- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali Urfî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Oğuz Yılmaz
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:18/05/2022
ES'İLE VE ECVİBE-İ MUTASAVVIFÂNE (URFÎ)
tasavvufî sorular ve cevaplarAli Urfî Efendi (d. ?/? - ö. ?/1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ali Urfî’nin (ö. 1305/1887-88) birtakım tasavvufi soruları ve kendisinin bu sorulara verdiği cevapları içeren eseri. Eser; mukaddime, bazıları kelam ilmi sahasıyla da ilintili 12 tasavvufi soru ve cevaplardan müteşekkildir. Mukaddimede Urfî, Allah’ın zatında, sıfatlarında ve isimlerindeki gibi din konusunda da (tevhîd) ortak kabul etmediğini dolayısıyla Resûl’ün tekliğinden (hakîkat-i Muhammedî teorisi) ötürü dinin de (dîn-i Ahmedî) tek olduğu görüşünü ayetlerle teyit ederek dile getirmiş; fark-cemʻ, zâhir-bâtın, âfâk-enfüs, imân, sıdk, şerîat-tarîkat-hakîkat-marifet, hazerât-ı hamse ve vahdet gibi hususları genel hatlarıyla ele almıştır.
Mukaddimeden sonra Ali Urfî, eserin ana omurgasını oluşturan ve birbiriyle bağlantısı da bulunan sorularına geçmiştir. İlk olarak Allah’ın dışında vücutların sıfat, fiil ve hükümleri ile durabiliyorken nasıl yok olabildiği, yok olması halinde ise ilâhî emirlerin, Rabbânî tekliflerin ve ahiretteki ceza ve sevabın cariliğine dair bir soru sormuştur. İkinci olarak ise; görünen kesretin Hakk’ın tecellîsi olduğu düşüncesinden hareketle mâ-sivânın da Hak ile ayniyeti lazım gelerek taaddüd iktiza edeceğini, böylece dünya ve âhirette sorumluluğun Hakk’a aidiyeti gerektiği sadedinde bir soruyu gündeme getirmektedir. Diğer sorularda ise: tevhîd-i ehadiyyet/tevhîd-i sırf; rü’yetullâhın dünyada olmasından kastın Hakk’ın esmâ, sıfât, efâl ve âsâr açısından zaten şehâdet âleminde oluşu; vahdeti kesret olarak görmek; kesret için tecelliyyât-ı ilâhî ya da mahlûkât-ı Rabbânî tabirlerini kullanma arasındaki fark; âlimlerin bu tabirleri neden açıklamadıkları; kitaplarda olmayan ilm-i bâtının akla ve nakle uygun olup olmadığı; ârif insanların mevcudiyeti; Resûl’un ve âriflerin ibadet ve riyâzeti; Hakk’a şükür ve Rabb’e minnet için yapılan ibadetin mahiyeti; Hak’tan Hakk’a Hak için ibadetin nasıl yapılacağına dair hususları irdelemiştir. İlgili sorular; kafa karışıklığına sebebiyet verebilecek, ilk bakışta tenâkuz/teâruz olduğu düşüncesine sevk edebilecek niteliktedir. Urfî de bu konularda sâlikin aklında soru işareti bırakmayarak eseriyle onun manevî yoldaki eğitimine katkıda bulunmayı amaçlamıştır. Ayrıca Urfî’nin, eserinde vahdet-i vücûd düşüncesine karşı gelebilecek sorulara savunmacı bir tavırla cevaplar verdiği belirtilmiştir.
Eserin İBB Atatürk Kitaplığı, Osman Nuri Ergin Yazmaları, 486/2 numarada kayıtlı tek nüshası tespit edilmiştir. Eser hakkında bir kitap çalışması yapılmıştır (Ali Urfî Efendi 2006).
Şairin biyografisi için bk. “Ali Urfî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-urfi-efendi
Eserden Örnekler
(...) Ey birâder maʻlûmun olsun ki Hak Teʻâlâ Hazretleri zâtında sıfâtında ve esmâ ve efʻâlinde şerîk kabûl itmediği gibi dînullâh dahı şerîk kabûl itmez. Resûl vâhid oldığı misüllü dîn dahı vâhiddir ve lillâhi’d-dînü’l-hâlis yaʻnî şirkden hâlis olan dîndir ki .(..) (Ali Urfî ?: 16a).
Kaynakça
Ali Urfî (?). Es’ile ve Ecvibe-i Mutasavvıfâne. İBB Atatürk Kitaplığı. Osman Nuri Ergin Yazmaları. 486/2.
Ali Urfî Efendi (2006). Tasavvufî Sorulara Cevaplar (Es’ile ve Ecvibe). hzl. Mustafa Tatcı-İbrâhim Özay, İstanbul: Sahhâflar Kitap Sarayı.
Yılmaz, Oğuz (2019). Son Dönem Melâmîliği Şairlerinden Ali Örfî’nin Hayatı ve Eserleri (İnceleme-Tahlil-Metin). Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TERCEME-İ EL-LETÂİFÜ’T-TAHKÎKAT FÎ ŞERHİ’L-VÂRİDÂT (ALİ URFÎ EFENDİ) | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (URFÎ) | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
3 | ŞERH-İ GAZEL-İ HAZRET-İ ÜFTÂDE (ÖRFÎ) | Ali Urfî Efendi ( d. ? ö. 1305/1887) | Dr. Öğr. Üyesi Reyhan Çorak |
Görüntüle | ||
4 | KİTÂBÜ'R-REŞÂD Fİ'L-MEBDEİ VE'L-MA'ÂD TERCÜMESİ (ÖRFÎ) | Ali Urfî Efendi ( d. ? ö. 1305/1887) | Dr. Öğr. Üyesi Reyhan Çorak |
Görüntüle | ||
5 | ŞERH-İ DÎVÂN-I NİYÂZÎ-İ MISRÎ | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
6 | TERCEME-İ ŞERH-İ HİKEM-İ ATÂİYYE | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
7 | TERCEME-İ İNSAN-I KÂMİL | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ NUTK-İ ÜFTÂDE | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ DÎVÂN-I SÂLİH LÜTFÎ EFENDİ | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
10 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
11 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
12 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
13 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
14 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
15 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
16 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
18 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
19 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |