- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kâtib Çelebi - Madde Yazarı: Öğr. Gör. Uğur Kaya
- Eser Yazılış Tarihi:1063/1653
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Bilinmiyor
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Siyasetname
- Yayın Tarihi:01/08/2022
DÜSTÛRÜ'L-AMEL (KÂTİB ÇELEBİ)
siyaset-nâmeKâtib Çelebi (d. 1017/1609-ö. 1067/1657)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kâtib Çelebi’nin (ö. 1067/1657) devlet düzeni ve devletin ıslahına dair görüşlerini kaleme aldığı eseri. 16. yüzyılın sonlarından itibaren Osmanlı Devleti’nde baş gösteren idarî ve iktisadî problemler, devrin ileri gelenlerini, devletin içinde bulunduğu durumlardan kurtaracak çare ve tedbirleri içeren risaleler, layihalar yazmaya sevk etmiştir. Devlet ve toplum düzenini sıkıntıya sokan meselelerle uğraşmış, bu meselelere çözümler getirmeye çalışmış isimlerden birisi de Kâtib Çelebi’dir.
17. yüzyılda yaşamış çok yönlü bir Osmanlı aydını olan Kâtib Çelebi, Osmanlı hazinesinin güncel malî sıkıntılarına çözüm önerileri sunmak amacıyla 1653 yılında Düstûrü’l-Amel li-Islâhi’l-Halel (bozuklukları düzeltmek için nelerin yapılması gerektiğini bildiren düstur) adlı risaleyi yazmıştır. Müellif, yazdıklarının gereğini yerine getirecek devlet adamlarının bulunmadığını düşündüğü için eserini bir süre ortaya çıkarmamıştır. Risalenin padişaha sunumu ancak yazılışından iki sene sonra, 1655’te şeyhülislâm olan Hüsam-zâde Abdurrahman Efendi’nin (ö. 1670) ısrarı ve aracılığıyla gerçekleşmiştir (Altaş 2002: 114).
Eser, telif sebebinin anlatıldığı bir mukaddime, üç fasıl, bir netice ve netîcetü’n-netîce bölümlerden oluşmaktadır. Mukaddime devlete ilişkin çeşitli konuları içerir. Birinci fasıl yönetilenlerin durumu, ikinci fasıl askerin durumu, üçüncü fasıl hazinenin durumu hakkındadır. Netice ve netîcetü’n-netîce bölümlerinde ise bütçe gelirleriyle giderlerini denkleştirmek için öngörülen başlıca tedbirlere ve düzeni bozan sıkıntıların giderilmesine ilişkin çarelere işaret edilmiştir.
Düstûrü’l-Amel’in İstanbul kütüphaneleri başta olmak üzere dünya kütüphanelerinde de bilinen pek çok nüshası vardır (bk. Yılmaz 2011: 43-45). Ufak hacmine rağmen zengin bir muhtevaya sahip olan eser, Kâtib Çelebi’nin devlet felsefesine dair görüşlerinin bir özeti olarak kabul edilir. Daha sonraki tarihçiler ve ıslahat yazarları tarafından da benimsenmiştir.
Eserin ilk neşri W. F. A. Behrnauer tarafından Almanca olarak yapılmıştır (Behrnauer 1857: 111-132). Osmanlı’da ise ilk defa 1280’de (1863/1864) Tasvîr-i Efkâr’da 122-127. sayılarında tefrika edilmiş, aynı yıl bir kez de Ayn Ali Efendi’nin Kavânîn-i Âl-i Osmân’ı ile beraber basılmıştır. Orhan Şaik Gökyay ve Ali Can’ın yaptığı sadeleştirilmiş neşirlerin (Gökyay 1982: 236-248; Can 1982) yanı sıra Ensar Köse tarafından da eserin sadeleştirilmiş ve çeviri yazı metni tıpkıbasımı ile yayımlanmıştır (Köse 2020).
Müellifin biyografisi için bkz.: "KÂTİB ÇELEBİ". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/katib-celebi
Eserden Örnekler
[Ra‘iyyet Ahvâlindedir başlıklı fasıldan]
Selefde irtişâ töhmeti ile nîceler ma‘zul ve mahzul olup, belki nîce erkân-ı devlet katl olunmuş iken, hâlâ ol aklen ve şer‘an muzırr ve mezmum olan haslet, medâr-ı umûr-ı devlet olıcak, ol devletin ve hazînenin hâli nîce olacaktır; bundan kıyas oluna.
Bu kâr-ı mekrûh, mülûk-i küffâr beyninde bile memnu‘ ve mezmumdur. Zîrâ ibtâl-i hak ve tenfîz-i bâtıla müeddî olduğundan, kânûn-ı adl ve mi‘yar-ı akla muhâlifdir. Şer‘an hürmet-i sübûtunda dahi iştihâb yoğiken ve tağyir-i ism ile sâbıkâ gizli alınurken, “bunun hazîneye nef‘i ve imdâdı vardır” deyü i‘lân eylediler.
Lâ-cerem gayret-i Hakk zuhûr idüp, hazîneden bereketi götürdi. Ve kulûb-ı askere ru‘b ilkâ idüp, selefde küffâr ehl-i İslâm’dan firâr itdügi [gibi] emri ber-aks kaldı. Şöyle ki, taz‘if ve tekâlif zulmünden ve mansıb satmak ‘isyânından ferâgat ve ‘adle ‘udûl olunmağla, tedârük-i mâ-fât ve tevbe ve inâbet olmazsa, şe’âmet-i ‘isyân ve garâmet-i zulm ü ‘udvân âlemi berbâd eylemek mukarrerdir. “İnnâ lillâhi ve innâ ileyhi râci‘ûn.” (Köse 2020: 167-168)
Kaynakça
Altaş, Eşref (2002). Kâtip Çelebi’de Islahat Düşüncesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Behrnauer, W. F. A. (1857). “Hag’i Chalfa’s Dustûru’lamel: ein beitrag zur Osmanischen finanzgeschicte”. Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft (11): 111-132, 330.
Can, Ali (hzl.) (1982). Kâtip Çelebi, Bozuklukların Düzeltilmesinde Tutulacak Yollar (Düstûrul-amel li-ıslahi’l-halel). Ankara: KTB Yay.
Gökyay, Orhan Şaik (1982). Kâtip Çelebi: Yaşamı, Kişiliği ve Yapıtlarından Seçmeler. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay. 233-248.
Gökyay, Orhan Şaik (1994). “Düstûrü’l-Amel”. İslâm Ansiklopedisi. C. 10. İstanbul: TDV Yay. 50-51.
Kâtib Çelebi (1280). Düstûrü’l-Amel li-Islâhi’l-Halel (Ayn Ali, Kavânîn-i Âl-i Osmân içinde). İstanbul: 119-140.
Köse, Ensar (2020). Düstûrul-Amel li Islâhi’l-Halel / Siyaset Nazariyesi. İstanbul: Büyüyenay Yay.
Yılmaz, Mehmet (2011). Kâtip Çelebi Bibliyografyası. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | FEZLEKETÜ'T-TEVÂRÎH (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
2 | FEZLEKE (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Prof. Dr. Hanife KONCU |
Görüntüle | ||
3 | TAKVÎMÜ’T-TEVÂRÎH (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
4 | TUHFETÜ'L-KİBÂR FÎ ESFÂRİ'L-BİHÂR (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
5 | KEŞFÜ’Z-ZUNÛN (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
6 | SÜLLEMÜ'L-VUSÛL İLÂ TABAKÂTİ'L-FUHÛL (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
7 | TUHFETÜ'L-AHYÂR Fİ'L-HİKEM VE'L-EMSÂL VE'L-EŞ'ÂR (KÂTİB ÇELEBİ) | Kâtib Çelebi | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
8 | MECÂLİS (EL-MECÂLİSÜ’L-VA‘ZIYYE, NEFÂİSÜ’L-MECÂLİS) (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Ali NAMLI |
Görüntüle |