- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rûşenî, Dede Ömer - Madde Yazarı: Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
- Eser Yazılış Tarihi:1487'den önce
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:06/07/2022
DÎVÂN (RÛŞENÎ)
ŞiirlerRûşenî, Dede Ömer (d. 810?/1407? - ö. 892/1487)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kudretli bir sanatkâr ve nüfuzlu bir şeyh olan Dede Ömer Rûşenî’nin Divanı fazla hacimli olmasa da mürettep bir divan özelliği taşımaktadır.
Rûşenî, şiirlerinde sûfî kimliğini yansıtması, bağlı olduğu edebî geleneğin unsurlarını kullanması, yaşamında önemli yer tutan şehirleri çeşitli vesilelerle anması, gezip gördüğü coğrafyaların kimlik izlerini, kültür ve dil özelliklerini kullanmasıyla Divanı’ndaki manzumeleri çok yönlü okuma yapmaya elverişli hâle getirmiştir. Hz. Peygamber övgüsüne ayrılmış çeşitli nazım şekillerindeki manzumelerden dolayı âdeta bir naʿtler mecmuası olan Divan’da; 7 kaside (ikisi Farsça), 87 gazel (ikisi Farsça), 6 musammat, 1 müstezat (Farsça), 3 kıtʿa (biri Farsça), 114 tuyuğ, 3 mesnevi, 22 matlaʿ ( biri Farsça, biri Arapça-Türkçe) ve müfret olmak üzere toplam 243 manzume bulunmaktadır (Tavukçu 2000: 34). Kasidelerin ilk ikisi naʿttir; ardından gelen ve “Vâkıʿa” başlığını taşıyan üç kaside Halveti tarikatının silsilesine ayrılmıştır. Farsça yazılmış son iki kaside (Silsile-nâme, Kasîde-i Subhiyye) dikkat çeken diğer manzumelerdir. Dünyevî bir beklentisi olmayan Rûşenî, manzumelerinde devlet büyüklerinin övgüsüne yer vermemiştir. Gazeller bölümü, Rûşenî’nin kendi tasavvurunda Hz. Peygamber’e yakıştırdığı birtakım sıfat ve nitelemelerden oluşan “Tensîku’s-Sıfât” sanatının güzel örneklerinden bir gazelle başlamıştır. Şairin peygamber sevgisi neredeyse her manzumesini bir naʿt hâline getirmiştir. Dîvân’da dikkat çeken bir diğer nazım şekli tuyuğlardır. Rûşenî, bir kompozisyon hâlinde birbiri ardına sıraladığı 43 tuyuğda baştan ayağa doğru bir sıra takip ederek ve klâsik şiirin mazmunlarından faydalanarak Hz. Peygamber’in niteliklerini anlattığı bir hilye örneği vermiştir. Divan’daki sekiz şiir iki aruz vezni kullanılarak yazılmıştı. Ayrıca şairin hece ölçüsüyle yazılmış bir manzumesi de bulunmaktadır. Şiirleri şairin sûfî cephesinin lirik ve coşkulu söyleyişinin tezahürüdür. Mutasavvıf bir şair olan Rûşenî’nin şiirlerinin hemen hepsi doğal olarak dinî ve tasavvufi malzemeler içermektedir. Bunun yanında şiirlerinde Melîhî ile birlikte yaşadıkları “lâubalî” hayatın ve beşerî aşkın bazı izlerini görmek mümkündür. Şairin hayatında önemli yer tutan Aydın, Bursa ve Tebriz de şiirlerinde yer bulmuştur. Halk söyleyişleri, atasözleri ve deyimlere sıkça başvuran Rûşenî, özellikle tecnis, tekrir, kalp, akis gibi lafzî sanatlara şiirlerinde çokça yer vermiştir; mana sanatlarını (teşbih, tenasüp, istiare) da ustaca kullanan şair, böylece anlamı da derinleştirmiştir. Rûşenî Divanı’nın yurt içi ve yurt dışında olmak üzere toplam 74 nüshası bulunmaktadır. Bunların tamamına yakını külliyat hâlindedir. Rûşenî Divanı’nın tenkitli metni, Sema Aydemir ve Orhan Kemâl Tavukçu tarafından hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “ Rûşenî, Dede Ömer”, Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ruseni-dede-omer
Eserden Örnekler
1. fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
Cân u dil meftûn iderler fennile ol göz ü kaş
Gör ne fettânluhlar eylerler çatup bir yire baş
Râz-ı ışkı dilde cân kimi dilerdüm gizleyem
Gözimün yaşı kesilsin ki eyledi sırrumnı fâş
Benzedem mi serve anun kâmet-i dil-cûsını
Servdür bir huşk u bî-endâm çûb-ı bî-tirâş
Bir gülile atdum ol şâh-ı gül ü gül-çehreyi
Didi kim gördügi var ma’şûka âşık ata taş
La’l-i gevher-pâş u lü’lü-pûşıdur cevher-fürûş
Sünbül-i gül-pûşıdur nâfe-güşâ vü müşg-pâş
İy dil ol çâh-ı zenehdândan dilersen çıkmagı
Hoş resendür rişte-i zülfi ana sarmaş dolaş
Âteş-i ışk-ıla yandı dutuşup gönlüm gözüm
Bu meseldür kim yanar kuru yanınca dahı yaş
Rûşenînün iy gözinün nûrı gönli aydını
Aydın ilinden ırak hem gözi yaşdur bagrı baş (Tavukçu 2005: 236-237).
2. fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
Yâ nebî sensin çü ser-tâ-pâ güzel
Kim ola kim dimeye sana güzel
Sensin iki dünyede hakkâ güzel
İy güzel ra’nâ güzel zîbâ güzel
3. fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
Ahmed-i muhtârdur adun senün
Hem-dem-i ahyârdur adun senün
Mürşid-i ahrârdur adun senün
Reh-ber-i ebrârdur adun senün
4. fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
Çün ki kondı tâc-ı Rahmân başuna
Togsa tan mı nûr-ı Yezdân başuna
Çün kasemdür cümle Kur’ân başuna
İns ü cinn and içer iy cân başuna
5. fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
Dimişem men zıll-ı Rahmân kaşuna
Müşterîdür kavs-i mîzân kaşuna
Dil-dürür peyveste kurbân kaşuna
İy kemân-ebrû fedâ cân kaşuna
6. fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
Yâ nebî ögdi nebîde Hak seni
Nice ögebile miskîn Rûşenî
Sevdi yaratdı seni Hayy u
Ganî Cümlenün sensin güzîni ahseni (Tavukçu 2005: 332-334, 347)
Kaynakça
Aydemir, Sema (1990). Dede Ömer Rūşenī Hayatı, Eserleri, Edebī Kişiliği ve Divanının Tenkidli Metni. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Tavukçu, O. Kemâl (2005). Dede Ömer Rûşenî Hayatı, Eserleri, Edebi Kişiliği ve Divanının Tenkidli Metni. Erzurum: Suna Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÇOBANNÂME (RÛŞENÎ, DEDE ÖMER) | RÛŞENÎ, Dede Ömer | Prof. Dr. Hanifi Vural |
Görüntüle | ||
2 | MİSKİNLİKNÂME (RÛŞENÎ, DEDE ÖMER) | Rûşenî, Dede Ömer | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
3 | NEYNÂME (RÛŞENÎ DEDE ÖMER) | RÛŞENÎ, Dede Ömer | Dr. Faruk Sönmez |
Görüntüle | ||
4 | KALEMNÂME/ DER BEYÂN-I SIFAT-I KALEM (RÛŞENİ ÖMER DEDE) | Rûşenî, Dede Ömer | Dr. Öğr. Üyesi Necip Fazıl Şenarslan |
Görüntüle | ||
5 | ÂSÂR-I AŞK | Rûşenî, Dede Ömer | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
6 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
7 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
8 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
9 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
10 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
11 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
12 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
13 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
14 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
15 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |