DÎVÂN (KÂMİL)
şiirler
Kâmil, Harezmî (d. 1241/1825 - ö. 1317/1899)

ISBN: 978-9944-237-87-1


19. yüzyıl Çağatay şairlerinden Kâmil Harezmi’nin şiirlerinin yer aldığı eser. Dîvân, klasik divanlardan farklı olarak gazellerle başlar, kasideler daha sonraki bölümlerde yer alır. Bu hâliyle mürettep bir divan değildir. Dîvân’da 7’si Farsça, 2’si Türkçe-Farsça mülemma olan 119 gazel, 1 murabba, 3’ü Farsça ve 26’sı çeşitli şairlerin gazellerine tahmis olmak üzere 32 muhammes, 5 müseddes, 1 Farsça müsemmen, 9’u Farsça 11 tarih manzumesi, 3 kaside, 5 mesnevi ve sonunda secili bir nesir bulunmaktadır. Gazellerin beyit sayıları 5 ile 13 arasında değişmektedir (Tekin 2019: 9).

Şair, klasik aruz vezinlerinin yanı sıra “fâ'ilün mefâ'îlün fâ'ilün mefâ'îlün” şeklinde Osmanlı ve Çağatay sahasında nadir olarak kullanıldığı anlaşılan bir vezin kalıbı kullanmıştır. Dîvân’da bulunan 8 gazel, aruzun bu kalıbıyla yazılmıştır. Şair, bir gazelinde de klasik vezinler arasında bulunmayan ve kendi türettiği düşünülen “mefâ'ilâtün mefâ'ilâtün mefâ'ilâtün mefâ'ilâtün” şeklinde değişik bir kalıp kullanmıştır (Tekin 2019: 10, 12). 

Kâmil Dîvânı, Çağatay Türkçesinin yerini Özbekçeye bırakmaya başladığı 19. yüzyılda yazılmasına rağmen Çağatay Türkçesinin Mevlânâ Sekkâkî, Alî Şîr Nevâyî gibi klasik dönem şairlerinin şiirlerinde kullandıkları dil ve anlatım özelliklerini göstermektedir. Nevayî tarzını benimseyen Kâmil’in şiirlerinde içerik olarak da Nevâyî izleri görülür. Nevâyî’nin divanlarında görülen terkip ve hayalleri kullanan Kâmil, birçok şiirini de onun şiirlerine nazire ve tahmis olarak yazmıştır. Hikemî ve âşıkane tarzda gazeller yazan Kâmil, klasik divan şiirinin mazmunlarını başarılı bir biçimde kullanmış, zaman zaman geleneğin dışına çıkan hayallere de yer vermiştir. Hikemî şiirlerinde zamandan, bilgin geçinen cahillerden, zengin-fakir ayrımından, dost görünen düşmanlardan, adaletsizlikten şikâyet etmiş, toplumsal konularla ilgili ilginç tespitlerde bulunmuş ve zaman zaman bu konularda nasihatler vermiştir. Dîvân’ın en dikkat çekici içerik özelliklerinden biri de Nevâyî etkisiyle âşığa yüz vermeyen sevgili imajını yerinden sarsan “külbeye gelen sevgili” gibi gelenek dışı hayal ve terkipler kullanmasıdır (Tekin 2019: 17, 19).

Şiirleri, kendisi hayattayken şöhret kazanmış, şiirlerinden besteler yapılmıştır. Hem Türkçe hem de Farsça şiirler yazan Kâmil, Hive Hanı Muhammed Rahim Han’la birlikte kurduğu matbaada 1880, 1881 ve 1895 yıllarında Dîvân’ını basmıştır. Bu taş baskı örneklerden başka el yazması nüshaları da mevcuttur. Bu nüshalar Özbekistan Fenler Akademisi Şarkşinaslık Enstitüsü Kütüphanesi 1025, 1845 ve 1949 numaralarda kayıtlıdır. A. Haytmatov ve V. Möminova, şairin Şarkşinaslık Enstitüsü Kütüphanesindeki 1845 ve 1025 numaralı el yazması divanlarını esas alarak Dîvân-ı Kâmil adıyla Taşkent’te 1975’te yayınlamışlardır (Tekin 2014). Türkiye’de kayıtlı bulunan ve daha önce hiçbir kaynakta bahsedilmeyen tek nüsha, Süleymaniye Yazma Eserler Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi Koleksiyonu 3303 numaradadır. Bu nüshanın müellif hatlı olabileceğine dair yazmada bazı işaretler tespit edilmiştir. Esere dair bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır. (Tekin 2019).

Şairin biyografisi için bk. “Kâmil, Harezmî” Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kamil-harezmi  

Eserden Örnekler


Gazel

Yüzün firâkıdın ay reşk-i mihr-i rahşânım

Karangudur kiçe kündüz bu beytü’l-ahzânım


İzâr-ı şem'ini bir kiçe yaḳ makâmımga

Fedâ ḳıldı ana pervâne dik köyüp cânım


Visâli subhıda ḳılsan yüzünni nûr-efşân

Münevver olgusı andın bu şâm-ı hicrânım


Bolur közümga gül ot serv oḳ çemen içre

Nidin ki kadd ü yüzündür minin gülistânım


Yüzün kuyaşıdın ayru ger olsa nûr hûrşîd

Münevver olmakı mümkin imes şebistânım


Barurlar il heme sultânıga sitem körse

Min imdi kimge baray zulm kılsa sultânım


Cenâbıga niçük eyley heves yitüşmekni

Yitüşmese ana Kâmil bülend-i efgânım (Tekin 2019: 174-175)


Gazel

Âh kim bir serv-i gül-ruhsâra âşık bolmışam

Bî-mürüvvet kâtil-i hûn-hâra âşık bolmışam


Aldı cânım nâz u istignâ vü yalgan va'desi

Bir sitem-ger zâlim-i mekkâra âşık bolmışam


Âh u nâlem ḳumrî vü tûtîdin olsa ni aceb

Bir sehî-ḳâmet şeker-güftâra âşık bolmışam


Serv gül hüsnçe körünmes közüme ay bâg-bân

Bir yüzi gül ḳaddi hoş-reftâra âşık bolmışam


Dostlar geh bî-hod u geh haste-hâl olsam ni ayb

Közleri hem mest ü hem bîmâra âşık bolmışam


Hecride közdin tökermin tün kün eşk-i lâlegûn

Tâ ki min ol hilati gül-nâra âşık bolmışam


Yaruta almas şebistânım ḳuyaşın ay sipihr

Ol yüzi hûrşîd-i pür-envâra âşık bolmışam


Eyleme Kâmil mana Firdevs ü Rıḍvân vasfını

Vaslı işretgâhıda dîdâra âşık bolmışam (Tekin 2019: 177-178)


Tahmis-i Nevâyî

Dehr ara ger özni mansûr u muzaffer boldı tut

Barça âlem mülki tîgindin musahhar boldı tut

Bende-i fermân-berin hâkân u kayser boldı tut

Taht u câhın kişver-i mülk-i Sikender boldı tut

Hızr ömri hem bu mülk içre müyesser boldı tut (Tekin  2019: 218).

Kaynakça


Başlangıçtan Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi -Nesir-Nazım Özbek Edebiyatı . “Kâmil Harezmî”. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/12087,kamilharezmipdf [Erişim Tarihi: 27.03.2022].

Tekin, Dürdane (2019). 19.Yüzyıldan Çağatayca Bir Divan: Harezmî Kâmil Divanı’nın Transkripsiyonu ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.

Tekin, Feridun (2014). “Kâmil, Harezmî” Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kamil-harezmi [Erişim Tarihi: 27.03.2022].

Atıf Bilgileri


Gençtürk Demircioğlu, Tülay. "DÎVÂN (KÂMİL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-kamil-tees-1911. [Erişim Tarihi: 02 Ağustos 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MAHBÛBU’L-KULÛB TERCÜMESİ (KÂMİL) Kâmil, Harezmî Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
Görüntüle
2 LETÂʾİFÜ’Z-ZARÂ’İF (KÂMİL) Kâmil, Harezmî Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
3 RANÂ VE ZÎBÂ TERCÜMESİ (KÂMİL) Kâmil, Harezmî Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
Görüntüle
4 DÎVÂN (ÂGEHÎ) Âgehî, Muhammed Rıza Prof. Dr. Feridun Tekin
Görüntüle
5 HEFT PEYKER TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) Âgehî, Muhammed Rıza Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
6 GÜLİSTÂN  TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) Âgehî, Muhammed Rıza Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
7 TERCÜME-İ TEZKİRE-İ MUKÎMHÂNÎ (ÂGEHÎ) Âgehî, Muhammed Rıza Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
8 YÛSUF VE ZÜLEYHÂ TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) Âgehî, Muhammed Rıza Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
9 ŞÂH U GEDÂ TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) Âgehî, Muhammed Rıza Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
10 SA‘ÂDETÜ’L-İKBÂL (AVAZ OTAR) Avaz, Avaz Otar Dr. Duygu Koca
Görüntüle
11 DÎVÂN (EMÎN) Emîn, Molla Ali Binni Molla Emîn Prof. Dr. Adem Öger
Görüntüle
12 DİVAN (EMÎR) Emîr, Ömer Han Prof. Dr. Mustafa Tanç
Görüntüle
13 KÜLLİYÂT-I GARÎBÎ (GARÎBÎ) Garîbî, Huşal Doç. Dr. Fatih Bakırcı
Görüntüle