- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa - Madde Yazarı: Ismail Aksoyak
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:14/04/2022
DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)
şiirlerÂlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541 - ö. 1008/1600)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gelibolulu Mustafa Âlî'nin ilk Dîvân, Vâridâtü’l-Enîka, Lâyıhâtü’l-Hakîka ve son Dîvân olmak üzere dört kez tertip olunan divanındaki şiirleri.
İlk Divanı’nı 26 yaşında tertip eden Gelibolulu Mustafa Âlî''nin ilk mahlası Çeşmî'dir. Şairin romantik sayılabilecek bu mahlasla yazdığı şiirlerden sadece 1 tanesi ele geçmiştir. Âlî daha sonra da mizacına uygun olan bir ifadeyi "âlî" (yüce, yüksek) mahlas edinmiştir. Hayatının geri kalan kısmında da “Âlî” mahlasıyla yaklaşık 34 yıl şiir yazar. Şairin hayatının sonuna kadar yazdığı manzumeleri, değişik zamanlarda tertip edilen dört Dîvân’da toplanır. Âlî, gençlik çağında yazdıklarını bir araya getiren I. Dîvânı’ndan sonraki şiirlerini yaş devresi itibariyle iki divanda toplamış ve ilkine Vâridâtü’l-Enîka, daha sonrakine Lâyıhâtü’l-Hakîka adını vermiştir. Bu sayı kardeşinin kaleme aldığı I. Divan, Hisalî'nin şairin ölümünden sonra topladığı divanla birlikte dörde çıkmaktadır. Edebiyatımızda Âlî gibi birden fazla divana sahip olan başka şairler de vardır. Bunlar Ali Şîr Nevayî, İzzet Molla ve Gelibolulu Sürurî’dir.
Divanlar'da hemen her nazım biçiminden örnekler vardır. Bunlar arasında diğer divanlarda sık görülen kaside, gazel gibi nazım biçimlerinin yanında, pek çok divanda örneği bulunamayan konu ve nazım şekilleri yer alır. Şair, müfred ve matlalardan kısa mesnevilere kadar, pek çok nazım şeklini kullanır. Yine pek çok divanda bulunmayan bahr-ı tavil, Âlî'nin Divanları’nda yer alır. Âlî, Gelibolu Şehr-engizi de kaleme alarak Divan Edebiyatında şehrengiz yazan 60 kadar şairin arasına girebilmiştir. Eserde üç ön söz, 1 bahr-ı tavil, 112 kaside, 3 murabba, 2 muhammes, 19 tahmis, 8 müseddes, 5 tesdis, 2 müsebba, 4 müsemmen, 1 muaşşer, 10 terkibbent, 10 tercibent, 1 müstezad, 1549 gazel, 62 nazım, 128 kıta, 25 tarih, 35 rubaî, 33 muamma, 2 lugaz, 43 matla, 1 müfred, 1 şehrengiz, 13 kısa mesnevi bulunmaktadır. Tahmisler Usulî (1), Sultan Murat (2), Hayalî (8), İshak (1), Gınayî (1), Rahmî (1), Salih (1), Selim (1) ve Mesihî (1)'nin gazellerine yapılmıştır. Ayrıca kendisinin de üç gazelini tahmis etmiştir. Eserdeki gazellerin sayısı 1549'dur. Divan Edebiyatında 7777 gazeliyle en fazla gazel yazan Edirneli Nazmî’dir. 2779 gazel ile Kanunî Sultan Süleyman ikinci; 2197 gazel ile Halepli Edîb üçüncü, 1800 gazel ile Balıkesirli Zatî dördüncü olurken Gelibolulu Mustafa Âlî de 1549 gazeliyle beşinci sırayı elde eder.
Âlî, Necatî, Mesihî, Şeyhî, Bâkî, Hayalî, Ruhî, İshak, Usulî, Fuzulî, Sultan Murad, Celâl, Salih, Emrî, Gınayî, Rahmî olmak üzere en az 16 şaire nazire yazmıştır. Nazirelerinin yanında kimden alındığını belirtmeden pek çok şairin manzumesinden etkilenerek de yeni manzumeler meydana getirmiştir. Özellikle Sâfî’nin Hasbihâl’inden nasıl yararlandığı dikkat çekici bir örnektir. Bu bakımdan Âlî’nin şairliği, Balıkesirli Zatî’ninkine benzer. Her ikisi de başka şairlerin şiirlerinden ustaca yararlanarak yeni manzumeler meydana getirmiş ve sayıları bini aşan manzumeler oluşturmuşlardır. Âlî, İran şairlerinden Hâfız-ı Şirâzî ve Molla Câmî'nin etkisi altındadır. Eserlerinde işlediği konularla, Molla Câmî'yi izler. Osmanlı şairlerinden Necatî, Bâkî ve Hayalî'nin Âlî'nin sanatı üzerinde önemli etkileri vardır. Âlî'nin şiirleri konu bakımından Necatî-Mesihî-Behiştî-Bâkî-Şeyhülislâm Yahya ve Nedîm çizgisinde yer alır.
Âlî’nin vefatından sonra bazı beyitleri dillerde dolaşmaya başlamıştır. Zamanla da kimin olduğu unutulan bu şiirler başka şairlere mal edilmiştir. Âlî'ye ait bir beyit de belâgat kitaplarında Şeyh Galib’e ait olarak gösterilecek kadar tanınmıştır. Yine aynı beytin Ârif Divanı’nda, şairin adı verilmeden “beyt-i meşhur” olarak anılması da Âlî’nin bazı beyitlerinin zaman içinde değerini kaybetmediğini gösterir. Divan şiirinde konu, nazım şeklini belirlerken, şair, bu konuda kendine özgü denemeler içindedir. Hemen hemen her konuda gazel nazım şeklini kullanır. Örnek olarak övgü, kaside nazım şeklinin konusu iken Âlî, gazel nazım biçimine de aynı işlevi yükler. Şiirlerinde 24 ayrı vezin kullanması da Âlî’nin şiir sanatının bir başka özelliğidir. Şair, şiirlerinde pek çok konuyu işlemiştir. Bir yandan görevlerinden azledilmesinden doğan üzüntülerini, bir yandan devletteki olumsuz gelişmelerden duyduğu endişeleri şiirlerinde yansıtır. Şiirlerinde, aydın kimliği zaman zaman ağır basar. Her ne kadar risalelerine şairin karakterinin olumsuz yanları yansısa da bu durum, Âlî’nin aydın olarak üstlendiği görevin değerini düşürmez. Sosyal olaylara önem verir. Bu tip şiirlerde, şiiriyetin ikinci plânda kaldığı olur. Âlî, gözlemlerini aktarırken şiiri, ikinci plâna atar. Bu manzumelerinin, tarihçiliğinin etkisinde olduğu kuşkusuzdur.
Gelibolu'da doğan Âlî uzun yıllar memleketinden uzak kalır. Şair gerek mensur eserlerinde, gerekse Dîvânı’nda Gelibolu'ya sevgisini belirtir. Özellikle Gelibolu Şehr-engizi, şairin bu sevgisinin bir göstergesidir. Şair, görevi sebebiyle bulunduğu beldelerin isimlerine de şiirlerinde yer vermiştir. Bundan dolayı Âlî’nin şiirlerinde birçok yer adına rastlanır. Bu da Âlî'nin çevresine karşı ne kadar duyarlı olduğunu ve bunları şiirlerine aktardığını gösterir. İsimleri ve olayları dikkatli bir biçimde kaydetmesinde şairin tarihçi kimliğinin de etkisi vardır. Şair, günlük hayatın her türlü sahnesini şiirlerinde işler. Âlî'nin Divanı’nda en çok görülen konular av sahneleri ve hayvanlar, bayram, bezm, düğün, giyim-kuşam, hamam, mersiye, seferler ve savaşlar, ziyaretler vs.dir. Şairin kendisine seçtiği konular orijinaldir. Psikolojik sıkıntılarını yansıttığı hasbihâl tarzı şiirleri, İstanbul'un vasfındaki kasidesi, gûy u çevgân oyununu anlattığı manzumesi, işret-nâmeleri, manzum mektubu, sevgilisi ile arasındaki münasebetleri işlediği manzumeleri, sevgilisinin ölümüne düşürdüğü tarihi, çok sayıda ziyaretleri için yazdığı gazelleri, hayvan mersiyesi ve şehrengizi ile farklı konulara eğilmiştir. Akün'ün de belirttiği gibi hamasiyat denilen cengâverlik ve savaş ile ilgili duygu ve konulara çok yer vermesi de Âlî'nin sanatının ön plâna çıkan özelliklerindendir. Necatî Bey'in katırı için yazdığı “Mersiye-i Ester”i ve Mealî'nin kedisi için yazdığı “Mersiye-i Gürbe”si ve Eşref’in “Eşek için mersiye”si elimizdeki şimdilik örnek olarak bulunuyorken Âlî'nin Divanları’nda köpeğine mersiyeler yazması, şairin konu yelpazesinin genişliğine en güzel örneklerdendir.
Âlî’nin Divanları’ndaki şiirler arasında tam bir kronolojik sıra gözetmek mümkün değildir. Divan nüshaları arasında birbirine çok fazla şiir aktarmaları vardır. Örnek olarak kardeşinin istinsah ve tertip ettiği ilk divandaki şiirlerin bir bölümünü Vâridâtü’l-Enîka adlı divanına almış; bir bölümünü almamıştır. Yine Lâyıhâtü’l-Hakîka adını verdiği yeni divanına Vâridâtü’l-Enîka adlı divanından parçalar almıştır. Hisalî'nin tertip ettiği Dîvân’da pek çok yeni şiir bulunmakla birlikte Vâridâtü’l-Enîka'dan aynen veya eklemelerle alınmış şiirler de vardır. Dolayısıyla divan nüshalarından hiçbiri, iç içe geçmelerinden dolayı, Âlî'nin şiirlerini tamamıyla temsil etme kabiliyetine sahip değildir. Bu nedenle Âlî’nin Divanları’ndan birini çalışmak şairin manzumelerini ve manzumelerdeki beyit sayısını tam olarak tespit etmek imkânı vermemektedir. İlk Dîvân’dan başlayarak dördüncü Dîvân’a kadar şiir aktarmaları ile divan nüshalardaki şiirler iç içe geçmiştir.
Âlî'nin dört Dîvânı’ndan biri olan Vâridâtü’l-Enîka üzerine Kudret Altun tarafından bir doktora tezi yapılmıştır (1990). Dördüncü Dîvân tek nüsha üzerinden Necaattin Topçu tarafından yüksek lisans tezi yapılmıştır. Gelibolulu Mustafa Âlî'nin tüm şiirleri, Varidatü'l-Enika, Lahıhatü'l-Hakika ve Son Dîvân'dakiler yeni bir uygulama ile Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Divanları başlığı ile ve de yeni bir yöntemle İ. Hakkı Aksoyak tarafından önce doktora çalışması olarak yapılmış (1999) daha sonra da yayına dönüşmüştür (2006). Söz konusu yayında hazırlanan Divanlar neşrinde kütüphanelerdeki 34 nüshanın tamamı okunarak ve 1500 kadar mecmua taranarak şairin tüm şiirlerinin Divanlar'da yer alması amaçlanmıştır. Eserin elektronik baskısı Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından gerçekleştirilmiştir.
Yazarın biyografisi için bk. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı isimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa
Eserden Örnekler
Acı sözlerle gelür cümle mevâcib ister
Tatlu cânumdan iderler beni her dem bî-zâr
Dûd-ı âhum elemümden tokuz eflâke çıkar
Eşk-i çeşmüm dahı deryâyı o dem kana boyar
Ayn-ı efî görinür ayn-ı ulûfe gözüme
Lâm u vâv ile dahı fâ ile hâ halka-i mâr
Sabr idün bir niçe gün diyü temennâ kılsam
Her biri kendü dilince sögüp eyler beni zâr
Arab olan Arabî dil ile her dem bunı dir
Ene mā-ârefu gayruke fülûs rûh fiʾn-nâr
Acem olan neferün dahı dem-â-dem bunı dir
Men tevakkuf ne-konem hakk-ı merâ zûd şümâr
Kürd olan velvele ile bunı îrâd eyler
Dekojim tâ tu bîzânî dirivî men tu biyâr
Arnavudlar gazab ile atılup üstüme dir
Taḳo ti Boga ya merkezî ulûfe di-totviyâr
Hep fireng yek-dil olup cümle ile dirler kim
Dâimüʾl-boga sinyor veyâ ti pul-bâr
Sırf câhil olanun Sırfça cevâbı bu kim
Gospodari day ulûfe nisam nijâ govedâr
Urumun da sözi bu kendi lisânı üzre
Dâne ekser fî- toter to ulûfe fa to par
Dir manavlar dahı vir akçamı yoksa bokarık
İderık başuna gin dünyeyi şol zârı tolku dâka key dar
Bosnavî dir be belki bilmezdüm men hemverti
Davire hakkumuzı hazretümüz defterdâr
Bir iki var Çagatay âdemi anlar dahı dir
Bizge bir hakkını biz Mekkeye kitken kişiler
Bu zebân ile zebânîler ider bana cefâ
Bu felâketle geçer ömr-i azîzüm her bâr
Bilmezem nʾeyleyeyüm kim bu ḳadar eşhâsun
Kangısına vireyüm luṭf ile temkîn ü vakâr
Çekdügüm derdi gören nev-i beşerden gayrı
Taglarda acır aglar bana ahcâr eşcâr
Selb-i küll eylemezem cümle-i esnâfı dilâ
İçlerinde niçe kem var ise niçe eyü var
Cân u dilden el açup cânib-i Ḥaḳʾdan dilerem
Eyüye rahmet ide hazret-i Bârî her bâr
Cümle ahvâli ki tafsîl ile itdüm çü beyân
Mâl tahsîlini daḫı ideyüm bir bir ayâr
Bir iki pulı olur kalaya girüp çıḳanun
Gayrı yirden dahı bir nesnesi gelmez diyâr
Bender iskelesini vardur anun daḫı hemân
Bir iki nekbetî at ugrusı âmilleri var
Görmemiş akça yüzin cân virür iflâsından
Gözi agını eger âyinede görse oyar
Hâsılı elli yük îrâdı olur dikkat ile
Masrafı âleme malûm olupdur sad bâr
Şehri bu defteri bu kâtib ü âmilleri bu
Deşt ü sahrâsı dahı buna göre her ne ki var
Bir yirün kûyı vü ṣaḥrâsı bu vâdîde ola
Şâh-bâz-ı kalem anda ne kadar ide şikâr
Böyle gird-âb-ı belâdan hîç olur mı yâ Rab
Keştî-i dil kim ide sürat ile azm-i kenâr
Gice gündüz bu durur hâtıruma lâyıḳ olan
Dâimâ cân u gönülde budur ezkâr efkâr
Bu ḳafesden nice pervâz ide bu murg-ı vücûd
Nice âzâd ola bu çâh-ı belâdan dil-i zâr
Perr ü bâl açmış idüm niçeden istihlâsa
Perr ü bâlüm yolınup yine tutıldum nâ-çâr
Her ne yirden ki halâs olmaya ḳaṣd eylemişem
Bulmadum zerre ḳadar fursat idem azm-i kenâr
Peyk-i tabum tek u pû ile niçe sâ'at kim
Eyledi milket-i fikri o gice geşt ü güzâr
Gördi yoḳ çâre halâs olmaga âhir nâ-çâr
Hâba vardı gam u mihnetle dü çeşm-i hûn-bâr
Yumdugum demde gözüm hâb ile ben bî-çâre
Zâhir oldı bana bir şahs-ı azîmüʾl-mikdâr
Hâsılı rahm idüben hâl-i perîşînumuza
Luṭf ile şefkat ile eyledi arz-ı dîdâr
Didi ey mihnete sâbir ü belâya mutâd
Sabr ḳıl bir iki gün olma sakın zâr u nizâr
Avn-ı Hakk ile ire hâtıruna yine safâ
Konmaya âyine-i kalbüne bir zerre gubâr
Niçe bin pend ile bend-i elemüm açdı didi
Sana bir söz diyeyüm lîk sözüm tut zinhâr
Çünki düşdün zulemâta dileyüp âb-ı hayât
Eyledün kendözüne gündüzi âhir şeb-i târ
Giceler subha degin eyle temennā-yı necât
Ki yakın ola sana lutf-ı celîl-i Cebbâr
Bir tarîk ile halâs olmaga dermânun yok
Meger ol merhametinden ide lutfın sana yâr
Bu kemîne daḫı bin dürlü senâlarla anun
Elin öpdüm didüm ey müşfiḳ-i hurrem-dîdâr (Aksoyak 2006: 307)
Sultân Murâd'a Virilmişdür
Zülâl-i lutfunı ben hâke bârân itsen olmaz mı
Murâdum gülşenin ser-sebz ü reyyân itsen olmaz mı
Gam-ı azl ile giryân olmasam eyyâm-ı adlünde
Murâdumca bir alâ mansıb ihsân itsen olmaz mı
Getürsen ehl-i nazmun zübdesin erkâna kullansan
Niçe ashâb-ı dìvân ile dìvân itsen olmaz mı
Gehî azl ü gehî nasb ehl-i irfâna ne lâyıkdur
Kemâlât ehlini tezyîn-i erkân itsen olmaz mı
Azîz itmiş Hudâ Kurân'da vasf itmişdür ol kavmi
Zelîl olmasalar ser-cümle zî-şân itsen olmaz mı
İki üç bülbülün var gülsitân-ı âstânunda
Anun her birine lutfun hezârân itsen olmaz mı
Bilinse Âlî vü Bâkî vü Nevî'nün makâdìri
Ber-âverd eyleyüp teşhîs-i mîzân itsen olmaz mı (Aksoyak/II 2006: 294)
Kaynakça
Aksoyak, İ. Hakkı (1999). Gelibolulu Mustafa Âlî ve Divanları’nın Tenkitli Metni. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.) (2006). Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Divanları (Divan-I). Harvard University.
Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.) (2006). Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Divanları (Divan-II). Harvard University.
Aksoyak, İ. Hakkı (hzl.) (2006). Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Divanları (Divan-III). Harvard University.
Aksoyak, İ. Hakkı (2009). "Gelibolulu Mustafa Âlî 'nin Künhü'l-Ahbar'daki Şiir Eleştirmenliği-Poetry Critism of Mustafa Âlî From Gallipoli". Journal of Turkish Studies. Cem Dilçin Armağanı: 33-64.
Akün, Ömer Faruk (1989). “Âlî Mustafa Efendi (Edebi yönü)”. İslâm Ansiklopedisi. C.II. İstanbul: TDV Yay. 414-421.
Akün, Ömer Faruk (1994). “Divan Edebiyatı”. İslâm Ansiklopedisi. C.IX. İstanbul: TDV Yay. 397.
Altun, Kudret (1990). Gelibolu’lu Âli ve Dîvanı (Vâridâtü’l-Enîka). Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Fleischer, Cornell H. (1996). Tarihçi Mustafa Âlî, Bir Osmanlı Aydın ve Bürokratı. Çev. Ayla Ortaç. İstanbul.
İsen, Mustafa (1988).Gelibolulu Mustafa Âlî. Ankara.
Kütükoğlu, Bekir (1989). “Âlî Mustafa Efendi (Hayatı)”. İslâm Ansiklopedisi. C. II. İstanbul: TDV Yay.
Tietze, Andreas (1977). “The Poet as Critique of Society A 16. Century Ottoman Poem”. Turcica X (1): 120-160.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
2 | CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Doç. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
Görüntüle | ||
3 | DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
4 | GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
7 | HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
8 | MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
9 | MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | Prof. Dr. Ahmet İÇLİ |
Görüntüle | ||
10 | MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
12 | RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
13 | SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
14 | SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) | Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |