- Yazar Biyografisi (TEİS)
Konevî, Sadreddin - Madde Yazarı: Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ
- Eser Yazılış Tarihi:13. Yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:08/11/2022
EL-MÜRÂSELÂT BEYNE SADRİDDÎN EL-KONEVÎ VE NASÎRUDDÎN ET-TÛSÎ (SADREDDİN KONEVÎ)
dinî-tasavvufî ahlaki eserKonevî, Sadreddin (d.?-ö. 673/1274)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sadreddin Konevî’nin (ö. 673/1274), İbn Sînâ takipçisi ünlü filozof ve âlimlerden Nasîrüddin Tûsî (ö. 672/1274) ile metafiziğin çeşitli bahisleri hakkında gerçekleştirdiği yazışmalardan oluşan eseri. Tam adı el-Mürâselât beyne Sadriddîn Konevî ve Nasîriddîn et-Tûsî olan eser Konevî’ye ait olan “Risâle-i mufassıha” ve “Risâle-i hâdiye” başlıklı müstakil risaleler arasında Konevî ve Tûsî arasındaki soru, cevap ve değerlendirmeleri içerir. Konevî bilhassa İbn Sînâ felsefesi başta olmak üzere filozofların çeşitli meselelerdeki görüşlerine eleştiriler yöneltir ve buradan hareketle felsefenin ve aklın imkânlarını tartışır. Tûsî ise bu eleştirilere Meşşâî felsefe geleneğin bağlı olduğu ilkeleri dikkate alarak cevaplandırmaya çalışır. Yazışmalarda Vâcibü’l-vücûd’un varlığının O’nun hakikati üzerine zait bir şey olup olmadığı, mümkün mahiyetlerin yaratılmış olup olmadıkları, ortak ve genel varlık olarak isimlendirilen varlık türlerinin mümkün olup olmadığı, filozofların sudûr teorisinin “Birden bir çıkar” şeklindeki ilkesinin ne anlama geldiği gibi konular tartışılmaktadır. Konevî “Şeyhü’r-Reis” olarak övdüğü İbn Sînâ’nın bazı görüşlerini eserlerine ve Tûsî’nin bu eserlere yazdığı şerhlere atıf yaparak tenkit eder. Aynı şekilde Tûsî de Konevî’nin bazı eserlerini zikrederek onun görüşlerini değerlendirir. Eser bir bütün olarak felsefe ve tasavvuf arasındaki ilişkiyi anlamak bakımından önem arz eder. Konevî, tasavvufun başlarda fıkıh, hadis ve kelam gibi dinî ilimlere bağımlı bir disiplin olarak gelişimini dikkate alarak eskiden sûfîler ile kelamcılar arasında fikir birliği oluşmasının mümkün olduğu iddiasını eleştirerek, muhakkik sûfîler ile ancak filozofların ortak bazı kanaatlere sahip olabileceğini savunur. Bu durum, İbnü'l-Arabî ve Konevî ile birlikte metafizik karakterli bir hüviyete kavuşan yeni tasavvuf anlayışının bir sonucudur. Bu anlayışa göre tasavvuf, bir varlık ve bilgi görüşü ortaya koyabilen ve nesnellik iddiası taşıyan metafizik bir disiplindir ve bu yönüyle muhatabı aynı iddiaya sahip olan felsefe olmalıdır. Bu meyanda Konevî bu eserde, diğer kitaplarında zaman zaman dile getirdiği üzere aklî yöntemlerin sınırlılıklarına dikkat çekerek hakikate ulaşmada müşahede yönteminin önemini vurgular. Eser, Alman şarkiyatçı Gudrun Schubert tarafından Konevî’nin Risâle-i mufassıha ve Risâle-i hâdiye’si ile birlikte (Beyrut 1995) ve Abdullah Nûrânî tarafından “Ecvibetü’l-mesâʾili’n-Nasîriyye” içinde yayımlanmış (Tahran 1994), Ekrem Demirli ise bunları Sadreddin Konevî ve Nasireddin Tûsî Arasında Yazışmalar: el-Mürâselât adıyla Türkçeye kazandırmıştır (İstanbul 2002).
Müellifin biyografisi için bk. "Konevî, Sadreddin", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/konevi-sadreddin
Kaynakça
Demirli, Ekrem (2008). “Sadreddin Konevî”, TDV İslâm Ansiklopedisi. İstanbul. 35: 420-425.
Demirli, Ekrem (2015). Sadreddin Konevî’de Bilgi ve Varlık. İstanbul: Kapı Yay.
Sadreddin Konevî (2014). Konevî ve Tûsî Arasında Metafizik Üzerine Mektuplaşmalar. (çev. E. Demirli). İstanbul: Kapı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
2 | İ'CâZÜ'L-BEYÂN FÎ TEFSÎRİ ÜMMİ'L-KUR'ÂN (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
3 | El-FÜKÛK FÎ ESRÂRİ MÜSTENİDÂTİ HİKEMİ'L-FUSÛS (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
4 | ŞERHU'L-ERBAÎNE HÂDİSEN (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
5 | EN-NUSÛS Fİ TAHKÎKİ TAVRİ'L-MAHSÛS (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
6 | EN-NEFEHÂTÜ'L-İLÂHİYYE (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
7 | ŞERHU ESMÂ 'İLLÂHİ'L-HÜSNÂ (SADREDDİN KONEVİ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
8 | MİFTÂHU'L-GAYB (SADREDDİN KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Prof. Dr. EKREM DEMİRLİ |
Görüntüle | ||
9 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
10 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
11 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
16 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
17 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
18 | RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle |