- Yazar Biyografisi (TEİS)
Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet Bey - Madde Yazarı: Öğretmen Güller Eser
- Eser Yazılış Tarihi:1311/1893
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Lügat
- Yayın Tarihi:06/07/2022
FÜRÛK-I ELFÂZ (MÜSTECÂBÎ-ZÂDE MEHMED İSMET BEY)
anlam bilimMüstecâbî-zâde Mehmed İsmet Bey (d. 1285/1868 - ö. 1336/1917
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müstecâbî-zâde Mehmed’in anlam bilimi alanında sözlük mahiyetindeki Füruk-ı Elfâz adını taşıyan eseri. Osmanlı Türkçesine yerleşmiş anlamdaş gibi kullanılan ancak aralarında fark bulunan 177 kelimenin anlam ve kullanımını içeren 62 madde başlığında tasnif ve incelenmesine dair çalışmadır.
Adından da anlaşılacağı üzere kelimelerin sözlük anlamlarını, kullanım alanlarındaki farklılıkları göstermek maksadıyla yazılmıştır. Müstecâbî-zâde, kelimelerin anlamlarını, şair ve münşilerin çeşitli manzum ve mensur örnekleriyle destekleyerek vermiştir. Böylelikle anlam ve farklılıklar açık bir şekilde sunulmuştur. Eserin sonunda yanlış telaffuz edilen sözcüklerin doğru kullanımını gösteren bir cetvel bulunur. Şair, Türkçede bu alana dair müstakil bir çalışmanın olmamasına değinmiş; kelimelerin sözlük anlamları ile kullanım alanlarının değişiklik gösterdiğini vurgulamış bu farklılıkları tespit etmek için eseri meydana getirdiğini belirtmiştir. Eserde yer alan “Birinci kısmın nihâyeti” ibaresi ve eserin tek olması da Füruk-ı Elfâz’ın yarım kaldığını gösterir. Öte yandan noktalama işaretlerinin kullanımı ve şair-şiir eşleştirmelerinde gözden kaçırılan noktalar bulunur (Zülfe 2011: 11).
Eser, Müstecâbî-zâde’nin Türkçe, Arapça ve Farsça dillerine olan hâkimiyetini göstermesi, anlam bilimine dair etkinliğinin yanında dönemindeki sözlük çalışmalarına esin olması açısından da dikkate değer; kıymetli bir çalışma olarak görülür.
Füruk-ı Elfaz, 1311/1893 yılında İstanbul’da Mekteb-i Sanayi Matbaası’nda 125 sayfa olarak basılmış olup TBMM Kütüphanesi e-kaynaklarında pdf olarak da kayıtlıdır. Eser üzerine Ömer Zülfe’nin (2011) Fürûk-ı Elfâz isimli çalışması bulunmaktadır.
Şairin biyografisi için bk. “Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet Bey”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ismet-mustecabizade-mehmed-ismet
Eserden Örnekler
Ebed
Müstakbelde ilâ-nihâye vücudun istimrâr’ı; ezmine-i gayr-ı mütenâhiyye.
Mâdâm kelâm câvidândır
Eş‘ârı dahi ebed-nişândır -Ziya Paşa
Bu kelime ile ma‘neviyât tavsîf olunur. Sa‘âdet-i ebediyye; mahabbet-i edebiyye.
“Hâme-i mu‘ciz-âsârınıza bir şeref-i ebedî kazandıran kuvve-i tab‘-ı bedâyi‘-nisarınızı zevk-âşiyân-ı edeb…” -Sırrı Paşa
[…]
Ebedî: Edebe mensûb.
Ebediyyen: Ebedî olarak.
Ebediyyet: Ebedîlik, ebediyyet-i rûh.
“Derler ki: Bu kısacık ‘ömür içinde ne yapılabilir.’ Vâkı‘â zamânı ebediyete nisbet edersek ne kadar uzun olsa lemha-i başar gibi kalır…”
İhtirâ‘
‘Nazîri görülmemiş bir şey vücûda getirmek’. Dîger tar‘rîfe göre ‘bir şeyi dîger şeyden olmayarak ihdâs’. Balonu ihtirâ‘ eden Monkolfiye birâderlerdir.
“…Ve tûfân-zede-i fenâ olan ümem-i sâlifenin ihtirâ‘ etmiş oldukları bunca sanâyi‘-i garîbe ve âsârı acîbe bütün bütün mahv olup gitmişken…” -Reşid Paşa
Cem‘i ihtirâ‘at. Şi‘r ve mûsikî, bedâyi‘i ihtirâ‘at-ı beşeriyyedendir.
Muhteri‘: İhtirâ‘ edici.
İhtirâ‘, hakk-ı İlâhî’de kullanılmaz.
İcâd
‘Vücûda getirmek; var etmek’. Hakk-ı İlâhî ve insânîde müsta‘ameldir.
Cenâb-ı Hak kâ’inâtı îcâd eyledi. Kitâbetde en birinci derece, derece-i îcâddır.
Hazret-i Ahmed ü Mahmûd u Muhammed Hâmid
Mazhar-ı nûr-ı cemâl âyine-i hubb u vidâd
Münderic nüsha-i zâtında kemâlât-ı vücud
Münderiç tıynet-i pâkinde havâss-ı îcâd -Nâbî
Îcâd-kerde: Îcâd edilmiş.
Mûcid: Îcâd edici.
Allah ki mûcid-i cihandır
Bin dürlü nikâbdan ayândır -Muallim Nâcî (Zülfe 2011: 15, 17).
Kaynakça
Andı, M. Fatih (2006). “Müstecâbîzâde İsmet Bey". TDV İslâm Ansiklopedisi, C. 32, 131-132: https://islamansiklopedisi.org.tr/mustecabizade-ismet-bey [Erişim Tarihi:16.06.2022].
Huyugüzel, Ö. Faruk (2000). İzmir Fikir ve Sanat Adamları (1850-1950). Ankara: KB Yay.
Özsarı, Mustafa (2007). Müstecâbîzâde İsmet’in Hayatı ve Eserleri. İstanbul: 3F Yayınları.
Zülfe, Ömer (hzl.) (2011). Müstecabizade İsmet-Füruk- ı Elfâz. Ankara: Yayınevi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÂSTÂN-I ZAFER (MÜSTECÂBÎ-ZÂDE MEHMED İSMET BEY) | Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet | Öğretmen Güller Eser |
Görüntüle | ||
2 | LUGAT-I NÂCÎ (MÜSTECÂBÎ-ZÂDE MEHMED İSMET BEY) | Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet | Öğretmen Güller Eser |
Görüntüle | ||
3 | MUVAFFAKİYYÂT-I OSMÂNİYYE YÂHUT YÂDİGÂR-I ZAFER (MÜSTECÂBÎ-ZÂDE MEHMED İSMET BEY) | Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet | Öğretmen Güller Eser |
Görüntüle | ||
4 | RUB‘İYYÂT-I ÖMER HAYYÂM ( MÜSTECÂBÎ-ZÂDE MEHMED İSMET BEY) | Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet | Öğretmen Güller Eser |
Görüntüle | ||
5 | TERÂNE (MÜSTECÂBÎ-ZÂDE MEHMED İSMET BEY) | Müstecâbî-zâde Mehmed İsmet Bey | Öğretmen Güller Eser |
Görüntüle | ||
6 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
7 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
8 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
10 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
11 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
12 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
13 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
14 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |