DİL (MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Manastırlı Mehmed Rifat Dr. Esra Dicle
Görüntüle
5 DELÎLE YÂHÛD KANLI İNTİKÂM (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
6 EBU’L-ALÂ YÂHÛD MÜRÜVVET (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
7 EBU’L-FEDÂ (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
8 NEDÂMET (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
9 KÖLEMENLER (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
10 FAKİRE yahut MÜKÂFAT-I İFFET (HASAN BEDREDDİN VE MEHMED RİF‘AT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Araş. Gör. Elif Paliçko
Görüntüle
11 AHMED YETÎM YÂHÛD NETÎCE-İ SADÂKAT (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedrî Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
12 HUD’A VE AŞK ( FRIEDRICH VON SCHILLER’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
13 CLEOPATRE (MADAM EMIL DE GIRARDIN’DEN ÇEVİRİ) (MANASTIRLI MEHMET RİFAT / BEDRÎ PAŞA) Bedri Paşa, Kütahyalı Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
14 ANTONY YÂHÛD İKMÂL-İ NÂMUS [ALEXANDRE DUMAS PERE’DEN ÇEVİRİ] (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin (1267/1851 - 1330/1912) ve Mehmed Rif‘at (1267/1851 – 1325/1907) Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
15 LÂLERUH (M. CARRE VE E. LUCAS’DAN ÇEVİRİ) (HASAN BEDREDDİN VE MANASTIRLI MEHMET RİFAT) Hasan Bedreddin Prof. Dr. Ahmet Bozdoğan
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle