DÎVÂNÇE (AHMED LÜTFÎ)
şiirler
Ahmed Lütfî (d. 1232/1817 - ö. 1325/1907)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Son dönem Osmanlı vakanüvislerinden Ahmed Lütfî Efendi’nin Dîvânçe-i Vak’anüvîs Ahmed Lütfî adıyla basılmış eseri.  1 kaside, 17 kıt’a, 40 kıt'a-i kebîre, 12 nazm, 33 gazel, 1 rubai, 8 murabba (3’ü şarkı), 3 muhammes (1’i şarkı), 1 tahmis, 1 taştir, 1 küçük mesnevi, 21 müfred, 1 matla ve 6 tarih mısraı bulunmaktadır. Dîvânçe'de bu nazım şekilleri dışında tarih manzumelerine arîza olarak kaleme alınmış 3 kısa nesir parçası ve 3 adet de tarih ibaresi yer almaktadır. Belirli bir tertip gözetilmeden düzenlenen Dîvânçe'de çeşitli formlarda yazılmış münacat, na’t, medhiye, cülûsiyye, ıydiyye, lügaz gibi nazım türleriyle oluşturulmuş manzumeler karışık bir şekilde sıralanmıştır.

Şairliğinden ziyade tarihçiliğiyle tanınan Ahmed Lütfî, tarihçi kimliğini Dîvânçe'sine de yansıtarak çok sayıda tarih manzumesi kaleme almıştır. Kullandığı nazım şekillerinin çoğuyla tarih manzumesi yazan şair hemen her tarih çeşidiyle tarih düşürmüştür. Dîvânçe'de bölümler hâlinde tarih düşürülerek yazılmış mensur kısımlar da bulunmaktadır. Cülûslar, yeni yıl tebrikleri, ramazan, bayram, berat ve miraç geceleri, imar faaliyetleri, savaş, fetih, paye alma, doğum, vefat gibi bulduğu her vesileyle tarih düşüren Ahmed Lütfî’nin eserinde döneminin pek çok gelişmesi takip edilebilirse de şiirlerin çoğu başta padişah -özellikle II. Abdülhamid- olmak üzere devlet ve tarikat büyüklerini övmeye hasredildiğinden Dîvânçe'de gündelik hayat ve toplumsal yaşantıyla ilgili fazla ayrıntı yer almaz. Dîvânçe'nin muhteva açısından dikkati çeken bir özelliği de din ve tasavvufun hâkimiyetidir. Dinî-tasavvufi terim ve kavramlar daha çok eserin baş kısmındaki münacat, na’t, medhiyeler ile gazeliyyât bölümünde yer almaktadır. Şair tasavvufi düşüncelerini daha ayrıntılı olarak gazeliyyât bölümünde hikemî bir üslupla dile getirmiştir. Mevlânâ ve Mevleviliğin önemli bir yer teşkil ettiği bu şiirlerde sükût, sohbet, semâ, çile gibi tarikat adabı ve esaslarıyla ilgili hususların yanı sıra tasavvuf erbabında olması gereken özellikler de sıralanmıştır.

Divançe içerisinde gazeller, sayıca az olmakla birlikte, en güzel söyleyişlerin yakalandığı şiirlerdir. Sade bir dille kaleme alınan gazellerde güzel ve oldukça akıcı ifadelerin olduğu söylenebilir. Hikemî üslup dışında âşıkane ve rindane tarzda da manzumeleri bulunan şairin şiirlerinde ince hayaller ve derin manalara pek rastlanmaz. Genel olarak sade bir dil kullanan Ahmed Lütfî fazla olmamakla birlikte atasözü ve deyimleri de yer vermiştir. Ayrıca eserde Arapça ve Farsça ile yazılmış manzume ve beyitler ile Türkçe-Arapça mülemma bir gazel de bulunmaktadır.

Dîvânçe 1302/1884 yılında İstanbul Mahmud Bey Matbaası’nda basılmıştır. Yüz sayfa olan eserin yazma nüshası bulunmayıp eser yurt içi ve yurt dışında pek çok kütüphanede kayıtlıdır. Esere dair  bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Düzlü 2008). Abdulmuttalip İpek biri Divânçe olmak üzere Ahmed Lütfî’nin iki eserini içine alan bir kitap çalışması yapmıştır (2021).

Şairin biyografisi için bk. “Ahmed Lütfî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-lutfi-efendi

Eserden Örnekler


TÂRÎH-İ TAKLÎD-İ SEYF


Cülūs-ı Hazret-i Abdülhamîd Hân

Umûmen eyledi ihyâ ‛ibâdı


O hâkânın tuta cümle cihânı

Fürûg-ı âfitâb-ı adl ü dâdı


Zamân-ı devletinde bula râhat

Bütün dünyânın emsâr u bilâdı


Şerî‛at seyfini takdı miyâna

Kese adliyle erbâb-ı inâdı


O şâhın sâye-i seyfiyle dâ’im

Kesilsin âlemin ‛ırk-ı fesâdı


Miyân-ı şevkete takınca seyfin

Dedim cevherle bir târîh-i şâdı


Hudâ imdâd ede Sultân Hamîd’e

Takallüd eyledi seyf-i cihâdı 1293 (Düzlü 2008: 65-66).


Gazel

Gözümde tütmede dâ’im hayâl-i Mevlânâ

Dilimde doğmada bedr-i cemâl-i Mevlânâ


Tenimde cân gibi dîdemde nûr-ı tev’emdir

İki gözümden e‛azz vech-i âl-i Mevlânâ


Firâkı âteşi yaķmaz mı sabr u ârâmı

Meger ki söndüre ebr-i visâl-i Mevlânâ


Kalır mı kevn ü mekânın vücûd u âsârı

Tecellî eylese nûr-ı celâl-i Mevlânâ


Tarîk-i vahdeti birlik yolundan açmışdır

Cihâna gelmedi gelmez misâl-i Mevlânâ


Gönülde Lütfi mahabbet olaldan âteş-yâb

Gözümde tütmede dâim hayâl-i Mevlânâ (Düzlü 2008: 142-143).

Kaynakça


Ahmed Lütfî (1302). Dîvânçe-i Vak'anüvîs Ahmed Lütfî. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.

Aktepe, M. Münir (1981). “Vakanüvis Ahmed Lütfi Efendi ve Tarihi Hakkında Bazı Bilgiler”. İ.Ü. Tarih Enstitüsü Dergisi, X-XI: s. 121-152.

Aktepe, Münir (1989). "Ahmed Lutfi Efendi". İslam Ansiklopedisi. C. II. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 97, 98.

Arslan, Mehmet. “Ahmed Lütfî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-lutfi-efendi

Bursalı Mehmed Tahir (1342). Osmanlı Müellifleri. C. II. İstanbul.

Cemaleddin Efendi (1314). Osmanlı Tarih ve Müverrihleri (Âyine-i Zürefâ). İstanbul: İkdam Matbaası.

Düzlü, Özlem (2008). Dîvânçe-i Vak’anüvîs Ahmed Lütfî İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.

Düzlü, Özlem (2012). "XIX. Yüzyılda Çok Yönlü Bir Divan Şairi: Vakanüvis Ahmed Lütfî Efendi"- 12. Uluslararası Dil, Yazın ve Deyişbilim Sempozyumu Bildiri Kitabı. Edirne: Trakya Üniversitesi Yay., 70-74.

İnal, İbnü’l-Emin Mahmud Kemâl (2000). Son Asır Türk Şairleri (hzl. M. Kayahan Özgül). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay.

İpek, Abdulmuttalip (hzl.) (2021). Dîvânçe ve Münşeât-ı Türkiyye. İstanbul: DBY.


Atıf Bilgileri


DÜZLÜ, Özlem. "DÎVÂNÇE (AHMED LÜTFÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divance-ahmed-lutfi. [Erişim Tarihi: 07 Temmuz 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
2 TEFHÎMÜ’L-MUALLİM TERCÜMESİ (AHMED LÜTFÎ EFENDİ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Rumeysa Güven
Görüntüle
3 LUTFÎ TARİHİ (AHMED LÜTFÎ EFENDİ) Ahmed Lütfî Efendi Doç. Dr. Oktay Karaman
Görüntüle
4 HİKÂYE-İ ROBENSON / ROBINSON CRUSOE (VAK’ANÜVÎS AHMED LUTFÎ) Vak’anüvis Ahmed Lutfî Doç. Dr. Abdulmuttalip İPEK
Görüntüle
5 MÜNŞE’ÂT-I TÜRKİYYE (VAK’ANÜVÎS AHMED LUTFÎ) Vak’anüvîs Ahmed Lutfî Doç. Dr. Abdulmuttalip İPEK
Görüntüle
6 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
7 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
8 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
9 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
10 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
11 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
12 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
13 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
14 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle