EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL)
biyografi
Namık Kemal (d. 21 Aralık 1840 - ö. 2 Aralık 1888)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Namık Kemal’in tarihî muhtevalı eseridir. Evrâk-ı Perîşân, Selâhaddîn Eyyûbî, Fâtih Sultan Mehmed ve Yavuz Sultan Selim’le ilgili biyografilerden oluşmaktadır. Evrâk-ı Perîşân, Namık Kemal’in 1862’de kaleme aldığı Bârika-i Zafer ve 1866’da Tasvîr-i Efkâr’da tefrika edilen Devr-i İstîlâ’dan sonraki üçüncü tarih muhtevalı eseridir. Bu esere daha önce yayımlanan Devr-i İstilâ ve Terceme-i Hâl-i Emîr Nevrûz da dâhil edilmiştir.

Namık Kemal'in Türk ve İslam tarihi açısından önde gelen üç isim için kaleme aldığı biyografilerden ilki “Selâhaddîn” Eylül 1872’de, ikincisi “Fâtih” Aralık 1872’de ve üçüncüsü “Yavuz” ise Ocak 1873’te yayımlanmıştır (Uçman 2006: 273). Eser, 1874’te topluca Evrâk-ı Perîşân ismi ile Tasvîr-i Efkâr Matbaası'nda basılmıştır. “Evrâk-ı Perişân Mukadimesi”nde Namık Kemal “Evrâk-ı Perişân bir nev’-i cüz’-dan kabîlindedir. Tertîbinde intizâma dikkat olunmadı. Derûnunda târih ve maârif-i siyâsiyye ve – manzum ve mensur- sâir yolda âsâr-ı edebiyyeden bir hayli şeylerle bazı mektûblar ve tercümeler bulunacaktır.” (Pala 1989: 9) ifadeleri ile Evrâk-ı Perîşân'ın içinde farklı eserlerin bulunacağını açıklar. Ömer Faruk Akün de Namık Kemal’in bu niyeti üzerinde durur. Fakat yürürlüğe giren Matbuat Nizamnamesi ile Evrâk-ı Perîşân’ın hükümetin tedbirlerine hedef olması ve daha sonra da Vatan Yahut Silistre’nin sahnelenmesinin akabinde sürgüne gönderilmesinin, Namık Kemal’i amacını gerçekleştirmekten alıkoyduğunu belirtir (1976: 13).

Namık Kemal, Evrâk-ı Perîşân’da kaleme aldığı Selâhaddîn Eyyûbî, Fatih Sultan Mehmed, Yavuz Sultan Selim ve Emir Nevruz’la kendi fikirlerinin kahramanları üzerinde durur (Tanpınar 2003: 413). Selâhaddîn Eyyûbî, Haçlı ordularına karşı İslam birliğini koruyan hatta kuran kahraman olması bakımından İslam tarihinin en önemli liderlerinden biridir. Fatih Sultan Mehmed dehasıyla İstanbul’u fethederek İslam tarihi boyunca bir hedef olan coğrafyayı vatan eden liderdir. Yavuz Sultan Selim, Safevilerle olan mücadelesi ile hilafeti Türk devletine geçiren İslam birliği kahramanıdır. Dördüncü kahraman olarak eklenen Emir Nevruz ise Moğol istilasına karşı İslamlaşmayı sağlayan kahraman olarak değerlidir ve bu dört kahraman, Türk- İslam tarihindeki değerleri ile Evrâk-ı Perîşân’da yer alır. Bu bakımdan Namık Kemal’in bu kahramanları tesadüfi olarak seçmediği, onları kendi siyasi görüşlerine örnek olmaları bakımından tercih ettiği görülür. Namık Kemal’deki bu eğilim özellikle “Selâhaddîn” biyografisinde görülmektedir. Bu biyografiyi, Michaut’nun Ehl-i Salîb Tarihi adlı eserinde Selâhaddîn Eyyûbî’ye karşı yer alan düşmanca tutuma bir cevap olarak kaleme almıştır. Eserin mukkadimesinde “… Mişo’nun rivâyatına hüküm verip de İslâm’ın bi-hakkın fahr ettiği birtakım zevât hakkında sûizanna düşmekten vikâyet-i ehl-i salîb vekâyıına bir nümûne olmak üzere Sultan Salahaddin’in tercüme-i hâlini tahrîre cesâret eyledim.” (Pala 1989: 23) ifadeleri ile siyasi bir maksadı olduğunu belirtmektedir. Namık Kemal’in, Fatih Sultan Mehmed ve Yavuz Sultan Selim biyografilerinde de benzer bir duygu ile Batılıların İslam tarihi ile ilgili olumsuz fikirlerine karşı bir müdafaa amacında olduğu görülmektedir (Uçman 2006: 272).

Yazarın biyografisi için bk. “Namık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal

Eserden Örnekler


Selahâddîn

Salahaddin şerâit-i sulhu dahi kendi tertîb ederek askerin selâmet ve emniyetine ettiği hizmetlerle umûr-ı harbiyye ve siyâsiyyede mâlik olduğu mahâret-i fevkalâdesinin birinci eserini ibrâz ettikten sonra Şam’a avdet etmiş ve yine kendini bütün bütün yâr-ı cân addettiği sohbet-i ilm ü irfâna vermiştir (Pala 1989: 25)

Fatih

Fâtih Sultan Mehmed Han ki selâtin-i Osmâniyyenin sâbî-idir, sekiz yüz otuz üç Recebinin yedinci günü vücûda gelmiştir. Vilâdeti Edirne’dedir. Daha sabâvet hâlinde iken Devlet-i Âliyye’de vaktiyle görülen ikbâl u kemâlin en büyük esbâbından olan kâide-i ma’rûfe hükmünce Amasya sancağına çıkarıldı. (Pala 1989: 63)

Yavuz Sultan Selim

Selîm-i Evvel ki “Yavuz” lakabıyla ma’ruftur, 875 senesi Amasya’da cihâna gelmiş ve sabâvetini büyük pederinin mekteb-i terbiyetinde itmâm eserek Bâyezid’in cülûsundan sonra o zamanlar mer’î olan kânûn-ı hikmet muktezâsınca Trabzon sancağına memur olmuştu. (Pala 1989: 118)

Kaynakça


Pala, İskender (1989). Namık Kemal’in Tarihî Biyografileri. Ankara: TTK Basımevi.

Uçman, Abdullah (2006). “Namık Kemal”. Tanzimat Edebiyatı. (Ed. İsmail Parlatır). Ankara: Akçağ Yay.

Akün, Ömer Faruk (1976). “Namık Kemal’in Kitap Hâlindeki Eserlerinin İlk Neşirleri”. Türkiyat Mecmuası, XVI-II: 8-10.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (2003). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Yay.

Atıf Bilgileri


Başeğmez Çetin, Aybige. "EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/evrak-i-perisan-namik-kemal-tees-1307. [Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
2 BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. BİLAL DEMİR
Görüntüle
3 BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
4 CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
5 CEZMİ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
6 DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
7 DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) Namık Kemal Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
8 GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
9 İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
10 KANİJE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
11 İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Diğer Cansu Hin
Görüntüle
12 MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğr. Gör. Kamil Parın
Görüntüle
13 MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA
Görüntüle
14 MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) Nâmık Kemal Diğer Cansu Arslanoğlu
Görüntüle
15 RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle