- Yazar Biyografisi (TEİS)
Muallim Nâcî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
- Eser Yazılış Tarihi:1308/1891
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:İlmî-Ansiklopedik Edebî Eser
- Yayın Tarihi:07/10/2021
ESÂMÎ (MUALLİM NÂCÎ)
biyografiMuallim Nâcî (d. 1850 / ö. 13 Nisan 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muallim Nâcî'nin, çeşitli İslâm milletlerinden şöhret bulmuş erkek ve kadınların hayatlarını alfabetik sıraya göre, çoğunlukla kısaca anlattığı biyografik eseri. Nâcî, “İsimler” demek olan eser adı Esâmî'nin hemen altına, “Millet-i İslâmiye'de en ziyâde şöhret bulmuş olan ricâl ve nisâdan (700) kadarının hurûf-ı hecâ tertîbi üzere muhtasar terâcim-i ahvâlini hâvîdir.” açıklamasını yapmıştır. Onun hemen altında da “İslâm çocukları nâmına” ibâresi yer almaktadır. 1308/1891 tarihinde İstanbul'da, Mahmûd Bey Matbaasında ilk baskısı yapılan Esâmî, Muallim Nâcî'nin bilinen, devrine göre sevilen ve kendisinden istifade edilen eserlerinden biridir. 1307/1890 yılında yazdığı Osmanlı Şairleri'nden bir yıl sonra, sadece Osmanlı şairlerine ve meşhurlarına değil, İslâm coğrafyasının diğer meşhur şuarâsından, ulemâsından, küberâsından, evliyâsından, devlet adamlarından vs. simâlara da yer vererek kaleme aldığı Esâmî, içeriği bakımından olduğu kadar hacimli olmasıyla da dikkate değer bir eserdir.
Müellif, eserin başında oldukça kısa bir takdim yazısı yazmıştır. Yazar bundan sonra, doğrudan doğruya seçtiği bu 700 kişiyi ve eklediği 150 kişiyi, alfabetik sıraya göre anlatmaya başlamıştır. 349. sayfada, kitabın başında bahsi geçen 700 meşhur kişi tamamlanarak sonuna “hitâm” yazıldıktan sonra, 350. sayfadan başlayarak yeniden klâsik alfabetik sırayla “Zeyl-i Esâmî” kısmına başlanmıştır. Eserin en sonundaki “hitâm” kelimesinin hemen altına, Esâmî'nin yazılmaya başlandığı tarihle eserin bittiği tarih verilmiştir.
En son sayfada ise “İhtâr” başlığı atılmış, altına da “Esâmî zeyl ile berâber (850) kadar tercüme-i hâli hâvî olmuşdur.” cümlesi yazılmıştır. Buradan, müellifin 700 kişi hakkında bilgi vermek üzere eseri yazmaya başladığı, bu sırada veya sonrasında 150 kadar kişiyi daha ilave ettiği anlaşılmaktadır.
Muallim Nâcî ile dönemi hakkında yazılan kaynaklarda, ya sadece eserin adı zikredilmiş ya da bu biyografik eser hakkında çok kısa bilgiler vermekle iktifa edilmiştir. Eserle ilgili olarak verilen bilgilerin birbirine benzediğini de söylemek gerekir (Esami İstanbul 1308). İslam dünyasından 850 şahsiyet hakkında kısa bilgiler veren alfabetik ve ansiklopedik mahiyette bir eserdir “Mukaddimesinden 1308’de yazıldığı veya tamamlandığı anlaşılan Esâmî (İstanbul, 1308), zeyil kısmı dâhil, İslâm milletlerine mensup 850 şahsiyetin adlarının ilk harfine göre tertip edilmiş bir ansiklopedidir (Tansel 1949:19). “Gene Muallim Naci'nin, içinde 69 Türk şairinin yer aldığı ve 1891'de neşrettiği “Esâmî”, yani “İsimler” anlamını taşıyan eseri de; Ağazâde Mehmed Dede'den itibaren Âkif Paşa, Âşık Paşa, Eşref-i Rûmî, Fuzûlî, İzzet Mollâ, Leylâ Hanım, Nâbi, Necatî, Nef’î, Nedîm, Sultan Veled, Süleyman Çelebi, Şeref Hanım… gibi ünlü simaları içine alan ayni tarzda biyografik bir çalışmadır.” Muallim Naci'nin Esâmî adlı çalışması, zeyl ile beraber sekiz yüz elli kadar biyografiyi kapsamaktadır. Eserin yazılış amacı, yazarı tarafından çocukların bazı meşhur isimler hakkında kısa da olsa bilgi olarak faydalanmaları şeklinde ifade edilmiştir.
Kitabın bugüne kadar transkripsiyonu (çevri-yazı) yapılmadığı gibi, bir bütün hâlinde Lâtin harflerinde de yazılmamış, günümüz Türkçesine de aktarılmamıştır. Yalnız, Eser üzerinde 2018 yılında, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde, Hayrunnisa Aslan tarafından “Muallim Nâci ve Esâmî” isimli basılmamış bir lisans bitirme tezi hazırlanmıştır. Aslan, eserde yer alan kadın şahsiyetleri Lâtin harflerine aktarmıştır (Aslan 2018). Yine de Esâmî'den, ihtiyaçları nispetinde bazı edebiyat araştırmacıları tarafından, parça parça istifade edilmiştir. Muallim Nâcî'nin Osmanlı Şairleri adlı eserini yeni harflerle neşreden Cemal Kurnaz, çalışmasının ön sözünde, Nâcî'nin Esâmî adında, çeşitli İslâm milletlerine mensup 850 şahsiyetin kısa biyografilerinin yer aldığı bir eserinin daha olduğundan bahseder.
Yazar, eserin başında da belirttiği gibi, Arap ve Acem milletlerinden olan şahıslarla ilgili bilgiler verdikten sonra, eserlerinden verdiği örneklerin çoğunu tercüme etmemiştir. Nâcî’ye göre bunda maksat, mektep talebesini çalışmaya mecbur etmektir.
Muallim Nâcî’nin biyografisi için bk. “Muallim Nâcî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muallim-naci
Eserden Örnekler
{Hacı Bayram Velî} (Ankaravî) - Ankara köylerinden Solfasol karyesinde dünyâya gelerek ulûm-ı şer’iyye ve akiyyede mahâret peydâ etdikden sonra Ankara'da vâki’ Kara Medrese'ye Müderris olmuş idi. Muahharen Sofya tarafına sülûk ile kesb-i kemâl-i hakîkî meşâhîr-i evliyâ-yı Allah'dan olmuşdur. Nice halîfeler yetişdirerek neşr-i feyz-i İlâhî eyledikden sonra 833'de Ankara'da irtihâl etmişdir. Merkadi ziyâret-gâhdır." (Muallim Nâcî 1308/1891: 106).
{Selîm Hân-ı Evvel} (Yavuz) - Bâyezid Hân-i Sânî’nin şehzâdesi ve selâtîn-i Osmâniyye'nin dokuzuncusudur. (875)'de doğmuş, (918)'de pâdişâh olmuşdur. Sekiz seneden az ziyâde olan müddet-i saltanâtında Îrân'ı pâ-mâl etdiği gibi Mısır ve Şâm ile bütün Arabistân'ı zabt ederek (Hadîmü'l-Harameyn) ve (Sultânü'l-Arab ve'l-Acem) unvânlarını almışdır. Îrân ile muhârebeden maksad-ı a’lâsı:
mısrâ’ında gösterdiği üzere husûl-i ittihâd-ı İslâm idi. Rûm'da en güzel Fârisî şiir söyleyenlerin birincisidir denilebilir. Türkî eş’arı da vardır. Te’essüf olunur ki dîvânı henüz mükemmel bir sûretde tab’ etdirilememişdir. (926)'da vefât etmişdir. İbni Kemâl müşârün ileyh içün söylediği mersiyede:
Hayf Sultân Selîm'e yüz bin hayf
Hem kalem ağlasun ana hem seyf
demişdir. Nâm-ı alîsine mensûb olan câmi’-i şerîf kurbunda türbe-i mahsûsasında medfûndur.
(Muallim Nâcî 1308/1891:170, 171).
Kaynakça
Aslan, Hayrunnisa (2018). Muallim Nâci ve Esâmî. İstanbul. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Atalay, M.- Yavuz, M. (2014). Muallim Naci-Kültürler Kavşağında Edebiyat ve Hikmet. İstanbul: Büyüyenay Yayınları.
Banarlı, Nihad Sâmi (1987). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. c. 2. İstanbul: MEB Yayını.
Çetin, Nurullah (1996). “Tanzimat Dönemindeki Bazı Biyografi ve Antolojilerle Edebiyat Tarihi”. Anakara Üniversitesi OTAM Dergisi, 7: 7.
Göçgün, Önder (2007). Belgelerle Yeni Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Nisan Kitabevi.
Kurnaz, Cemal (1995). Osmanlı Şairleri. İstanbul: MEB Yayınları.
Levend, Agâh Sırrı (2008). Türk Edebiyatı Tarihi. C. 1. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Muallim Nâcî (1308/1891). Esâmî. İstanbul: Mahmûd Bey Matbaası.
Tansel, Fevziye Abdullah (1949). "Muallim Naci". İslam Ansiklopedisi. C. 9. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.
Uçman, Abdullah, (2005). “Muallim Nâci”. İslâm Ansiklopedisi C. 30. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 315-317.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ISTILÂHÂT-I EDEBİYYE (MUALLİM NÂCÎ) | Nâcî, Muallim Nâcî | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | ARÛZ NÜMÛNESİ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
3 | ATEŞPÂRE (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
4 | ÇOCUKLAR İÇİN LUGAT KİTÂBI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
5 | DEMDEME (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
6 | EMSÂL-İ ALÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
7 | FÜRÛZÂN (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
8 | HURDE-FÜRÛŞ 1 (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
9 | İNŞÂ VE İNŞÂD (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
10 | İNTİKÂD (MUALLİM NACİ -BEŞİR FUAT) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
11 | KÂMÛS-I OSMÂNÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
12 | LUGAT-I NÂCÎ (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
13 | MEDRESE HÂTIRALARI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Saime Kemerci |
Görüntüle | ||
14 | MEHMED MUZAFFER MECMU'ASI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kayabaşı |
Görüntüle | ||
15 | MEKTEB-İ EDEB (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |