- Yazar Biyografisi (TEİS)
Namık Kemal - Madde Yazarı: Dr. Aybige Başeğmez Çetin
- Eser Yazılış Tarihi:1874
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:01/10/2022
EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL)
biyografiNamık Kemal (d. 21 Aralık 1840 - ö. 2 Aralık 1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Namık Kemal’in tarihî muhtevalı eseridir. Evrâk-ı Perîşân, Selâhaddîn Eyyûbî, Fâtih Sultan Mehmed ve Yavuz Sultan Selim’le ilgili biyografilerden oluşmaktadır. Evrâk-ı Perîşân, Namık Kemal’in 1862’de kaleme aldığı Bârika-i Zafer ve 1866’da Tasvîr-i Efkâr’da tefrika edilen Devr-i İstîlâ’dan sonraki üçüncü tarih muhtevalı eseridir. Bu esere daha önce yayımlanan Devr-i İstilâ ve Terceme-i Hâl-i Emîr Nevrûz da dâhil edilmiştir.
Namık Kemal'in Türk ve İslam tarihi açısından önde gelen üç isim için kaleme aldığı biyografilerden ilki “Selâhaddîn” Eylül 1872’de, ikincisi “Fâtih” Aralık 1872’de ve üçüncüsü “Yavuz” ise Ocak 1873’te yayımlanmıştır (Uçman 2006: 273). Eser, 1874’te topluca Evrâk-ı Perîşân ismi ile Tasvîr-i Efkâr Matbaası'nda basılmıştır. “Evrâk-ı Perişân Mukadimesi”nde Namık Kemal “Evrâk-ı Perişân bir nev’-i cüz’-dan kabîlindedir. Tertîbinde intizâma dikkat olunmadı. Derûnunda târih ve maârif-i siyâsiyye ve – manzum ve mensur- sâir yolda âsâr-ı edebiyyeden bir hayli şeylerle bazı mektûblar ve tercümeler bulunacaktır.” (Pala 1989: 9) ifadeleri ile Evrâk-ı Perîşân'ın içinde farklı eserlerin bulunacağını açıklar. Ömer Faruk Akün de Namık Kemal’in bu niyeti üzerinde durur. Fakat yürürlüğe giren Matbuat Nizamnamesi ile Evrâk-ı Perîşân’ın hükümetin tedbirlerine hedef olması ve daha sonra da Vatan Yahut Silistre’nin sahnelenmesinin akabinde sürgüne gönderilmesinin, Namık Kemal’i amacını gerçekleştirmekten alıkoyduğunu belirtir (1976: 13).
Namık Kemal, Evrâk-ı Perîşân’da kaleme aldığı Selâhaddîn Eyyûbî, Fatih Sultan Mehmed, Yavuz Sultan Selim ve Emir Nevruz’la kendi fikirlerinin kahramanları üzerinde durur (Tanpınar 2003: 413). Selâhaddîn Eyyûbî, Haçlı ordularına karşı İslam birliğini koruyan hatta kuran kahraman olması bakımından İslam tarihinin en önemli liderlerinden biridir. Fatih Sultan Mehmed dehasıyla İstanbul’u fethederek İslam tarihi boyunca bir hedef olan coğrafyayı vatan eden liderdir. Yavuz Sultan Selim, Safevilerle olan mücadelesi ile hilafeti Türk devletine geçiren İslam birliği kahramanıdır. Dördüncü kahraman olarak eklenen Emir Nevruz ise Moğol istilasına karşı İslamlaşmayı sağlayan kahraman olarak değerlidir ve bu dört kahraman, Türk- İslam tarihindeki değerleri ile Evrâk-ı Perîşân’da yer alır. Bu bakımdan Namık Kemal’in bu kahramanları tesadüfi olarak seçmediği, onları kendi siyasi görüşlerine örnek olmaları bakımından tercih ettiği görülür. Namık Kemal’deki bu eğilim özellikle “Selâhaddîn” biyografisinde görülmektedir. Bu biyografiyi, Michaut’nun Ehl-i Salîb Tarihi adlı eserinde Selâhaddîn Eyyûbî’ye karşı yer alan düşmanca tutuma bir cevap olarak kaleme almıştır. Eserin mukkadimesinde “… Mişo’nun rivâyatına hüküm verip de İslâm’ın bi-hakkın fahr ettiği birtakım zevât hakkında sûizanna düşmekten vikâyet-i ehl-i salîb vekâyıına bir nümûne olmak üzere Sultan Salahaddin’in tercüme-i hâlini tahrîre cesâret eyledim.” (Pala 1989: 23) ifadeleri ile siyasi bir maksadı olduğunu belirtmektedir. Namık Kemal’in, Fatih Sultan Mehmed ve Yavuz Sultan Selim biyografilerinde de benzer bir duygu ile Batılıların İslam tarihi ile ilgili olumsuz fikirlerine karşı bir müdafaa amacında olduğu görülmektedir (Uçman 2006: 272).
Yazarın biyografisi için bk. “Namık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal
Eserden Örnekler
Selahâddîn
Salahaddin şerâit-i sulhu dahi kendi tertîb ederek askerin selâmet ve emniyetine ettiği hizmetlerle umûr-ı harbiyye ve siyâsiyyede mâlik olduğu mahâret-i fevkalâdesinin birinci eserini ibrâz ettikten sonra Şam’a avdet etmiş ve yine kendini bütün bütün yâr-ı cân addettiği sohbet-i ilm ü irfâna vermiştir (Pala 1989: 25)
Fatih
Fâtih Sultan Mehmed Han ki selâtin-i Osmâniyyenin sâbî-idir, sekiz yüz otuz üç Recebinin yedinci günü vücûda gelmiştir. Vilâdeti Edirne’dedir. Daha sabâvet hâlinde iken Devlet-i Âliyye’de vaktiyle görülen ikbâl u kemâlin en büyük esbâbından olan kâide-i ma’rûfe hükmünce Amasya sancağına çıkarıldı. (Pala 1989: 63)
Yavuz Sultan Selim
Selîm-i Evvel ki “Yavuz” lakabıyla ma’ruftur, 875 senesi Amasya’da cihâna gelmiş ve sabâvetini büyük pederinin mekteb-i terbiyetinde itmâm eserek Bâyezid’in cülûsundan sonra o zamanlar mer’î olan kânûn-ı hikmet muktezâsınca Trabzon sancağına memur olmuştu. (Pala 1989: 118)
Kaynakça
Pala, İskender (1989). Namık Kemal’in Tarihî Biyografileri. Ankara: TTK Basımevi.
Uçman, Abdullah (2006). “Namık Kemal”. Tanzimat Edebiyatı. (Ed. İsmail Parlatır). Ankara: Akçağ Yay.
Akün, Ömer Faruk (1976). “Namık Kemal’in Kitap Hâlindeki Eserlerinin İlk Neşirleri”. Türkiyat Mecmuası, XVI-II: 8-10.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (2003). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
2 | BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. BİLAL DEMİR |
Görüntüle | ||
3 | BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
4 | CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
5 | CEZMİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
6 | DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Aybige Başeğmez Çetin |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) | Namık Kemal | Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu |
Görüntüle | ||
8 | GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
9 | İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Polat SEL |
Görüntüle | ||
10 | KANİJE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna |
Görüntüle | ||
11 | İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Diğer Cansu Hin |
Görüntüle | ||
12 | MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Kamil Parın |
Görüntüle | ||
13 | MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA |
Görüntüle | ||
14 | MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) | Nâmık Kemal | Diğer Cansu Arslanoğlu |
Görüntüle | ||
15 | RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL) | Namık Kemal | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |