DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL)
Namık Kemal'in şiirleri
Namık Kemal (d. 21 Aralık 1840 - ö. 2 Aralık 1888)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yenileşme dönemi Türk edebiyatının önemli isimlerinden “vatan şairi” namıyla meşhur Namık Kemal’in şiirlerinin derlendiği eseri. Divan-ı Namık Kemâl veya Eş’âr-ı Kemâl olarak da bilinen eserin hazırlanmasında Namık Kemal’in genç yaşlardan itibaren tuttuğu şiir defterlerinden ve daha sonra gazetelerde yayımlanan şiirlerinden istifade edilmiştir. Eserde 8 kaside, 288 gazel, 1 mesnevi, 2 murabba, 4 muhammes, 1 müseddes, 1 tahmis, 7 şarkı, rubailer, kıt’alar, müfredler ve tarihler bulunmaktadır. Bunların yanı sıra batı nazım şekilleriyle yazılmış 6, hece vezniyle kaleme alınmış 12 şiir daha mevcuttur.

Eserdeki şiirlerin üç farklı dönemde oluşturulduğu ifade edilebilir. İlk dönem şiirleri çocukken dedesinin vazifesi nedeniyle bulunduğu Kars’ta müderris Vâizzâde Mehmed Efendi’den aldığı tasavvuf ve edebiyat derslerinin etkisi ile (Ali Ekrem 1992: 15) nazmettiği ve bir süre sonra aynı nedenle bulunduğu Sofya’da tanıştığı Kâzım Paşa ve Şair Eşref Paşaların tesiriyle yazdığı klasik tarzdaki şiirlerinden oluşmaktadır. Şair, hiciv örnekleri de içeren bu şiirlerini 17 yaşında iken birinci şiir defterine kaydetmiştir.

İkinci döneminde ise onun İstanbul’a döndükten sonra tanıştığı Ziya Paşa, Leskofçalı Galib ve Hersekli Ârif Hikmet gibi Encümen-i Şuarâ topluluğunun usta şairlerinin etkisi görülmektedir. Büyük bir kısmı Encümen-i Şuarâ şairleriyle Fuzûlî, Fehîm-i Kadîm, Nef’î, Nâilî gibi divan şiirinin büyük üstatlarına nazire olan bu şiirlere esas itibariyle tasavvufi ilham hakimdir. Kelime oyunları yerine fikir ve hayallerin doğrudan doğruya ifadesi ve kuvvetli bir benlik duygusu şiirlerin başlıca vasıflarındandır (Akün 2006: 371).

Son şiir dönemi ise 1862’de Şinâsi ile tanıştıktan sonra şekillenmiş (Kaplan 1948: 44), şiirinin muhtevası değişmiş, tasavvufi muhtevanın yerini sosyal fikirler almıştır. Bu dönemden sonra Namık Kemal, daha somut ve sosyal konulara değinmiş; hürriyet mücadelesinin hayatına getirdiği gurbet, hapis, sürgün gibi hadiseler, Bosna-Hersek muharebeleri, Doksan Üç Harbi gibi olaylar onun bu tarz şiirini beslemiş ve geliştirmiştir. 

Namık Kemal, Türk şiirine cemiyetin o zamana kadar heyecanını edebiyatta tanımadığı vatan ve millet sevgisini, hamiyet ve hürriyet duygularını mal ederek millî şair pâyesine yükselmiştir (Akün 2006: 372). Bu tarz şiirlerinde Şinasi ve Ziya Paşa gibi şekilde büyük değişiklikler yapmamış, muhtevada orijinal söyleyişler yakalamış, vatan sevgisini ve endişesinin heyecanını şiirde yoğun olarak hissettirmiştir (Türk 2021: 73). Bununla birlikte klasik şiir tarzını hiçbir zaman tümüyle bırakmamış; “Vatan Şarkısı” ve “Hürriyet Kasidesi” gibi en meşhur şiirlerinde dahi klasik tarzı takip etmiş, hatta Şinasi’nin tesiriyle başladığı nesirde bile şiirden vazgeçmemiş, bu eserlerinde de şiire yer vermiştir.

Tercümân-ı Hakîkat’te az sayıda yayımladığı şiirinde kullandığı “Hitâm-ı Acemî”, “Eddâî Kemal” takma isimlerinin haricinde Divan-ı Namık Kemal’de "Nâmık" ve "Kemâl" mahlaslarını hemen bütün şiirlerinde klasik şair edasıyla kullanmıştır. 

Bir kısmı şairin kendi el yazısı ile kaleme aldığı nüshalardan Ali Emîrî ve Tevfik Fikret gibi önemli şahsiyetler tarafından istinsah edilmiş yedi el yazması tespit edilmiştir (Göçgün 1999: IX-XI). Namık Kemal’in şiirleri Sadeddin Nüzhet (1933), Rıza Nur (1936), Seyit Kemal Karaalioğlu (1985), Önder Göçgün (1999) gibi pek çok araştırmacı tarafından derlenerek yayımlanmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Namık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal 

Eserden Örnekler


Vatan Şarkısı

Âmâlimiz efkârımız ikbâl-i vatandır

Serhadimize kal’a bizim hâk-i bedendir

Osmanlılarız ziynetimiz kanlı kefendir

Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz

Osmanlılarız cân verir nâm alırız biz


Kan ile kılıçtır görünen bayrağımızda

Can korkusu geçmez ovamızda dağımızda

Her gûşede bir şir yatar toprağımızda

Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz

Osmanlılarız cân verir nâm alırız biz


Osmanlı adı her duyana lerze-resândır

Ecdâdımızın heybeti ma’rûf-ı cihândır

Fıtrat değişir sanma bu kan yine o kandır

Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz

Osmanlılarız cân verir nâm alırız biz


Top patlasın ateşleri etrâfa saçılsın

Cennet kapısı can veren ihvâna açılsın

Dünyada ne bulduk ki ölümden kaçılsın

Gavgâda şehâdetle bütün kâm alırız biz

Osmanlılarız cân verir nâm alırız biz (Göçgün 1999: 423).


Gazel

Sad-pâre edüp sînemi nezzârelerin hep

Her lâhzada bir tâzelenür yârelerin hep


Hurşîd gibi dâğın edüp şu’le-ver-i şevk

Dünyâyı döner aşk ile âvârelerin hep


Zahm-ı elemin çâre-res-i derd-i derûndur

Cân içre tutar tîrini bî-çârelerin hep


Gör reşha-i müjgânımı ey verd-i tecellî

Hûn-âb akıdır hecr ile fevvârelerin hep


Nâmık gam-ı aşk ile değil girye-i hûnîn

Gözden dökülür hâke ciger-pârelerin hep (Göçgün 1999: 217).

Kaynakça


Akün, Ömer Faruk (2006). “Nâmık Kemal”, TDV İslam Ansiklopedisi, 32. C., İstanbul: TDV Yayınları. 361-378.

Ali Ekrem [Bolayır] (1992). Namık Kemal. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.

Ergun, Sadettin Nüzhet (1933). Namık Kemal Hayatı ve Şiirleri. İstanbul: Ekspres Matbaası.

Göçgün, Önder (1999). Nâmık Kemâl’in Şairliği ve Bütün Şiirleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.

Kaplan, Mehmet (1948). Namık Kemal Hayatı ve Eserleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Karaaalioğlu, Seyit Kemal (2005). Namık Kemal Hayatı ve Şiirleri. İstanbul: İnkılap Yayınevi.

Kolcu, Ali İhsan (2009). Namık Kemal’in Poetikası. Erzurum: Salkımsöğüt Yayınları.

Nur, Rıza (1936). Namık Kemal Divanı ve Bütün Şiirleri. İskenderiye: Ettihad/Hamuada.

Soğukömeroğulları, Mehmet (2017). Dr. Rıza Nur - Hayatı Sanatı Eserleri Namık Kemal. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.

Türk, Hatem (2021). Çağdaş Türk Şiir Tarihi. Çanakkale: Paradigma Yayınları.

Atıf Bilgileri


Taşkesenlioğlu, Lokman. "DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-i-namik-kemal-esar-i-kemal-namik-kemal. [Erişim Tarihi: 05 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
2 BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. BİLAL DEMİR
Görüntüle
3 BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
4 CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
5 CEZMİ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
6 DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
7 EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
8 GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
9 İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
10 KANİJE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
11 İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Diğer Cansu Hin
Görüntüle
12 MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğr. Gör. Kamil Parın
Görüntüle
13 MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA
Görüntüle
14 MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) Nâmık Kemal Diğer Cansu Arslanoğlu
Görüntüle
15 RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle