- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nasuhî, Mehmed Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Osman Kufacı
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:01/11/2021
DİVAN-I İLAHİYAT (NASUHÎ)
şiirlerNasuhî, Mehmed Efendi (d. ?/1648-1650? - ö. ?/1717-1718?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nasuhî Mehmed Efendi'nin şiirlerini muhtevi eseri. Mehmed Nasuhî Efendi’nin Dîvânçe'sinin Millet Kütüphanesi Ali Emîrî Koleksiyonu Manzum 450, Süleymaniye Kütüphanesi Haşim Efendi Koleksiyonu 76/5, matbu nüsha, Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Koleksiyonu 3826, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmalar Bölümü 331/2, Almanya Milli Kütüphanesi Türkçe Yazmaları Ms. or. quart. 1520 olmak üzere altı yazma nüshası bulunmaktadır. Millet Kütüphanesi Ali Emîrî Koleksiyonunda bulunan nüsha 10 varaktır. Süleymaniye Kütüphanesi Haşim Efendi Koleksiyonundaki eser, 98 yapraktan meydana gelen bir mecmuanın 51 ile 56. sayfaları arasında yer alır. Matbu nüsha toplam 28 sayfadan oluşmaktadır. Her üç nüsha da 47 şiir içermektedir. Eserde 39 gazel ve 8 şarkı bulunmaktadır (Yılmaz 1997: 23-24).
Mehmed Nasuhî eserinde yedi farklı aruz kalıbı kullanmıştır. Eserde remel bahrinin Fâ´ilâtün fâ´ilâtün fâ´ilâtün fâ´ilün kalıbı 20 şiirde kullanılmıştır. Bu kalıbı 17 kez kullanılan hecez bahrinin Mefâ´ilün mefâ´ilün mefâ´ilün mefâ´ilün kalıbı takip etmiştir. Dîvânçesi tarikatına ve tasavvuf anlayışına dair önemli bilgiler içermektedir. Bu nedenle eseri tasavvuf risalesi olarak görmek mümkündür. Nasuhî bir Dîvânçe oluşturacak kadar şiir yazmasına rağmen döneminin birinci sınıf şairleri arasında yer almaz. Ancak tekke şairleri arasında tanınmış ve saygınlık elde etmiştir. Arifane şiirlerinin oldukça tesirli olduğu söylenebilir. Akıcı bir üsluba sahip olan şair, tasavvufi ıstılahlar ve mefhumlara şiirinde oldukça sık yer vermiştir. Eserdeki kimi beyitlerin anlam bakımından derinliğe sahip olduğu incelendiğinde anlaşılmaktadır (Yılmaz 1997: 4, 6).
Dîvânçedeki şiirlerde dikkat çeken özelliklerden biri musiki ve ahenktir. Oldukça güçlü ses akışına sahip şiirlerden yedi tanesi bestelenmiştir (Yılmaz 1997: 19). Arapça, Farsça kelime ve terkipler kullanmasına rağmen şiirlerin anlaşılabilir bir dil ve anlatımı vardır. Duygu ve düşüncelerin ifade edilmesinde lüzumsuz edebî sanatlar yerine sadelik tercih edilmiştir. Bu tercihte şairin sanat göstermek yerine duygu ve düşüncelerini okuyucularıyla paylaşmak istemesi önemli rol oynamıştır. Düşüncelerin okuyuculara aktarılmasında telmih sanatı ve ayet iktibasları öne çıkmaktadır. Şiirlerin muhtevasını dinî ve tasavvufi konular oluşturmaktadır. Divan şiiri şekil hususiyetlerine bağlı kalmakla birlikte şiirleri muhteva olarak tekke şiiri geleneğine uygundur. Lirik şiirlerin yanı sıra didaktik şiirler de eserde yer almaktadır. Hikmet-âmîz bir üslubun görüldüğü şiirlerde eğiticilik vasfı göze çarpar. Eserde dervişlerin hâli tasvir edilmekte, onlara doğru yol tarif edilmektedir (Yılmaz 1997: 20-21).
Nasuhî'nin Dîvânçesi üzerine tek bir çalışma yapılmıştır. Mustafa Yılmaz’ın 1997 yılında Mehmed Nasûhî Efendi, Hayatı, Eserleri ve Dîvânçesinin Tenkitli Neşri başlıklı yüksek lisans çalışması gerçekleştirmiştir. Yılmaz, çalışmasının I. bölümünde Mehmed Nasuhî Efendi’nin hayatı ve eserlerini ele almıştır. II. bölümde Mehmed Nasuhî’nin Divançesi değerlendirilmiş, eserin tenkitli metni ortaya konulmuştur. Ekler kısmında eserin Ali Emiri nüshası tıpkıbasımı, Nasuhî Efendi’nin bestelenmiş ilahilerinden bazılarının notaları ve miraciye tevşihleri verilmiştir. Ayrıca bu kısma Nasuhî Camii ve Türbesine dair çeşitli fotoğraflar konulmuştur.
Nasuhî'nin biyografisi için bk. “Nasuhî, Mehmed Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nasuhi-mehmed-efendi
Eserden Örnekler
Gazel
Derdimün dermânı sensin yâ Muhammed Mustafâ
Gönlümün sultânı sensin yâ Muhammed Mustafâ
Men kim olam medhüne cür’et idem ey şâh-ı dil
Nûr-ı Yâsîn mâhı sensin yâ Muhammed Mustafâ
Sırr-ı Ev ednâya mâlik sensin ey mir’ât-ı Hak
Taht-ı Levlâk şâhı sensin yâ Muhammed Mustafâ
Bî-nişân ü lâ-mekân sırrında gördüm zâtını
Âşıkân ervâhı sensin yâ Muhammed Mustafâ
Eyledi bâr-ı güneh kaddi Nasûhî’yi duta
El medet ey çâre sensin yâ Muhammed Mustafâ (Yılmaz 1997: 31)
Gazel
Urûc itmek semâvâta nasîb it yâ Latîf Allâh
Nazar itmek guyûbâta nasîb it yâ Latîf Allâh
Talup deryâ-yı aşkına varup Firdevs-i a´lâya
İrişmek cümle hâlâta nasîb it yâ Latîf Allâh
Götüren cân kurânâya irişür vasl-ı cânâna
Vusûlât-ı kemâlâta nasîb it yâ Latîf Allâh
İden ikdâm münâcâta dahi nev-i makâmâta
Varılmak cümle lâhûta nasîb it yâ Latîf Allâh
Nasûhî derdine çâre visâl imiş hemân zâta
Şühûd itmek zuhûrâta nasîb it yâ Latîf Allâh (Yılmaz 1997: 59)
Kaynakça
Yılmaz, Mustafa (1997). Mehmed Nasûhî Efendi, Hayatı, Eserleri ve Dîvânçesinin Tenkitli Neşri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TEFSİR-İ ŞERİF (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
2 | RİSALETÜ’R-RÜŞDİYE (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
3 | RİSALETÜ’L-FAHRİYE (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
4 | RİSALETÜ'L-VELEDİYE (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
5 | ŞUABU'L-İMAN (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ GAZEL-İ MISRÎ-İ NİYAZÎ (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
7 | MECMUATÜ'L-EHÂDİS (NASUHÎ) | Nasuhî, Mehmed Efendi | Araş. Gör. Derya Ulutaş Çokgüngör |
Görüntüle | ||
8 | TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ) | Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) | Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid | Öğretmen Kevser Kıroğlu |
Görüntüle | ||
10 | TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle | ||
11 | ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) | Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
12 | VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) | Lâmekânî, Hüseyin | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
13 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
14 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
15 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
16 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
17 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle |