- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mustafâ Vâzıh - Madde Yazarı: Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:24/04/2022
DİVANÇE (VÂZIH)
şiirlerMustafâ Vâzıh (d. 1763/1764-ö. 1831)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Amasyalı Mustafa Vâzıh Efendi’nin şiirlerinin yer aldığı eseri. Eserde Vâzıh’a ait toplam 114 manzume yer almaktadır. Divançe’de en fazla yer alan nazım şekli 61 adet ile gazeldir. Gazellerden ikisi rubai kalıbıyla (ahreb) yazılmıştır. "Mukatta’ât" başlığı altında 18 manzume yer almaktadır. Söz konusu şiirlerden 9’u nâ-tamâm gazel; 6’sı nazm ve 3’ü kıt’a formundadır. Eserde “Ebyât” başlığı altında 4 beyit bulunmaktadır. Bu beyitlerden 3’ü Türkçe, 1’i Arapça olup 2’si müfred, 2’si de matla şeklindedir. Vâzıh Dîvânçesi’nde musammat olarak kaleme alınmış 5 manzumeden 2’si tahmis; 2’si müseddes ve 1’i de terkîb-bend formundadır. Dîvânçe’nin “Tevârîh” bölümünde uzunluğu 1 beyitten 21 beyte kadar irili ufaklı 30 şiir yer almaktadır. Bu şiirlerden 4 tanesi Vâzıh’ın değil başka şairlerin şiirleridir. Geriye kalan 26 şiirin 24’ü Türkçe, 1’i Farsça ve 1’i de Arapça olarak kaleme alınmıştır.
Mustafa Vâzıh, bir dönem İstanbul’da da bulunmuş olmasına rağmen tezkirelerde kendisine yer bulamamış bir şairdir. Bu durumun, onun şairlik yönünden ziyade ilmî yönüyle bilinen bir şahsiyet olmasından kaynaklandığı düşünülebilir. Kaleme aldığı eserlerden hareketle Vâzıh’ın çok iyi bir şair olduğu söylenemezse de iyi eğitim alarak eser verebilecek derecede Arapça ve Farsça öğrenmiş; divan şiirinin mazmun ve mefhumlarına vakıf bir şair olduğu zikredilebilir. İlaveten toplumsal hayatı, siyasi gelişmeleri, halk inanışlarını şiirlerine taşıması açısından da etrafında olup bitenlere kayıtsız kal(a)mayan bir şair olarak karşımıza çıkmaktadır. Hayal dünyası ve ifade imkânları ile klasik edebiyatımızda kendi adıyla anılan bir üslup meydana getiren Nedîm’in takipçisi olduğu şiirlerinden anlaşılmaktadır. Nedîmâne/şûhâne eda ile kaleme aldığı gazellerinde mahallîleşme üslubunun etkisiyle yaşadığı dönemin sosyal hayatını aksettiren şair, asrın diğer pek çok şairi gibi yer yer müstehcenliğe varan bayağılığa düşmekten de kendini kurtaramamıştır. Rubai kalıbıyla gazel yazması, 18 ve 19. yüzyıl şairlerinin kendini sürekli tekrar etmeye başlayan gelenek karşısında bir çıkış yolu arayışı veya yenilik icat etme arzusunun Vâzıh’ın şiirindeki yansıması olarak yorumlanabilir. Yine söz konusu yüzyıllarda revaç bulan müşterek şiir yazma vadisine Vâzıh’ın da “Gazel-i Müşterek Bâ-Hafîd Âkif el-Amâsî Müfettişü’l-harameyn” başlıklı bir gazel ile dâhil olduğu görülmektedir. Atasözleri ve deyimler ile gündelik konuşma diline şiirlerinde yer veren Vâzıh, işlediği temalar ve anlaşılır, sade bir dil kullanması yönüyle mahallîleşme cereyanının temsilcilerinden biri olarak zikredilebilir.
Eserin müellif hattı tek nüshası Ankara Üniversitesi Yazma Eserler Bölümü Mustafa Con A 495/III numarada kayıtlıdır. Divançe bir makale ile neşredilmiştir (Babaarslan 2021).
Şairin biyografisi için bk. “Mustafa Vâzıh”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mustafa-vazih
Eserden Örnekler
Gazel
Ey tıfl-ı sebak-hân-ı debistân-ı letâfet
V’ey şûh-ı nev-âmûhte-i nâz u nezâket
Yüzüne gülen herkesi dost sanma eyâ gül
İtdim seni Allâh teʻâlâya emânet
Mahlûka ki bir turfe belâ oldı bu dil-ber
Vây vây amân Allâh nedir böyle bu âfet
Derd-i kad-i mevzûn elem-i kâkül-i şebgûn
Püskülli belâdur bize tâ rûz-ı kıyâmet
Vâzıh gel e dil-ber sevelim mey içelim gel
Billâh bizi aldı kesâfet bu ne hâlet (Babaarslan 2021: 1936).
Gazel
Silâh-ı âteş-efşânın yine takmış takışdırmış
Görüñ ol şûh-ı bî-pervâ güzel yakmış yakışdırmış
Dimiş sîne budur ol şeh-levend-i nâz-ı hançer-keş
Birini âşıkıñ yapmış tamâm çakmış çakışdırmış
Götürmüşler nigârı hâneye ser-mest iki ağyâr
Biri koltuğına girmiş biri kakmış kakışdırmış
Girüp düzd-i nigâhı hâne-i kalb-i perîşâna
Pelâs-ı cânı ancak bulmuş ol bakmış bakışdırmış
Zuhûr itdi hemânâ hânem içre nîm-şeb Vâzıh
Silâh-ı âteş-efşânın yine takmış takışdırmış (Babaarslan 2021: 1947).
Kaynakça
Babaarslan, Giyasi (2021). "Amasyalı Vâzıh ve Dîvânçesi". Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi (Ustalara Saygı 2: Prof. Dr. Metin AKAR’a Armağan), 5 (4): 1922-1984.
Mustafa Vâzıh Efendi. Dîvânçe. Ankara Üniversitesi Yazma Eserler Bölümü, Mustafa Con A 495/III.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞERH-ÜL EZAN-DELLÂLÜ’L-CENÂN | Mustafa Vâzıh | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
2 | BELÂ-YI VÂZIH SAFÂYI LAYIH | Mustafa Vâzıh | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
3 | TUTİ-İ VAZIH | Mustafa Vâzıh | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ KADI HEMEDAN | Mustafa Vâzıh | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
5 | GÜLDESTE-İ GÜLÜSTAN | Mustafa Vâzıh | Diğer Çağla YILMAZ |
Görüntüle | ||
6 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
8 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
9 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
10 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
11 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle | ||
15 | ERZURUM LEHÇESİ SÖZLÜĞÜ (ABDÎ) | Abdî, Şebinkarahisarlı | Prof. Dr. İsrafil Babacan |
Görüntüle |