- Yazar Biyografisi (TEİS)
Atayî, Şeyh-zâde Atayî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Kâzım Köktekin
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:02/03/2022
DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ)
divanAtayî, Şeyh-zâde Atayî (d.? - ö.?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şeyh-zâde Atâyî tarafından yazılan şiirlerin oluşturduğu divan.
Şeyh-zâde Atâyî, Nevâyî tarafından 15. yüzyılın en eski şairleri arasında sayılır. İsmail Ata’nın torunudur. Bir mutasavvıf olan İsmail Ata’ya mensubiyetinden dolayı Atâyî mahlasını kullanmıştır. Nevâî, Atayî’nin şiirlerini oldukça ‘Türkâne’ söylediğini belirtir (Köprülü 1997: 294). Ali Şir Nevâî’nin verdiği bilgiye göre İsmail Ata, Ahmed Yesevî’nin kardeşidir (İnan 1992: 84).
Alfabetik olarak tertip edilen Divan’daki şiirlerin tamamı Türkçedir. Divan’da 1 kaside ve 259 gazel olmak üzere toplam 260 şiir bulunmaktadır. Divan zengin bir söz varlığına sahiptir. İleri derecede kafiye kaygısı güdülmeyen Divan’da Türkçe kelime zenginliği dikkati çekmektedir. Şair, şiirlerinde zaman zaman kendinden önceki şair ve yazarların kullandığı arkaik yapılara, atasözlerine, deyimlere ve eski Türk geleneklerine ait unsurlara yer vermiştir. Bu durum Divan’da bulunan şiirlerin dilini halk diline yaklaştırmış, bu da onun şiir dilinin sade, anlaşılabilir bir özellik kazanmasına yol açmıştır.
Atayî, Divan’da yer alan şiirlerin tamamında aruz veznini büyük bir ustalıkla kullanmıştır. Bu durum Atâyî’nin aruz kullanmadaki maharetini göstermektedir. Az sayıda aruz hatası Atâyî’nin ustalığına gölge düşürmemiştir. Şairin şiirlerinde kullandığı aruz bahirleri ve sayıları şu şekildedir: muzari 30; hezec 124; müctes 7; remel 109, hafif 1 ve recez 4 (Köktekin 2019: 27).
Kemal Eraslan, Divan’ın tavsifiyle ilgili bazı bilgileri “Çağatay Şairi Atâyi’nin Gazelleri” adlı makalesinde Samoyloviç’ten naklen vermiştir (Eraslan 1987: 113-164). Buna göre eser;
Ay ki hûblar közgüsinde özin izhâr eylegen
Hem özi ol közgüge bakıp mini zâr eylegen
beytiyle başlar ve
İy Atâyî bu hayâl-i hâmdur sindin diseng
Kim demî yâd itkey ol sîmîn beden ra’nâ mini
beytiyle biter.
Divan’ın kenarları kırmızı deriyle çerçevelenmiş karton bir kılıf içinde saklanmaktadır. Divan kırmızı renkli deriyle ciltlenmiştir. Okunaklı bir talik hattıyla yazılmıştır. Çok az kelimede hareke kullanılmıştır. Buna rağmen eserin birkaç yerinde silik yerler mevcuttur. 76 yapraktan mürekkep olan Divan’da, tamamı Çağatay Türkçesiyle yazılmış 260 şiir yer almaktadır. Şiirler, (1. şiir hariç) kafiyelerine göre tertip edilmiştir.
Divan’ın kapak boyutu 19x13, metin boyutu ise 13x8,5 cm’dir. 1b’de tezhipli levha içinde “Divan-ı Şeyhzâde Atâyî” ibaresi bulunmaktadı.
Birinci yaprakta sayfanın başında yer alan Feth Ali’nin kare içinde bir mührü ile av sahnesini gösteren renkli, bir minyatür vardır. Ayrıca, 26b’de bir atlı minyatürü mevcuttur. 62b’de de âşıkların buluşmasını tasvir eden bir minyatür daha bulunmaktadır.
Divan’ın her sayfasında 11 veya 13 satır bulunur. Sonradan numaralandırılmış olan gazeller 5, 7, 9 ve 11 beyitlidir. Sadece 82. şiirin mahlas beyti yazılmadığı için 6 beyittir. Divan’ın sonunda bir sayfada yer alan “sahha” ifadesi onun bir tashihten geçtiğini göstermektedir. Nitekim 3a, 4a, 5a, 7b, 16b, 22b, 36b, 38a, 39b…sayfalarında metnin kenarlarına değişik bir yazı ile düzeltmeler yapılmıştır. Hemen her şiirin başında ‘bu da onun’ anlamında “ve lehü” ibaresi bulunur. Divan’ın 76b sayfasında altın yaldızla “Temmet el-kitab Dîvânu Şeyh-zâde Atâyî, ahsena’llahu ‘avâkıbehu” ibaresi yer almaktadır (Köktekin 2019: 22-25).
Divan’ı ilk olarak A. N. Samoyloviç 1927 yılında yaptığı bir yayınla bilim âlemine tanıtmıştır. A. N. Samoyloviç bu yayında Divan’ın elyazmasını tanıtmış ve Divan’da yer alan 17 adet gazeli neşretmiştir (Samoyloviç 1927: 257-275). Özbekistan’da eserle ilgili yapılan bazı çalışmalar şunlardır: Abdurauf Fitrat, 17 gazelin 15 tanesini 1982 ve 1945 yıllarında yeniden yayımlamıştır. Hadi Zarif, Nevâyi Zamandaşları adlı çalışmasında Atâyî’nin 88 şiirine yer vermiş, Ergeş Rüstemov ise Tanlangan Eserler (1960) adlı eserinde Atâyî’nin 171 gazelini neşretmiştir. Türkiye’de Atâyî ve onun şiirleri ile ilgili bildiğimiz ilk çalışma Kemal Eraslan’ın “Çağatay Şairi Atâyi’nin Gazelleri” adlı makalesidir. Divan’ın bilinen tek nüshası, Saint Petersburg’da Leningrad Asya Müzesi, diğer bir adıyla da Doğu Bilimleri Müzesi elyazmaları içinde 2452 numara ile kayıtlıdır (Leningrad institut vostokovedenija AN SSSR No B. 2452). Yazma hâlen burada muhafaza edilmektedir. Yazma muhtemelen 16. yüzyılda istinsah edilmiştir. Birinci yaprakta Tebrizli Beylerbeyi Fethali Han’ın mührünün varlığından hareketle eserin onun tarafından saklandığını söylemek mümkündür.
Divan’ın başka bir yazmasının olup olmadığı bilinmemektedir.
Eserden Örnekler
Fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün
İy ki hûblar közgüsinde özin izhâr eylegen
Hem özi ol közgüge bakıp mini zâr eylegen
Nergis-i ‘ayyârelerde küfr ü îmân körgüzüp
Kudreti bir gonçedin hem hâr u gül-zâr eylegen
Turresi tarrârlar müşgîn ‘abîri lutfıdın
İnfi’âl-i nâfe-i Çîn birle Tâtâr eylegen
Serv-kadler zülf ü hâlin dâne vü dâm eyleben
‘Âşık-ı bî-çârening könglin giriftâr eylegen
Hüsn bâgında boyı şimşâdlarnıng şevkıda
Ehl-i diller hâtırın gam-gîn ü gam-hâr eylegen
Gamzesi gammâzlarnıng kirpikin neşter kılıp
Haste-yi mecrûhlar bagrını efgâr eylegen
Ay yüzlüg zühre közlüg zülfi yeldâ köngli seng
Mihrini kem cevrini bisyâr bisyâr eylegen
Bir ü barı kim sanemler agzını söz söyletip
Sun’ıdın her bir nefesde yoktın bar eylegen
Leyletü’l-mi’râc kaşında iki ya kiltürüp
Kâbe kavseyn ittihâdıdın haber-dâr eylegen
Dîn ü îmânımdın ayırma dem-i âhir mini
İy sanemler zülfini bilimge zünnâr eylegen
Kıl Atâyîning yüzin âl-i ‘abâ çınıdın al
İy Muhammedni iki ‘âlemde muhtâr eylegen (Köktekin 2019: 33).
Fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün
Ol sanem kim suv yakasında perî tik olturur
Gâyet-i nâzüklükindin suv bile yutsa bolur
Tâ meger kim selsebîl âbına cevlânî kıla
Kildi cennet ravzasındın âb-ı kevser sarı hûr
Ol ilig kim suvdın arıktur yumas anı suda
Belki suvnı pâk bolsun dip iligi birle yur
İmdi bildim râst irmiş belki kördüm köz bile
Ol ki dirler suv kızı geh gâh közge körünür
Kaşlarıng yasın Atâyî körgeli hüsn içre tâk
Subh-dem mihrâblarda sûre-i Yâsîn okur (Köktekin 2019: 66).
Kaynakça
Eraslan, Kemal (1986). “Çağatay Şiiri”. Türk Dili dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı-II (Divan Şiiri), 564-718.
Eraslan, Kemal (1987). “Çağatay Şairi Atayi’nin Gazelleri”. TDAY-Belleten, 1987: 113-164.
İnan, Abdülkadir (1992). “Çağatay Edebiyatı”. Türk Dünyası El Kitabı. C. 3. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstiyüsü Yay. 80-102.
Köktekin, Kâzım (2019). Şeyh-zâde Atâyî Dîvân. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
Köprülü, M. Fuad (1963). “Çağatay Edebiyatı”. İslâm Ansiklopedisi, C. 3, 270-323.
Samoyloviç, A. N. (1927). “Materiali po credneaziatsko-tureçkoy Literature. IV. Çagatayskiy Poet XV veka Atay”. ZKV, II: 257-274
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LEYLÂ vü MECNÛN | Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
2 | DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) | EMÎRÎ, Yusuf Emirî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
3 | BENG Ü ÇAĞIR | EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
4 | DEH-NÂME (EMÎRÎ) | Emîrî, Yûsuf Emîrî | Prof. Dr. Kâzım Köktekin |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (GEDÂYÎ) | Gedâyî | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
6 | YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) | HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil | Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN-I TÜRKÎ | Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî | Doç. Dr. Yaşar Şimşek |
Görüntüle | ||
8 | MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) | Haydar Tilbe, Mîr Haydar | Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA | Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur | Prof. Dr. Talip Yıldırım |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (HÜSEYNÎ) | Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur | Prof. Dr. Talip Yıldırım |
Görüntüle |