GIDÂ-YI RUH
dinî-tasavvufî-ahlaki eser
Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî (d. 1090/1679 - ö. 1159/1746)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Laʽlîzâde Abdülbâkî’nin çeşitli tasavvufî, ahlâkî ve dinî konuları ele alıp izah ettiği eserinin adıdır.

Laʽlîzâde Abdülbâkî Efendi bu eserinde“Ben cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım”(Zâriyat, 51/56) âyet-i kerimesi ile başlayarak (Laʽlîzâde vr. 2a) namaz, ibadet, dünya ve ahiret hayatı, nefis terbiyesi ve ahlâk-ı nebeviyye gibi birçok tasavvufî konuyu ele almış ve izah etmiştir. Bundan dolayı bu eserin muhteviyatının ubûdiyyet, amacının ise irşâd olduğu söylenebilir (Enönlü 2019: 74).

Eser hem konu olarak hem de kaynak olarak oldukça kapsamlı bir eserdir. Eserde kaynak olarak daha çok o dönemde medreselerde ders kitabı olarak okutulan klasik diyebileceğimiz eserler kullanılmıştır. Ta’lik hattıyla ve Türkçe yazılmış olan eser 173 varaktan müteşekkildir. Ancak eserde azımsanmayacak ölçüde Farsça alıntılar görmek de mümkündür.

Eser müellifin diğer eserlerine ve risâlelerine göre daha farklı bir metot kullanarak kaleme aldığı, diğerlerine göre daha fazla alıntı yaptığı, daha fazla beyit, hikâye ve şiire yer verdiği ve değerlendirmelerde bulunduğu manzum ve mensur bir eseridir. Müellif bu eserinde baştan sona tahkiye metodunu kullanmıştır. İlk önce konuyla ilgili bir hikâye nakletmiş, daha sonra konuyla ilgili ayet ve hadisler zikrederek konuyu izah etmiştir. Hikâyelerden alınması gereken hisseyi, kendi nefsine atfen belirtirken, gerekli gördüğü yerlerde de hikâyelerin şerhini yapmıştır. Bu açıdan da hem edebi hem de didaktik bir eserdir (Özdemir 2012: 81).

Eser 21’i Mesnevi’den, 48’i farklı eserlerden olmak üzere 72 hikâye ve Mesnevi’den derlenmiş 477 beyitten oluşmaktadır. Tercümesi yapılan hikâyelerin birçoğunun başına Farsça orijinalleri de eklenmiştir. Hikâyelerden 5 tanesi ise Farsça olarak yazılmış, tercümesi yapılmamıştır. Hikâyelerden sonra ise konu ile ilgili Mesnevi’nin farklı yerlerinden seçilen Farsça beyitler eklemiştir (Özdemir 2012: 73).

Süleymaniye Yazma Eserler Kütüphanesi, Fatih, nr. 2744 de kayıtlı olan nüshanın ilk sayfasında Arapça olarak “Bu risâle Gıdâ-yı Ruh olarak tesmiye olundu” ibaresi ile Mesnevi-i Şerf’ten alınan Farsça, “Eğer nefsin gıdasını isterse ebterdir ve eğer ruhun gıdasını isterse serverdir”(Konuk 2007: 234) anlamındaki beyit yazılıdır. Müellifin muhtemelen bu beyitte geçen “Gıdâ-yı Ruh” tabirinden dolayı eserinin adını “Gıdâ-yı Ruh” olarak koymayı tercih ettiği söylenebilir (Enönlü 2019: 73).

Mesnevi’nin hacimli bir eser olması hasebiyle tamamının tercüme ve şerhi meşakkatli olduğundan bazı şeyhler elzem gördükleri yerleri müritlerinin istifadesine sunmak için birbirleri ile irtibatlı ve farklı beyitleri derleyerek bir araya getirmişler ve bunu da “İntihâb-ı mesnevi” olarak isimlendirmişlerdir. Gıdâ-yı Ruh da Laʽlîzâde Abdülbâkî Efendi tarafından oluşturulan bir “İntihâb-ı mesnevi” örneğidir (Özdemir 2012: 74).

Çok yaygın olmamakla birlikte, farklı kütüphanelerde, farklı nüshaları mevcuttur.

Bu eser ile alakalı Muhammet Özdemir (2012) ve Selahaddin Bal (2015) tarafından birer yüksek lisans tezi hazırlanmıştır.

Laʽlîzâde Abdülbâkî Efendi’nin biyografisi için bk. “Yetimî La’li-zâde Abdülbâkî. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yetimi-lalizade-abdulbaki

Eserden Örnekler


Pes imdi Rabbi İzzet hazretlerine hizmet Resûl-i Ekrem (sav) hazretlerine ittiba ile olur ve talip ana tabi olmak devletin ve sünnet-i şeriflerin riayet etmek ile olur (Laʽlîzâde vr. 5b).

Bir âdem kendü vâlidesin öldürmüş. Sual olundukta dimiş kapuda yâd âdemle gördüm. Eyitdiler kapuya geleni öldürsen olmaz mı ve anana tenbih itsen olmaz mı idi? Eyitdi kapuya günde yetmiş âdem gelür anlarun kanına kim girür? Anamdır öldü kapuya kimse gelmez oldu (Laʽlîzâde vr. 25a).

Misal bir çeşme ki mikdarınca revâne ola anun kurbunda olan bâğ u bostan ve gülbün ü gülistân hoş sebz ü hırâmân ve lâle-i çendân olur. Amma seyl olup aksa ve ne bulursa yıksa ol şunun faidesi yok. Belki ziyanı çok (Laʽlîzâde vr. 40b).

Aklı yoktur cihanda hiç anun

Taşa toprağa harc ider malı

İşbu dârü’l-gurûrenün sığmaz

Nene yitmez bu kubbe-i âli

Eger can vir disen fermanum üzre

Görem minnet ol emri cânum üzre (Laʽlîzâde vr. 47b).

Amma ehl-i dünya nasihat-pezir ve habl-i saadet-gir olmaz. Belki nâsıha adavetler ve dürlü hakaretler ider. Bugün nefsime hoş geleni ideyim yarın cehenneme gidersem gideyim dimek olur euzü billah (Laʽlîzâde vr. 100b).

Mescid kapusın atlamada pür-nâtüvân Meyhane nerdübânı çıkmada pehlüvân (Laʽlîzâde vr. 101b).

Kaynakça


Abdülbâkî, Laʽlîzâde. Gıda-yı Ruh. Milli Kütüphane. Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi. No. 06 Hk 3014. vr. 2a

Bal, Selahaddin (2015). Laʽlîzâde Abdülbâkî’nin Gıdâ-yı Rûh Adlı Eseri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Enönlü, Haluk (2019). Laʽlîzâde Abdülbâkî Efendi’nin Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Konya: Aybil Yay.

Konuk, Ahmed Avni (2007). Mesnevi-i Şerif Şerhi. (çev. Mustafa Tahralı vd.). İstanbul: Bayrak Matbaası.

Özdemir, Muhammet (2012). "Bir İntihâb-ı Mesnevi Örneği: Laʽlîzâde Abdülbâkî ve Gıdâ-yı Rûh Adlı Eseri”. Sufi Araştırmaları Dergisi-Sufi Studies, 3 (5): 73-106.

Özdemir, Muhammet (2012). Gıdâ-yı Rûh: Metin-inceleme. Yüksek Lisans Tezi. Ordu: Ordu Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Enönlü, Haluk. "GIDÂ-YI RUH". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gida-yi-ruh. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 SERGÜZEŞT Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
2 MEBDE VE MEAD Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
3 ZEYL-İ MESLEKÜ’L-UŞŞAK Yetîmî, La'lî-zâde Abdülbâkî Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
4 HEDİYYETÜ'L-MÜŞTÂK Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
5 TERCÜME-İ RİSÂLE-İ MURÂDİYE Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
6 RİSALE-İ ÜNSİYE TERCÜMESİ Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
7 TERCÜME-İ ÎNSÂN-I KÂMİL Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
8 TERCÜME-İ HAKİKATTİ’L-YAKÎN VE ZÜLFETÜ’T-TEMKÎN Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
9 MUHTASAR-I SİLSİLETÜ’L-ÂRİFIN Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
10 TERCÜME-İ KİMYÂ-YI SAÂDET Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
11 TERCÜME-İ NEMÛD VE BÛD Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
12 İSTİĞFAR VE MÜNÂCAT Yetîmî, La'li-zâde Abdülbâkî Dr. Haluk Enönlü
Görüntüle
13 KURRETÜ'L-UYÛN Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi Öğretmen mehmet cemal öztürk
Görüntüle
14 VÂRİDÂT (AZÎZ) Azîz, Azîz Ali Efendi Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
15 DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
16 ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
17 DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
18 HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
19 TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE Abdülhay Celvetî Doç. Dr. Şükrü Maden
Görüntüle
20 DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
21 MA‘RİFETNÂME Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
22 ‘İRFÂNİYE Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Diğer Emine Güleç
Görüntüle