DİVANÇE (VÂZIH)
şiirler
Mustafâ Vâzıh (d. 1763/1764-ö. 1831)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Amasyalı Mustafa Vâzıh Efendi’nin şiirlerinin yer aldığı eseri. Eserde Vâzıh’a ait toplam 114 manzume yer almaktadır. Divançe’de en fazla yer alan nazım şekli 61 adet ile gazeldir. Gazellerden ikisi rubai kalıbıyla (ahreb) yazılmıştır. "Mukatta’ât" başlığı altında 18 manzume yer almaktadır. Söz konusu şiirlerden 9’u nâ-tamâm gazel; 6’sı nazm ve 3’ü kıt’a formundadır. Eserde “Ebyât” başlığı altında 4 beyit bulunmaktadır. Bu beyitlerden 3’ü Türkçe, 1’i Arapça olup 2’si müfred, 2’si de matla şeklindedir. Vâzıh Dîvânçesi’nde musammat olarak kaleme alınmış 5 manzumeden 2’si tahmis; 2’si müseddes ve 1’i de terkîb-bend formundadır. Dîvânçe’nin “Tevârîh” bölümünde uzunluğu 1 beyitten 21 beyte kadar irili ufaklı 30 şiir yer almaktadır. Bu şiirlerden 4 tanesi Vâzıh’ın değil başka şairlerin şiirleridir. Geriye kalan 26 şiirin 24’ü Türkçe, 1’i Farsça ve 1’i de Arapça olarak kaleme alınmıştır. 

Mustafa Vâzıh, bir dönem İstanbul’da da bulunmuş olmasına rağmen tezkirelerde kendisine yer bulamamış bir şairdir. Bu durumun, onun şairlik yönünden ziyade ilmî yönüyle bilinen bir şahsiyet olmasından kaynaklandığı düşünülebilir. Kaleme aldığı eserlerden hareketle Vâzıh’ın çok iyi bir şair olduğu söylenemezse de iyi eğitim alarak eser verebilecek derecede Arapça ve Farsça öğrenmiş; divan şiirinin mazmun ve mefhumlarına vakıf bir şair olduğu zikredilebilir. İlaveten toplumsal hayatı, siyasi gelişmeleri, halk inanışlarını şiirlerine taşıması açısından da etrafında olup bitenlere kayıtsız kal(a)mayan bir şair olarak karşımıza çıkmaktadır. Hayal dünyası ve ifade imkânları ile klasik edebiyatımızda kendi adıyla anılan bir üslup meydana getiren Nedîm’in takipçisi olduğu şiirlerinden anlaşılmaktadır. Nedîmâne/şûhâne eda ile kaleme aldığı gazellerinde mahallîleşme üslubunun etkisiyle yaşadığı dönemin sosyal hayatını aksettiren şair, asrın diğer pek çok şairi gibi yer yer müstehcenliğe varan bayağılığa düşmekten de kendini kurtaramamıştır. Rubai kalıbıyla gazel yazması, 18 ve 19. yüzyıl şairlerinin kendini sürekli tekrar etmeye başlayan gelenek karşısında bir çıkış yolu arayışı veya yenilik icat etme arzusunun Vâzıh’ın şiirindeki yansıması olarak yorumlanabilir. Yine söz konusu yüzyıllarda revaç bulan müşterek şiir yazma vadisine Vâzıh’ın da “Gazel-i Müşterek Bâ-Hafîd Âkif el-Amâsî Müfettişü’l-harameyn” başlıklı bir gazel ile dâhil olduğu görülmektedir. Atasözleri ve deyimler ile gündelik konuşma diline şiirlerinde yer veren Vâzıh, işlediği temalar ve anlaşılır, sade bir dil kullanması yönüyle mahallîleşme cereyanının temsilcilerinden biri olarak zikredilebilir.

Eserin müellif hattı tek nüshası Ankara Üniversitesi Yazma Eserler Bölümü Mustafa Con A 495/III numarada kayıtlıdır. Divançe bir makale ile neşredilmiştir (Babaarslan 2021).

Şairin biyografisi için bk. “Mustafa Vâzıh”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mustafa-vazih 

Eserden Örnekler


Gazel

Ey tıfl-ı sebak-hân-ı debistân-ı letâfet

V’ey şûh-ı nev-âmûhte-i nâz u nezâket


Yüzüne gülen herkesi dost sanma eyâ gül

İtdim seni Allâh teʻâlâya emânet


Mahlûka ki bir turfe belâ oldı bu dil-ber

Vây vây amân Allâh nedir böyle bu âfet


Derd-i kad-i mevzûn elem-i kâkül-i şebgûn

Püskülli belâdur bize tâ rûz-ı kıyâmet


Vâzıh gel e dil-ber sevelim mey içelim gel

Billâh bizi aldı kesâfet bu ne hâlet                                  (Babaarslan 2021: 1936).


Gazel

Silâh-ı âteş-efşânın yine takmış takışdırmış

Görüñ ol şûh-ı bî-pervâ güzel yakmış yakışdırmış


Dimiş sîne budur ol şeh-levend-i nâz-ı hançer-keş

Birini âşıkıñ yapmış tamâm çakmış çakışdırmış


Götürmüşler nigârı hâneye ser-mest iki ağyâr

Biri koltuğına girmiş biri kakmış kakışdırmış


Girüp düzd-i nigâhı hâne-i kalb-i perîşâna

Pelâs-ı cânı ancak bulmuş ol bakmış bakışdırmış


Zuhûr itdi hemânâ hânem içre nîm-şeb Vâzıh

Silâh-ı âteş-efşânın yine takmış takışdırmış                  (Babaarslan 2021: 1947).

Kaynakça


Babaarslan, Giyasi (2021). "Amasyalı Vâzıh ve Dîvânçesi". Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi (Ustalara Saygı 2: Prof. Dr. Metin AKAR’a Armağan), 5 (4): 1922-1984.

Mustafa Vâzıh Efendi. Dîvânçe. Ankara Üniversitesi Yazma Eserler Bölümü, Mustafa Con A 495/III.

Atıf Bilgileri


BABAARSLAN, Giyasi. "DİVANÇE (VÂZIH)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divance-vazih. [Erişim Tarihi: 23 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞERH-ÜL EZAN-DELLÂLÜ’L-CENÂN Mustafa Vâzıh Diğer Çağla YILMAZ
Görüntüle
2 BELÂ-YI VÂZIH SAFÂYI LAYIH Mustafa Vâzıh Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
3 TUTİ-İ VAZIH Mustafa Vâzıh Diğer Çağla YILMAZ
Görüntüle
4 TERCÜME-İ KADI HEMEDAN Mustafa Vâzıh Diğer Çağla YILMAZ
Görüntüle
5 GÜLDESTE-İ GÜLÜSTAN Mustafa Vâzıh Diğer Çağla YILMAZ
Görüntüle
6 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
7 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
8 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
9 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
10 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
11 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
12 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
13 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
14 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle
15 ERZURUM LEHÇESİ SÖZLÜĞÜ (ABDÎ) Abdî, Şebinkarahisarlı Prof. Dr. İsrafil Babacan
Görüntüle