DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF)
mevlit merasimlerinin faziletlerini anlatan eser
Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi (d.1190/1776- ö.1247/1832)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Bursa Gazzî Dergâhı şeyhi Gazzîzâde Abdullatîf’in mevlit okutmanın şeref ve faziletlerini halka anlatmak için yazdığı mensur eseri. Eserde herhangi bir tertip tarzı veya bölümlendirme yapılmamıştır. Yazar, doğrudan konuya girip ilk cümlelerde bu eseri niçin yazdığını söyler. Buna göre mevlid-i şerifin faziletlerinin zamanla halk tarafından unutulduğunu, her ne kadar mevlit okunmaya devam edilse de faziletlerinin tam olarak bilinmediğini, bu yüzden de mevlit ve mevlit merasimlerine saygısızlık edildiğini, hatta bazı mutaassıpların mevlit okutmayı yasaklatmayı düşündüğünü ifade edip bu durumları gidermek için Dürretü’l-Beyzâ’yı yazdığını belirtir. Bu ifadelerden sonra da mevlit okumanın ve okutmanın faziletleri sıralanır.

Yazar, eserini oluştururken yazılı ve sözlü kaynaklardan beslenmiştir. Bu kaynaklar arasında Arapça mevlitler de bulunmaktadır. Ancak eserine bunların ismini vermemiştir. Dürretü’l-Beyzâ’da metin içinde çeşitli yerlerde İmâm Celâleddîn Süyûtî –Vesâyâ, Mevâhibü’l-Ledünniyye, Câmi’ü’s-Sagîr, İbni Cevzî Târîhi, Hâfız İbn Dihye Mevlîdi, Dede Efendi Mevlîdi gibi eserlere gönderme yapılmıştır. Bunların dışında yazar “mervidir ki, rivayet olunur ki, hikâye olunur ki” gibi ifadelerle sözlü kaynaklardan beslendiğini de göstermiştir. Düretü’l-Beyzâ, basit ve anlaşılır bir dille yazılmıştır. Kullanılan Arapça ve Farsça kelimeler dinî terminolojide yer alan halk tarafından bilinen kelimelerdir. Eserin daha anlaşır olabilmesi için çoğunlukla iktibas edilen ayet ve hadislerin anlamı verilmiştir.

Dürretü’l-Beyzâ, kültür ve edebiyatımızda önemli bir yeri olan mevlit okumanın ve mevlit merasimleri düzenlemenin faziletlerini anlatan ilk müstakil eserdir. Toplumsal kültürün önemli bir parçası olan mevlit merasimlerini savunma ihtiyacı hissedildiği için böyle bir eser yazılmış olmalıdır. Nitekim eser boyunca mevlit okutmak ve mevlit merasimleri düzenletmek telkin edilmiştir. Yazar, söylediklerinin inandırıcılığını artırmak için Hz. Peygamber’in gördüğü rüyaları tanık gösterip dört halife ve çeşitli din-tarikat büyüklerinden rivayetlerde bulunmuştur.

Eserin bilinen tek nüshası Bursa İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi Orhan Gazi Kitaplığı Nu. 1240 kayıtlıdır. Eser, 1243/1827-28 yılında yazılmıştır. Eser yayımlanmıştır (Güzel 2019).

Şairin biyografisi ve eserlerinden örnekler için bk. “Gazzî-zâde Şeyh Abdüllatîf Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/gazzizade-seyh-abdullatif-efendi

Eserden Örnekler


Hazret-i Ebû Bekrü’s-Sıddîk râdîya’llâhu anh buyurur ki bir kimesne Resûlu’llâhın Mevlûd-ı Şerîf’ine bir akça harc eylese yarın âhiretde benim arkadaşım ve cennetde refîkim olur. Her kim ki Hazret-i Ebâ Bekr radîya’llâhu anh ile Cennet’de ber-â-ber olmak isterse Meclis-i Mevlûd-i Resûl’e hürmet edip Resûlu’llâh mevlidine kudreti mikdârı akça sarf eylesin bir akça sarf edene bu devlet ihsân olunca dahı ziyâde edenlere ne gâyet olur zebûn maʿlûmdur (Güzel 2019: 63).

Kaynakça


Gazzîzâde Abdullatîf Efendi. Dürretü’l-Beyzâ fî-Şerefi Mevlidi’l-Mustafâ. Bursa İnebey Yazma Eser Kütüphanesi, Orhan Gazi Bölümü. Nu. 1240.

Güzel, Bilal (2019). “Mevlit Okumanın ve Mevlit Merasimlerinin Faziletlerini Anlatan Bir Eser: Dürretü’l-Beyzâ”. Türklük Biliminde Gür Bir Ses Prof. Dr. İsa Özkan’a Armağan. Ed. İbrahim Dilek, İhsan Kalenderoğlu. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları. 55-70.

Atıf Bilgileri


Güzel, Bilal. "DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/durretu-l-beyza-fi-serefi-mevlidi-l-mustafa-gazzizade-abdullatif. [Erişim Tarihi: 05 Temmuz 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 VÂKIÂT (GAZZÎ-ZÂDE ŞEYH ABDÜLLATÎF EFENDİ) Gazzî-zâde Şeyh Abdüllatîf Efendi Dr. Hamdi Tekeli
Görüntüle
2 HULÂSATÜ’L-VEFEYÂT (GAZZİZÂDE ABDÜLLATİF) Gazzizâde Şeyh Abdüllatif Efendi Doç. Dr. Ayşe Nur Sır Dündar
Görüntüle
3 RAVZATÜ’L-MUFLİHÛN (ABDÜLLATÎF EFENDİ) Gazzîzâde Şeyh Abdüllatif Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
4 SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) Âbid, Zeynelâbidîn Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu
Görüntüle
5 TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) Âbidin Paşa Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
6 DÎVÂN (ÂCİZ) Âciz, Mehemmed Helife ismail Aksoyak
Görüntüle
7 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
8 DÎVÂN (CEVDET) Cevdet, Recâîzâde Ahmed Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
9 DÎVÂN (FERÎDE HANIM) Ferîde Hanım, Bahâr-zâde Prof. Dr. Eyüp Akman
Görüntüle
10 KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî ismail Aksoyak
Görüntüle
11 DÎVÂN (HULÛSÎ) Hulûsî, Ömer Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
12 DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle
13 İNTİBÂHU'T-TÂLİBÎN (MEHMED RÜŞDÎ) Mehmed Rüşdî, Ketenci-Zâde Araş. Gör. Aslıhan SÜMBÜLLÜ
Görüntüle