DÎVÂN (ZÂTÎ)
şiirler
Zâtî, Ivaz (d. 1471/876 - ö. 1547/954)

ISBN: 978-9944-237-87-1


16. asır şairlerinden olan Balıkesirli Zâtî’nin şiirlerini ihtiva eden eser. Bizzat şair tarafından tertip edilerek Kânûnî’nin şehzadesi Mehmed’e sunulmuştur (Çavuşoğlu 1998: 646). Dîvân’da Sehî Bey ve Latîfî tezkirelerine göre 3000 gazel, 500’ü aşkın kaside, 1000 rubâî ve kıt’a; Âşık Çelebi’ye göre 1600-1700 arasında gazel, 400’den fazla kaside; Kınalızâde ve Beyânî’ye göre 1600 gazel, 400 kaside olduğu belirtiliyorsa da Dîvân’ın sadece gazellerden oluşan neşirlerinde (Tarlan 1967, 1970; Çavuşoğlu ve Tanyeri 1987) toplam 1825 gazel bulunmaktadır. Bunlara ilaveten şairin Dîvân’ındaki gazeller dışındaki şiirlerini konu eden bir çalışmaya göre de (Kurtoğlu 2016) eserde, 92 kaside, 4 terkîb-bend, 2 tercî-bend, 1 muhammes, 30 murabba, 56 kıt’a, 10 nazm ve 53 de müfret bulunmaktadır. Bu hâlde şairin şimdilik toplam 2073 manzumesi bilinmektedir. Şiir mecmualarının muhteviyatı tasnif edildikçe kaynakların belirttiği gibi çok yazan bir şair olan Zâtî’nin daha pek çok şiirinin tespit edileceğini söylemek güç değildir.

Zâtî, klasik Türk edebiyatının en yaygın kullanılan nazım şekilleri olan kaside, gazel ve mesnevi vadisinde önemli isimlerinden biridir. Eserlerinin kemiyet ve keyfiyeti bu durumu net bir şekilde ortaya koymaktadır. Dîvân’ını oluşturan şiirler değerlendirildiğinde onun bir gazel şairi olduğunu söylemek mümkündür. Gazelleri çoğunlukla âşıkânedir. Bunun yanında diğer divan şairlerinde de görüldüğü gibi zaman zaman tasavvufi unsurlarla yüklü şiirlerle nasihatâmiz manzumeleri de vardır. Âşıkâne gazellerinin genç ve orta yaşlılıkta, nasihat ihtiva eden manzumelerinin ise yaşlılık döneminde içinde bulunduğu sıkıntıların etkisiyle kaleme alındığını söylemek mümkündür.

Zâtî’nin bir gazel şairi olduğu kasidelerinde de kendini hissettirmektedir. Bazı kasidelerinde tegazzüle yer veren şair, tegazzülü olmayan şiirlerinde de kasidenin monoton, didaktik ve kuru üslubundan uzak, coşkun söyleyişler yakalayabilmiştir. Şairin çâlâk, neşeli ruh hâli eserde bulunan hemen her şiire yansımakta ve onun lirizmi gazeller dışındaki şiirlerde de görülebilmektedir.

Eserdeki gazeller ve diğer şiirleri şairin samimi dil ve üslubunu somut bir şekilde ortaya koymaktadır. Hayatının önemli bir kısmını Balıkesir, Bursa, Edirne gibi İstanbul dışındaki merkezlerde geçiren şair, düzenli bir eğitim almamasının etkisini kendisinde var olan Allah vergisi şairlik yeteneğiyle birleştiren ve kimi zaman kaleminin ucuna geldiği gibi yazan bir sanatkârdır. Şiirlerinde sıklıkla tesadüf edilen deyim, atasözü, Türkçe kafiye ve redifler ile halk şiirinde de yaygın olarak kullanılan cinas sanatına sıklıkla başvurulması kelimelerle oynamayı seven zeki bir şair olan Zâtî’nin, zekâsının yanında yetiştiği ve yaşadığı İstanbul dışındaki yerlerden elde ettiği birikimin bir tezahürü olarak değerlendirilebilir (Kurtoğlu 2018a). Bu bağlamda yapılan çalışmalarla (Serdaroğlu 2006; Yekbaş 2009) gazellerinde devrinin sosyal hayatını çok canlı bir şekilde yansıttığı ortaya konulan Zâtî’nin diğer şiirleri de bu yönüyle oldukça zengin malzemeler ihtiva etmektedir. Dîvân’daki dikkat çeken manzumelerden bir grup da “kelimelerin yapılan harf ilave ve eksiltmeleriyle kazandırılan yeni şekil ve anlamlarını kullanarak şiirlerine derinlik ve ilginçlik katmak” şeklinde ifade edilebilecek Şebistânî tarzındaki şiirlerdir. Zâtî Dîvânı’nın Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi bölümünde bulunan nüshasında bu tarzın örneği olan bir grup gazel, “Şebistânî” başlığı ile kaydedilmiştir (Kurtoğlu 2016: 499).

Zâtî’nin şiiri hakkında dikkat çeken bir başka husus da kendisinden bahseden kaynakların çok şiir yazmasını bir kusur olarak dile getirmeleridir. Bu kaynaklarda onun bilhassa maişet kaygısıyla çok yazdığı ve bu sırada kendisini sık sık tekrar ettiği ifade edilir. Gazellerinde zaman zaman görülen mükerrer ve birbirine çok benzeyen ifade ve mısralar bilhassa kasidelerinde dikkat çekici mahiyettedir. Bu mükerrer ifade ve mısralar çoğu zaman farklı manzumelere ait olduğu gibi bazen aynı manzumede de yer almaktadır. 

Şair hakkında söyleyebileceğimiz bir başka husus da onun nasihatçi üslubudur. Edebiyat tarihlerinde âşıkâne ve rindâne hayat tarzı ve şiirleriyle geleneğin üstat şairlerinden biri olduğu ifade edilen sanatçının bu yönünden bahis yoktur. Hâlbuki şairin kasidelerinden altısının nasihatname olmasından başka, gerek gazellerinde gerek kıtʿa, nazm ve müfretlerinde çok miktarda nasihatâmiz beyitleri vardır. Bu da onun şiirinin önemli hususiyetlerinden biri olarak değerlendirilebilir (Kurtoğlu 2018a).

Dîvân’ın bilinen nüshaları şunlardır: İÜ Ktb, İbnülemin Mahmut Kemal İnal Böl. Nr. 2713, İÜ Ktb, TY Nr. 457/1 ve TY Nr. 668, Bayezid Ktb. Nr. 3595, Süleymaniye Ktb. Lala İsmail Böl. Nr. 443, Süleymaniye Ktb. Fatih Böl. Nr. 3824, Süleymaniye Ktb. Hacı Mahmud Böl. Nr. 3363, Süleymaniye Ktb. Hâlet Ef. İlavesi Nr. 151, Süleymaniye Ktb. Yazma Bağışlar Böl. Nr. 2342, Çorum İl Halk Kütüphanesi Nr. 2342/1, Millî Ktb. 06 Mil Yz B 191/5, Koyunoğlu Müzesi ve Kütüphanesi Türkçe Yazmaları Nr. 10076, TDK Ktb. Yz. A 548, Galata Mevlevihanesi Ktb. Nr. 680 ve 753.

Zâtî Dîvânı’ndaki gazeller Ali Nihad Tarlan (1967, 1970) ile Mehmed Çavuşoğlu ve M. Ali Tanyeri tarafından (1987); gazeller dışındaki şiirler ise Orhan Kurtoğlu (2017) tarafından yayımlanmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Zâtî, Ivaz”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zati-ivaz

Eserden Örnekler


Murabba

I

Bâga açılmak gerek gül gibi sohbet vaktidür

İrgürürsen râh ile ger rûha râhat vaktidür

Sâkiyâ yürit ayagı kim be-gâyet vaktidür

ʿAyş u nûş itmek gerek gül faslı ʿişret vaktidür

II

Bunı dir mestâne naʿra uruben bülbül yine

Meclise küp küp gelüp düşmek gerekdür mül yine

Gülsitândan yolınup dir sana sâkî gül yine

Ayş u nûş itmek gerek gül faslı işret vaktidür

III

Nergisün hâbın muʿabbir böyle taʿbîr eylemiş

Nüsha-i verdi gören bu veche tefsîr eylemiş

Lâciverd ile benefşe bunı tahrîr eylemiş

Ayş u nûş itmek gerek gül faslı işret vaktidür

IV

Gonce-veş kalbün ʿaceb hicründe nice tarıla

Su gibi lâyık budur ki gülsitâna varıla

Bûstânda gül gibi bir gönli açuk yâr-ıla

Ayş u nûş itmek gerek gül faslı işret vaktidür

V

Bâgda serve çıkup yârânı gözler yâsemîn

Gülsitân bir câme geydi kim hezârân âferîn

Gülşene daʿvet ider sana salup şâh âstîn

Ayş u nûş itmek gerek gül faslı işret vaktidür

VI

Zînet itmiş kend’özin her bâg-ı sebz ü al ile

Şerh-i hüsni gülşenün gelmez beyâna kâl ile

Dir sana agız açup gonce zebân-ı hâl ile

Ayş u nûş itmek gerek gül faslı işret vaktidür

VII

Bâga açıl Zâtiyâ bir kaç gül-i handânla

Tarf-ı gülzâra yüri ayak götür yârânla

Gülsitânda dir sana bülbül latîf elhânla

Ayş u nûş itmek gerek gül faslı işret vaktidür (Kurtoğlu 2017: 284)

 

Gazel

Dahi bu mekteb-i dâr-ı cihân yoğ iken ey hâce

Ene’l-Hak dersini taʿlîm ederdik rûh-ı Hallâc’a

Hezârân âferîn dâr-ı cihânda Şâh Hallâc’a

İrişmişdür ene’l-Hak refrefiyle kasr-ı miʿrâca

Dahi levh ü kalem peydâ degülken nâmum ey hâce

İdüpdür münşî-i kudret kitâb-ı ʿaşka dîbâce

Hezârân keştî gird-âbında ser-gerdân u müstagrak

Bu gün seyyâh u gavvâsem ben ol deryâ-yı mevvâca

Tecellâ-yı cemâl-i yâr ile gönlüm gözüm rûşen

Sanasın kim görindi nûr-ı Ahmed çeşm-i huccâca

Kişiye togruluk aʿlâ merâtib buldurur dirler

Bi-hamdi’llâh ki nehhâc olmuşam bu togrı minhâca

Bu kesret perdesin refʿ it safâ istersen ey Zâtî

Yüri var muʿtekif ol hücre-i vahdetde tenhâca (Çavuşoğlu ve Tanyeri 1987: 150)

 

Gazel

Göricek ol kıyâmet-kâmeti büküldi dün yâ da

Aceb ol hûr-ı aynun var mıdur misli bu dünyâda

Aceb kulzüm-i eşke bu gün ben âşinâ olsam

O dürri bahr-i hüsnün âşinâlık virdi dün yada

Sever cân u gönülden ser-be-ser halk-ı cihân anı

Anun aşkına halk olmış ola belki bu dünyâ da

Bu gün kirpüklerin tîre aceb mi eylesem teşbîh

Temâşâ eyledüm ebrûları şeklini dün yâda

Hilâl ebrûlarun Zâtî şu denlü çekdi kaygusın

Bu denlü bağrı kan iken ana kaykıdı dün yâ da (Çavuşoğlu ve Tanyeri 1987: 241)

 

Şebistânî Gazel

Külâh-ı devlet ile fahr kılmaz şol ki müdrikdür

Ki sonı devletün letdür külâhun kalbi hâlikdür

Safâ vü zevk u şevk ile riyâ gerdin libâsından

ʿAsâ üzre şu kim silke sülûk-i ʿaşka sâlikdür

Sakın ol âfetün ʿaynı_ile ey dil hışmdur çeşmi

Helâk olur görenler bir nazar gâyetde mühlikdür

Perîşân kalb_ile ter gül temâşâ eyledüm anda

Nigârun geydügi gül-berg-i ter mânendi terlikdür

Nazîrün yokdur ey Zâtî latîf elfâza mâliksin

Şu kim mâlikdür elfâza kelâma kalbi mâlikdür (Tarlan 1967: 495)

 

Kıt’a

Karnı tok-iken gerek kim çalışa

Acıkıcak ana kim ekmek gerek

Kâdir-iken fursatı fevt itmeyüp

Vakti ile dâneyi ekmek gerek (Kurtoğlu 2017: 3008)

Kaynakça


Ak, Coşkun ve Mehmet Akkaya (1993). Zâtî Divanı’ndan Seçme Gazeller. Balıkesir: Alem Kitabevi.

Akbayar, Nuri (1996). Mehmed Süreyya, Sicill-i Osmânî. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.

Büyük Türk Klasikleri (1986). C. 3. İstanbul: Ötüken-Söğüt Yay.

Canım, Rıdvan (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şuèarâ ve Tabsıratu’n-Nuzamâ (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.

Çavuşoğlu, Mehmed (1981). Dîvanlar Arasında. Ankara: Umran Yay.

Çavuşoğlu, Mehmed (1997). “Zâtî”. İslam Ansiklopedisi. C. XIII. Eskişehir: MEB Yay. 464-467.

Çavuşoğlu, Mehmed (1998). “Zâtî, Ivaz Çelebi”. TDEA. C. 8. İstanbul: Dergâh Yay. 645-647.

Çavuşoğlu, Mehmed ve Ali Tanyeri (1987). Zâtî Divanı. İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Yay.

Çeltik, Halil (2012). “Zâtî'nin ‘Hazer Et’ Gazeli”. Turkish Studies 7/1: 745-752.

Çeneli, İlhan (1973). “Zâtî Divanı'nda Atasözleri ve Deyimler”. Türk Kültürü XI/123: 153-158.

Eke, Nagehan (2009). “Zâtî’nin Şiirlerinde İlim”. Turkish Studies 4/2: 363-392.

İpekten, Haluk (1996). Divan Edebiyatında Edebi Muhitler. İstanbul: MEB Yay.

İsen, Mustafa (1990). Latifî Tezkiresi. Ankara: Akçağ Yay.

İsen, Mustafa (1994). Künhü’l-Ahbar’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay.

İsen, Mustafa (1998). Sehî Bey, Tezkire-Heşt Behişt. Ankara: Akçağ Yay.

İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Yazma Divanlar Kataloğu (yyy). I. İstanbul: Maarif Basımevi. 115-117.

Kılıç, Filiz (2010). Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.

Köksal, M. Fatih (2012). Edirneli Nazmî, Mecma‘u’n-Nezâ’ir (İnceleme-Tenkitli Metin). Ankara: KB Yay. e-kitap http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-292688/h/edirneli-nazmi-mecmaun-nezair.pdf [erişim 4.10.2021].

Köprülü, Fuad (1322). Yeni Osmanlı Târîh-i Edebiyatı. İstanbul.

Kurnaz, Cemal (2000). Muallim Naci, Osmanlı Şairleri. Ankara: Akçağ Yay.

Kurtoğlu, Orhan (1991). “Zâtî’nin Kasideciliği”. Türk Kültürü 405: 42-49.

Kurtoğlu, Orhan (1995). Zâtî Dîvânı’nın Gazeller Dışında Kalan Şiirleri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Kurtoğlu, Orhan (2016). “Zâtî'nin Şebistânî Şiirleri”. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi (1-4 Aralık 2016 Antalya) Bildiriler Kitabı. Edt. Y. Yeşil. Ankara: TES. 497-507.

Kurtoğlu, Orhan (2016). Zâtî Dîvânı -Gazeller Dışındaki Şiirler-. Ankara: Sonçağ Yay.

Kurtoğlu, Orhan (2017). Zâtî Dîvânı (Gazeller Dışındaki Şiirler). Ankara: KB Yay. e-kitap https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/56164,zati-divanipdf.pdf?0

Kurtoğlu, Orhan (2018a). “Zâtî'nin Şiirlerinde Bir Üslup Özelliği Olarak Cinas Sanatı”. II. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi (7-8 Aralık 2018 Antalya) Bildiriler Kitabı. Ed. Y. Yeşil, S. Yıldırım. Ankara: TES. 431-464.

Kurtoğlu, Orhan (2018b). “Bir Nasihat Şairi Olarak Zâtî” III. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi (05-08 Eylül 2018 Üsküp) Bildiriler Kitabı. Edt. H. Kara, T. Çetin, Y. İnel. Ankara. 356-375.

Kutlu Şemseddin (1975). Faik Reşad, Eslâf. İstanbul: Tercüman 1001 Temel Eser Yay.

Necatigil, Behcet (1976). “Ölümünün 430. Yıldönümünde Çeşitli Yönleriyle Divan Şairi Zâtî”. Milliyet Sanat 182: 9-11, 23.

Pala, İskender (1994). “Şiirin İşportacısı”. Yedi İklim 8/56.

Sarı, Mehmet ve Ahmet Karaman (1999). İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Karesi Meşâhiri. Balıkesir: Zağnos Kültür ve Eğitim Vakfı Yay.

Sehî Bey (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul: Matbaa-i Âmidî.

Serdaroğlu, Vildan (2006). Sosyal Hayat Işığında Zati Divanı. İstanbul: İSAM Yay.

Sungurhan, Aysun (2008). Beyânî, Tezkire. e-kitap. http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-215418/h/metin.pdf [erişim tarihi: 05.10.2021].

Sungurhan, Aysun (2009). Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü’ş-Şuèarâ. e-kitap. http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1-219123/h/tsmetinb.pdf [erişim tarihi: 05.10.2021].

Şemseddîn Sâmî (1314). Kâmûsu’l-A’lâm. İstanbul: Mihrân Matbaası.

Şentürk, Atilla (1990). “Zâtî’nin Bir Gazeli ve Düşündürdükleri”. Türk Dili 464: 78-82.

Tarlan, Ali Nihat (1967). Zatî Divanı (Edisyon Kritik ve Transkripsiyon). C. I. İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Yay.

Tarlan, Ali Nihat (1970). Zatî Divanı (Edisyon Kritik ve Transkripsiyon.) C. II. İstanbul: İÜ Edebiyat Fakültesi Yay.

Tatçı, Mustafa (2003). Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri I-II-III. Ankara: Bizim Büro Yay.

Ünver, Niyazi (2007). “Zâtî”. Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. VIII. 710-712.

Atıf Bilgileri


Kurtoğlu, Orhan. "DÎVÂN (ZÂTÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-zati. [Erişim Tarihi: 04 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞEM' Ü PERVÂNE (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
2 EDİRNE ŞEHR-ENGÎZİ (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
3 LETÂYİF (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Doç. Dr. Nilüfer Tanç
Görüntüle
4 MEKTUP (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Doç. Dr. Nilüfer Tanç
Görüntüle
5 AHMED Ü MAHMÛD (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
6 FERRUH-NÂME (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
7 KUR’ÂN FALI (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
8 SİYER-İ NEBÎ (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
9 KİTÂB-I MEVLİD (ZÂTÎ) Zâtî, Ivaz Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
11 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
12 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
13 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
14 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
15 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
16 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
17 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
19 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle