- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Nuran ÖZTÜRK
- Eser Yazılış Tarihi:1543
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:03/11/2021
GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ)
tasavvufî mesneviNidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî (d. 915/1509 ? - ö. 975/1567 ?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nidâî'nin dînî-tasavvufî tarzda kaleme aldığı mesnevisi. Genc-i Esrâr-ı Ma'ni hakkında ilk ve önemli tespitler Meserret Diriöz tarafından yapılmıştır (Diriöz 1990: 46-48). Eser, 1543’de Nidâi tarafından Kırım’da Kırk Yir denilen yerde yazılmıştır (Öztürk 2011: 355). "Bunun cümle ebyâtı dört bin olur" (165a/3766) mısraı ile eserin 4000 beyit olduğu şairi tarafından ifade edilmiştir (Öztürk 2011: 353). Fe'ûlün fe'ûlün fe'ûlün fe'ûl kalıbıyla yazılan eserde mesneviden başka, murabba, musammat, müzeyyel gazel, kaside nazım şekilleri de bulunmaktadır.
On baptan ve 29 hikâyeden oluşan eserin adı, kimi biyografik ve bibliyografik kayıtlara Esrâr-ı Genc-i Ma’nî olarak geçmiştir (Bursalı Mehmet Tahir/ 3: 239; Kurdoğlu 1967: 105; Diriöz 1990: 41-65). Oysa Nidâî, eserinin adını, kitabında Genc-i Esrâr-ı Ma’nî olarak ayrı ayrı iki beyitte açıkça yazmıştır (165b/3775 ve 166b/3799). Kitabının ismini rastgele koymadığını ifade eden ve Remmâl Hoca lakabıyla bilinen (Özalp vd. 1973: 107) şaire göre on iki harften oluşan bu isim, hurûfun “12 imâm”ıdır (166b/3804-09). Ayrıca kitabındaki 29 hikâyenin de 29 harfe denk geldiğini belirtmiştir (159b/3630-3631). Şair, tarih düşürmek için seçtiği “Müşteri” kelimesini de rastgele seçmemiştir. Ona göre bu kelimenin her bir harfi bir remze karşılık gelmektedir (165b/3769-3774). Bütün bunlar ve Genc-i Esrâr-ı Ma'nî'de yer alan müstakil Elif-nâme'si de dikkate alındığında eserin 16. yüzyılda sembolik anlatımın seviyesini işaret etmesi bakımından örneklik teşkil ettiği söylenebilir.
Şaire göre eseri bir câmidir. Bu yapının mimarı, can; vekilharcı akıldır. Yapı için gereken malzeme gönül ülkesinden gelmiştir: şairin gözü terazi (su terazisi), dili, âbâd eden tercüman, parmakları, caminin binaları (sütunları?), yazıda kullandığı kâğıtlar, caminin zemini; kalem ile divid inşaatının ırgadı (işçisi), surh ve mürekkep taşı ve toprağı, beyit ve mısraları binanın duvarları, harfler nakışları, manzarları sürhle ayan olmuş; resmi zerkârıdır, caminin anahtarı, besmele’dir. Kapısı “sin”, eser “Selâm” kelimesiyle başladığı için, şair burada kelimenin ilk harfine gönderme yapmıştır. Harfleri yüzükse sin o yüzüğün kaşıdır. Bu camide kırmızıyla belirginleştirdiği pencereler vardır. Câmi’nin cemâatına gelince onlar akıl ve fikirdir ki, Allah’a onlar ibadet eder. Şair, eksik, noksanıyla böyle bir yapı yaptığını ve Allah’ın katında bu amelinin kabul olmasını dileyerek mevzuyu bitirir.
Eserin içinde yar alan hikâyeler peygamberin mevlidi, mürşid-i kâmil ve mürid; güneş ve menzilleri, anâsır-ı erba'a, âlemdeki yıl ve mevsimler, insanoğlunun menzilleri, insanoğlunun hizmet etmesi gereken kapılar; insanoğluna bağışlanan sekiz nimet ve müminlerin on yerde korunacağı ve miraçtaki on menzil hakkındadır.
Genc-i Esrâr-ı Ma'nî'nin gerek konular gerekse de kitaptaki hendesî yapı bakımından Garîb-nâme'den etkilendiği anlaşılmaktadır.
Eser üzerine Nuran Öztürk bir çalışma yapmıştır (2011).
Şairin biyografisi için bk. "Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nidai-mehmed-celebi-ankaravi
Eserden Örnekler
Der- Beyân-ı Akl
Dimişdük Hudâ aklı var eyledi
Ana kendü lutfını yâr eyledi
Gelüp arşa tutmışdı anda makâm
Hudâ ilmine mahrem idi müdâm
Çün oldı hemân emr-i Perverdigâr
Gelüp kürsiye itdi anda karâr
[...]
En evvel Zühal kodı önünde tâc
Didi sana irsün Hudâdan nitâc
Kamu şehler olsun kapunda gulâm
Bu halk-ı cihân içre sensin hümâm
Didi Müşteri ana iy şâh-ı dîn
Yedi iklîm senüñ olsun iy mâh-ı dîn
Gelüp virdi Merrîh ana bir kılıç
Didi düşmenün boynın anunla biç
Gelüp Şems öninde bu aklun hemân
Didi şark u garb içre hükmün revân
Gelüp Zühre dir ola gamdan rehâ
Sana kim muhabbet iderse şehâ
Utarid didi cümle ilm ü hüner
Özünden bilinsün vir andan haber
Kamer hıdmet içün kuşandı kemer
İki nesne getürdi ol pür hüner
Biri hûb reng biri hoş hisâb
Bilür anı ilm ehli hem şeyh u şâb
Edâ itdi bunlar çü bu hıdmeti
Kabûl itdi hep ol Hudâ rahmeti
Yedinci felekden gelür evvele
Hudâ ışkı hem anunile bile
Yemende(n) gelüp muştuladı kamer
Bu halķ-ı cihân bildi andan haber
Zemân devr idüp vakt irişdi şehâ
Gele ol habîb-i Hudâ Mustafâ
Şerîat, tarîkat, hakîkat kamu
Nedür bildürem halka ol bahtulu (Öztürk 2011: 149-150)
Kaynakça
Bursalı Memed Tahir (1333). Osmanlı Müellifleri. C. 3. İstanbul: Matba'a-i Âmire.
Diriöz, Meserret (1990). “Şaban Nidâî". Hekimbaşı Kaysûnîzâde Mehmet Efendi (1512-1569), Ankaralı Şair Hekim Nidâî (1502-1570), Türk Hat Sanatı. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Gevher Nesibe Tıp Tarihi Enstitüsü Yay. 41-65.
Gökbilgin, Özalp (hzl.) (1973). Târih-i Sâhib Girây Hân. Ankara: Baylan Matbaası.
Kurdoğlu, Veli Behçet (1967). Şâir Tabibler. İstanbul: Baha Matbaası.
Nidâî. Genc-i Esrâr-ı Ma'ni. Nuruosmaniye Kütüphanesi Nu: 2270.
Özçelik, Sadettin (2007). “Nidâî”. İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: TDV Yay. 77-78.
Öztürk, Nuran (2011). Ankaralı Nidâî Genc-i Esrâr-ı Ma'nî. Adana: Karahan Kitabevi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÂRİH-İ SÂHİB GİRAY (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME-İ NAZM-I LOKMÂN HEKÎM (NİDÂ'Î) | Nidâ'î, Şa'bân Nidâ'î Ankaravî | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
3 | FETİHNÂME-İ KAL'A-İ CERBE (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-İ TARİKAT-I NİDÂİ (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT |
Görüntüle | ||
5 | TENBİH-NÂME (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT |
Görüntüle | ||
6 | DÜRR-İ MANZÛM (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Doç. Dr. Ümran Ay Say |
Görüntüle | ||
7 | REBÎU'S-SELÂME (NİDÂÎ) | Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî | Dr. Nuray Demir Öztürk |
Görüntüle | ||
8 | NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) | Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
9 | TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) | Atâ, Üsküplü Atâ | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) | Halvetî Muhyî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (NEBÂTÎ) | Nebâtî, Nebâtî Çelebi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) | Nebâtî, Nebâtî Çelebi | Dr. Ahmet UĞUR |
Görüntüle | ||
14 | ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) | Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
15 | KIRK HADİS (RIHLETÎ) | Rıhletî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
16 | ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) | Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle | ||
17 | MİR'ÂTÜ'L-AHLÂK (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî | Prof. Dr. Ahat Üstüner |
Görüntüle |