- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Fazıl Gökçek
- Eser Yazılış Tarihi:1301/1884
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:08/06/2022
ESRÂR-I CİNÂYÂT (AHMET MİTHAT EFENDİ)
polisiye romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
“Çoğu zaman bir cinayetle ilgili esrarın polis veya dedektif tarafından aydınlatıldığı hikâye veya “Ana tema olarak ‘muamma içeren suç”un öyküsünü anlatan edebî yapıt” olarak tanımlanan polisiye roman tarzının Türk edebiyatındaki ilk örneği. Roman türünün edebiyatımızdaki ilk örneklerini kaleme alan Ahmet Mithat Efendi, Esrar-ı Cinayat’la polisiye veya o zaman daha çok kullanılan adıyla “cinai” romanın da ilk örneğini vermiştir. Roman, türün belli başlı özelliklerini taşıyan başarılı bir ilk denemedir. Polisiye romanların belli başlı unsurları olan bir cinayet vakası (Peri'nin vurularak öldürülmesi ve Halil Suri'nin intihar süsü verilen ölümü), bu cinayetleri soruşturmakla görevlendirilen emniyet mensupları (Müstantik Osman Sabri ve onun yardımcısı Hafiye Necmi), bunlara yardım eden bir gazeteci (Yazarın kendisine benzeyen bir gazeteci olarak kurguladığı bu kişinin adı verilmemiştir.) cinayetleri azmettiren bir zengin (Hediye Hanım) ve onunla çıkar ilişkisi bulunan bir devlet adamı (Beyoğlu Mutasarrıfı Mecdeddin Paşa) gibi ayrıntılarla zenginleştirilmiş başarılı bir romandır. Ahmet Mithat Efendi’nin Cellat, Cinli Han, Hayret, Demir Bey yahut İnkişaf-ı Esrar, Haydut Montari, Mesail-i Muğlaka ve Altın Âşıkları romanları da polisiye unsurlar içerir ve bir bakıma bu tür içerisinde değerlendirilebilirler, fakat bu eserlerin hiçbirinde polisiye roman türünün gerekleri bütünüyle yerine getirilmemiştir. Dolayısıyla Ahmet Mithat Efendi’nin bu türdeki en başarılı eserinin Esrar-ı Cinayat olduğu kabul edilmelidir. Polisiye roman türünde bu ilk başarılı denemeye rağmen Tanzimat ve Servet-i Fünun dönemlerinde önemli bir başarı gösterilememiş, bu tarzın edebiyatımızda bir yer edinmesi gecikmiştir. Bu tarz ancak İkinci Meşrutiyet döneminden sonra bir gelişme gösterebilecektir.
Esrar-ı Cinayat, İstanbul'da Öreke Taşı olarak bilinen ve bir adı da Kanlı Kaya olan bir mahalde, tahkikat sonunda öldürüldüğü anlaşılan bir kadın cesedinin bulunduğunu bildiren bir gazete haberi ile başlar. Bu kadının yanında ayrıca Kefalonyalı oldukları anlaşılan iki erkek cesedi daha vardır ve cinayet mahallinde yapılan incelemede bir çatışmanın yaşanmış olduğu anlaşılır. Bu cinayetler araştırılırken Beyoğlu'nda zengin bir iş adamı kendi evinde tavana asılmış olarak bulunur. Önce intihar ettiği kabul edilir, fakat inceleme sonunda bu kişinin de cinayete kurban gittiği anlaşılır ve bu cinayetle Öreke Taşı'ndaki cinayetler arasında bağlantı kurulur. Bir gazetecinin de yardımıyla elde ettiği ipuçlarının peşinden giden Müstantik Osman Sabri, şüphelileri bulur ve adalete teslim eder. Romanda düğümün çözülmesinin tetikçi olarak kullanılan Kalpazan Mustafa'nın kaçtığı Romanya'dan yazdığı mektuplarla çözülmüş ve cinayetlerin böylece aydınlanmış olması yazarın kolaya kaçması ve dolayısıyla bir zaaf olarak kabul edilebilir. Romanın en zayıf halkası budur. Ayrıca Halil Suri'yi öldüren ve intihar süsü veren Kalpazan Mustafa'nın çıktığı bir ağaçtan düşmesi ve boynu iki dal arasına sıkışarak "salben" ölmesi de, yazarın, ilahi adaletin yerini bulduğunu göstermek amacına yönelik olarak romanın naif taraflarından biridir. Ahmet Mithat diğer bazı romanlarında olduğu gibi bu cinayet romanında da hiçbir kötülüğün cezasız kalmayacağını ve kötülüklerin daha bu dünyada iken cezalandırılacağını okuyucularına ispatlamaya yönelik bir düzenleme yapmıştır. Bu zayıf taraflarına rağmen Esrar-ı Cinayat’ı roman türünün henüz yaklaşık 10 yıllık bir geçmişinin bulunduğu bir tarihte kaleme alınmış başarılı bir eser olarak kabul edebiliriz.
Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
Maktul kızın filvaki İslâm olduğu parmaklarındaki kına isrinden anlaşılmaktadır. Kendisi on altı yaşından ziyade tahmin olunamayacak kadar genç ve lepiska saçlı, gayet güzel ve elbisesi dahi nazif olduğundan öyle adi karılardan addolunamaz. Yanındaki maktul erkeklerin ise Kefalonyalı oldukları koyunlarından zuhur eden evraktan ve bilhassa kendilerine gönderilmiş olan Rumca mektupların zarfları üzerinde yazılı olan isim ve mahall-i ikametlerinden anlaşılmıştır ki, birisi Leh Sokağı’nda sakin Petri ve diğeri Galata’da Kemeraltı’nda Kosti’nin meyhanesi üzerindeki odalarda mukim Mihal’dır. (Ahmet Mithat Efendi 1301/1884: 6-7).
[...]
Bir gazete muharririnin, her kim olursa olsun yeni bir dost ile ilk mülakatta dostluğu kırk yıllık bir dostluk derecesine vardırabilmesi işten bile değildir. Fakat muharrir efendi Müstanlik Osman Sabri Efendi’yi ilk nazarıdikkate aldığı zaman, bu adamın öyle fi’l-hâl kırk yıllık dost derecesine isal edilemeyeceğini anladı. Gazeteci kısmı her ilimden biraz anlamaya muhtaç olduğu gibi ilm-i kıyafeti daha ziyade anlamaya muhtaçtır Karşısındaki adamın kalbinde ezberlediği şeyi yüzünden ve gözlerinden anlayıp okumalıdır. (Ahmet Mithat Efendi 1301/1884: 8-9).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (1301/1884). Esrâr-ı Cinâyat. İstanbul: Tercüman-ı Hakikat Matbaası.
Enginün, İnci (1990). “Polisiye Roman”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C. 7. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Gökçek, Fazıl (2017). "Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Türk Edebiyatında Polisiye Roman". Türk Polis Tarihinin Kökenleri (Ed. Yücel Yiğit). Ankara: Polis Akademisi Yayınları.
Gökçek, Fazıl - H. Harika Durgun (2013). "Ahmet Mithat Efendi'nin Polisiye Romanları". Edebiyatın İzinde Polisiye Edebiyat (Ed. Seval Şahin, Banu Öztürk, Didem Ardalı Büyükarman). İstanbul: Bağlam Yayınları, 51-58.
Üyepazarcı, Erol (2008). Korkmayınız Mister Sherlock Holmes! Türkiye’de Polisiye Romanın 125 Yıllık Öyküsü (1881-2006). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |