GAZAVÂT-I BAHR-I UMMÂN VE SANDÛK / CUMHÛR-NÂME / KISSA-İ UMMÂN / GAZAVÂT-I UMMÂN / GAZÂ-İ BAHR-I UMMÂN ŞECÂ’AT-I ŞÂH-I MERDÂN (TURSUN FAKÎH)
kahramanlık konulu manzume
Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı (d. ? - ö. 726/1326’dan sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Tursun Fakîh’in kaleme aldığı mesnevi. Eser, literatürde “Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk”, “Gazavât-ı Hazret-i Ali Kıssa-i Ummân”, “Kıssa-i Ummân”, “Cumhûr-nâme” gibi adlarla da anılmaktadır. Eserin yazılış tarihi bilinmemektedir. Ancak şairin 13-14. yüzyıllarda yaşamış olmasına ve metnin dil özelliklerine bakılınca Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk’un Eski Anadolu Türkçesinin ilk dönem eserlerinden olduğu anlaşılmaktadır. İslam Ansiklopedisi’nin Dursun Fakîh maddesinde müellifin yalnızca Gazavât-nâme adlı eserinden söz edilmiştir (Aksoy 2005: 7-8). Yazıcı ise Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk ile birlikte müellifin dört eseri olduğunu ve bunun da dört nüshası olduğunu belirtmiştir (2005: 7-8). İncinur Atik Gürbüz (2014) ve Mehmet Gümüşkılıç (2013: 144) metnin tespit edilen beş nüshasının varlığından söz etmişlerdir. Metin mesnevi nazım şekliyle ve aruzun “fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün” kalıbıyla kaleme alınmıştır. Klasik edebiyatın yeni yeni oluşmaya başladığı bir dönemde yazıldığı için kimi aruz kusurları bulunmaktadır. Aruzda olduğu gibi kafiyede de kimi bozukluklar görülmektedir (Çetin 2002: 13; Yazıcı 2005: 13). Neslihan Yazıcı, yaptığı karşılaştırmalı çalışmaya dayanarak metnin 1473 beyitten oluştuğunu belirtmiştir (2005: 43).

Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk, konusunu menkıbelerden veya tarihten alan kahramanlık konulu mesnevilerdendir. Eser, nasihat niteliğindeki beyitlerle başlamaktadır. Hikâyenin başlangıcı ise Hz. Muhammed’in huzurudur. Bitiş bölümünde Tursun Fakîh, eserini yalnız okunmak için değil dinlenmek için de yazdığını belirtmiştir (Çetin 2002: 24). Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk’ta Hz. Alî, onun oğulları Hasan ve Hüseyin ve Hâlid bin Velîd’in kahramanlıkları anlatılmaktadır. Cinler, ifritler, devler ve diğer olağanüstü yaratıklarla dolu olan manzume, Hz. Ali'nin yapmış olduğu savaşların efsanevi olarak yeniden anlatımını temsil etmektedir. Hikâye beş bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde konuğun Hz. Muhammed’le konuşması, elçilerin esir alınması, ikinci bölümde Hz. Alî ve arkadaşlarının esirleri kurtarmak için çıktığı yolculuk, üçüncü bölümde Hz. Alî’nin Cumhûr’un sarayına gitmesi ve orada başına gelen olaylar, dördüncü bölümde Alî’nin kuyuya inmesi, Mekeli’yi kurtarması, Cinnî Yûsuf ve Abdân ile sandığa karşı yaptıkları savaş (Sandık, eserde Cumhûr'un ülkesinde Tanrı olarak kabul edilir. Gerçek anlamıyla tasvir edilen sandığın içerisinde olağanüstü güçlere sahip bir dev bulunmaktadır. Eserin sonunda Tursun Fakîh, sandığın metaforik olarak nefis anlamında kullanıldığını dile getirmiştir.), beşinci bölümde ise sandığın içindeki İstihrâc adlı devin yakalanması ve sahabelerin geri dönmesi anlatılmaktadır (Yazıcı 2005: 15-16).

Tursun Fakîh’in tüm mesnevilerinde olduğu gibi Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk adlı eseri de konuşma dili ile yazı dilinin henüz ayrılmadığı bir döneme tekabül eden Eski Anadolu Türkçesi özellikleri barındırmaktadır. İçinde çok sayıda  Arapça ve Farsça sözcük barındırmayan eserin dili oldukça sade ve anlaşılırdır (Çetin 2002: 35).

Neslihan Yazıcı, Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk'u konu edinen bir yüksek lisans tezi hazırlamış (2005), İsmet Çetin (2002, 2008) ve Mehmet Gümüşkılıç'ın (2007) mesnevi üzerine yaptığı çalışmalar da yayımlanmıştır. 

Şairin biyografisi için bk. “Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tursun-fakih-dursun-fakih-tursun 

Eserden Örnekler


Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sandûk'tan

Ki Mustafâ yolun döndürdi Hakk’a

Dünyasın degiştürdi ol kân-ı safâ


Ol Emîrü’l-Mü’minîn kân-ı safâ

Katı aglardı Alîyü’l-Murtazâ


Râvi eydür birgün Sultân-ı Dîn

Fahr-i âlem rahmetü’l-âlemîn


Aglayup didi Emîrü’l-müminîn

Ben de alam boynuma rub’ını hemîn


Vir salavât Mustafâ’nun cânına

İki cihân şâhınun sultânına 

...

Cebrail geldi yine Muhammed’e

Hak selâmın yitürdi Ahmed’e


Yalınuz gitmesün Hasan Hüseyn ile

Kılavuz olsun hem Abdullâh bile


Çünki ol zengîyi fi'linden yıkar

Tutup anı saçından alup çıkar


Eli baglı Hüseyn’ün önine yaturur

Ol Mühelhel îmân getürür (Çetin 2002: 36, 64)

Kaynakça


Aksoy, Hasan (2005). “Dursun Fakih”. İslâm Ansiklopedisi. C. 10. İstanbul: TDV Yay. 7-8.

Atik Gürbüz, İncinur (2014). “Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tursun-fakih-dursun-fakih-tursun [Erişim tarihi: 20.05.2022[

Çetin, İsmet (2002). Tursun Fakih Hayatı, Edebî Şahsiyeti-Mesnevîleri. Ankara: İlesam Yay.

Çetin, İsmet (2008). Tursun Fakih, Gazavât-ı Umman. Ankara: Ertuğrul Gazi’yi Anma ve Söğüt Şenlikleri Vakfı Yay.

Gümüşkılıç, Mehmet (2007). Gazavât-ı Bahr-ı Ummân ve Sanduk (Cumhûr-nâme) - (Giriş-Gramer İncelemesi-Metin-Tıpkı Basım-Sözlük). Ankara: Bizim Büro Basımevi.

Gümüşkılıç, Mehmet (2013). “Cumhur-nâme’de Hz. Ali’nin Özellikleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (24): 142-152.

Yazıcı, Neslihan (2005). Tursun Fakı’nın Cumhûr-nâme Adlı Eserinin Metni ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Altundaş, Uğur. "GAZAVÂT-I BAHR-I UMMÂN VE SANDÛK / CUMHÛR-NÂME / KISSA-İ UMMÂN / GAZAVÂT-I UMMÂN / GAZÂ-İ BAHR-I UMMÂN ŞECÂ’AT-I ŞÂH-I MERDÂN (TURSUN FAKÎH)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/gazavat-i-bahr-i-umman-ve-sanduk-cumhur-name-kissa-i-umman-gazavat-i-umman-gaza-i-bahr-i-umman-. [Erişim Tarihi: 22 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GAZAVÂT-NÂME/GAZAVÂT-I RESÛLU'LLÂH/GAZAVÂT-I MUKAFFA'/KISSA-İ MUKAFFA'/GAZAVÂT- KISSA-İ MUKAFFA' HAZRET-İ ALİ KERREMA'LLÂHU VECHEHU CENGİDÜR (TURSUN FAKÎH) Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
2 GAZAVÂT-I MUHAMMED HANEFÎ (TURSUN FAKÎH) Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
3 HZ. PEYGAMBER’İN EBÛ CEHİL İLE GÜREŞ TUTTUĞUDUR (TURSUN FAKI) Tursun Fakîh, Dursun Fakîh, Tursun Fakı, Dursun Fakı Prof. Dr. Ahmet İÇLİ
Görüntüle
4 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
5 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
6 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
7 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
8 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
9 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
10 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
11 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
12 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
13 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle