- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde - Madde Yazarı: Prof. Dr. Bekir Çınar
- Eser Yazılış Tarihi:947/1540-1541
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:02/07/2021
GENCÎNE-İ RÂZ (YAHYÂ BEY)
dinî- tasavvufî/ahlakî mesneviYahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde (d.?/?-ö.990/1582)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Taşlıcalı (Dukagin-zâde) Yahya Bey (d.?/ ö. 990/1582)’in hamsesinde yer alan mesnevisi. Âşık Çelebi, tezkiresinde Yahya Bey’in hamsesinin ikinci mesnevisi olduğunu belirtir (Kılıç 2010: 676). Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi’nde bu eserin, şairin kaleme aldığı ilk mesnevisi olduğunu ve Molla Câmî’nin Subhatü’l-Ebrâr’ına nazire olduğunu belirtmektedir (Levend 1998: 78). Eserin telif tarihi, şair tarafından mesnevinin sonunda “hâmûş” kelimesiyle belirtilmiş olup, bu tarih ebcet hesabıyla 947/1540-1541 yılını göstermektedir. Hamse içinde telif tarihi belirtilen tek eser Gencîne-i Râz’ olduğu için bu eserin şairin yazılış tarihi açısından hamsedeki ilk eseri olması uzak bir ihtimaldir.
Kânûnî Sultan Süleyman'a sunulan, fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün kalıbıyla yazılan ve 3051 beyitten ibaret olan Gencîne-i Râz, Nizâmî’nin Mahzenü’l-Esrâr ve Câmî’nin Tuhfetü’l-Ahrâr mesnevileri ile Sâdî’nin Bostan ve Gülistan’ı gibi, dinî-ahlâkî hikâyelerden teşekkül etmiştir. Râz-nâme'de, tevhid, naat, miraciyye, Kânûnî Sultan Süleyman övgüsü ve Kazasker Hamîdî Çelebi'nin övgüsünün ardından sebeb-i telif kısmına geçilir. Yahyâ Bey bu kısımda eserini, Hz. Peygamber’i rüyasında görmesi üzerine yazdığını ifade eder. Eser, Mahzenü'l-Esrâr çizgisindeki mesnevilerde olduğu gibi makale başlıklı bölümler ve bu bölümlerin içinde yer alan "hikâye"lerden oluşur. Gencîne-i Râz'da da 40 “makale” ve her makaleden sonra değişik konularda anlatılan hikâyeler bulunur. Makaleler aşktan, namazdan, gizli zikirden, mecaz yoluyla hakikati aramadan, şeytandan, tevazudan, ilimden, tembellik, kanaat, sabır, edep ve hayâ, gönül kırmak, rüşvet almak vb. mevzulardan; bu arada cömertlikten, şiirden, cennet ve cehennemden bahsetmektedir. Her mevzuya bir makale ayrılmış ve her makale ile ilgili bir hikâye anlatılmıştır. Eserin hâtimesinde mesnevinin bir ayda tamamlandığı ifade edilmiştir. Yahya Bey’in nasihat telkin eden Gencîne-i Râz’ı öğretici bir eser olup, yer yer hayli sade ve halk diline yakın bir lisanla yazılmıştır.
Gencîne-i Râz mesnevisi, 16. yüzyılda yazılmış mesneviler arasında ayrı bir önem taşır. Yahyâ Bey, mesnevilerde olduğu kadar, gazel ve kasidelerinde de mahallî çizgilere fazlaca yer vermiştir. Devrin Fuzûlî’den sonra en kudretli mesnevî şairi olarak telakki edebileceğimiz Yahya Bey, deyim ve atasözlerini ustalıkla kullanmış olup Necâtî’den sonra mahallî unsurlara eserlerinde en fazla yer veren şair olduğu söylenebilir. Mesnevisinde yüksek kültür, tasavvuf, hikmet ve tefekkür yüklü olan Yahya Bey’in yer yer çok sade Türkçe kullanması dikkat çeker. Evliya Çelebi, Seyahatnâme'nin "Pendnâme-i Peder-i Büzürgvâr" başlığında, babasının kendine verdiği önemli bazı kitaplar arasında Gencîne-i Râz’ın da bulunduğunu belirtir. Bu husus, Gencîne-i Râz’ın, yazıldığı dönemde olduğu kadar, daha sonraki dönemlerde de sevilerek okunduğunu göstermektedir.
Gencîne-i Râz üzerine Ramazan Sarıçiçek (1991) ve Bekir Çınar tarafından (1995) yüksek lisans tez çalışması yapılmış, daha sonra bu çalışmalar kitap olarak yayımlanmıştır (2014).
Yahyâ Bey’in biyografisi için bk. “Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/yahya-bey-dukaginzade
Eserden Örnekler
Hikâyet
Var idi Konyada bir kâdı-i şûm
İrtisâ
vü tama‘ ile mezmûm
Ana her
kim ki vireydi rüşvet
Muktezâsınca
yazardı huccet
Hâce-i
devr-i zamân Nasre’d-dîn
Eyledi kâdıya
bir hîle hemîn
Koydı
bir destiye vâfir toprak
Kâdıyı
aldatdı ol sâlik-i Hak
Bir
kaşık bal koyup ağzına hemân
Toprağı
eyledi destîde nihân
Hâceti
olmışıdı bir hüccet
Kâdıya
destiyi virdi rüşvet
Hürmet
itdi ana kâdı turdı
Rüşveti
gördi safâlar sürdi
Kalemin
aldı eline kâdı
Hücceti
yazmağa oldı râzı
Eyledi
sa‘y-ı belîği ikdâm
Hücceti
eyledi yanında tamâm
Hücceti
virdi idüp kat‘-ı nizâ‘
Kâdıya
eyledi ol dahı vedâ‘
Yimeğe
başladı kâdı ‘aseli
Toprağa
irdi kazâ ile eli
Kâdıya oldı
kâdıyya ma‘lûm
Gönline
kibr ü gazab itdi hücûm
Gördi
anı nitekim ehl-i riyâ
Zâhiri
bâtına uymaz kat‘â
Destiyi
hışmıla ol kâdı-i mest
Kalb-i uşşâk gibi kıldı şikest (Çınar 2014: 267)
Kaynakça
Çınar, Bekir (hzl.) (1995). Taşlıcalı Yahya Gencîne-i Râz İnceleme Metin İndeks. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Çınar, Bekir (hzl.) (2014). Taşlıcalı Yahya Bey Gencîne-i Râz İnceleme
Tenkitli Metin. İstanbul: Kesit Yay.
Çınar, Bekir (2013). “Gencîne-i Râz Mesnevisinde Şiir, Şâir ve Kâtiple İlgili Değerlendirmeler”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8 (13): 297-308.
Çınar, Bekir (2007). “Taşlıcalı Yahya’nın Gencîne-i Râz Mesnevisi’nde Bir Nasrettin Hoca Fıkrası”. Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 2(4): 283-292.
Kaya, İ. Güven (hzl.) (1985). Dukaginzade Taşlıcalı Yahya Bey’in Sanatı. Doktora
Tezi. Priştine: Kosova Üniversitesi.
Kaya, İ. Güven (2006). “Dukaginoğulları ve Dukaginzade Yahya Bey”. Divan Edebiyatı ve Toplum. İstanbul: Donkişot Yay.
Levend, Agâh Sırrı Levend (1998). Türk Edebiyatı Tarihi-I. Ankara: TTK Yay.
Sarıçiçek, Ramazan (hzl.) (1991). Taşlıcalı Yahya Bey Gencîne-i Râz İnceleme
Metin. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Sarıçiçek, Ramazan (hzl.) (2014). Taşlıcalı Yahya Bey Gencîne-i Râz İnceleme
Metin Dizin. Ankara: Gece Kitaplığı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (YAHYÂ BEY) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Tuba Durmuş |
Görüntüle | ||
2 | ŞÂH U GEDÂ (YAHYÂ BEY) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Prof. Dr. Esat HARMANCI |
Görüntüle | ||
3 | EDİRNE ŞEHR-ENGÎZİ (YAHYÂ BEY) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Tığlı |
Görüntüle | ||
4 | İSTANBUL ŞEHR-ENGÎZİ (YAHYÂ) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Tığlı |
Görüntüle | ||
5 | YÛSUF U ZELÎHÂ (YAHYÂ BEY) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Prof. Dr. Melike Gökcan |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I USÛL (YAHYÂ BEY) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Prof. Dr. Bekir Çınar |
Görüntüle | ||
7 | GÜLŞEN-İ ENVÂR (YAHYÂ BEY) | Yahyâ Bey, Taşlıcalı, Dukagin-zâde | Prof. Dr. Bekir Çınar |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
9 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
10 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
11 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
12 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
14 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
16 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
17 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |