- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zihnî, Seyyid Mehmed Sa'îd Zihnî Efendi - Madde Yazarı: Sare Uzan
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:13/01/2022
DÎVÂN (KEŞANLI ZİHNÎ)
şiirlerZihnî, Seyyid Mehmed Sa'îd Zihnî Efendi (d. ?/? - ö. 1202/1787-88)
ISBN: 978-9944-237-87-1
18. yüzyılın Zihnî mahlasını kullanan şairlerinden Seyyid Mehmed Said Zihnî Efendi’nin (d. ?/? – ö. 1202/1787-88) şiirlerini ihtiva eden eseri. Keşanlı Zihnî’nin bilinen ve elde bulunan tek eseri olan Dîvân, 10 varaklık mensur bir dibace ile başlar. Bu dibacede belirttiğine göre şair eserini yazmaya 1180/1766-67’de başlamış ve 1196/1787-88’de tamamlamıştır. Dîvân’da toplam 324 şiir yer almakta olup bunların 319’u gazel, 1’i kaside, 1’i terci-i bend ve 2’si nazm olarak yazılmıştır. Buna göre Dîvân, bir gazeliyyat örneği göstermektedir (Han 2015:35).
Dîvân'daki gazeller alfabetik sıraya göre tertip edilmiştir. 5’i Farsça ve 2’si Arapça olan 319 gazelin toplam beyit sayısı 1748’dir. Dîvân’da gazellerin 262’si 5 beyitli olarak kaleme alınmıştır. Ayrıca Dîvân’daki gazellerde 10 farklı aruz kalıbı kullanılmıştır. Gazellerde en fazla kullanılan aruz kalıbı “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün”dür. Eserde gazellerin tümünde mahlas kullanılmış ve tüm mahlaslar geleneğe uygun olarak son beyitte söylenmiştir. Şefkat Tezkîresi’nde şairin mürettep bir divanından bahsedilmiş (Filiz 2017:121) olsa da onun gazel dışında diğer nazım şekillerine pek rağbet göstermediği anlaşılmaktadır. Dîvân'daki tek terci-i bendin toplam beyit sayısı 110 olup her biri 10 beyit olan 11 bendden oluşmaktadır. Aruzun “mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlü fe’ûlün” kalıbıyla yazılmıştır. Sosyal tenkidin ön planda olduğu manzumede zahid-rind çatışması, cehaletin zararları, ilmin faziletleri anlatılmaktadır (Han 2015: 62).
Yazdığı şiirleri ve dile getirdiği sanat görüşüyle Keşanlı Zihnî, Nâbî ile bütünleşen hikemî tarzın XVIII. yüzyıldaki temsilcilerinden biri olmuştur. Şiirlerinde zevk ve eğlenceden ziyade sözün kıymetli olması gerektiğine değinmiş ve hikmetli düşünceye, tasavvufa ve ilme önem vermiştir. Hikmetsiz olan düşünceleri sanatsal değeri ne olursa olsun gereksiz bulmuştur. Şiirlerinde dinî konulara ağırlık veren Zihnî, gerek telmihlerle gerekse mesellerle okuyuculara nasihatler vermiş; okuyucuyu düşündürerek iyiye, doğruya, ilme, fazilete, hakka ve hakikate ulaştırmak istemiştir (Han 2015:66). Şiirlerde; deyim, atasözü, veciz söz gibi ifadelerin yanı sıra halk dilinden pek çok unsura da yer verilmiştir . Eserde, Arapça ve Farsça kelimeler yoğun olarak kullanılmış olmasına rağmen bazı gazeller oldukça sade ve anlaşılır bir dil ile yazılmıştır.
Keşanlı Zihnî Divânı’nın beş yazma nüshası tespit edilmiştir: İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi Nâdir Eserler Bölümü TY 00410; İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi Nadir Eserler Bölümü Nu: 894.35- 1; Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi Y-303.15; Milli Kütüphane Yazma Eserler Koleksiyonu 06.Mil. Yz. A. 8884; Süleymaniye Kütüphanesi Esʼad Efendi Bölümü Nu. 2638. Eserin tenkitli metni ve incelemesi yüksek lisans tezi olarak çalışılmıştır (Han 2015).
Şairin biyografisi için bk. “Zihnî, Seyyid Mehmed Sa'îd Zihnî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zihni-seyyid-mehmed-said-zihni
Eserden Örnekler
Gazel
Bâg-ı hüsni seyr iden ruhsâr-ı yâra gül dimiş
Ana karşu zâr iden uşşâḳa hem bülbül dimiş
Habbetü’s-sevdâ hadîsi hâlinin şânındadır
Bilmeyenler ana bühtân eyleyip fülfül dimiş
Nârasın terk eyleyip sekrân-ı aşk itmez sükût
Bezm-i işretde sürâhî çün ana kulkul dimiş
Ehl-i aşḳa sâkî-i gül-çehre kanlar yutdurur
Ṭâs-ı pür-hûnı görünce zâhid ana mül dimiş
Zihnîyâ kendin komaz tamuya vâ’iz gûyiyâ
Bâb-ı cennetde turup rıdvân ana udhul dimiş (Han 2015: 275).
Gazel
Olmadı ilm-i şerî’atsiz tarîkat âkıbet
Kande âdâb-ı hakîkat kande bâb-ı ma’rifet
Ma’rifet tahsîlinin vardır cevâbı lâ-cerem
Kendinin mechûlını da’vâdır ammâ ma’siyet
Mazhar-ı avf oldu ikrâr eyleyip cehl-i basît
Sâhib-i cehl-i mürekkeb bulmaz âhir magfiret
Hod-şinâs olmaz firâş u unf-i te’dîbe esîr
Haste-i terk-i edeb görmez şifâ vü âkıbet
Ülfet iden Zihnîyâ nâdân olur nâdân ile
Sohbet-i dânâ ider insânı âlî-menkıbet (Han 2015: 207-8).
Kaynakça
Han, Mustafa (2015). Keşanlı Zihnî Divânı (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
Kılıç, Filiz (2017). Şefkat Tezkiresi (Tezkîre-İ Şu’arâ-yı Şefkat-i Bagdâdî). https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55753,sefkat-tezkiresi-pdf.pdf?0 [Erişim tarihi 12.01.2022].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | VASL-ÂBÂD | Zihnî, Seyyid Muhammed Sa'îd Efendi | Prof. Dr. Cafer MUM |
Görüntüle | ||
2 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
3 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
9 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
10 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |