- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde - Madde Yazarı: Rumeysa Güven
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:27/05/2022
EL-İMDÂD Fİ'L-MEBDE' VE'L-ME'ÂD (MEHMED KEMÂLEDDÎN)
gazel şerhiMehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde (d. 1267/1850 - ö. 1299/1881)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gülşenî şeyhi Hasan Sezâî’nin “Âdem hemîn bu bezm-i dilârâya bir gelir / Sırr-ı cemâl-i yâri temâşâya bir gelir” matlalı gazeline, Harîrîzâde Mehmed Kemâleddin Efendi tarafından yazılan şerh. Harîrîzâde bu şerhine, besmele, hamdele ve salvele ile başlamıştır. Akabinde ise sebeb-i telifini izah etmiştir. Buradaki ifadelere göre Şuayb Şerefeddin Efendi, Harîrîzâde’den, Hasan Sezâî’nin mebde ve me’âd yoluna irşad etme maksadı ile yazdığı gazelinin şerhini talep etmiştir. Harîrîzâde de bu talep üzerine şerhini kaleme almıştır. Bu şerhin adına da el-İmdâd fi’l-Mebde’ ve’l-Me’âd başlığını vermiştir (Şimşek 2020: 523).
Harîrîzâde’nin şerhini yaptığı söz konusu gazel, yedi beyitten müteşekkildir. İlk beytin şerhi gerçekleştirilirken insanın yaratılış seyri ve cemâl kavramları üzerinde durulmuştur. İkinci beytin şerhinde, insanın bu âleme geliş serüveni sırasıyla anlatılmış; üçüncü beytin şerhinde “taayyün” kavramının tanımı yapılmıştır. Dördüncü beytin şerhinde yine yaratılış serüveni üzerinde durularak insanın, İlâhî emrin nüzûlünün sonu ve Rahmânî nefesin eseri olduğu belirtilmiştir. Beşinci beytin şerhinde insanın rûhânî seyri konusuna temas edilmiştir. Altıncı beytin şerhine geçildiğinde ise bu beytin beşinci beyti teyit eder mahiyette olduğuna dair deliller ortaya konulmuştur. Mahlasın zikredildiği yedinci beytin şerhinde ise nefsini tanıyan kimselerin Allah’ı tanıyacakları konusu üzerinde durularak şerh hitama erdirilmiştir (Şimşek 2020: 524-529).
el-İmdâd fi’l-Mebde ve’l-Me’âd adlı şerhin, yapılan taramalar sonucunda tespit edilebilen 5 nüshası mevcuttur (Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi, İl Halk Kütüphanesi Koleksiyonu No: 1792/13, vr. 227-232; Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi No: 2906, 5 vr; İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kütüphanesi, Osman Ergin Yazmaları No: 1622/5, vr. 73b-76b; İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kütüphanesi, Osman Ergin Yazmaları No: 1623/12, vr. 53a-57a; İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY. 263, vr. 52b-55b). Selami Şimşek, Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi nüshasından hareketle Harîrîzâde’nin şerhini yeni Türk harflerine aktarmıştır (Şimşek 2020).
Müellifin biyografisi için bk. “Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-kemaleddin-haririzade
Eserden Örnekler
Âdem hemîn bu bezm-i dilârâya bir gelir
Sırr-ı cemâl-i yâri temâşâya bir gelir
Âdem ki, insân-ı kâmildir, evvel-i ta‘ayyünât ve âhir-i tenezzülâtdır. Hak Te‘âlâ evvelâ nefsine tecellî eyledikde şer‘inde nefes-i Rahmânî tesmiye olunan heyûlâ-yı külliyyeyi ızhâr edip ona akl-ı evvel denir, ondan nefs-i külliyye ve ondan ukûl ve nüfûs-ı mücerrede müteşa‘‘ib olup ba‘dehû nufûs-ı muntabi’a ve heyûlâ-yı ecsâm-ı külliyye ızhâr edilmişdir. Ba‘dehû Arş ve Kürsî ve ecsâm-ı unsuriyye-i semâviyye ve arazin ve me‘âdin ve nebâtât ve hayvânât zuhûra getirilmişdir. Tâ ki harekât-ı vücûdiyye nev‘-i insâna müntehî olmuşdur. Pes cemî’-i merâtibi güzer edip mertebe-i insâniyyede bâkî kalmışdır. Ehl-i tenâsuhun zu’mı gibi mertebe-i insâniyyede devr yokdur. Onun için Hazret-i Şeyh “bir gelir” buyurdu (Şimşek 2020: 539).
…
Vaktin Sezâyî ma‘rifet-i nefse sarf eden
Takdîr eder vücûdunu ferdâya bir gelir
Vaktin ma‘rifet-i nefse sarf eden “Men arefe nefsehû fe-kad arefe rabbehû” hadîs-i şerîfince ma‘rifet-i Rabbi tahsîl eder. Ya‘nî “men arefe nefsehû”, “Ennehâ lâ vücûde lehâ vücûden hakîkiyyen bel vücûduhâ vücûdu’l-hakki”, “fekad arefe rabbehû”, “ey el-mutasarrıfu bihî” sırrına vâkıf olmak ve “vaktin ma‘rifet-i nefse sarf etmek”, mürşid-i kâmile mukârenet ile sülûk-ı hakîkat etmeye mevkûfdur (Şimşek 2020: 535).
Kaynakça
Şimşek, Selami (2020). “Hasan Sezâyî’nin Bir Gazeline Harîrîzâde Tarafından Yapılmış Bilinmeyen Bir Şerh: el-İmdâd fi’l-Mebde’ ve’l-Me‘âd”. Balkanlar ve İslam Balkanlı Âlimler ve Mütefekkirler ve Eserleri. C. 3. (ed. Abdullah Taha İmamoğlu, İlir Rruga, Mehmet Fatih Soysal, Abdurrahim Bilik) İstanbul: Ensar Neşriyat. 517-538.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HAZRET-İ MISRÎ'NİN ÜÇ ADED GAZELLERİNİN ŞERHLERİ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
2 | KEMÂL-NÂME-İ ÂL-İ ABÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
3 | MEDEDÜ'L-BEKRÎ MİN SEYYİDİ'L-BEKRÎ / MENÂKIB-I MUSTAFÂ ŞEMSÜDDÎN BEKRÎ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
4 | REŞEHÂTÜ'L-ESNÂ ALÂ TEVECCÜHÂTİ'L-ESMÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
5 | RÛŞEN-İ DİL-NÜVÂZ ŞERH-İ GÜLŞEN-İ RÂ (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
6 | SALÂTU'L-İTHÂF Bİ-ŞERH-İ SALÂTİ'S-SİKÂF (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
7 | SIRRU'L-ESRÂR VE NÛRU'L-ENVÂR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ HİZBÜ'L-BAHR EL-MÜSEMMÂ Bİ-ZİYÂ'İ'L-BEDR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ HİZBÜ'L-KEBÎR Lİ'Ş-ŞÂZELÎ EL-MÜSEMMÂ Bİ-REŞFİ'L-GADÎR (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ SALÂTU'L-ENVERİYYE FÎ ŞERH-İ SALÂTİ'L-EKBERİYYE (MEHMED KEMÂLEDDÎN) | Mehmed Kemâleddin, Harîrî-zâde | Öğretmen Emre Şengül |
Görüntüle | ||
11 | EL-KAVLÜ'L-MÜBÎN FÎ AHVÂLİ'Ş-ŞEYH NÛREDDÎN CERRÂHÎ EL-HALVETÎ (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
12 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
13 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | MİR'ÂT-I HAKÎKAT (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
16 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
17 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
18 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
19 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
20 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
21 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
22 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
24 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
25 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |