DÎVÂN-I TÜRKÎ (NESÎMÎ)
şiirler
Nesîmî, Şeyh İmâdüddîn Seyyid Nesîmî (d. ? - ö. 807/1404-05 ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Seyyid Nesîmî’nin Türkçe şiirlerini içeren eser. Dîvân'ın yurt içinde ve yurt dışındaki yazma eser kütüphanelerinde yüzün üzerinde nüshası vardır. Ayrıca cönk ve mecmularda bulunan Nesîmî mahlaslı şiirlerin oranı diğer divan şairlerine nispetle oldukça yüksektir. Nesîmî’nin şiirleri Türkçe konuşulan her yerde sevilerek okunmuş ve dilden dile aktarılarak günümüze kadar ulaşmıştır. Şairin sağlığında Dîvân'ını tertip edip etmediği bilinmemektedir. Eserin günümüze ulaşan en eski nüshaları da 15. yüzyılın ikinci yarısına tarihlenmektedir. Nesîmî Dîvânı'nın bilinen en eski nüshası, Kemal Edip Kürkçüoğlu’nun şahsi kütüphanesinde bulunduğunu bildirdiği 9 Zilhicce 869/2 Ağustos 1465 tarihli yazmadır (Kürkçüoğlu 1985: XXIX). Ancak bu nüsha kayıptır. Hüseyin Ayan’ın tespitlerine göre Nesîmî Dîvânı’nın günümüze ulaşan en eski tarihli nüshası Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphanesinde kayıtlı olmakla birlikte daha sonra kaybolduğu anlaşılan ve Milli Kütüphanede mikrofilmi bulunan nüshadır. Bu nüsha, 1469 tarihinde istinsah edilmiştir (Ayan 1973: 24). En eski tarihli nüshalardan biri de 893/1487 yılında istinsah edilen ve günümüzde Millet Kütüphanesi, Hekimoğlu Ali Paşa, nu. 639’da kayıtlı bulunan yazmadır. Nesîmî Dîvânı sıradan kâtiplerin yanı sıra seçkin hattatlar tarafından da istinsah edilmiştir. Safevî şahı Tahmasb döneminde (1524-1576) Şiraz’da hattat, şair ve mütercim unvanlarıyla meşhur olan Neşâtî mahlaslı hattat Muhammed Kâtib, 943/1536 yılında Nesîmî Dîvânı’nı istinsah etmiştir. Bu nefis elyazması Oxford Üniversitesi Bodleian Kütüphanesi, MS. Turk. d. 34’te kayıtlıdır (Özdemir 2020a: 452). Hüseyin Ayan neşrine göre Nesîmî Dîvânı’nda 3 mesnevi, 456 gazel, 4 müstezad, 1 murabba, 3 terci-bend, 315 tuyuğ, 4 matla vardır (1990, 2002).

Nesîmî, 14. yüzyıldan beri Türkçenin en usta şairlerinden biri olarak kabul edilmektedir. Klasik Türk edebiyatının en lirik şairlerindendir. Trajik ölümü ve lirik şiirleriyle Türk şairlerini derinden etkilemiştir. Hayatına dair bilgiler, menkıbelerle örülerek onun kimliğini bulanıklaştırdığı kadar etkisini de artırmıştır. Biyografisindeki çelişkilere karşın şairliğine dair tespitler hep aynı doğrultudadır. Mistik tecrübesiyle örtüşen şairlik yeteneği onu Türk tasavvuf edebiyatı içerisinde müstesna bir konuma yükseltmiştir. Hurufiliğin kurucusu Fazlullâh Esterâbâdî (ö. 1394)'nin müridi olan Nesîmî, Türkçe ve Farsça şiirleriyle Azerbaycan ve Osmanlı sahasında yetişen pek çok şairi etkileyerek güçlü bir Hurufi edebiyatının serpilip gelişmesine vesile olmuştur. Hatta Nesîmî’nin de mürşidi gibi feci şekilde öldürülmesi ve bu olayın bâtıni zümreler arasında Hz. Hüseyin, Hallâc ve Fazlullâh ile süreklilik kazanan mazlum şehit imajıyla örtüşmesi, Hurufi şairlerin eserlerinde Nesîmî imajını o denli ön plana çıkarmıştır ki ilhamına güç veren Fazlullâh bile onun gölgesinde kalmıştır. Seyyid Nesîmî, Farsça divan tertip etmiş olmasına rağmen, daha çok Türkçe Dîvân’ında bulunan şiirleriyle tanınmıştır. Onun mistik tecrübesiyle örtüşen Türkçe şiirleri, mistik deneyimin söze aktarılmasında ne ölçüde başarılı olunabileceğini göstermesi bakımından dikkate değer özellikler taşır. Nesîmî’nin başarısının ardında; ses ve söz tekrarları, kafiye ve redif kullanımı ile dile hakimiyetinin doğal sonucu olarak ahenkli bir söyleyiş biçiminin yarattığı ritmin etkisi vardır. Özellikle Hurufi ıstılahlarına boğmadığı gazellerinde içtenliğini her kelimede sezdiren Nesîmî, edebiyatımızda etkisi asırlarca devam eden şairlerdendir. Öyle ki Hurufiliği benimsemeyen şairler bile Nesîmî’nin şiirlerinden etkilenmişlerdir.

Nesîmî Dîvânı Arap harfleriyle 1260/1844 ve 1286/1869 yıllarında ikişer, 1298/1881 yılında bir, bir de basım yılı ve yeri belli olmayan taşbaskı olmak üzere altı defa basılmıştır. Hüseyin Ayan, Nesîmî Dîvânı’nın 1260/1844 tarihli İstanbul baskısı ile 1926'da Bakü’de Selman Mümtaz’ın hazırladığı eski harfli matbu nüshanın da dâhil olduğu on nüshayı karşılaştırmak suretiyle 1970 yılında bir doktora tezi hazırlamış ve bu metnin hem popüler (1990) hem de bilimsel neşri yapılmıştır (2002). İran ve Azerbaycan’da da Nesîmî Dîvânı neşirleri yapılmıştır. Bunların dikkate değer olanları Hamid Araslı (1973; 1985), Cihangir Kahramanof (1973), Perviz Abbâsî Dâkânî (1369) ve Hüseyin Feyzullahî Vâhid (1392)'e aittir. Kemal Edip Kürkçüoğlu (1985) ve Turgut Karabey (2017) de Nesîmî’nin Türkçe şiirlerinden oluşan geniş açıklamalı birer seçki hazırlamışlardır.

Yunus, Hatâyî ve hatta Fuzûlî gibi farklı toplum kesimleri tarafından okunan ve nüshaları çoğaltılan şairlerin divanları gibi Nesîmî Dîvânı’nın da günümüze ulaşan yazma ve matbu nüshalarının tamamı ihtiva ettikleri şiir sayısı ve şiirlerdeki nüsha farkları bakımından çok çeşitlilik gösterir. Yeni nüshalar tespit edildikçe Nesîmî’ye atfedilen şiirlerin sayısı da artmaktadır. Hüseyin Ayan neşrinden sonra M. Fatih Köksal (2000: 187-208; 2009: 77-135), Ömer Zülfe (2005: 121-135), Filiz Kalyon (2015: 783-806), Beyhan Kesik-Emre Şengül (2017: 457-462), Mesut Karakaş (2019: 120-144) ve Mehmet Özdemir (2020a; 439-504; 2020b: 403-485) mevcut neşirlerde bulunmayan Nesîmî mahlaslı şiirleri yayımlamışlardır. Mevcut neşirlerde ve sonradan yapılan yayınlarda Nesîmî’ye atfedilen şiirlerin bir kısmı aynı zamanda Şeyhî Dîvânı (Sertkaya 1999: 191-199), Hakîkî Dîvânı (Macit 2002: 66-72) ve Hatâyî Dîvânı (Csirkés 2016: 366-407; Macit 2017: 153-161) nüshalarında bu şairlerin adına kayıtlı bulunmaktadır. Aynı şekilde Hüseyin Ayan, Nesîmî Divânı’nın yazma nüshalarında Halîlî, Fuzûlî gibi şairlerin şiirlerinin yer aldığını, ayrıca Kul Nesîmî’ye mal edilen bazı şiirlerin Seyyid Nesîmî’ye ait olduğunu tespit etmiştir (Ayan 1973: 21-33). Nesîmî’nin etkisinde kalan şairlerin gazelleri çok kolay bir biçimde Dîvân-ı Nesîmî varaklarının arasına karışmıştır. Nazire geleneği içerisinde pek çok şairin öykünerek ortaya koyduğu ürünler kolaylıkla öykünülen şaire mal edilebilir. Bu durumun tersi de mümkündür. Buna ilave olarak müstensihlerin de değişik nedenlerle özenli davranmadıkları bilinmektedir. Netice itibarıyla Nesîmî Dîvânı’nın bütün yazma nüshaları incelenmek ve takipçilerinin eserleriyle karşılaştırılmak suretiyle yeni bir tenkitli neşrine ihtiyaç vardır.

Şairin biyografisi için bk. “Nesîmî Şeyh İmâdüddîn Seyyid Nesîmî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nesimi-seyh-imaduddin-seyyid-nesimi 

Eserden Örnekler


Gazel

Merhabâ hoş geldün ey rûh-ı revânum merhabâ

Ey şeker-leb yâr-i şîrîn lâ-mekânum merhabâ


Çün lebün câm-ı Cem oldı nefha-i Rûhü’l-kudüs

Ey cemîlüm ey cemâlüm bahr u kânum merhabâ


Gönlüme hîç senden özge nesne lâyık görmedüm

Sûretüm aklum u ukûlum cism ü cânum merhabâ


Ey melek sûretlü dilber cân fedâdur yoluna

Çün didün lahmüke lahmi kanı kanum merhabâ


Geldi yârüm nâz ile sordı Nesîmî nicesin

Merhabâ hoş geldün ey rûh-ı revânum merhabâ


Gazel

Dâim ene’l-Hak söylerem Hakdan çü Mansûr olmışam

Kimdür meni berdâr iden bu şehre men sûr olmışam


Kıblesiyem sâdıklarun ma‘şûkıyam âşıklarun

Mansûrıyam lâyıklarun çün beyt-i ma‘mûr olmışam


Mûsâ menem kim Hakk ile dâ’im münâcât eylerem

Gönlüm tecellî nûrıdur anun içün Tûr olmışam


İrdüm kaşun mi‘râcına kim kâbe kavseyn ol durur

Vuslat şebinde gör meni ser-tâ-kadem nûr olmışam


Bezm-i ezelde içmişem vahdet meyinün cür‘asın

Şol cür‘adan kim tâ ebed ser-mest ü mahmûr olmışam


Ey ay yüzündür ve’d-duhâ ve’l-leyl imiş saçun kara

La‘lün bana dârü’ş-şifâ oldur ki rencûr olmışam


Her yana kim döner yüzüm dostı görür anda gözüm

Çün bu gamundan gam yidüm şâdân u mesrur olmışam


Ol şâhid-i gaybî menem kim kâ’inâtun aynıyam

Ol nutk-ı Rabbânî menem kim dilde mezkûr olmışam


Çün on sekiz min âleme oldı vücudun âyîne

Ol suret-i Rahmân menem kim halka mestur olmışam


Ol gizlü gencün sırrıyam kim zâhir oldı gevherüm

Ol gevherem kim gün kimi âlemde meşhur olmışam


Çün men Nesîmî gevherem gencüm size fâş eylerem

Men bu delü dîvâneyi gör kim ne ma‘mûr olmışam 


Gazel

Sanemâ yüzün gülünden güle güle gül utandı

Hacil eyledi dudağın şeker ü nebât ü kandı


Kara kaşlarun yayından mana kirpik ohın atar

Ala gözlerün meger kim yine kanuma susandı


Sitem itmek ile hâşâ ki gönül usana senden

Kime aydayum kim anun siteminde cân usandı


Gözüni düzer süzersin dil ü câna kasd idersin

Bu nedür ki sen idersin çelebi bugün efendi


Ne metâ’a kıymet itsem seni ey şikâr-ı devlet

Ki cihân bahâsı degmez kılına saçun kemendi


Neçe nâz u şîve ilen oda yahasan cihânı

Bugün uyhulu gözünden yine fitneler uyandı


Dün ü gün iki gözümden ahıdur iner dâne

Cigerüm kanıyla gör kim bu yüzüm ne hoş boyandı


Habeşî sûretli benler odı tapdılar yanağdan

Neçe yirde hâcibin dir iseler oda sependi


Kara sünbülün nikâbı ki hicâbı düşmiş aya

Götür ey sanem yüzünden ki Nesîmî oda yandı 


Tuyug

Âlemi yüzi gülistân eylemiş

Bülbüli ser-mest ü hayrân eylemiş

Anberîn zülfin perîşân eylemiş

Mâhını ebrinde pinhân eylemiş


Tuyug

Men otuz iki hurûfam lem-yezel

Yohdur ortağum ne mislüm ne bedel

Çün ebeddür âhirüm evvel ezel

Evvel ü âhir menem azze ve cel 


Tuyug

Ol dem İsrâfil ü hem sûr olmışam

Gör ene’l-Hakdan ne Mansûr olmışam

Selsebîlem cennet ü hûr olmışam

Gence vîrân aşka ma‘mûr olmışam (Ayan 2002: I/186; II/491, 687, 823, 838, 841)

Kaynakça


Araslı, Hamid (1973). İmâdüddin Nesîmî. Bakü: Azerbaycan Devlet Neşriyatı.

Araslı, Hamid (1985). İmâdüddin Nesîmî, Dîvân. Bakü: İlim Neşriyatı.

Ayan, Hüseyin (1970). Nesîmî, Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserleri ve Türkçe Divanının Metni. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Ayan, Hüseyin (1973). “Kul Nesîmî’ye Ait Sanılan Şiirler”. Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, (6): 21-33.

Ayan, Hüseyin (1990). Nesîmî Dîvânı. Ankara: Akçağ Yay.

Ayan, Hüseyin (2002). Nesîmî, Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserleri ve Türkçe Divanının Tenkitli Metni I-II. Ankara: TDK Yay.

Csirkés, Ferenc (2016). “Mehdici Yapıtlar Arası Ekileşimler: Şah İsmail ve Nesîmî’ye Atfedilen Şiirler”. (çev. A. A. Karamustafa). Gazelden Gazele: Dünün Şiirine Bugünden Bakışlar. (hzl. H. Aynur vd.). İstanbul: Klasik Yay. 366-407.

Dâkânî, Perviz Abbâsî (1369). Dîvân-ı Seyyid İmâdüddîn Nesîmî. Tahran: İntişârât-ı Berg.

Karabey, Turgut (2017). Nesîmî: Hayatı - Sanatı - Eserleri ve Bazı Şiirlerinin Açıklamaları. Ankara: Akçağ Yay.

Kahramanof, Cihangir (1973). İmâdüddîn Nesîmî, Eserleri. 3 C. Bakü: İlim Neşriyatı.

Kalyon, Filiz (2015). “Nesîmî’nin Divanı’nda ve Diğer Kaynaklarda Rastlanmayan Şiirleri”. Turkish Studies, 10 (16): 783-806.

Karakaş, Mesut. (2019). “Seyyid Nesîmî’nin Bilinmeyen Gazelleri”. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, XLIII (1): 120-144.

Kesik, Beyhan ve E. Şengül (2017). “Seyyid Nesîmî’nin Yayımlanmamış Gazelleri”. Türk Dünyasının Ulu Çınarı Mertol Tulum Kitabı. (ed. A. Kartal ve M. M. Tulum). İstanbul: Sivrihisar Belediyesi Kültür Yay.

Köksal, M. Fatih (2000). “Seyyid Nesîmî’nin Bilinmeyen Tuyuğları”. Journal of Turkish Studies, (24): 187-208.

Köksal, M. Fatih (2009). “Seyyid Nesîmî’nin Yayımlanmamış Şiirleri”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, (50): 77-135.

Kürkçüoğlu, Kemal Edip (1985). Seyyid Nesîmî Divanın’ndan Seçmeler. Ankara: KTB Yay.

Macit, Muhsin (2002). Karakoyunlu Hükümdarı Cihânşâh ve Türkçe Şiirleri. Ankara: Grafiker Yay.

Macit, Muhsin (2017). Hatâyî Dîvânı. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay.

Özdemir, Mehmet (2020a). “Seyyid Nesîmî Dîvânı’nın Kayda Değer Bir Nüshası ve Şairin Neşredilmemiş Türkçe Şiirleri”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, (24): 439-504.

Özdemir, Mehmet (2020b). “Seyyid Nesîmîʹnin Neşredilmemiş Tuyuğları”. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 4 (2): 403-485.

Sertkaya, Osman Fikri (1999). “Tevârüd mü? Adaptasyon mu?”. İlmî Araştırmalar, (7): 191-199.

Vahîd, Hüseyin Feyzullâhî (1392). Külliyât-ı Dîvân-ı Türkî-i Seyyid İmâdüddîn Nesîmî. Tebriz: Yârân, İntişârât-ı Azerbaycan.

Zülfe, Ömer (2005). “Seyyid Nesîmî’nin Tuyuğlarına Ek”. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 2 (4): 121-135.

Atıf Bilgileri


Macit, Muhsin. "DÎVÂN-I TÜRKÎ (NESÎMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-i-turki-nesimi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (NESÎMÎ) Nesîmî, Şeyh İmâdüddîn Seyyid Nesîmî Doç. Dr. Ayşe Hilal Kalkandelen
Görüntüle
2 MUKADDİMETÜ’L-HAKÂYIK (NESÎMÎ) Nesîmî, Şeyh İmâdüddîn Seyyid Nesîmî Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle
3 KÜLLİYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
4 KİTÂBU'L-HİDÂYE (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
5 KÜNÛZU’L-UŞŞÂK (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
6 KİTÂBU’Ş-ŞARKİYYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
7 KİTÂBU’L-BEDÎ’İYYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
8 KİTÂBU'L-MUKADDİME (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
9 KİTÂBU’L-GARBİYYÂT (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
10 KİTÂBU LEVÂMİ’İ’L-ENVÂR (AHMED) Ahmed İbn Veys, Gıyâseddîn Sultân Ahmed Bahâdır, Mugîseddîn Sultân Ahmed Doç. Dr. Sadık Armutlu
Görüntüle
11 YÛSUF U ZELÎHÂ / YÛSUF U ZÜLEYHÂ (AHMEDÎ) Ahmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
12 DÎVÂN (HAKÎKÎ) Hakîkî, Cihânşâh Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle