- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zihnî, Bayburtlu - Madde Yazarı: Doç. Dr. NAZİRE ERBAY
- Eser Yazılış Tarihi:1876
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Âşık Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Latin
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:21/01/2022
DÎVÂN (ZİHNÎ, BAYBURTLU)
dîvânZihnî, Bayburtlu (d. 1212/1797 - ö. 1276/1859)
ISBN: 978-9944-237-87-1
19. yüzyılda Osmanlı topraklarındaki sosyal, siyasal ve kültürel büyük kırılmalar, değişim ve dönüşümler yaşanırken Bayburtlu Zihnî Divânı klasik Türk şiir geleneğini devam ettirmesi bakımından dikkate değer bir eserdir. Bayburtlu Zihnî Divânı şairin, bilinen, halk şiirindeki başarısının yanına, Türkçe, Arapça ve Farsça’yı mükemmel seviyede kullandığı mısra yapısı ile öne çıkar. Divân, kadim Osmanlı coğrafyasında yüzyıllarca biriken kültür ve medeniyet unsurlarının sağlam omurgasını metne yansıtan bir örnek olması dolayısıyla mühimdir. Bayburtlu Zihnî Divânı Tanzimat’la başlayan Osmanlı Devleti’nin Doğu ve Batı kültürleri arasındaki etkileşimin olduğu tarihî süreçte, sonradan da tesirleri görülecek olan, geçiş döneminin derin izlerini şiirlere belli oranlarda yansıtması da ayrı bir değerdedir.
Bayburtlu Zihnî Divânı’nın yayınlanmasıyla ilgili Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu “Şiirleri vefatından sonra oğlu Revayî Efendi 1290 [m. 1873-1874] tarihlerinde İstanbul’da tab ettirmiştir.” ifadelerini kullansa da divânın başta, Atatürk Üniversitesi Seyfeddin Özege Bağış Kütüphanesi ve Süleymaniye Kütüphanesi Uşşâkî Tekkesi’ndeki metinlerdeki temmet kısımlarında Bayburtlu Zihnî Divânı’nın h.1293 yılında tamamlandığını ve İstanbul’da Tavşantaşı’nda Matbaa-i Süleyman Efendi’de basıldığı beyan edilir. Bayburtlu Zihnî Divânı zengin çeşitlilikte nazım şekillerinden oluşur. Eser, “Ḫâce-gân-ı Dîvân-ı Hümâyûn’dan Bayburdî merhum el-Hâc Zihnî Efendi’nin işbu Dîvân-ı belâgât-ünvânı erbâb-ı vaṭana bir yâdigâr olmaḳ arzusuyla maḥdûmu Aḥmed Revâyî Efendi tarafından Ma’ârif Nezâret-i Celîlesine bi’l-mürâca’a istiḥṣâl ḳılınan imtiyâz-nâme mûcibince ṭab’ u temsîl ḳılınmıştır.” belirtmeleri ile başlar. Zihnî, divânına besmelenin ardından 33 beyitlik tevhit bölümü ile başlangıç yapar. Bayburtlu Zihnî Divanı’nda 282 gazel, 45 tarih düşürme, bilhassa, “Der-Sitâyîş-i Yûsuf Kâmil Pâşâ” ve “Der-Sitâyiş-i Mehmed Reşîd Pâşâ” başlıkları ile dikkat çeken devlet adamlarına ve yerel yöneticilere yazılan 16 kaside, 19 tahmis, biri bahr-ı tavîl olmak üzere toplam 7 naat yer alır. Bunların dışında eserde 5 müstezad, 4 müseddes, 3 terci-i bend, 3 diğer, 2 tazmin, 2 muhammes, 1 sakiname, 1 latîfe, 1 lihye, 1 lugaz ve müfredat kısmı ile ifade edilebilecek çeşitli manzum - mensur eserler mevcuttur. Divanda en dikkat çekici hususlardan birisi ‘Baḥr-ı Ṭavîl Der-Naᶜt-ı Resûl’ başlığı ile diğeri de lirik anlatımdaki 2 baḥr-ı tavîl’in yer almasıdır. Bayburtlu Zihnî Divânı’nda aruzun son derece başarı ile kullanılmasının yanında, samimi bir dille, her konuda, anlam bütünlüğünü oluşturan beyitlerin klasik Türk şiirine özgü üslubuyla yazıldığı görülür. Zihnî’nin gazellerinde öne çıkan vezinler remel bahrinden fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün, hezec bahrinden mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâîlün ve muzâri bahrinden mef’ûlü fâ’ilâtü mefâîlü fâilün’dür. (Erbay 2014: 23)
Bayburtlu Zihnî, devlet memuru olarak Anadolu’nun muhtelif yerlerinde yaşadığı huzursuzlukları, bir heccav edasıyla, divânında yer yer dile getirirken klasik Türk şiirinin lirik söyleyişli gazellerini, ihtimamla, bu nazım şekli hususiyetlerini dikkate alarak sonuçlandırır. Fakat şairin klasik şiir sahasında kendinden bahsettirememesinin en büyük sebepleri arasında geleneksel şiir yazma tekniğini başarı ile uyguladığı hâlde, üslup ve etkili söyleyişteki eksikliği, farklı anlatım özelliklerini yakalayamaması olarak değerlendirilebilir. Buna rağmen divânda yüzyıl itibarıyla klasik Türk şiirinin kendine mahsus edebî niteliklerini yansıtan ve akıllarda kolaylıkla yer edebilecek, estetik yönü kuvvetli beyitler söylenmiş olması esere ayrıcalık katar.
Bayburtlu Zihnî Divânı üzerinde yapılan incelemelerle şairin, klasik Türk şiirinin en dikkate değer örneklerini zengin edebî ve kültür birikimi, dinî, ilmî hassasiyeti ile mezcettiği mazmun ve mecaza dayalı dil ve söyleyiş zenginliğiyle ortaya koyduğu görülür. (Erbay 2014: 15) Zihnî iyi eğitimli, aydın, döneminin sosyal ve siyasal olaylarına duyarlı, yenileştirirken eskiden kopmadığını, en mühimi de, iyi bir gazel şairi olduğunu mecazlara verdiği önemle de ispatlar. Bilhassa Bayburtlu Zihnî Divânı’nda, klasik Türk şiiri üslubuyla eser oluşturma geleneğine özellikle gazellerdeki vatan teması, Bayburt, Erzurum ve Karadeniz’e özgü doğal ve tarihi güzelliklerin anlatılmasındaki konu çeşitliliğinin en üst seviyede tutulmasıyla görülür. Şairin revî harflerine göre tanzim ettiği gazeliyat kısmında gazel-i leb değmez, gazel-i nukat ve perçem-i şâhâne, mahbub ağzından başlıkları, eski ile yeni arasında bağ kurarken divân tertibine de canlılık katar. Divân’da klasik Türk şiirinde yer alan sünbül, gülşen, bâd-ı sabâ, felek, bülbül-gül, âb-ı kevser, gülzâr, peymane, Cem, câm-ı Cem, gül-endam, serv-i kad gibi mazmunlaşan pek çok kullanımın yanına şair, ‘kılı kırk yarmak’, ‘atı alan Üsküdar’ı geçti’, ‘başı dumanlı dağlar’ gibi halk deyimlerinin de gazellerde kullanılması, iki şiir kültürü arasındaki geçirgenliği yansıtması bakımından önemlidir. (Erbay 2014: 19)
Bayburtlu Zihnî, divanında yaklaşık yedi asır süren klasik Türk şiirinin edebî söyleyişindeki gelenekle olan bağını yaşadığı döneme taşıyıp ince benzetmeleri, kendine özgü istiareli kullanımlarındaki dikkati ile sanat, hayat ve insan arasında kurduğu ilişki ile edilgen bir şair olmadığını ispatlar. Örneğin Bayburtlu Zihnî Divânı’nda yer alan İkinci Mahmut’un düğünü münasebetiyle yazdığı “Kaside-i Şahane” ve “Der Tehniyet-i Cülûs-ı Hümâyün” başlığı ile sultan Abdülmecîd’e bir cülus yazması son dönem klasik Türk edebiyatı tanıklığı için önem arz eder.
Bayburtlu Zihnî Divânı’nda yer alan kaside, gazel tarih düşürmelerin ayrıca, siyasî ya da mülkî gücün, hizmet anlayışı içinde toplumsal dengeyi düzenlemeye yönelik, sosyal mekânlara işlemeye çalıştıkları kültürel kodlara dair hassasiyeti öne çıkarmasıyla da değerlendirilmelidir. Çünkü şairin, geleneksel nazım şekli uygulamalarının yanında, yaşadığı yüzyılın siyasî ve sosyal karışıklığında devletin topluma karşı maddî düzlemdeki varlığını, düzen ve düzensizlik öngörüsü içerisinde biçimlemenin sanat yoluyla da mümkün olduğunu göstermesi rastgele bir seçim değildir. Yenilikçiliği, beyitlerinde sıklıkla görülen Bayburtlu Zihnî’nin Batılılaşma hareketinin önemli isimlerinden Mustafa Reşit Paşa’ya iki kaside ile yer vermesi onu gelmiş geçmiş en iyi devlet yöneticisi olarak göstermesi, bu bağlamdaki destek ve duruşu sabitleştirir. Bayburtlu Zihnî Divân’ı, bu dikkatlerle, lirik, estetik, tarihî, dinî, siyasi ve içtimaî çok yönlü okumalara müsait bir eserdir.
Şairin biyografisi için bk. “Zihnî, Bayburtlu”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zihnni-bayburtlu
Eserden Örnekler
Müstezâd
Ey gonce-i sad-berg-i gülistân-ı melâhat
Hoş bûy-ı leṭâfet
Sünbül mi nedir zülf-i semensâ-yı nezâket
Şeb-reng-i tarâvet
Ol nergis-i mestin çemenin çeşm-i çerâgı
Dehrin yüzi âgı
Kasd itdi çemen seyrini âh o sehî kâmet
Ṣan kopdı kıyâmet
Gül yapragına dökdi yine lü’lü’-i lâlâ
Ol gözleri âlâ
İtdikçe sabâ zülf-i perîşânına hidmet
Bin cânla ragbet
Raᶜnâ yer idüb cümleden ol Hazret-i Mevlâ
Aᶜlâ seni aᶜlâ
Virmiş ne güzel ḥüsn-i cihân-tâbına ziynet
Meşşâta-i kudret
Gördikçe çeker ḥüsnini ey gözleri âhû
ͨÂlem sana yâ Hû
Bu sende olan hüsn-i tarâvet ne tarâvet
Veh bu ne ͨalâmet
Hüsnin göreli oldı cihân halkı serâser
Hû ismine mazhar
Esmâ’-i işâret mi beşâret mi ne hâlet
Bu ism-i hüviyyet
Cevr itme yeter Zihnî-i nâlâna senindir
Dîvâne senindir
Bend itmiş ânı silsile-i ͨaşkın â âfet
Zencîre ne hâcet (Erbay 2014: 237)
Gazeller
1.
Âb-ı laᶜlin neş’esin sahbâda görmiş var mıdır
Reng-i ruhsârın gül-i raᶜnâda görmiş var mıdır
Dil-rübâlardan su’âl itdim seni ey gül-beden
Didiler biz görmedik dünyâda görmiş var mıdır
Sorsalar meşşâtalardan tâb-ı hüsnin zîverin
Bir perî peyker melek-sîmâda görmiş var mıdır
Öyle ḳoçmış gerdeni kâfûrı kâfir perçemin
Küfrile îmânı bir maᶜnâda görmiş var mıdır
Laᶜlin ârzûsıyla düşmiş dün der-i meyhânede
Zihni-tek dil teşne bir üftâde görmiş var mıdır (Erbay 2014: 257)
2.
Teşnelikden yandı cism-i nâtüvânım bir su vir
Kalmadı sâkî mecâlim yandı cânım bir su vir
Kaᶜbe-i vaslında çok çekdim harârât-ı hicâz
Ey dudagı âb-ı zemzemden nişânım bir su vir
Bir içim ṣudır lebin âbı yanında âb-ı Hızr
Ey lebi âb-ı hayât-ı câvidânım bir su vir
Solmasun bâg-ı behişt-i hüsn-i gül-zârın senin
Ey cemâli ravza-i bâg-ı cinânım bir su vir
Zihni-tek sevdâ ile gavgâdayım kaldım susuz
Kerbelâ-yı ᶜaşka tutsag oldı bir cânım su vir (Erbay 2014: 267)
3.
Öyle mest-i ezelim bilmem ezel-zâde miyim
Kayd-ı sermest-i ebed aşḳ-ı hüdâ-dâde miyim
Kaldı mahmûrlıgım bezm-i elestden bâkî
Ham-ı serkeşte gibi fârig ü âzâde miyim
Sâkiyâ geçdi humârım getür ol bâdeyi kim
Bilmeyim kendimi esfelde mi aᶜlâda mıyım
Dün gice bir büt-i mahrem râz itdi beni
Bilmedim hˇâbda mı ͨâlem-i ma ͨnâda mıyım
Düşdi lale nazarım bilmedim ammâ Zihnî
Dem-i ḥayretde mi yâ meclis-i sahbâda mıyım (Erbay 2014: 373)
Kaynakça
http://ekitap.atauni.edu.tr/index.php/ziyaeddin-fahri-erzurum-sairleri/
Bayburtlu Zihni Divanı, Nazire Erbay, Bakütam, Erzurum 2014.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SERGÜZEŞTNÂME | Zihnî, Bayburtlu | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
2 | HİKÂYE-İ GARÎBE | Zihnî, Bayburtlu | Prof. Dr. Saim Sakaoğlu |
Görüntüle | ||
3 | ŞÂİRNÂME (HIZRÎ) | Hızrî | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
4 | MEŞAHİR-İ KAYSERİYYE | Ahmed Nazif Efendi | Doç. Dr. tolga öntürk |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (DERTLİ) | Dertli, İbrahim | Diğer Metin İpek |
Görüntüle | ||
6 | DER BEYÂN-I DÎVÂN-I ECRÎ BABA | Ecrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
7 | ŞÜREGEL DESTANI | Efkârî | Dr. Mehmet Dervişoğlu |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (ERZURUMLU EMRAH) | Emrah, Erzurumlu | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
9 | TUHFE-İ FEVZİYE | Kara Fevzi | Diğer Meryem Özdemir |
Görüntüle | ||
10 | DİVANÇE (Kemâlî) | Kemâlî, Mustafa | Doç. Dr. SAGIP ATLI |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (KENZÎ) | Kenzî, İbrahim Kasım | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
12 | KERİMAN-I DİLİR | Kusurî, Ömer | Diğer Emine Güleç |
Görüntüle |