- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şîbânî, Şîbân, Şeybânî Han, Şîbânî Han, Şeybek Han, Şâh-baht Han, Şâhî Beg Han, Muhammed, Yeşil Başlı - Madde Yazarı: Prof. Dr. Yakup Karasoy
- Eser Yazılış Tarihi:XVI. Yüzyıl
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:07/10/2021
DÎVÂN (ŞÎBÂNÎ)
divanŞîbânî, Şîbân, Şeybânî Han, Şîbânî Han, Şeybek Han, Şâh-baht Han, Şâhî Beg Han, Muhammed, Yeşil Başlı (d. 855/1451 - ö. 916/1510)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Özbek Hanı Şiban tarafından kaleme alınan eser.
Şiban Han, ‘’Klâsik Devir’’ Çağatay Türkçesi şairlerindendir. Şiban Han’ın adı ve mahlası değişik şekillerde okunmuştur: ‘’Şıban, Şıbânî, Şiban, Şibânî, Şaybak, Şeybek, Şah-Baht Han, Şahi Beg Han, Şeybânî Han”. Kelimenin aslının Cuci’nin küçük oğlu Şiban’dan geldiği ve Müslüman rivayetinin sonraları bu kelimeyi Şeyban’a çevirdiği görüşü ağırlık kazanmıştır. Şiban Han, 1507’de Temürlü hanedanını yıkan ve onun yerine Şibanoğulları sülalesini kuran hükümdardır. Dîvan’da Şiban Han’ın ismi birçok yerde y’siz olarak yazılır ve şi- hecesinin aruzda daima kısa hecelere denk geldiği; ancak birkaç imalede y’nin yazıldığı görülür (Karasoy 1998:14).
Dîvân’ın tek yazma nüshası, İstanbul Topkapı Müzesi, III. Ahmed Kütüphanesi'ndedir. Çok iyi korunan ve eksik sayfası olmayan yazmanın başında III. Ahmed’in mührü vardır. Hurûf-ı hecâ tertibiyle tanzim edilen Dîvân’ın Mâverâünnehir ta’liki ile 16. yüzyılda istinsah edildiği düşünülmektedir. 196 varaklık yazmada 7 tevhid, 10 naʻt, 306 gazel, 8 mensur parça, 1 murassa-nâme, 27 rubaî, 12 tuyuğ, 5 tarih, 1 musarra beyit ve 48 muamma yer almaktadır (Karasoy 1998:29-35). Eserin ilmî yayını Yakup Karasoy tarafından yapılmıştır: Mihmân-nâme-i Buhâra’da Dîvân’da bulunmayan üç gazeli daha vardır (Karasoy 2003).
Şiban Han, döneminde bilginleri ve sanatçıları desteklemiş, koruyup kollamıştır. Hâkimiyeti altındaki topraklarda bilimi teşvik ederek medreseler açmıştır. Arapça ve Farsçayı bilen, müzik ve hat sanatından anlayan bir devlet adamı ve şairdir. Şiban Han, fırtınalı ve savaşlarla dolu geçen hayatını şiirlerine olduğu gibi yansıtır. Onun şiirlerinde Türkistan coğrafyasındaki Horasan, Semerkant, Tebriz, Herat gibi şehirler; Ahmed Yesevî, Hüsâmeddin Sığnakî, Kılıç Burhâneddin gibi evliya ve şeyhler; Hâfız ve Buhârî gibi şairler; Bâbur ve Timur gibi tarihî şahsiyetler yer almıştır. O, İslamî ilimleri ve tasavvuf nazariyelerini bilen, İran edebiyatına vakıf olan güzel sanatlardan anlayan, sanatkâr ruhlu bir insandır. Etrafına her türlü fikir ve sanat adamlarını toplamış, onlarla ilim ve sanat meseleleri hakkında tartışmalar yapmıştır. Ahmedî’nin İskender-nâme’sini seferlerinde yanında bulundurduğu bilinir. Nevâyî’ye yazdığı nazireler, edebî cesaretinin en büyük delillerindendir. Şiban Han, eski geleneklere bağlı kalarak şaraptan, bilhassa bal şarabından, mûsikî âlemlerinden büyük bir zevkle bahseder. Şiban Han hakkında ‘’taraftarlarının iddiaları derecesinde bir şair olmadığı muhakkak olan Şeybânî, orijinal ve samimi manzumeleri, bilhassa, Nevâyî klasizminin yanına Yesevîliğin edebî an’anelerine bir yer vermek hususundaki gayretiyle Çağatay edebiyatının tekâmülünde ihmal edilmeyecek bir simâdır’’ yorumunu yapan Köprülü’ye (1945:312) göre, Şiban Han’ın şairlik yönü kusurlu olsa da Yesevî geleneğinin devamını sağlamasıyla Çağatay edebiyatı içerisindeki yeri önemlidir.
Şiban Han, taassuba şiddetle karşıdır. Diğer taraftan şeriate ve Sünnî akideye sıkı sıkıya bağlıdır, Şah İsmail’e karşı Sünnîliğin savunucusudur (Karasoy 1998:34). Şiban Han’ın Dîvân’ı; dilinin sadeliği, tarihî olayların şiirlere yansıması gibi özellikleriyle Çağatay edebiyatında ayrı bir yere sahiptir. Bu eser, şiirlerindeki sanat gücünden ziyâde, tarihî bilgiler ve kelime kadrosu ile büyük bir önemi haizdir. Şiban Han, şiirlerin arasına sıkıştırdığı mensur kısımlarda kendi başından geçen olayları samimî ve akıcı bir dille anlatmaktadır. Şiban Han günlük hayatını, duygularını sanat endişesinden uzak bir şekilde şiire geçirmiştir. Klasik tarzdaki şiirlerinde dili dönemin edebî dilidir. Ancak şiirlerinde ses taklidi kelimelere ve mahallî deyişlere de yer vermekten çekinmez. Divan edebiyatı mazmunlarını oldukça serbest bir şekilde kullanmıştır. Şiirlerinde klâsik anlayıştaki kafiyelerden ziyade yarım kafiyeye başvurmuştur. Ayrıca aruzun kolay kalıplarını kullanmıştır (Karasoy 1998:34).
Yazarın biyografisi için bk. "Şîbânî. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sibani-siban-seybani-han-sibani
Eserden Örnekler
I Gazel
bal içer-biz bâğ-ı nevniŋ içide bustân ara
kim sürüptür uşmunuŋ dig meclis-i keyvân ara
uşbu baldın her kim içse cânıġa bolur huzûr
bolmaġay hergiz munuŋ dig çeşme-i hayvân ara
sûfi vü zâhid lezzetdin boluptur bî-nasîb
asru nâ-dân oldı munlar tüşti uş biryân ara
‘âdil oldur nefsiŋe dâyim müdârâ kıl
ol kişiniŋ sohbeti te’sir iter bil cân ara
her ki kılsak bu kiçer dünyâ üçün defʿ-i melâl
kan içer kâdî vü müftî bu kiçer devrân ara
köşk içinde hoş yaraşur mutrib u âvâz-ı ney
ay Heriniŋ mollâları tiŋleŋiz eyvân ara
bu gazelni bâğ-ı nevniŋ içide aydı Şiban
öz özini avutadur biliŋiz hicrân ara (Karasoy 1998: 81-82).
II Murassa’-nâme’den
…. ay miniŋ köŋlümniŋ sultânı ve sultân-ı ışkımnıŋ şâhbâzı ve ay barlas mihribânı takı miniŋ fikrim deryâsınıŋ dürr-i yetîmi ve hayâlım genciniŋ la’l ve yâkûtı ve takı mürvârid-i cevâhir zibâsı ve ay gülçehreler bûstânınıŋ perisi ve ay hüsnniŋ gevheri ve ay nâzenînler cevheri siniŋ közüŋnüŋ karasın közlep körklüler çolpanı taŋlap tün ü kün….(Karasoy 1998: 256).
III Rubâî
islâm başıŋa tâc-ı târek bolsun
yârıŋ tün ü kün tiŋri tebârek bolsun
işittim urus kâfirini kırmış-sin oğlum
saŋa gazilik mübârek bolsun (Karasoy 1998: 298).
Kaynakça
Karasoy, Yakup (1998). Şiban Han Dîvânı (İnceleme-Metin-Dizin-Tıpkıbasım). Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
Karasoy, Yakup (2003). “Mihmân-nâme-i Buhâra ve Şiban Han’ın Bilinmeyen Üç Şiiri”, SÜ Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Ahmet B. Ercilasun’a Armağan, 13: 105-114.
Karasoy, Yakup (2009). ‘’Şiban Han Dîvânı’nda Dinî Unsurlar ve Hoca Ahmed Yesevî İzleri”, Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi, III. Uluslararası Türkoloji Kongresi, 18-20 Mayıs, Türkistan = (2012). Makaleler. Konya: Aybil Yay., 240-259.
Köprülü, Mehmed Fuad (1945). “Çağatay Edebiyatı”. İslâm Ansiklopedisi, C.3, İstanbul: MEB Yay., 270-323.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BAHRÜ’L-HÜDÂ (ŞÎBÂNÎ) | ŞÎBÂNÎ | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ MA’ÂRİF | ŞÎBÂNÎ, Şîbân, Şeybânî Han, Şîbânî Han, Şeybek Han, Şâh-baht Han, Şâhî Beg Han, Muhammed, Yeşil Başlı | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ) | Atayî, Şeyh-zâde Atayî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
4 | LEYLÂ vü MECNÛN | Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
5 | DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) | EMÎRÎ, Yusuf Emirî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
6 | BENG Ü ÇAĞIR | EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
7 | DEH-NÂME (EMÎRÎ) | Emîrî, Yûsuf Emîrî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (GEDÂYÎ) | Gedâyî | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
9 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) | HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN-I TÜRKÎ | Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî | Doç. Dr. Yaşar Şimşek |
Görüntüle | ||
11 | MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) | Haydar Tilbe, Mîr Haydar | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
12 | RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA | Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur | Prof. Dr. Talip Yıldırım |
Görüntüle |