ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ)
seyr ü sülûke dair eser
Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî (d. 938/1013 - ö. 1532/1604)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Halvetî şeyhi Şâh Velî Ayıntâbî’nin, müritlerine nefs mertebeleri hakkında bilgi verdiği on iki varaklık risâlesi. Müstakil risâlenin bilinen tek nüshası, el yazma halinde Süleymaniye Kütüphanesi, Halet Efendi Bölümü, 827/7 numarada 56b-68a varakları arasında kayıtlıdır. (56/b-68/a; Sağır 2017: 34.) Türkçe yazılan risâlede, âyet, hadis metinleri ve sûfîlerden yapılan alıntılar Arapçadır. Sistematik bir biçimde kaleme alınan eserde, sırasıyla konuyla ilgili âyet, hadis, sûfîlerin sözlerine ve son olarak da müellifin bu konudaki düşüncelerine yer verilmiştir. Mensur eserde, konular arasındaki geçişlerde yazılan beyitler, yine Ayıntâbî tarafından şerh edilmiştir. Eserde düşüncelerinden etkilenilen İbn Arabî’nin görüşlerine de değinilmiştir. (Sağır 2017: 34-35) Didaktik bir üslup benimseyen Şâh Velî, (Çavuşoğlu 2007: 17-20) kullandığı tasavvufi kavramları kendisi yorumlamıştır (Sağır 2017: 35).

Giriş bölümünde, Besmele, hamdele ve ilmin önemini belirten ayet ve hadislerin ardından nefsin mertebelerinin tanımına geçilmiştir. Şah Velî nefs mertebelerini, “O sizi türlü evrelerden geçirerek yaratmıştır,” mealindeki Nûh Sûresi 14. âyetten yola çıkarak yedi tavırda (etvâr-ı seb’a) izah etmiştir. Sistematik bir biçimde, önce her tavrın adı, nefs olarak karşılığı, seyri ve bu mertebede yapılması gereken vazife belirtilmiştir. Mertebelerden ilki, “sadr-ı hayvaniye” (nefs-i emmâre)dir ve müride bu mertebede gereken “tevhid zikri”dir. İkinci tavır; “kalb-i tıfliyye” (nefs-i levvâme), müride gereken görev “terk-i âdet”tir. Üçüncü tavır, “ruh-i kudsi” (nefs-i mülheme) ve müride gereken davranış “tasfiye-i kalb” ve “tezkiye-i nefs”tir. Dördüncü tavır, “sırr-ı ünsiyye” (nefs-i mutmaine), müride bu mertebede gereken “taleb-i fakr-ı Ahmedî”dir. Beşinci tavır, “sırr-ı celil” (nefs-i râziyye), altıncı tavır, “sırr-ı hafî-i mecma’” (nefs-i mardiyye), yedinci tavır ise “sırr-ı ahfâ-i amâî” (nefs-i kâmile/ safiyye)dir. Bu mertebelere karşılık gelen seyirler ise sırasıyla, "seyr-i ilallah, seyr-i lillah, seyr-i alallah, seyr-i maallah, seyr-i fillah, seyr-i anilla, seyr-i billah"tır (56/a-59/a; Sağır 2017: 36-37). Daha sonraki bölümlerde, yeri geldikçe bu aşamalar yeniden değerlendirilmiştir. Metinde nefs mertebelerinin yanı sıra "insan-ı kâmil, mürid-mürşid ilişkisi, Hakikat-i Muhammediyye, mürşid-i kâmilin özellikleri ve sorumlulukları, zahir-batın ilişkisi, ruh, havf ve reca, ilm-i ledun, yakin ilmi" gibi tasavvufi meseleler de ele alınmıştır (56/b-68/a; Sağır 2017: 35). Tavırların ardından manevi yolculuk sırasında sâliki içn gerekli hususlar da ele alınmıştır. Bunlar; “esbab-ı erbaa” yani “terk-i dünya, terk-i ukba, terk-i vücud ve terk-i terk”; sabır, zikir, az konuşmak, az yemek, fikir ve nefsi emmâre’nin isteklerine karşı çıkıp mücahede etmek, (60/b; Sağır 2017: 37) “salih amel, güzel ahlak ve İsmu’r-Rahman”dır (64/b; Sağır 2017: 40). Eser, risâleyi yazan müellifin tam adı, yazıldığı yer ve tarihin ardından hamd ve salâvat ile bitirilmiştir (68/a; Sağır 2017: 42).

Eserde müellifin biyografisine dair bazı ipuçları da bulunmaktadır. Eser üzerine Cemile Sağır tarafından bir yüksek lisans tezi hazırlanmış; metnin çevriyazısı ve muhteva tahlili yapılmıştır (Sağır 2017: 1-132).

Müellifin biyografisi için bk. “Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sah-veli-ayintabi-askeri


Eserden Örnekler


 "Kıymetini bilmez ol ki gonce zahmetsiz irer

Ömrünü zayi kılur her kimki ihsan itmedi." (Şah Velî Ayıntâbî 61/a)

"Çalunur taşa dumûr od yalınmağ içün

Kesilir dağdan odun şol çiğler pişmek içün."  (Şah Velî Ayıntâbî 61/a)

"La ilahe narıyla kim ki mücella olduysa

Nur-i illa’llah gönülde iyan itmek gerek." (Şah Velî Ayıntâbî 62/a)

"Geldim cihana gelmedim, gittim cihandan gitmedim

Böyle sanur beni gören, ben hiçbirin etmedim." (Şah Velî Ayıntâbî 67/a) 

Kaynakça


Şah Velî Ayıntâbî (1006/1597). Atvâr-ı Seb‘a. Süleymaniye Kütüphanesi, Halet Efendi Bölümü, 827/7. vr. 56/b-68/a.

Bursalı Mehmet Tahir (1333/1915). Osmanlı Müellifleri. C. 3. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Çavuşoğlu, Raşit (2016). Gaziantepli Bir Halvetî Şeyhi Şâh Velî Ayıntâbî ve Risâletü’l-Bedriyye’si. İstanbul: Okur Akademi.

Sağır, Cemile (2017). Şah Velî Ayıntâbî’nin Atvâr-ı Seb’a Risalesi (metin-tahlil). Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.

Öztürk, Ali (2020). “Bir Sûfî Otobiyografisi: Şâh Velî Ayıntâbî’nin (V.1013/1605[?]) er-Rıhletü’s-Seniyye’si”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 20/2: 689-726.

Atıf Bilgileri


Sağır, Cemile. "ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/etvar-i-seb-a-sah-veli-ayintabi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 RİSÂLETÜ'L-BEDRİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Doç. Dr. Raşit Çavuşoğlu
Görüntüle
2 ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK
Görüntüle
3 EL-KEVÂKİBÜ’L-MUZÎ’E Fİ’T-TARÎKATİ’L-MUHAMMEDİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Doç. Dr. Raşit Çavuşoğlu
Görüntüle
4 RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Nuriye İnci
Görüntüle
5 ÂDÂB-I MES'ÛDÎ'YE HÂŞİYE (MÜ'MİN) Mü'min Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
6 MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) Doç. Dr. Nuran ÇETİN
Görüntüle
7 TARİKATNÂME (SÜNBÜL) Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK
Görüntüle
8 NAKDÜ'L-HÂTIR (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
9 MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) Yahyâ Bin Bahşî Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur
Görüntüle
10 MİRÂTÜ’L-ÂŞIKÎN (EROĞLU NÛRİ) Eroğlu Nûri Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
11 TASAVVUF Bİ’T- TARİKAT (EROĞLU NÛRİ) Eroğlu Nûri Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
12 DİVÂNÇE (HALÎL-İ MAR'AŞÎ) Halîlî, Halîl-i Mar’aşî Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı
Görüntüle
13 ETVÂR-I SEB'A (HALİLİ) Halîlî, Halîl-i Mar’aşî Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı
Görüntüle