- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi - Madde Yazarı: Bahir Selçuk
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hicviye/Taşlama
- Yayın Tarihi:26/01/2022
ESBİYE-NÂME (RAHMÎ)
mesnevîRahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi (d. 1217/1802 - ö. 1301/1884)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Harputlu Rahmî’nin Dîvân’ı içinde yer alan mesnevisi. 67 beyitten oluşan mesnevi "fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün" kalıbıyla yazılmıştır. Şair, manzumenin başında bir kış mevsiminde şehirden köye giderken arık bir at sırtında çetin bir yolculuk yaptığını, durumu ifade etmek için de bu manzumeyi yazıp nezaketen Abdulhamid Hamdi Bey'e gönderdiğini ifade etmiştir. Manzume muhteva yönüyle klasik rahşiyye/esbiye türünden farklılık arz etmektedir.
Rahmî’nin Harput merkezden muhtemelen kendi köyüne (Hoğu/Yurtbaşı) yaptığı bir yolculuk üzerine kurulu Esbiyenâme, üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Kasîde-i Bürde şârihi Ömer Naimî Efendi’nin oğlu Abdülhamid Hamdi Bey’e övgü ve duada bulunulur (1-20. beyitler). İkinci bölümde arık bir at üzerinde yolculuk ve yol macerası (21-50. beyitler) dile getirilir. Daha önce kimsenin benzerine binmediği bir rahvan ata bineceğini duyan şair heyecanlanır. Dört gözle heybetli bir at beklerken cılız, çelimsiz, palanı sırtında yük gibi duran bir atla karşılaşınca hayal kırıklığı yaşar. Yolculuk başlayınca atın vasıfları karikatürize edilir. Uzun ömrüne rağmen düşünde dahi arpa görmemiş at, yolda takvayla yürümekte, adımına haram katmamakta, zayıflıktan karda iz bırakmamaktadır. Yol arkadaşları çoktan köylerine varmışken şair yollarda çile çeker, bin bir güçlükle köyüne ulaşır. Üçüncü bölüm köye varış ve karşılaşılanlar karşısındaki hayal kırıklığı ve yaşananlardan ders çıkarma (51-67. beyitler) üzerine kurgulanmıştır. Mihnet köyünde ne güzel bir dost ne de vefalı bir kişi kalmıştır. Zarif kişilerin hepsi yokluk diyarına göçmüşlerdir. Köydeki bağlar ve bahçelerin sakinleri kargalar olmuştur. Şiirine övgü ile başlayan şair, sıska ve yaşlı atın yergisiyle devam eder, yolculuk bittikten sonra ulaştığı köyde aradığını bulamama sıkıntısından dolayı önce şikâyet eder, sonra olanlara hikmet gözüyle bakar. Dünyanın geçiciliği, vefasızlığı vurgulanır. Manzumede duygu ve düşünceler övgü, yergi/mizah, hikmet üzerine bina edilmiştir.
Manzumenin en orijinal ve dikkat çekici yönü atla ilgili tasvirlerdir. Dil ve üslup yönüyle Şeyhi’nin Harnâme’sindeki zarif hicivleri çağrıştıran manzumede zengin bir gözlem gücü dikkat çeker. Anlatıma canlılık ve etkileyicilik katmak amacıyla atasözü, deyim, kelam-ı kibârlara başvurulmuş, konuşma dilinin imkânlarından faydalanılmıştır.
Harputlu Rahmî’nin Dîvân’ı içinde yer alan manzume üzerine bir makale çalışması yapılmıştır (Selçuk 2004).
Şairin biyografisi için bk. “Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rahmi-harputlu-hoca-rahmi-efendi
Eserden Örnekler
Gele meydâna ki bir esb-i harûn
Aybı cisminde anın gûn-â-gûn
Ya'ni bir bâr-keş-i lâgar-ten
Dûşuna bâr idi pâlân-ı kühen
Rüfekâ oldu hep atlara süvâr
Bâr-gîr oldu bize köhne medâr
Sâl-horde hele bir pîr-i za'îf
Eylemiş kâmetin ‘ömri taz'îf
Yüklemiş bârını eslâf-ı ümem
Ya'ni hîzem-keş-i Sâm ü Rüstem
Sinn ü sâlin dedi ehl-i ‘irfân
Nice kez ‘ömrini itmiş güzerân
Yolda kalmış dedi bir ehl-i temîz
Anı terk eylemiş Âl-i Cengiz
Bu kadar ‘ömr-i dirâz ile o pîr
Görmemiş düşde dahi belki şa'îr
Şöyle kim cism-i habîsi lâgar
Cildine eyleyemez tâb-âver
İttikâ ile eder yolda hırâm
Katmaz adımına el-kıssa harâm
Üstüne düşse eder gâhi ku’ûd
Gâh eylerdi rükû' gâhi sücûd
Bak şu ikbâle ki hâmûn ü cibâl
Berf ile olmuş idi mâl-â-mâl
Şiddet-i gâile-i berd-i şitâ
Kâmet-i hayretimi itdi dü-tâ
Yürümez rehde ger olmasa refîk
Kalmadı yolda hem ebnâ-yı tarîk
Her biri bir yana gitdi rüfekâ
Kaldım uş ben de vahîd ü tenhâ (Selçuk 2014: 7-8).
Kaynakça
Cengiz, Halil Erdoğan, Gönül Hatay Eren (1996). Rahmî-i Harputî Divanı. Ankara: KB Yay.
Rahmî-i Harputî (1303/1886). Dîvân-ı Rahmî-i Harputî. Ma’mûretü’l-Azîz Matbaası.
Selçuk, Bahir (2014). "Harputlu Rahmî'nin Esbiyenâme'si Üzerine". Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 1 (2): 1-21.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (RAHMÎ) | Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi | Bahir Selçuk |
Görüntüle | ||
2 | BOSTAN ŞERHİ / TUHFE-İ DOSTÂN ŞERH-İ BOSTÂN (RAHMÎ) | Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi | Dr. Serap Denizmen |
Görüntüle | ||
3 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
4 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
6 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
8 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
9 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |