- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmed Lütfî - Madde Yazarı: Dr. Özlem DÜZLÜ
- Eser Yazılış Tarihi:H. 1302, M. 1884
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:18/08/2021
DÎVÂNÇE (AHMED LÜTFÎ)
şiirlerAhmed Lütfî (d. 1232/1817 - ö. 1325/1907)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Son dönem Osmanlı vakanüvislerinden Ahmed Lütfî Efendi’nin Dîvânçe-i Vak’anüvîs Ahmed Lütfî adıyla basılmış eseri. 1 kaside, 17 kıt’a, 40 kıt'a-i kebîre, 12 nazm, 33 gazel, 1 rubai, 8 murabba (3’ü şarkı), 3 muhammes (1’i şarkı), 1 tahmis, 1 taştir, 1 küçük mesnevi, 21 müfred, 1 matla ve 6 tarih mısraı bulunmaktadır. Dîvânçe'de bu nazım şekilleri dışında tarih manzumelerine arîza olarak kaleme alınmış 3 kısa nesir parçası ve 3 adet de tarih ibaresi yer almaktadır. Belirli bir tertip gözetilmeden düzenlenen Dîvânçe'de çeşitli formlarda yazılmış münacat, na’t, medhiye, cülûsiyye, ıydiyye, lügaz gibi nazım türleriyle oluşturulmuş manzumeler karışık bir şekilde sıralanmıştır.
Şairliğinden ziyade tarihçiliğiyle tanınan Ahmed Lütfî, tarihçi kimliğini Dîvânçe'sine de yansıtarak çok sayıda tarih manzumesi kaleme almıştır. Kullandığı nazım şekillerinin çoğuyla tarih manzumesi yazan şair hemen her tarih çeşidiyle tarih düşürmüştür. Dîvânçe'de bölümler hâlinde tarih düşürülerek yazılmış mensur kısımlar da bulunmaktadır. Cülûslar, yeni yıl tebrikleri, ramazan, bayram, berat ve miraç geceleri, imar faaliyetleri, savaş, fetih, paye alma, doğum, vefat gibi bulduğu her vesileyle tarih düşüren Ahmed Lütfî’nin eserinde döneminin pek çok gelişmesi takip edilebilirse de şiirlerin çoğu başta padişah -özellikle II. Abdülhamid- olmak üzere devlet ve tarikat büyüklerini övmeye hasredildiğinden Dîvânçe'de gündelik hayat ve toplumsal yaşantıyla ilgili fazla ayrıntı yer almaz. Dîvânçe'nin muhteva açısından dikkati çeken bir özelliği de din ve tasavvufun hâkimiyetidir. Dinî-tasavvufi terim ve kavramlar daha çok eserin baş kısmındaki münacat, na’t, medhiyeler ile gazeliyyât bölümünde yer almaktadır. Şair tasavvufi düşüncelerini daha ayrıntılı olarak gazeliyyât bölümünde hikemî bir üslupla dile getirmiştir. Mevlânâ ve Mevleviliğin önemli bir yer teşkil ettiği bu şiirlerde sükût, sohbet, semâ, çile gibi tarikat adabı ve esaslarıyla ilgili hususların yanı sıra tasavvuf erbabında olması gereken özellikler de sıralanmıştır.
Divançe içerisinde gazeller, sayıca az olmakla birlikte, en güzel söyleyişlerin yakalandığı şiirlerdir. Sade bir dille kaleme alınan gazellerde güzel ve oldukça akıcı ifadelerin olduğu söylenebilir. Hikemî üslup dışında âşıkane ve rindane tarzda da manzumeleri bulunan şairin şiirlerinde ince hayaller ve derin manalara pek rastlanmaz. Genel olarak sade bir dil kullanan Ahmed Lütfî fazla olmamakla birlikte atasözü ve deyimleri de yer vermiştir. Ayrıca eserde Arapça ve Farsça ile yazılmış manzume ve beyitler ile Türkçe-Arapça mülemma bir gazel de bulunmaktadır.
Dîvânçe 1302/1884 yılında İstanbul Mahmud Bey Matbaası’nda basılmıştır. Yüz sayfa olan eserin yazma nüshası bulunmayıp eser yurt içi ve yurt dışında pek çok kütüphanede kayıtlıdır. Esere dair bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Düzlü 2008). Abdulmuttalip İpek biri Divânçe olmak üzere Ahmed Lütfî’nin iki eserini içine alan bir kitap çalışması yapmıştır (2021).
Şairin biyografisi için bk. “Ahmed Lütfî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-lutfi-efendi
Eserden Örnekler
TÂRÎH-İ TAKLÎD-İ SEYF
Cülūs-ı Hazret-i Abdülhamîd Hân
Umûmen eyledi ihyâ ‛ibâdı
O hâkânın tuta cümle cihânı
Fürûg-ı âfitâb-ı adl ü dâdı
Zamân-ı devletinde bula râhat
Bütün dünyânın emsâr u bilâdı
Şerî‛at seyfini takdı miyâna
Kese adliyle erbâb-ı inâdı
O şâhın sâye-i seyfiyle dâ’im
Kesilsin âlemin ‛ırk-ı fesâdı
Miyân-ı şevkete takınca seyfin
Dedim cevherle bir târîh-i şâdı
Hudâ imdâd ede Sultân Hamîd’e
Takallüd eyledi seyf-i cihâdı 1293 (Düzlü 2008: 65-66).
Gazel
Gözümde tütmede dâ’im hayâl-i Mevlânâ
Dilimde doğmada bedr-i cemâl-i Mevlânâ
Tenimde cân gibi dîdemde nûr-ı tev’emdir
İki gözümden e‛azz vech-i âl-i Mevlânâ
Firâkı âteşi yaķmaz mı sabr u ârâmı
Meger ki söndüre ebr-i visâl-i Mevlânâ
Kalır mı kevn ü mekânın vücûd u âsârı
Tecellî eylese nûr-ı celâl-i Mevlânâ
Tarîk-i vahdeti birlik yolundan açmışdır
Cihâna gelmedi gelmez misâl-i Mevlânâ
Gönülde Lütfi mahabbet olaldan âteş-yâb
Gözümde tütmede dâim hayâl-i Mevlânâ (Düzlü 2008: 142-143).
Kaynakça
Ahmed Lütfî (1302). Dîvânçe-i Vak'anüvîs Ahmed Lütfî. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.
Aktepe, M. Münir (1981). “Vakanüvis Ahmed Lütfi Efendi ve Tarihi Hakkında Bazı Bilgiler”. İ.Ü. Tarih Enstitüsü Dergisi, X-XI: s. 121-152.
Aktepe, Münir (1989). "Ahmed Lutfi Efendi". İslam Ansiklopedisi. C. II. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 97, 98.
Arslan, Mehmet. “Ahmed Lütfî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-lutfi-efendi
Bursalı Mehmed Tahir (1342). Osmanlı Müellifleri. C. II. İstanbul.
Cemaleddin Efendi (1314). Osmanlı Tarih ve Müverrihleri (Âyine-i Zürefâ). İstanbul: İkdam Matbaası.
Düzlü, Özlem (2008). Dîvânçe-i Vak’anüvîs Ahmed Lütfî İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Düzlü, Özlem (2012). "XIX. Yüzyılda Çok Yönlü Bir Divan Şairi: Vakanüvis Ahmed Lütfî Efendi"- 12. Uluslararası Dil, Yazın ve Deyişbilim Sempozyumu Bildiri Kitabı. Edirne: Trakya Üniversitesi Yay., 70-74.
İnal, İbnü’l-Emin Mahmud Kemâl (2000). Son Asır Türk Şairleri (hzl. M. Kayahan Özgül). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay.
İpek, Abdulmuttalip (hzl.) (2021). Dîvânçe ve Münşeât-ı Türkiyye. İstanbul: DBY.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
2 | TEFHÎMÜ’L-MUALLİM TERCÜMESİ (AHMED LÜTFÎ EFENDİ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Rumeysa Güven |
Görüntüle | ||
3 | LUTFÎ TARİHİ (AHMED LÜTFÎ EFENDİ) | Ahmed Lütfî Efendi | Doç. Dr. Oktay Karaman |
Görüntüle | ||
4 | HİKÂYE-İ ROBENSON / ROBINSON CRUSOE (VAK’ANÜVÎS AHMED LUTFÎ) | Vak’anüvis Ahmed Lutfî | Doç. Dr. Abdulmuttalip İPEK |
Görüntüle | ||
5 | MÜNŞE’ÂT-I TÜRKİYYE (VAK’ANÜVÎS AHMED LUTFÎ) | Vak’anüvîs Ahmed Lutfî | Doç. Dr. Abdulmuttalip İPEK |
Görüntüle | ||
6 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
7 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
8 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
9 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
10 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
11 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
12 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |