- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zâtî, Ivaz - Madde Yazarı: Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
- Eser Yazılış Tarihi:16. yy.
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:07/10/2021
DÎVÂN (ZÂTÎ)
şiirlerZâtî, Ivaz (d. 1471/876 - ö. 1547/954)
ISBN: 978-9944-237-87-1
16. asır
şairlerinden olan Balıkesirli Zâtî’nin şiirlerini ihtiva eden eser. Bizzat şair
tarafından tertip edilerek Kânûnî’nin şehzadesi
Mehmed’e sunulmuştur
(Çavuşoğlu 1998: 646). Dîvân’da Sehî Bey ve Latîfî tezkirelerine göre 3000 gazel, 500’ü aşkın
kaside, 1000 rubâî ve kıt’a; Âşık Çelebi’ye göre 1600-1700
arasında gazel, 400’den fazla kaside; Kınalızâde ve Beyânî’ye göre 1600 gazel,
400 kaside olduğu belirtiliyorsa da Dîvân’ın sadece gazellerden oluşan
neşirlerinde (Tarlan 1967, 1970; Çavuşoğlu ve Tanyeri 1987) toplam 1825 gazel
bulunmaktadır. Bunlara ilaveten şairin Dîvân’ındaki gazeller dışındaki
şiirlerini konu eden bir çalışmaya göre de (Kurtoğlu 2016) eserde, 92 kaside, 4
terkîb-bend, 2 tercî-bend, 1 muhammes, 30 murabba, 56 kıt’a, 10 nazm ve 53 de müfret
bulunmaktadır. Bu hâlde şairin şimdilik toplam 2073 manzumesi bilinmektedir.
Şiir mecmualarının muhteviyatı tasnif edildikçe kaynakların belirttiği gibi çok
yazan bir şair olan Zâtî’nin daha pek çok şiirinin tespit edileceğini söylemek
güç değildir.
Zâtî, klasik Türk
edebiyatının en yaygın kullanılan nazım şekilleri olan kaside, gazel ve mesnevi
vadisinde önemli isimlerinden biridir. Eserlerinin kemiyet ve keyfiyeti bu
durumu net bir şekilde ortaya koymaktadır. Dîvân’ını
oluşturan şiirler değerlendirildiğinde onun bir gazel şairi olduğunu söylemek
mümkündür. Gazelleri çoğunlukla âşıkânedir. Bunun yanında diğer divan
şairlerinde de görüldüğü gibi zaman zaman tasavvufi unsurlarla yüklü şiirlerle
nasihatâmiz manzumeleri de vardır. Âşıkâne gazellerinin genç ve orta
yaşlılıkta, nasihat ihtiva eden manzumelerinin ise yaşlılık döneminde içinde
bulunduğu sıkıntıların etkisiyle kaleme alındığını söylemek mümkündür.
Zâtî’nin
bir gazel şairi olduğu kasidelerinde de kendini hissettirmektedir. Bazı
kasidelerinde tegazzüle yer veren şair, tegazzülü olmayan şiirlerinde de
kasidenin monoton, didaktik ve kuru üslubundan uzak, coşkun söyleyişler
yakalayabilmiştir. Şairin çâlâk, neşeli ruh hâli eserde bulunan hemen her şiire
yansımakta ve onun lirizmi gazeller dışındaki şiirlerde de görülebilmektedir.
Eserdeki gazeller
ve diğer şiirleri şairin samimi dil ve üslubunu somut bir şekilde ortaya
koymaktadır. Hayatının önemli bir kısmını Balıkesir, Bursa, Edirne gibi
İstanbul dışındaki merkezlerde geçiren şair, düzenli bir eğitim almamasının
etkisini kendisinde var olan Allah vergisi şairlik yeteneğiyle birleştiren ve
kimi zaman kaleminin ucuna geldiği gibi yazan bir sanatkârdır. Şiirlerinde sıklıkla
tesadüf edilen deyim, atasözü, Türkçe kafiye ve redifler ile halk şiirinde de
yaygın olarak kullanılan cinas sanatına sıklıkla başvurulması kelimelerle
oynamayı
seven
zeki bir şair olan Zâtî’nin, zekâsının yanında yetiştiği ve yaşadığı İstanbul
dışındaki yerlerden elde ettiği birikimin bir tezahürü olarak
değerlendirilebilir (Kurtoğlu 2018a). Bu bağlamda yapılan çalışmalarla
(Serdaroğlu 2006; Yekbaş 2009) gazellerinde devrinin sosyal hayatını çok canlı
bir şekilde yansıttığı ortaya konulan Zâtî’nin diğer şiirleri de bu yönüyle
oldukça zengin malzemeler ihtiva etmektedir. Dîvân’daki dikkat çeken manzumelerden bir grup da “kelimelerin yapılan harf ilave ve eksiltmeleriyle
kazandırılan yeni şekil ve anlamlarını kullanarak şiirlerine derinlik ve
ilginçlik katmak” şeklinde ifade edilebilecek Şebistânî tarzındaki şiirlerdir. Zâtî Dîvânı’nın Süleymaniye Kütüphanesi
Hacı Mahmud Efendi bölümünde bulunan nüshasında bu tarzın örneği olan bir grup
gazel, “Şebistânî” başlığı ile kaydedilmiştir (Kurtoğlu 2016: 499).
Zâtî’nin
şiiri hakkında dikkat çeken bir başka husus da kendisinden bahseden kaynakların
çok şiir yazmasını bir kusur olarak dile getirmeleridir. Bu kaynaklarda onun
bilhassa maişet kaygısıyla çok yazdığı ve bu sırada kendisini sık sık tekrar
ettiği ifade edilir. Gazellerinde zaman zaman görülen mükerrer ve birbirine çok
benzeyen ifade ve mısralar bilhassa kasidelerinde dikkat çekici mahiyettedir.
Bu mükerrer ifade ve mısralar çoğu zaman farklı manzumelere ait olduğu gibi
bazen aynı manzumede de yer almaktadır.
Şair hakkında söyleyebileceğimiz bir başka husus da onun nasihatçi üslubudur.
Edebiyat tarihlerinde âşıkâne ve rindâne hayat tarzı ve şiirleriyle geleneğin üstat
şairlerinden biri olduğu ifade edilen sanatçının bu yönünden bahis yoktur.
Hâlbuki şairin kasidelerinden altısının nasihatname olmasından başka, gerek
gazellerinde gerek kıtʿa, nazm ve müfretlerinde çok miktarda nasihatâmiz
beyitleri vardır. Bu da onun şiirinin önemli hususiyetlerinden biri olarak
değerlendirilebilir (Kurtoğlu 2018a).
Dîvân’ın
bilinen nüshaları şunlardır: İÜ Ktb, İbnülemin Mahmut Kemal İnal Böl. Nr. 2713,
İÜ Ktb, TY Nr. 457/1 ve TY Nr. 668, Bayezid Ktb. Nr. 3595, Süleymaniye Ktb.
Lala İsmail Böl. Nr. 443, Süleymaniye Ktb. Fatih Böl. Nr. 3824, Süleymaniye
Ktb. Hacı Mahmud Böl. Nr. 3363, Süleymaniye Ktb. Hâlet Ef. İlavesi Nr. 151,
Süleymaniye Ktb. Yazma Bağışlar Böl. Nr. 2342, Çorum İl Halk Kütüphanesi Nr.
2342/1, Millî Ktb. 06 Mil Yz B 191/5, Koyunoğlu Müzesi ve Kütüphanesi Türkçe
Yazmaları Nr. 10076, TDK Ktb. Yz. A 548, Galata Mevlevihanesi Ktb. Nr. 680 ve
753.
Zâtî Dîvânı’ndaki
gazeller Ali Nihad Tarlan (1967, 1970) ile Mehmed Çavuşoğlu ve M. Ali Tanyeri
tarafından (1987); gazeller dışındaki şiirler ise Orhan Kurtoğlu (2017)
tarafından yayımlanmıştır.
Şairin biyografisi
için bk. “Zâtî, Ivaz”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zati-ivaz
Eserden Örnekler
Murabba
I
Bâga açılmak
gerek gül gibi sohbet vaktidür
İrgürürsen râh
ile ger rûha râhat vaktidür
Sâkiyâ yürit
ayagı kim be-gâyet vaktidür
ʿAyş u nûş itmek gerek gül faslı
ʿişret vaktidür
II
Bunı dir
mestâne naʿra uruben bülbül yine
Meclise küp
küp gelüp düşmek gerekdür mül yine
Gülsitândan
yolınup dir sana sâkî gül yine
Ayş u nûş
itmek gerek gül faslı işret vaktidür
III
Nergisün hâbın
muʿabbir böyle taʿbîr eylemiş
Nüsha-i
verdi gören bu veche tefsîr eylemiş
Lâciverd ile
benefşe bunı tahrîr eylemiş
Ayş u nûş
itmek gerek gül faslı işret vaktidür
IV
Gonce-veş kalbün
ʿaceb hicründe nice tarıla
Su gibi lâyık
budur ki gülsitâna varıla
Bûstânda gül
gibi bir gönli açuk yâr-ıla
Ayş u nûş
itmek gerek gül faslı işret vaktidür
V
Bâgda serve
çıkup yârânı gözler yâsemîn
Gülsitân bir
câme geydi kim hezârân âferîn
Gülşene
daʿvet ider sana salup şâh âstîn
Ayş u nûş
itmek gerek gül faslı işret vaktidür
VI
Zînet itmiş
kend’özin her bâg-ı sebz ü al ile
Şerh-i hüsni
gülşenün gelmez beyâna kâl ile
Dir sana agız
açup gonce zebân-ı hâl ile
Ayş u nûş
itmek gerek gül faslı işret vaktidür
VII
Bâga açıl Zâtiyâ
bir kaç gül-i handânla
Tarf-ı gülzâra
yüri ayak götür yârânla
Gülsitânda
dir sana bülbül latîf elhânla
Ayş u nûş
itmek gerek gül faslı işret vaktidür (Kurtoğlu 2017: 284)
Gazel
Dahi bu mekteb-i dâr-ı cihân yoğ iken ey hâce
Ene’l-Hak
dersini taʿlîm ederdik rûh-ı Hallâc’a
Hezârân âferîn dâr-ı cihânda Şâh Hallâc’a
İrişmişdür ene’l-Hak refrefiyle kasr-ı miʿrâca
Dahi levh ü kalem peydâ degülken nâmum ey
hâce
İdüpdür
münşî-i kudret kitâb-ı ʿaşka dîbâce
Hezârân keştî gird-âbında ser-gerdân u
müstagrak
Bu
gün seyyâh u gavvâsem ben ol deryâ-yı mevvâca
Tecellâ-yı cemâl-i yâr ile gönlüm gözüm rûşen
Sanasın
kim görindi nûr-ı Ahmed çeşm-i huccâca
Kişiye togruluk aʿlâ merâtib buldurur
dirler
Bi-hamdi’llâh
ki nehhâc olmuşam bu togrı minhâca
Bu kesret perdesin refʿ it safâ istersen
ey Zâtî
Yüri var muʿtekif ol hücre-i vahdetde tenhâca
(Çavuşoğlu ve Tanyeri 1987: 150)
Gazel
Göricek
ol kıyâmet-kâmeti büküldi dün yâ da
Aceb ol hûr-ı
aynun var mıdur misli bu dünyâda
Aceb
kulzüm-i eşke bu gün ben âşinâ olsam
O dürri bahr-i hüsnün âşinâlık
virdi dün yada
Sever
cân u gönülden ser-be-ser halk-ı cihân anı
Anun aşkına halk olmış
ola belki bu dünyâ da
Bu
gün kirpüklerin tîre aceb mi eylesem teşbîh
Temâşâ eyledüm ebrûları
şeklini dün yâda
Hilâl
ebrûlarun Zâtî şu denlü çekdi kaygusın
Bu
denlü bağrı kan iken ana kaykıdı dün yâ da (Çavuşoğlu ve Tanyeri 1987: 241)
Şebistânî
Gazel
Külâh-ı devlet ile fahr kılmaz şol
ki müdrikdür
Ki
sonı devletün letdür külâhun kalbi hâlikdür
Safâ vü zevk u şevk ile riyâ gerdin
libâsından
ʿAsâ
üzre şu kim silke sülûk-i ʿaşka sâlikdür
Sakın ol âfetün ʿaynı_ile ey dil hışmdur
çeşmi
Helâk
olur görenler bir nazar gâyetde mühlikdür
Perîşân kalb_ile ter gül temâşâ
eyledüm anda
Nigârun
geydügi gül-berg-i ter mânendi terlikdür
Nazîrün yokdur ey Zâtî latîf elfâza
mâliksin
Şu kim mâlikdür elfâza kelâma kalbi mâlikdür (Tarlan 1967: 495)
Kıt’a
Karnı tok-iken gerek kim çalışa
Acıkıcak
ana kim ekmek gerek
Kâdir-iken fursatı fevt
itmeyüp
Vakti ile dâneyi ekmek gerek (Kurtoğlu
2017: 3008)
Kaynakça
Ak, Coşkun ve Mehmet Akkaya (1993). Zâtî Divanı’ndan Seçme Gazeller.
Balıkesir: Alem Kitabevi.
Akbayar, Nuri (1996). Mehmed Süreyya,
Sicill-i Osmânî. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Büyük
Türk Klasikleri (1986). C. 3.
İstanbul: Ötüken-Söğüt Yay.
Canım, Rıdvan (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şuèarâ ve
Tabsıratu’n-Nuzamâ (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.
Çavuşoğlu, Mehmed (1981). Dîvanlar Arasında. Ankara: Umran Yay.
Çavuşoğlu, Mehmed (1997). “Zâtî”. İslam Ansiklopedisi. C. XIII. Eskişehir:
MEB Yay. 464-467.
Çavuşoğlu, Mehmed (1998). “Zâtî, Ivaz
Çelebi”. TDEA. C. 8. İstanbul: Dergâh
Yay. 645-647.
Çavuşoğlu, Mehmed ve Ali Tanyeri (1987). Zâtî Divanı. İstanbul: İÜ Edebiyat
Fakültesi Yay.
Çeltik, Halil (2012). “Zâtî'nin ‘Hazer Et’
Gazeli”. Turkish Studies 7/1:
745-752.
Çeneli, İlhan (1973). “Zâtî Divanı'nda
Atasözleri ve Deyimler”. Türk Kültürü XI/123: 153-158.
Eke, Nagehan (2009). “Zâtî’nin
Şiirlerinde İlim”. Turkish Studies 4/2: 363-392.
İpekten, Haluk (1996). Divan Edebiyatında Edebi Muhitler. İstanbul: MEB Yay.
İsen, Mustafa (1990). Latifî Tezkiresi. Ankara: Akçağ Yay.
İsen, Mustafa (1994). Künhü’l-Ahbar’ın Tezkire Kısmı. Ankara:
AKM Yay.
İsen, Mustafa (1998). Sehî Bey, Tezkire-Heşt Behişt. Ankara:
Akçağ Yay.
İstanbul
Kütüphaneleri Türkçe Yazma Divanlar Kataloğu
(yyy). I. İstanbul: Maarif Basımevi. 115-117.
Kılıç, Filiz (2010). Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ
(İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.
Köksal, M. Fatih (2012). Edirneli Nazmî, Mecma‘u’n-Nezâ’ir
(İnceleme-Tenkitli Metin). Ankara: KB Yay. e-kitap
http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-292688/h/edirneli-nazmi-mecmaun-nezair.pdf
[erişim 4.10.2021].
Köprülü, Fuad (1322). Yeni Osmanlı Târîh-i Edebiyatı.
İstanbul.
Kurnaz, Cemal (2000). Muallim Naci, Osmanlı Şairleri. Ankara:
Akçağ Yay.
Kurtoğlu, Orhan (1991). “Zâtî’nin
Kasideciliği”. Türk Kültürü 405:
42-49.
Kurtoğlu, Orhan (1995). Zâtî Dîvânı’nın Gazeller Dışında Kalan
Şiirleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi
Üniversitesi.
Kurtoğlu,
Orhan
(2016). “Zâtî'nin Şebistânî Şiirleri”. Uluslararası
Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi (1-4 Aralık 2016
Antalya) Bildiriler Kitabı. Edt. Y. Yeşil. Ankara: TES. 497-507.
Kurtoğlu, Orhan (2016). Zâtî Dîvânı -Gazeller Dışındaki Şiirler-.
Ankara: Sonçağ Yay.
Kurtoğlu, Orhan (2017). Zâtî Dîvânı (Gazeller Dışındaki Şiirler).
Ankara: KB Yay. e-kitap https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56164,zati-divanipdf.pdf?0
Kurtoğlu,
Orhan
(2018a). “Zâtî'nin Şiirlerinde Bir Üslup Özelliği Olarak Cinas Sanatı”. II. Uluslararası
Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi (7-8 Aralık 2018
Antalya) Bildiriler Kitabı. Ed. Y. Yeşil, S. Yıldırım. Ankara: TES. 431-464.
Kurtoğlu,
Orhan
(2018b). “Bir Nasihat Şairi Olarak Zâtî” III.
Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi (05-08 Eylül 2018 Üsküp)
Bildiriler Kitabı. Edt. H. Kara, T. Çetin, Y. İnel. Ankara. 356-375.
Kutlu Şemseddin (1975). Faik Reşad, Eslâf. İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser Yay.
Necatigil, Behcet (1976). “Ölümünün 430.
Yıldönümünde Çeşitli Yönleriyle Divan Şairi Zâtî”. Milliyet Sanat 182: 9-11, 23.
Pala, İskender (1994). “Şiirin
İşportacısı”. Yedi İklim 8/56.
Sarı, Mehmet ve Ahmet Karaman (1999). İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Karesi Meşâhiri.
Balıkesir: Zağnos Kültür ve Eğitim Vakfı Yay.
Sehî Bey (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul: Matbaa-i Âmidî.
Serdaroğlu, Vildan (2006). Sosyal Hayat Işığında Zati Divanı.
İstanbul: İSAM Yay.
Sungurhan, Aysun (2008). Beyânî, Tezkire. e-kitap.
http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-215418/h/metin.pdf [erişim tarihi:
05.10.2021].
Sungurhan, Aysun (2009). Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü’ş-Şuèarâ.
e-kitap. http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-219123/h/tsmetinb.pdf
[erişim tarihi: 05.10.2021].
Şemseddîn Sâmî (1314). Kâmûsu’l-A’lâm. İstanbul: Mihrân
Matbaası.
Şentürk, Atilla (1990). “Zâtî’nin Bir
Gazeli ve Düşündürdükleri”. Türk Dili
464: 78-82.
Tarlan, Ali Nihat (1967). Zatî Divanı (Edisyon Kritik ve
Transkripsiyon). C. I. İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Yay.
Tarlan, Ali Nihat (1970). Zatî Divanı (Edisyon Kritik ve
Transkripsiyon.) C. II. İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Yay.
Tatçı, Mustafa (2003). Bursalı Mehmed
Tahir, Osmanlı Müellifleri I-II-III. Ankara: Bizim Büro Yay.
Ünver, Niyazi (2007). “Zâtî”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi.
C. VIII. 710-712.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞEM' Ü PERVÂNE (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Doç. Dr. Sadık Armutlu |
Görüntüle | ||
2 | EDİRNE ŞEHR-ENGÎZİ (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
3 | LETÂYİF (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Doç. Dr. Nilüfer Tanç |
Görüntüle | ||
4 | MEKTUP (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Doç. Dr. Nilüfer Tanç |
Görüntüle | ||
5 | AHMED Ü MAHMÛD (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
6 | FERRUH-NÂME (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
7 | KUR’ÂN FALI (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
8 | SİYER-İ NEBÎ (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
9 | KİTÂB-I MEVLİD (ZÂTÎ) | Zâtî, Ivaz | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
11 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
12 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
13 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
14 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
16 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
18 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
19 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |