- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mücahit Kaçar
- Eser Yazılış Tarihi:1305/1887-88
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Belâgat Kitabı
- Yayın Tarihi:31/08/2022
EDEBİYÂT-I OSMÂNİYYE (HAKKI)
belâgatHakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi (d. 1242/1826 - ö. 1306/1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Edebiyât-ı Osmâniyye, Recaizade Mahmut Ekrem’in Mekteb-i Mülkiye’deki hocalığına son verildikten sonra onun yerine tayin edilen Hacı İbrahim Efendi’nin orada verdiği edebiyat derslerinin kitap haline getirilmiş şeklidir (Yetiş 2006: 81). 1305/1887-88 yılında basılan ve içerdiği konular bakımından eksik olduğu görülen eserin devamı basılmamıştır.
Eserin başlangıç bölümünde edebiyatın ne olduğu, edep ve üslup meseleleri üzerinde duran yazar, kitabı klasik belagat eserlerindeki gibi meânî ,bedi ve beyân sırasını takip eden ancak bu genel başlıkları atmadan “bahsü’l-mübtedâ ve’l-haber”, “bahsü’l-kasr” ve “fiil ve fâil ve mef’ûl bahsi” gibi başlıklarla konuları ele alan Hacı İbrahim Efendi, virgül gibi yeni meseleleri de kitapta işlemiştir. Konuların ayrıntılı olarak ele alındığı eserde klasik şiir örnekleri yanında yeni Türk şiiri örnekleri de sunulmuştur.
Edebiyât-ı Osmâniyye’nin çeviriyazı metni diliçi çevirisiyle birlikte Volkan Karagözlü tarafından neşredilmiştir (Karagözlü 2019).
Yazarın biyografisi için bk. "Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakki-haci-ibrahim-hakki-efendi
Eserden Örnekler
Her umûrun gûne gûne âdâbı olduğu gibi bir kitâba bed’ etmenin dahi âdâbı vardır ki bir nicesi hamd u senâ-yı cenâb-ı hudâ, ikincisi salât u selâm-ı nebiyy-i müctebâ, üçüncüsü du’â-yı bi’l-hayr-ı pâdişâh-ı serîr-ârâdır. Bu vecîbeyi îfâdan sonra deriz ki zikr ü beyânına tasaddî edeceğimiz fenn-i edebiyyât da nasıl gûne gûne üslûblar ve dakîk dakîk nükteler var ise edebiyyât lafzının cüz’ü olan edeb lafzında dahi vaz’an ve örfen dürlü dürlü ma’nâlar vardır. Bu lafz fi’l-asl zarâfet ve usluluk ki kavlen ve fi’len nâsa hüsn-i mu’âmele ve lutf-ı mücâmele eylemek ma’nâsınadır. Ba’zılar dahi lafz-ı mezkûru her nev’ hatâdan mâ-bihi’l-ihtirâz olan şeyleri bilmekten ibârettir, diyü ta’rîf etmişler. Ba’zı dîğer dahi edeb bir kuvve-i râsiha-i nefsiyyedir ki muttasıf olan kimseyi mûcib-i şeyn u âr olan şeylerden hıfz eder diyü tefsîr eylemişler. Ve evâ’il-i devlet-i İslâmiyye’de te’dîb olduğu için ulûm-ı Arabiyye ile eş’âr-ı Arab’a dahi edeb ıtlâk etmişler ki sebebiyyet alâkasıyla ıtlâkât-ı mecâziyyeden olmuş olur.
[...]
Fi’l-mesel ma’nâ ses ve lafz elhân u âhengdir. Elhân u nagamât bilmeyen güzel sesli bir âdem ne kadar bağırsa çağırsa sesini kimseye dinlendiremez. Ammâ fenn-i mûsikîde mâhir bir kimse sesi güzel olursa ni’me’l-matlûb yâ, olmasa bile usûlşinâslığının ve terennümâtının te’sîrâtıyla okuduğu besteyi istimâ’a herkesi mecbûr eder. İnsânın zihnine tevârüd-i ma’nâ ses gibi fıtrî ve cibillî olup elfâz ise kesbî ve ta’allümîdir. Buna delîl aranırsa iki okuryazar âdemin birinde hayâlât-ı şâirâne vüs’at-i karîha olup da dîğerinde olmamaktır. Ve kezâlik bir edîb-i Arab veyâ bir Acem veyâ bir Fransız kendi lisânı üzere îcâd-ı nazm u nesre kâdir olduğu hâlde Türkî lisân üzere yolunda bir şey söyleyerek tasvîr-i ma’nâ edememesi dahi bu müdde’âya bir delîl olur. Fe-li-zâlike mübtedîn için lâzım gelen vazîfe evvelâ elfâz-ı kelâmın hüsn-i terkîb ve tensîk ü tertîbine temerrün ü mümâreset eylemektir (Karagözlü 2019: 131, 133).
Kaynakça
Karagözlü, Volkan (2019). Edebiyât-ı Osmâniyye. Kayseri: Kimlik Yayınları, .
Yetiş, Kazım (2006): Belagatten Retoriğe. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞERH-İ BELÂGAT (HAKKI) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
3 | TEMYÎZ-İ TA'LÎKÂT (HAKKI) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
4 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
5 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
6 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
7 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
8 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
9 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
10 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |