- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şâkir Efendi, Gelibolulu Elhâc - Madde Yazarı: Prof. Dr. Gülgün Erişen Yazıcı
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:22/04/2022
DÎVÂNÇE (ŞÂKİR)
şiirlerŞâkir Efendi, Gelibolulu Elhâc (d. 1245/1829 - ö. 1276/1859)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Gelibolulu Elhâc Şâkir Efendi’nin şiirlerinin toplandığı eser. Divançe, münâcât olarak yazılmış 1 nazım ile 53 gazel ve 2 terci‘-bendden ibarettir. Gazellerin biri Arapça, biri Arapça-Farsça-Türkçe olarak karışık dilli (mülemma) yazılmıştır.
Dîvânçe’deki gazellerde zaman zaman beşerî, zaman zaman ilahî bir sevgiliye yönelik olarak en çok aşk konusu işlenmiştir. Aşkın yanı sıra ayrılık, sevgilinin cefa ve istiğnası, rakip ve ağyardan şikayet, beşerî / ilahi aşkın zorlukları karşısında şairin çektiği sıkıntılar ve ruhî çırpınışları, kendi hayat tecrübeleri, insanların vefasızlığı, insanların vefasızlığı karşısında insanlardan kaçıp Allah’a sığınma gibi konular da ele alınmıştır. Terci‘-bendlerde ise aşk, sevgilinin vefasızlığı, âşığın çektiği ıztırap duyguları anlatılır.
Sade bir dille yazılmış olan Dîvânçe’deki gazellerin çoğunda kafiye için kullanılan kelimeler Arapça, Farsça kelimelerden, redifler ise Türkçe kelime ve kelime gruplarından seçmiştir. Şiirlerde sıklıkla kafiye ve vezin kusurlarına rastlanır, bu da Şâkir’in nazım tekniği konusunda zayıf olduğunu gösterir.
Dîvânçe’nin İbnülemin Mahmut Kemal İnal tarafından haber verilen iki nüshası bulunmaktadır. İbnülemin Mahmut Kemal İnal, Ali Emîrî’den aktararak Şâkir’in rint meşrep bir şair olduğunu, kendinde varlık görmemek ve kibre kapılıp şöhret esiri olmamak adına eserlerini kendi eliyle yok edip sonradan istek üzerine şiirlerini bir mecmuada bir araya getirerek dostlarından birine hediye ettiğini söyler (1940: 1761-1762). Ali Emîrî’nin bu mecmuadan istinsah ettiği 1316/1900 tarihli nüsha, Millet Yazma Eser Kütüphanesi AE Manzum 224 numarada “Dîvânçe” adıyla kayıtlıdır. 17 varaklık nüshanın 14a-15b varakları arasında Şâkir’in tercüme-i hali/biyografisi, 15b-17a varakları arasında Senâyi-i Kadîm’in terci‘-bendi kayıtlıdır.
Ali Emîrî, Dîvânçe’nin sonundaki tercüme-i hâlde Şâkir’in Topkapılı Feyzî, Nâbî, Cevrî, Nahîfî gibi şairlerin beş bin kadar beytini toplayarak bir mecmua düzenleyip kendisinin de 56 şiirini eklediğini bildirse de (Millet Kütüphânesi: Manzum 224, 15a) eldeki nüshada bu şairlerin şiirleri yoktur.
İbnülemin Mahmut Kemal İnal’ın haber verdiği diğer nüsha Arnavutluk sefiri Âli isimli birinin kendisine verdiği nüsha olup bugün İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi NEKTY9663/02 numarada vr. 17b-28a’da kayıtlıdır. Bu nüshanın sonunda yer alan 15 Ağustos 1311/27 Ağustos 1895 tarihli ve Sıdkî imzalı tercüme-i hâlde Şâkir’in şöhret esiri olmaması sebebiyle eserlerinin çoğunu saklayıp yok ettiği, elde edilen bu şiirlerin hayır duaya vesile olması için tertip edildiği belirtilmiştir. Şâkir Dîvânçe'si Gülgün Erişen Yazıcı tarafından Millet Yazma Eser Kütüphanesi AE Manzum 224 numarada kayıtlı yazma nüsha esas alınarak yayımlanmıştır (2016).
Şairin biyografisi için bkz. “Şâkir Efendi, Gelibolulu Elhâc”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sakir-efendi-gelibolulu-elhac
Eserden Örnekler
Gazel
Gül-i gülzâr-ı vahdet olmuş iken mültemes yâ Rab
Gönül oldı bu kesretde esîr-i hâr u has yâ Rab
Derûnum ķasd-ı terk-i hânumân eyler teneffürle
Olup âlâyiş-i çirk-âb-ı zenle pür denes yâ Rab
Küçükden beste-i peyvend-i evlâd eyleyip taķrîr
Dirîgâ böyle ķaldım bülbülâsâ der-kafes yâ Rab
Dem-â-dem üştür-i gam gerdeninde böyle âvîhte
Gönül râh-ı belâda zâr eder hem çün ceres yâ Rab
Elimden nesne gelmez cürm ü isyân etmeden başka
Beni lutf et bırakma nefsime sen bir nefes yâ Rab
Geceler subha dek bîdâr olup derd ile sûzândır
Hemân bu Şâkir-i nâ-kâma sensin dâd-res yâ Rab ( Erişen Yazıc 2016ı: 45).
Gazel
O gülzâr-ı safâdan vâdî-i hicrâna düşdüm ben
Yanarım gûyiyâ bir âteş-i sûzâna düşdüm ben
Olup işkeste hep bâl ü perim bir körkütük kaldım
Hümâ-pervâz iken bir düşmedir ammâ ne düşdüm ben
Görüp âlem güler ser-geşte vü dem-beste etvârım
Ne çâre yok mecâlim hâlimi kitmâna düşdüm ben
Ne lâzım kıssa-i Mecnûn ile Ferhâd’ı yâd etmek
Miyân-ı halka şimdi yeni bir efsâne düşdüm ben
Görünce şem‘veş bir müstakîm-etvâr u handân-leb
Amânsız cân atıp pervâneâsâ yana düşdüm ben
Efendi aklın ermez küfr edersin eyleyip ta‘rîz
O hatt-ı leyl-fâma neyiçin dîvâne düşdüm ben
Bugün birkaç kadem hem-râhım oldu Şâkirâ dil-dâr
Yine cânım gidince külbe-i ahzâna düşdüm ben (Erişen Yazıcı 2016: 66-67).
Kaynakça
Erişen Yazıcı, Gülgün (2016). Gelibolu Mevlevîhanesi’nden Yetişmiş Bir Şair Gelibolulu Şâkir Efendi ve Divançesi. İstanbul: Arkeoloji Sanat Yayınları.
Gelibolulu Elhâc Şakir Efendi. Divânçe-i Şâkir. Millet Kütüphanesi Ali Emirî Koleksiyonu. Manzum 224 numaralı yazma.
İnal, İbnülemin Mahmud Kemal (1930). Son Asır Türk Şâirleri. Cilt III. İstanbul: Orhaniye Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
| # | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
| 2 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
| 3 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
| 4 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
| 5 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
| 6 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
| 7 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
| 8 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
| 9 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
| 10 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |