EMSAL (ŞEMSETTİN SAMİ)
özdeyiş
Şemsettin Sami (d. 1 Haziran 1850 - ö. 18 Haziran 1904)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hikmetli, öğüt veren, özlü sözler, özdeyişler kitabı. Batı’da ilk örnekleri, 17. yüzyılda François de La Rochefoulcauld tarafından Réflexions ou Sentences et Maxmies morales adıyla verilen özlü sözler, özdeyişler kitabının bizde modern dönemdeki ilk örneği sayılabilecek eseri Şemsettin Sami, 1879 yılında Emsal adlıyla verir. Bu türün bizdeki en meşhur örneği, bilindiği gibi Cenap Şahabettin tarafından kaleme alınan Tiryaki Sözleri adlı eserdir.

Arapça kökenli bir kelime olan ve “numuneler”, “örnekler”, “misaller” anlamına gelen “emsal” kelimesi, bugünkü dilde özdeyiş, özlü söz, vecize kelimeleriyle karşılanmaktadır. Emsal veya özlü sözler, tıpkı atasözleri gibi insana hayata ilişkin türlü “numuneler”, “örnekler”, “misaller” gösteren, anlam yoğunluğu ve derinliği olan öğüt verici güzel sözlerdir. Bu yönüyle onlar, atasözlerine benzer. Atasözlerinden ayrılan yönü, ilkinin anonim, ikincisinin ise bireysel olmasıdır.

Ş. Sami, Emsal adlı eserinde toplayıp yayımladığı bu sözleri, aslında önce Sabah gazetesinde “Şundan - Bundan” köşesinde yayımlamaya başlamıştır. Başka “bazı malumat ve havadis”in de yer aldığı bu köşe, hem gazetenin çokça rağbet görmesine hem de yazarının “Şundan Bundancı” lakabı ile anılmasına sebep olmuştur. Sabah’taki “Şundan-Bundan” köşesi halk nezdinde o kadar rağbet görmüştür ki Ş. Sami, daha sonra Tercüman-ı Şark gazetesini üzerine aldığında “bunun sayfalarını da ‘Şundan-Bundan’dan hali” bırakmaması için her taraftan “ibram ve teklif”lerle karşılaşır. İşte bu “ibram ve teklifler”, halkın gösterdiği yoğun ilgi, tipik bir Tanzimat aydını olan ve halka ansiklopedik bilgileri aktarmayı temel vazife addeden Ş. Sami’yi harekete geçirir. Bunları, ömrü sadece bir günden ibaret olan gazete köşelerinde zayi olmasını önlemek ve bir kitapta toplayarak halkın istifadesine sunmak ister. Ancak bu arzusuna “vakit müsaade” etmez. Dolayısıyla bunları, o sıralarda kitaba dönüştüremez. Fakat bir süre sonra pek çok gazete, dergi ve kitabını yayınlayan Mihran Efendi, bunları Cep Kütüphanesi serisi içerinde basabileceğini ifade eder ve böylece “Şundan-Bundan”da çıkmış olan özlü sözler 1296/1879 tarihinde Emsal adıyla Cep Kütüphanesi’nin 12. kitabı olarak yayımlanır.

Emsal, dört sayfalık bir “İfade-i Meram”la (3-6) başlar. Ş. Sami, burada eserin ortaya çıkışına ve mahiyetine ilişkin bazı bilgiler verir. Bu bilgilerden sonra ise ana metin, yani özlü sözler, özdeyişler herhangi bir açıklama yapılmadan, sayfanın ortasına yerleştirilmiş olan “Emsal” başlığıyla numaralı şekilde “gelişigüzel” sıralanır (7-515). Başka bir ifadeyle Ş. Sami, bu sözleri çok ayrıntılı bir tematik ya da başka herhangi bir tasnife tabi tutmaz; sadece her sözün başına bir rakam verir ve bunları arka arkaya sıralar. Bu mantığa göre sıralanan sözlerin sonuncusu, 2919 rakamıyla sona erer. Yalnız bu sıralamada 138. sıradaki söz verildikten sonra muhtemelen dizgiden kaynaklı olarak 139. sıra atlanmış ve 140. sözden devam edilmiştir. Bu yüzden Emsal'in tamamında sonda gördüğümüz rakamdan bir eksik olarak 2918 özlü söz ya da özdeyiş yer almaktadır. Bu rakamın, emsalleri dikkate alındığında aslında önemli bir yekûn olduğu açıkça söylenebilir.

Emsal’de yer alan bu 2918 özlü söz, kuşkusuz bütünüyle Ş. Sami’nin üretimi ya da kendi malı/“uydurma”sı değildir. Bunu, söz konusu sözlerin ne şekilde ortaya çıktığını merak edenlerin bulunabileceğini öngören Ş. Sami, “İfade-i Meram”da “başkasının fikir ve eserini kendi malım addetmeyi hiçbir vakit itiyat etmediğim gibi bunda dahi bunu kabul ve bu emsalin cümlesi mahsul-i fikrimdir, diye iftihar edemem.” sözleriyle ortaya koyar. Ardından da bu kitaptaki sözlerin kaynaklarını ve bütün içindeki payını da verir. Buna göre Emsal’deki sözler, “üç kısma taksim” edilebilir. Bunlardan ilk kısma giren sözler, Batı ve Doğu filozoflarının ve edebiyatçılarının sözleri ve fikirlerinin doğrudan çevirisidir. Ş. Sami sözlerini çevirdiği bu filozof ve edebiyatçıların tamamını değil, sadece bazılarının isimlerini açıkça kaydeder. Bunlar, Doğu’dan Batı’ya, Kuzey’den Güney’e kadim tarihlerden kendi zamanına kadar diyanette, riyasette, siyasette, sanatta, kültürde, edebiyatta, bilimde kısaca hayatın her alanında rüştünü ispat etmiş Hazret-i Süleyman, Sadi, Firdevsi, Fransa Kralı IV. Lui, İspanya Kralı Alfons, Diyojen, Konfüçyüs, Bacon, Newton, Franklin, Shakespeare gibi büyük tarihî şahsiyetlerdir. Ş. Sami, bu ve benzeri şahsiyetlerin isimlerini sözün başında anar, ardından sözü verir. Bunu, burada birkaç örnek üzerinde somutlamak uygun olur:

“378. İngiltere hükemasından Bacon diyor ki: İtikatları zayıf olanlar dinsiz değildir; asıl dinsiz dinin en mukaddes şeylerini taklit ederek onlar ile istihza eden mürailerdir.”(s. 61).

“396. Sadi diyor ki: Hükümdar bir köylüden bir yumurta alırsa, ricali köylünün tekmil tavuklarını gasp eder.” (s. 66).

Emsal’deki sözlerin ikinci kısmını, Batılı filozofların ve edebiyatçıların sözlerine “nazire suretiyle” ve millî ahlakımıza uygun hâle getirilen sözler oluşturur. Üçüncü kısmı ise Ş. Sami’nin kendi fikrinin mahsulüdür ki bunlar, tüm sözlerin yarısına yakın “olup hele vakit ve hâlin ihtiyacına mutabık olanların ekserisi bu kabildendir.” Son derece donanımlı ve birikimli olan, bildiği diller sayesinde de Doğu ve Batı kaynaklarını etkin şekilde kullanabilen Ş. Sami, Emsal’de hayatın hemen her alanına ilişkin düşündüren, ufuk açan, bilgi ve öğüt veren, insanı zenginleştiren özlü sözlere yer verir. Bunlar bireyden topluma, kültürden sanata, edebiyattan siyasete, dinden felsefeye kadar hayatın hemen her alanından konuları içeren bilgilendirici, düşündürücü, yol gösterici, besleyici sözlerdir. Bir ansiklopedist olan Ş. Sami’nin Emsal’le zihniyet değişimine giren Türk toplumuna faydalı bilgiler aktarma emelinde olduğu söylenebilir.

Özgün basımıyla 511 sayfadan ibaret olan Emsal, Cep Kütüphanesi serisinin 12. kitabı olarak 1296 tarihinde İstanbul’da yayımlanmıştır.

Şemsettin Sami’nin biyografisi için bk. “Şemsettin Sami”. Türk Edebiyatı Yazarlar Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semsettin-sami

Eserden Örnekler


EMSAL

1. Büyük hikmetler kısa sözlerde bulunur.

2. Kelamın en güzeli sade ve kısa olup kısa anlaşılan ve manası ise derin ve dakik olan kelamdır.

3. İnsanı hayat-ı ebedî ile muammer eden eserleridir.

4. İnsaniyete başlıca borcumuz: Bıkmaksızın okumak, üşenmeksizin okumaktır.

5. Büyük adam umum insanlara bir nazarla bakarak bitarafane hareket eden ve umumu düşünen adamdır. Kendi menfaatini düşünen adam adi adamdır.

6. İnsaniyet vezaifi ağır bir yüktür; âlemin meyil ve rağbetiyle su-i ahlak bir büyük bataklıktır; böyle bir bataklıktan böyle bir ağır yükü kenara çıkarabilmek için sağa sola bakmayarak doğru yürümek lazımdır.

7. Hüner ve dirayet satacağına, onları kazanmaya çalış.

8. Uykuyu çok sevme, seni aç bırakır; gözlerini aç ki aç kalmayasın.

9. İnsanlar karıncalardan ders almalıdır: Reisleri, velileri, hükûmetleri, olmadığı hâlde yazın müttefikan çalışarak kışın istirahat ederek insanlardan çok daha iyi geçinirler.

10. Toprak insanları ferah ferah besleyebilir; ancak servetin çoğu beyhude yere sarf olunduğundan insanların çoğu aç kalır.

11. Âlemi hasenata zapt ettirmek için seyyiat ile cidal etmeliyiz.

12. İlim ve hüner ve hüsn-i ahlak kesb etmek senin elindedir; servet ve mesnet kazanmak başkalarının elinde; elinde olan şeyi terk edip de başkalarına müracaat etmek hamakat değil midir?

13. Bir cemiyetin servetinden, sanayiinden, ticaretinden evvel ahlakı düşünülmelidir; çünkü hüsn-i ahlak cemiyat-ı beşeriyenin esasıdır.

14. İlim ve fen her sinde insanı meşgul eder; çocuklukta tahsil olunur; gençlikte ameliyatı görülür; ihtiyarlıkta tedris olunur. 15. İnsan-ı kâmilin kalbi daima hazin olur, yüzü her vakit güler.

16. İnsan şeref ve şan arzusunda bulunur, haysiyetsizlikten korkar, bununla beraber su-i harekâttan ihtiraz etmez; bu ise rutubetten korkup da bataklığı mesken ittihaz etmeye benzer.

17. Memuriyetler naehiller elinde olursa, askerin elinde silah bulunmazsa, ziraat, sanat, ticaret battal kalırsa, yine mülke zeval gelmez; lakin amirler, kanun ve hakkaniyete riayet etmezse, küçük memurlar itaatten ayrılarak aldıkları emri icra etmezlerse, ahali ahlak-ı haseneyi zayi’ edip su-i ahlaka müptela olursa, o vakit selamete ümit yoktur.

18. Kitap okumayan adam, kitapta okuduğu her şeye inanan adamdan iyidir.

19. Büyük adamların bir iki kabahatini tutup ta’yîp etmeyin, çünkü elmas, ne kadar eğri kesilmiş olsa, en güzel kesilmiş bir adi taştan kıymetlidir.

20. Hilekârın hilelerine doğrulukla mukabele edin, çünkü her şey zıddıyla defedilir.” (Şemsettin Sami 1296: 7-10).

Kaynakça


(Kır) Işık, Sibel (2006). Edebiyatçı Yönüyle Şemsettin Sami. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. 

Şemsettin Sami (1296).Emsal. İstanbul: Mihran Matbaası.

Şemseddin Sami (2010) Emsal. (Hazırlayan İbrahim Öztürkçü). İstanbul: Akademik Kitaplar.

Topaloğlu, Yüksel (2012). Şemsettin Sami Süreli Yayınlarda Çıkmış Dil ve Edebiyat Yazıları. İstanbul: Ötüken Yayınları.

https://tr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_de_La_Rochefoucauld

Atıf Bilgileri


TOPALOĞLU, Yüksel. "EMSAL (ŞEMSETTİN SAMİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/emsal-semsettin-sami. [Erişim Tarihi: 14 Mart 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LİSÂN (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
2 VİCDAN (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
3 TAAŞŞUK-I TALÂT VE FITNAT (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
4 İHTİYAR ONBAŞI (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
Görüntüle
5 GALATÉE (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
Görüntüle
6 SEYDİ YAHYA (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
7 BESA YAHUD AHDE VEFA (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
8 GAVE (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
9 ŞEYTANIN YÂDİGÂRLARI (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
Görüntüle
10 SEFİLLER (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
Görüntüle
11 ESÂTİR (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
12 LETÂİF (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
13 KAMUS-I FRANSEVÎ (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
14 ROBİNSON (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
Görüntüle
15 USÛL-İ TENKÎD VE TERTÎB (ŞEMSETTİN SAMİ) Şemsettin Sami Prof. Dr. Yüksel TOPALOĞLU
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle