GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ)
tasavvufî mesnevi
Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî (d. 915/1509 ? - ö. 975/1567 ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Nidâî'nin dînî-tasavvufî tarzda kaleme aldığı mesnevisi. Genc-i Esrâr-ı Ma'ni hakkında ilk ve önemli tespitler Meserret Diriöz tarafından yapılmıştır (Diriöz 1990: 46-48). Eser, 1543’de Nidâi tarafından Kırım’da Kırk Yir denilen yerde yazılmıştır (Öztürk 2011: 355). "Bunun cümle ebyâtı dört bin olur"  (165a/3766) mısraı ile eserin 4000 beyit olduğu şairi tarafından ifade edilmiştir (Öztürk 2011: 353). Fe'ûlün fe'ûlün fe'ûlün fe'ûl kalıbıyla yazılan eserde mesneviden başka, murabba, musammat, müzeyyel gazel, kaside nazım şekilleri de bulunmaktadır.  

On baptan ve 29 hikâyeden oluşan eserin adı, kimi biyografik ve bibliyografik kayıtlara Esrâr-ı Genc-i Ma’nî olarak geçmiştir (Bursalı Mehmet Tahir/ 3: 239; Kurdoğlu 1967: 105; Diriöz 1990: 41-65). Oysa Nidâî, eserinin adını, kitabında Genc-i Esrâr-ı Ma’nî olarak ayrı ayrı iki beyitte açıkça yazmıştır (165b/3775  ve 166b/3799). Kitabının ismini rastgele koymadığını ifade eden ve Remmâl Hoca lakabıyla bilinen (Özalp vd. 1973: 107) şaire göre on iki harften oluşan bu isim, hurûfun “12 imâm”ıdır (166b/3804-09). Ayrıca kitabındaki 29 hikâyenin de 29 harfe denk geldiğini belirtmiştir (159b/3630-3631). Şair, tarih düşürmek için seçtiği “Müşteri” kelimesini de rastgele seçmemiştir. Ona göre bu kelimenin her bir harfi bir remze karşılık gelmektedir (165b/3769-3774). Bütün bunlar ve Genc-i Esrâr-ı Ma'nî'de yer alan  müstakil Elif-nâme'si de dikkate alındığında  eserin 16. yüzyılda sembolik anlatımın seviyesini işaret etmesi bakımından örneklik teşkil ettiği söylenebilir.

Şaire göre eseri bir câmidir. Bu yapının mimarı, can; vekilharcı akıldır. Yapı için gereken malzeme gönül ülkesinden gelmiştir: şairin gözü terazi (su terazisi), dili, âbâd eden tercüman, parmakları, caminin binaları (sütunları?), yazıda kullandığı kâğıtlar, caminin zemini; kalem ile divid inşaatının ırgadı (işçisi), surh ve mürekkep taşı ve toprağı, beyit ve mısraları binanın duvarları, harfler nakışları, manzarları sürhle ayan olmuş; resmi zerkârıdır, caminin anahtarı, besmele’dir. Kapısı “sin”, eser “Selâm” kelimesiyle başladığı için, şair burada kelimenin ilk harfine gönderme yapmıştır. Harfleri yüzükse sin o yüzüğün kaşıdır. Bu camide kırmızıyla belirginleştirdiği pencereler vardır. Câmi’nin cemâatına gelince onlar akıl ve fikirdir ki, Allah’a onlar ibadet eder. Şair, eksik, noksanıyla böyle bir yapı yaptığını ve Allah’ın katında bu amelinin kabul olmasını dileyerek mevzuyu bitirir.

Eserin içinde yar alan hikâyeler peygamberin mevlidi, mürşid-i kâmil ve mürid; güneş ve menzilleri, anâsır-ı erba'a, âlemdeki yıl ve mevsimler, insanoğlunun menzilleri, insanoğlunun hizmet etmesi gereken kapılar; insanoğluna bağışlanan sekiz nimet ve müminlerin on yerde korunacağı ve miraçtaki on menzil hakkındadır.

Genc-i Esrâr-ı Ma'nî'nin gerek konular gerekse de kitaptaki hendesî yapı bakımından Garîb-nâme'den etkilendiği anlaşılmaktadır.

Eser üzerine Nuran Öztürk bir çalışma yapmıştır (2011). 

Şairin biyografisi için bk. "Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nidai-mehmed-celebi-ankaravi

Eserden Örnekler


Der- Beyân-ı Akl

Dimişdük Hudâ aklı var eyledi

Ana kendü lutfını yâr eyledi 


Gelüp arşa tutmışdı anda makâm

Hudâ ilmine mahrem idi müdâm


Çün oldı hemân emr-i Perverdigâr

Gelüp kürsiye itdi anda karâr

[...]

En evvel Zühal kodı önünde tâc

Didi sana irsün Hudâdan nitâc


Kamu şehler olsun kapunda gulâm

Bu halk-ı cihân içre sensin hümâm


Didi Müşteri ana iy şâh-ı dîn

Yedi iklîm senüñ olsun iy mâh-ı dîn


Gelüp virdi Merrîh ana bir kılıç

Didi düşmenün boynın anunla biç


Gelüp Şems öninde bu aklun hemân

Didi şark u garb içre hükmün revân


Gelüp Zühre dir ola gamdan rehâ

Sana kim muhabbet iderse şehâ


Utarid didi cümle ilm ü hüner

Özünden bilinsün vir andan haber


Kamer hıdmet içün kuşandı kemer 

İki nesne getürdi ol pür hüner


Biri hûb reng biri hoş hisâb

Bilür anı ilm ehli hem şeyh u şâb


Edâ itdi bunlar çü bu hıdmeti

Kabûl itdi hep ol Hudâ rahmeti


Yedinci felekden gelür evvele

Hudâ ışkı hem anunile bile


Yemende(n) gelüp muştuladı kamer

Bu halķ-ı cihân bildi andan haber


Zemân devr idüp vakt irişdi şehâ

Gele ol habîb-i Hudâ Mustafâ


Şerîat, tarîkat, hakîkat kamu

Nedür bildürem halka ol bahtulu  (Öztürk 2011: 149-150)

Kaynakça


Bursalı Memed Tahir (1333). Osmanlı Müellifleri. C. 3. İstanbul: Matba'a-i Âmire.

Diriöz, Meserret (1990). “Şaban Nidâî". Hekimbaşı Kaysûnîzâde Mehmet Efendi (1512-1569), Ankaralı Şair Hekim Nidâî (1502-1570), Türk Hat Sanatı. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Gevher Nesibe Tıp Tarihi Enstitüsü Yay. 41-65.

Gökbilgin, Özalp (hzl.) (1973). Târih-i Sâhib Girây Hân. Ankara: Baylan Matbaası.

Kurdoğlu, Veli Behçet (1967). Şâir Tabibler. İstanbul: Baha Matbaası.

Nidâî. Genc-i Esrâr-ı Ma'ni. Nuruosmaniye Kütüphanesi Nu: 2270.

Özçelik, Sadettin (2007). “Nidâî”. İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: TDV Yay. 77-78.

Öztürk, Nuran (2011). Ankaralı Nidâî Genc-i Esrâr-ı Ma'nî. Adana: Karahan Kitabevi.

Atıf Bilgileri


ÖZTÜRK, Nuran. "GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/genc-i-esrar-i-ma-ni-nidai. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÂRİH-İ SÂHİB GİRAY (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
2 TERCÜME-İ NAZM-I LOKMÂN HEKÎM (NİDÂ'Î) Nidâ'î, Şa'bân Nidâ'î Ankaravî Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
3 FETİHNÂME-İ KAL'A-İ CERBE (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT
Görüntüle
4 RİSÂLE-İ TARİKAT-I NİDÂİ (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT
Görüntüle
5 TENBİH-NÂME (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Araş. Gör. Dr. SEDA AKSÜT
Görüntüle
6 DÜRR-İ MANZÛM (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Doç. Dr. Ümran Ay Say
Görüntüle
7 REBÎU'S-SELÂME (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Dr. Nuray Demir Öztürk
Görüntüle
8 NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
9 TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) Atâ, Üsküplü Atâ ismail Aksoyak
Görüntüle
10 DÎVÂN (İLMÎ) İlmî, İlmî Dede Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
11 GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) Halvetî Muhyî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
12 DÎVÂN (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
13 SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Dr. Ahmet UĞUR
Görüntüle
14 ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
15 KIRK HADİS (RIHLETÎ) Rıhletî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
16 ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle
17 MİR'ÂTÜ'L-AHLÂK (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî Prof. Dr. Ahat Üstüner
Görüntüle