ESBİYE-NÂME (RAHMÎ)
mesnevî
Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi (d. 1217/1802 - ö. 1301/1884)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Harputlu Rahmî’nin Dîvân’ı içinde yer alan mesnevisi. 67 beyitten oluşan mesnevi "fe'ilâtün fe'ilâtün fe'ilün" kalıbıyla yazılmıştır. Şair, manzumenin başında bir kış mevsiminde şehirden köye giderken arık bir at sırtında çetin bir yolculuk yaptığını, durumu ifade etmek için de bu manzumeyi yazıp nezaketen Abdulhamid Hamdi Bey'e gönderdiğini ifade etmiştir. Manzume muhteva yönüyle klasik rahşiyye/esbiye türünden farklılık arz etmektedir.

Rahmî’nin Harput merkezden muhtemelen kendi köyüne (Hoğu/Yurtbaşı) yaptığı bir yolculuk üzerine kurulu Esbiyenâme, üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Kasîde-i Bürde şârihi Ömer Naimî Efendi’nin oğlu Abdülhamid Hamdi Bey’e övgü ve duada bulunulur (1-20. beyitler). İkinci bölümde arık bir at üzerinde yolculuk ve yol macerası (21-50. beyitler) dile getirilir. Daha önce kimsenin benzerine binmediği bir rahvan ata bineceğini duyan şair heyecanlanır. Dört gözle heybetli bir at beklerken cılız, çelimsiz, palanı sırtında yük gibi duran bir atla karşılaşınca hayal kırıklığı yaşar. Yolculuk başlayınca atın vasıfları karikatürize edilir. Uzun ömrüne rağmen düşünde dahi arpa görmemiş at, yolda takvayla yürümekte, adımına haram katmamakta, zayıflıktan karda iz bırakmamaktadır. Yol arkadaşları çoktan köylerine varmışken şair yollarda çile çeker, bin bir güçlükle köyüne ulaşır. Üçüncü bölüm köye varış ve karşılaşılanlar karşısındaki hayal kırıklığı ve yaşananlardan ders çıkarma (51-67. beyitler) üzerine kurgulanmıştır. Mihnet köyünde ne güzel bir dost ne de vefalı bir kişi kalmıştır. Zarif kişilerin hepsi yokluk diyarına göçmüşlerdir. Köydeki bağlar ve bahçelerin sakinleri kargalar olmuştur. Şiirine övgü ile başlayan şair, sıska ve yaşlı atın yergisiyle devam eder, yolculuk bittikten sonra ulaştığı köyde aradığını bulamama sıkıntısından dolayı önce şikâyet eder, sonra olanlara hikmet gözüyle bakar. Dünyanın geçiciliği, vefasızlığı vurgulanır. Manzumede duygu ve düşünceler övgü, yergi/mizah, hikmet üzerine bina edilmiştir.

Manzumenin en orijinal ve dikkat çekici yönü atla ilgili tasvirlerdir. Dil ve üslup yönüyle Şeyhi’nin Harnâme’sindeki zarif hicivleri çağrıştıran manzumede zengin bir gözlem gücü dikkat çeker. Anlatıma canlılık ve etkileyicilik katmak amacıyla atasözü, deyim, kelam-ı kibârlara başvurulmuş, konuşma dilinin imkânlarından faydalanılmıştır.

Harputlu Rahmî’nin Dîvân’ı içinde yer alan manzume üzerine bir makale çalışması yapılmıştır (Selçuk 2004).

Şairin biyografisi için bk. “Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rahmi-harputlu-hoca-rahmi-efendi 

Eserden Örnekler


Gele meydâna ki bir esb-i harûn

Aybı cisminde anın gûn-â-gûn


Ya'ni bir bâr-keş-i lâgar-ten

Dûşuna bâr idi pâlân-ı kühen


Rüfekâ oldu hep atlara süvâr

Bâr-gîr oldu bize köhne medâr


Sâl-horde hele bir pîr-i za'îf

Eylemiş kâmetin ‘ömri taz'îf


Yüklemiş bârını eslâf-ı ümem

Ya'ni hîzem-keş-i Sâm ü Rüstem


Sinn ü sâlin dedi ehl-i ‘irfân

Nice kez ‘ömrini itmiş güzerân


Yolda kalmış dedi bir ehl-i temîz

Anı terk eylemiş Âl-i Cengiz


Bu kadar ‘ömr-i dirâz ile o pîr

Görmemiş düşde dahi belki şa'îr


Şöyle kim cism-i habîsi lâgar

Cildine eyleyemez tâb-âver


İttikâ ile eder yolda hırâm

Katmaz adımına el-kıssa harâm


Üstüne düşse eder gâhi ku’ûd

Gâh eylerdi rükû' gâhi sücûd


Bak şu ikbâle ki hâmûn ü cibâl

Berf ile olmuş idi mâl-â-mâl


Şiddet-i gâile-i berd-i şitâ

Kâmet-i hayretimi itdi dü-tâ


Yürümez rehde ger olmasa refîk

Kalmadı yolda hem ebnâ-yı tarîk


Her biri bir yana gitdi rüfekâ

Kaldım uş ben de vahîd ü tenhâ (Selçuk 2014: 7-8).

Kaynakça


Cengiz, Halil Erdoğan, Gönül Hatay Eren (1996). Rahmî-i Harputî Divanı. Ankara: KB Yay.

Rahmî-i Harputî (1303/1886). Dîvân-ı Rahmî-i Harputî. Ma’mûretü’l-Azîz Matbaası.

Selçuk, Bahir (2014). "Harputlu Rahmî'nin Esbiyenâme'si Üzerine". Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 1 (2): 1-21.  

Atıf Bilgileri


Selçuk, Bahir. "ESBİYE-NÂME (RAHMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/esbiye-name-rahmi. [Erişim Tarihi: 03 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (RAHMÎ) Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi Bahir Selçuk
Görüntüle
2 BOSTAN ŞERHİ / TUHFE-İ DOSTÂN ŞERH-İ BOSTÂN (RAHMÎ) Rahmî, Harputlu Hoca Rahmî Efendi Dr. Serap Denizmen
Görüntüle
3 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
4 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
5 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
6 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
7 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
8 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
9 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
10 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
11 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
12 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle